Alleen 's zomers ijzers. Verstandig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Alleen 's zomers ijzers. Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 19:23

Ik heb net mn laatste indoor dressuurwedstrijd gehad. Nu komt het buitenseizoen er weer aan. Vorig jaar heb ik het gered zonder ijzers, gelukkig was het alle keren droog. Ik zit er nu aan te denken om voor de zomer voor ijzers te nemen, zodat ik iets meer grip heb.
Ook ga ik deze zomer endurance starten.
Zou het kwaad kunnen als ik 's zomers met ijzers rijdt en 's winters zonder?


Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:25

geen idee, maar het beste is toch blote 'voeten'.
Met een buitenwedstrijd en slecht weer heb je met ijzers het voordeel dat je er kalkoenen in kan draaien, ik denk dat het het beste is:

óf WEL ijzers (heel het jaar)
óf GEEN ijzers (heel het jaar)

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:29

Het maakt geen bal uit. ALs je 's winters niet veel op de weg rijdt, kun je ze er net zo goed afhalen. Wel even kijken of je paard goed loopt zonder ijzers. Ik heb het vorig jaar ook gedaan, maar die van mij liep te gevoelig waardoor ik ze er weer onder heb gezet. Er zijn heel veel mensen die dat doen hoor. s' Zomers rij je toch meer buiten zodat de hoeven meer slijten. Ik zou het gewoon proberen, en als het toch niet lekker loopt, zet je ze gewoon er weer onder.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:31

Ik denk niet dat het kwaad kan, volgens mij zijn er heel veel die 's zomers voor ijzers eronder laten slaan zodat er bij nattigheid kalkoenen in kunnen. Houd er alleen wel rekening mee dat het even wennen is, als er weer ijzers onder zitten.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:34

Mijn zusjes pony heeft ook van het zomer ijzers met proppegaten, en in de winter gaan de ijzers er gewoon onderweg omdat ze dan overbodig zijn. En dit krijgt hij al jaren lang en nog nooit ergens last van gehad.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:35

Ik ga met Majo mee. Het verschilt een beetje per paard, maar er is in ieder geval geen heftige medische reden ofzo waarom het niet zou kunnen.

Nulla tenaci invia est via

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 19:36

Ze gaat deze zomer ook veel buiten gereden worden, dan zal ze waarschinlijk toch wel nodig hebben.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:37

Als je paard normale voeten heeft, maakt het geen bal uit. Ik denk zelfs dat het voordelig kan zijn. In de zomer op ijzers, kunnen de hoeven in de winter weer een beetje "herstellen".

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:52

Nee hoor, ik heb het de eerste paar jaar ook gedaan. Maar deze winter begonnen mijn pony's hoefjes helemaal af te brokkelen, toen zijn ze er weer onder gegaan.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:56

Ik heb mijn paard in de zomer wel voor op ijzers staan. In de winter laat ik haar op blote voeten lopen ook omdat als ze wel het land in gaat heeft ze meer grip als er bijv. sneeuw ligt. Inderdaad hebben de hoeven dan ook tijd om weer wat bij te komen.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:04

Tuurlijk kan dat. Je ziet het wel vaker bij sportpaarden omdat in de winter altijd binnengereden wordt zijn ijzers niet nodig, maar in de zomer op gras zijn ijzers met kalkoenen wel handig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:07

Doe ik ook al jaren! Totaal geen last van...
Maar misschien dat het bij andere paarden wel wat uitmaakt, maar bij veel paarden niet iig!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:19

Mijn paarden krijgen alleen dure ijzers als ik er werkelijk wedstrijden mee rijdt. Voor buitenritten zijn ze in mijn woonomgeving niet nodig. Hoe dat bij jouw endurance training en ritten uitkomt, kan ik niet inschatten. als je 3x per week veel over straat rijdt, zul je wel ijzers nodig hebben.

Voor het paard is een hoefijzer noodzakelijk kwaad; heeft je paard gezonde voeten en je hebt de ijzers niet nodig, dan lekker weglaten. Scheelt in je beurs, en het is gezonder voor je paard (hoefmechanisme wordt altijd iets belemmerd door het hoefijzer).

Paarden die schrapen met de voorvoeten (grom!) die leg ik een rubbermat in de box. Maar doen ze het extreeem, zou ik een ijzertje voor onderslaan.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:22

bij dat schrapen moet je een paar keer in de gaten houden wanneer ze het doet dan kan je er iets aan doen zoals straffen als ze bij het eten het doet ofzo

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:33

Silenzio schreef:
bij dat schrapen moet je een paar keer in de gaten houden wanneer ze het doet dan kan je er iets aan doen zoals straffen als ze bij het eten het doet ofzo


Erg offtopic; maar als je paard schraapt en je geeft dat aandacht; beloon je hem juist, ook al is dat in jouw ogen straf te noemen. Schrapende paarden willen je aandacht trekken, en dat lukt ook met straf. Je kan ze beter negeren.

en om ergernis te minimaliseren, als eerste voeren Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:38

Silenzio schreef:
bij dat schrapen moet je een paar keer in de gaten houden wanneer ze het doet dan kan je er iets aan doen zoals straffen als ze bij het eten het doet ofzo



Precies als je dat gaat doen is het einde zoek want dan geef je ze aandacht (negatief) en doen ze het de volgende keer gewoon weer.
Maar genoeg offtoppic zo Knipoog

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:41

nou als ik me paard een knal verkoop voor der gedrag zal ze het uit de kop sorry hoofd laten om dat nog eens te doen hoor... je aait je kind toch ook niet over zijn bol als die stout is?

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:42

In de winter en herfst kom ik de bak niet uit en zijn ijzers dus zwaar overbodig (en geldverspilling Knipoog ). Alleen in de zomer/voorjaar komen er ijzers onder omdat ik dan wel veel naar buiten ga.

Tis juist lekker omdat in de winter zijn hoeven weer helemaal kunnen herstellen van de ijzers!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:43

Silenzio, je bent uitgenodigd om het af te komen leren hoor Haha!

Nog even over die ijzers: Paard staat in principe het hele jaar op ijzers, alleen 's zomers gaat hij 1 of 2 maanden de wei op en werkt dan niet, de ijzers gaan er dan onderuit en weer terug onder als hij terug komt, nooit een probleem.

Nulla tenaci invia est via

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:43

Hoeveel paarden heb jij zo opgevoed Silenzio?
Geloof me; een kind opvoeden is toch echt even anders.

Je zult behoorlijk hard moeten slaan op je paard om het zo angstig voor de gevolgen van het schrapen te maken dat het een volgende keer er niet meer aan begint.... succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:58

Anyway, ik denk dat Olga nou van iedereen dezelfe mening heeft gehoord Haha! Ik zal even de algemene conclusie geven: zolang je paard niet 'op eieren' gaat lopen is er dus niks aan de hand en kan het gewoon. ben je tevreden met de antwoorden Olga? Ik ben benieuwd wat je nu gaat doen Lachen

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:00

Bruun staat het hele jaar op ijzers, maar die loopt idd op eieren zonder.
Mijn vorige paard stond het buitenseizoen vierkant op ijzers, winterseizoen zonder of alleen voor op ijzers. Waarom dat voor op ijzers..? Had geld teveel denk ik Haha!

זכור

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:25

Amigo heb ik al die jaren dat ik hem heb 's winters van de ijzers af gehad en zomers op ijzers. Hij heeft goede hoeven, maar vanwege het endurance rijden op ijzers. Nu start ik hem niet meer en loopt hij het hele jaar zonder ijzers.
Symphony heb ik het hele jaar rondom op ijzers omdat zij probleem voeten heeft en zonder bescherming niet kan lopen.
Maar als je paard een beetje goede hoeven heeft kan het prima. Bovendien is het met sneeuw en gladheid ook veel makkelijker 's winters zonder ijzers.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:54

Als ze wedstrijden lopen heb ik er altijd ijzers onder. s' Winters dus ook. En ook altijd met schroefgaten. Het komt vaak genoeg voor dat je 's winters buiten moet losrijden en ook soms nog op gras.
Ik ben ook eens in een binnenbak geweest met een hele harde bodem die net gesproeid was. Het was net een glijbaan. Mooi dat ik daar dus met schroeven mijn dressuurproef gereden heb!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers