blijven zitten of afstappen als je paard gek doet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

blijven zitten of afstappen als je paard gek doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 16:31

Als je buiten aan het rijden bent en er komt b.v een trekker aan en je paard doet gek stap je dan af of blijf je juist zitten.


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:32

Dan blijf ik zitten en zorg dat ik zo snel mogelijk in een inrit oid sta. Als je er naast staat heb je imo helemaal geen controle over je paard.

[o]

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:34

ligt eraan. als ik weet dat ze iets echt eng vind dan zet ik haar op een oprit en laat ik haar kijken. dan vind ze het meestal niet eng. maar als ze bijvoorbeeld ergens echt niet langs durft, dan stijg ik af.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:34

Afstappen doe ik alleen onvrijwillig!

Nulla tenaci invia est via

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 16:39

we reden op het fietspad en daarnaast in het land was een trekker bezig. Dus we konden geen inham in en moesten er wel langs. Ik ben blijven zitten maar een ander meisje die mee was is eraf eggaan omdat die van haar gek deed. later is ze er wel weer opgestapt.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:49

Margreet schreef:
Afstappen doe ik alleen onvrijwillig!


ik ook Haha! en het liefst zo weinig mogelijk... Clown

Het verkeerde paard is er ook heus niet zo gelukkig mee als er op hem gewed wordt...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:51

Hangt van de situatie af. Als er een brede berm is en je paard niet vlak langs de trekker hoeft zou ik er gewoon op blijven zitten. Als die ruimte echter niet zo groot is zou ik eraf stappen.
Ik heb ook eens gehad dat we langs een vrachtwagen moesten waar ze ook nog eens allemaal puin in aan het gooien waren. En veel ruimte was er niet langs omdat er aan de ene kant een hek en een voetpad zat. Toen ben ik er dus afgestapt, en haar aan de hand meegenomen. Ik heb dan toch het idee dat je meer controle over je paard hebt en dat het voor je paard 'veiliger' is omdat ie jou kan volgen en niet het idee heeft dat ie alleen voor het gevaar staat

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:53

Als ik daarvoor 1 x afstap, dan is het einde zoek. Dan weet ze wat ze moet doen om mij eraf te krijgen.... Haha! Lijkt me geen goed plan.
Afstappen doe ik doorgaans alleen in een vliegende uitvoering Haha!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:55

Hangt van het paard af. Paard wat ik nu heb stap ik wel eens af omdat ik weet dat hij dan rustiger blijft, vorig paard wat ik had maakte dat toch niet uit en als ik er op bleef zitten had ik tenminste meer kans om niet naar huis te hoeven lopen Haha!

Maar als ik de kans heb ga ik inderdaad ook liever even een inham in of zijweggetje in, alleen die gelegenheid is er hier niet altijd en sommige weggetjes zijn zo smal dat je echt vlak langs de tractor moet rijden.

Ik ben zelf ook wat minder zeker omdat ik gewoon niet meer zo handig en lenig ben als vroeger en er liever niet onvrijwillig af ga, vinden mijn spieren en gewrichten niet meer zo leuk.

deel

Berichten: 2
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:59

het beste is je paardje er goed naar laten kijken en hem blijven belonen.hij voelt ook aan hoe jij zal reageren en blijf ook tegen hem praten maar laat je teugels niet hangen en trek ze ook niet naar je toe want dat is dan je eigen angst omdat je zelf dan bang bent dat hij er vandoor gaat.succes!!

leef zoals jezelf wilt leven!!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:01

Meestal blijf ik gewoon zitten van 9 van de 10 keer stelt mijn pony zich ook heel erg aan!
En verder ben ik het helemaal met Percy eens!

Live,LOve,'ndLaugh

deel

Berichten: 2
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:02

deel schreef:
het beste is je paardje er goed naar laten kijken en hem blijven belonen.hij voelt ook aan hoe jij zal reageren en blijf ook tegen hem praten maar laat je teugels niet hangen en trek ze ook niet naar je toe want dat is dan je eigen angst omdat je zelf dan bang bent dat hij er vandoor gaat.succes!!

OK dan!

leef zoals jezelf wilt leven!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:03

blijven zitten natuurlijk, ook omdat je veel meer controle hebt als je er op zit, dan wanneer je er naast staat met een teugeltje in je hand..

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 17:04

Er was dus geen brede berm en de trekker was het land aan het omploegen, dus maakte dat ook nog wat herrie. Ik ben er altijd voor om te blijven zitten anders loopt je pony helemaal met je weg. Maar die van haar ging omhoog en deed erg gek.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:05

deel schreef:
blijven belonen.


Ik ga 'm echt niet belonen op het moment dat hij flipt!
Hij heeft z'n gemak maar te houden, dan is hij braaf, anders echt niet

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:13

deel schreef:
het beste is je paardje er goed naar laten kijken en hem blijven belonen.


Ik beloon alleen goed gedrag....

[edit: sorry, deze reactie stond er al en voegt dus niks toe]

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:24

Ik zou hem als eerste in een inrit of iets dergelijks sturen, is dat er niet dan stap ik toch echt af...anders wordt het een groot drama!
Zodra ik bij Hedio's hoofd sta, is er namelijk niets meer aan de hand, dus heb dan de volledige controle over hem.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:27

Het is dat ik meer bang ben voor een tractor dan Colette. Co heeft mij ook eens behoorlijk laten schrikken toen een tractor er aan kwam.
Maar het ligt een beetje aan de situatie. Is het hartje winter, is zij gek, en vertrouw ik haar dus niet, stap ik gewoon af. Dan neem ik haar aan de hand en lopen we er zo langs, geen enkel probleem.
Maar is het bloedheet in de zomer en is ze bijna niet vooruit te branden, dan blijf ik er gewoon opzitten.
Ik moet gewoon aankijken hoe ze zelf is. En meestal schiet ik toch snel een uitrit in.
Ik weet dat ik met een grust hart kan afstappen en weer opstappen, en nog een voordeel: ze is niet zo groot (1.35m), dus ik zit er sneller op dan op een paard Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:33

Blijven zitten denk ik.. het paard moet het toch een keer leren vind ik.. en je hebt meestal de meeste controle op het paard..

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:35

Gewoon erop blijven zitten en voorwaarts houden, geen gemiep toestaan en geen speciale aandacht aan de tractor besteden Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:46

ik zou er ook gewoon op blijven zitten, als ie echt bang is een beetje tegen hem praten en zelf geen aandacht aan de tractor of iets besteden en gewoon voorwaarts houden.

............

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:50

Aboluut blijven zitten. Ik zit liever op een paard, als ie er vandoor gaat, dan dat ik er naast loop en hem los moet laten. Verder vind ik het ook niet duidelijk tegenover je paard. Hij moet zich eigenlijk gedragen, maar jij gaat afstappen. Verward

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:53

Ik blijf altijd zitten, want dan heb ik meer te vertellen dan wanneer ik er naast sta.
Als marquez het echt eng vind ga ik heel ontspannen zitten en kijk ik de ander kant op (niet naar de trekker) hij schrikt dan veel minder erg. Gelukkig wordt marquez nooit onbestuurbaar als hij schrikt en krijg ik hem altijd terug.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:53

ik heb dus de mazzel dat mijn pony totaal niet bang is van trekkers (als ze aan het inkuilen zijn rij ik gewoon door in de bak (die ligt tussen de sleufsilo's)maar met mijn zusje haar pony kan dat absoluut niet) maar mijn pony is bang voor de weg (waar bijna geen auto's rijden) en dat is heel vervelend. een tijdje geleden was ik er met haar aan de hand heen gelopen en toen was ze supergestressd maar gister heb ik het onder het zadel geprobeerd en dat ging wel beter (maar ze was nog steed irritant).
Laatst bijgewerkt door ikjuh op 24-03-04 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:53

Het ligt eraan wat ie doet, als ik ernaast loop krijg ik hem er makkelijker langs, op de een of andere manier is er dan meer vertrouwen. En soms dan is het aanstellerij en is een bemoedigende drijf (zacht gezegd) genoeg om hem tot orde te brengen....

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers