Welke hoefschoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke hoefschoen heb je gekozen en waarom?

Old Macs, omdat...
6 (12%)
Marquis, omdat...
8 (16%)
Smit-Rijssen, omdat...
13 (26%)
Easy Boot, omdat....
11 (22%)
Anders, nl....., omdat.....
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 50


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:42

waar in nederland dan?


Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:15

Ik zit ook telkens te twijfelen of ik hoefschoenen zal nemen. Het is natuurlijk heel handig maar ik vind het ook duur dus en riskant. Maar aan de andere kant zou het echt geweldig zijn..
Ik denk dat ik het gewoon even afwacht omdat ik toch niet zovaak buitenrijd. Hoefijzers doe ik zowiezo niet graag want de hoeven zijn daarna hardstikke brokkelig bij Avanti.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:43

Ik ben dus afgelopen maandag naar Rijssen geweest en heb hem gevraagd hoe het zit met de aanmeters. De reden dat hij zelf niet meer wil aanmeten het liefst zijn de volgende. Ten eerste komt hij niet meer toe aan zijn eigenlijke werk waarvan hij moet leven. Terwijl de hoefschoenen een uit de hand gelopen hobby zijn geworden, waar vanwege de hoeveelheid werk die het kost er niet heel veel inkomsten uitkomen.

Vanwege de aanmeters die er nu zijn, krijgt hij alleen maar de probleem gevallen die naar Rijssen komen. Het is geloof ik de bedoeling dat de aanmeters het meeste werk gaan doen maar dat de uiteindelijke productie via hem gaan lopen, maar dat hij er zelf niet zoveel werk meer aan heeft.

Overigens was hij heel vriendelijk en geduldig ondanks dat COnnor in eerste instantie niet echt wilde meewerken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:05

tja het licht dus aan de dag Knipoog
Maar ik heb mijn easyboots aangepast (achterkant eraf gesneden en een stuk leer erachter).
En nu gaat het prima OK dan!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:36

En blijven ze ook goed zitten in mul zand of blubber, dat is altijd mijn grootste angst dat je met 4 schoenen vertrekt en met 3 thuiskomt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:16

Dat weet ik nog niet heb ik nog niet geprobeerd
Wil het vandaag proberen maar ik moet waarschijnlijk met mijn vriend naar Rosmalen Full Speed om met de showauto te staan Boos!
Maar zondag ga ik het wel proberen Ik maak er wel eerst wat riempjes aan zodat ik ze niet meteen kwijt ben Knipoog net zoals bij die smitjes Lachen Dus een lusje om de achterband en dan een riempje om de (jeetje hoe noem je het ook alweer Verward ) De koot

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:05

aha dat is dus de functie van die riempjes. Dat heb ik nooit geweten, maar ja ik krijg ze dan ook niet erbij. Heeft met de sokken van Connor gen zin.

We horen wel of ze goed werken of dat je ze kwijt bent geraakt. Lang leve de Doe het Zelf

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:59

Volgens mij ben je stapelgek als je er van die riempjes aan gaat maken , levensgevaarlijk !! Bloos!

Die riempjes ga ik bij Rena echt nevernooit eromheen doen

Stel je voor dat je met je paardje aan het rijden bent , en de schoentjes blijven normaal gesproken netjes zitten.

Okee , dus dan zit dat riempje er alleen omheen voor het geval dat je paard een schoentje uittrapt , zodat hij niet kwijtraakt.

Klinkt leuk... maar denk eens even verder.

Het schoentje wordt uitgetrapt en hangt dan alleen nog maar aan de koot ,
paardje loopt verder , heeft wellicht flink de gang erin ( schoentje wordt niet zo maar uitgetrapt...) en is al , of raakt in paniek.

Grote kans dat het dier dan bijna op z'n snufferd gaat door dat schoentje wat aan die voet hangt te bengelen , het schoentje komt tijdens het galopje of wat dan ook waar je mee bezig was , tegen de benen , onder de hoeven , paard staat in volle vaart met z'n hele gewicht per ongeluk op het schoentje en trekt zichzelf dus gigantisch aan die koot...

ECHT levensgevaarlijk , grote kans dat de benen knap beschadigd raken , er iets verzwikt of het hele dier zelfs over de kop gaat....

Denk aan jezelf met losse veters , en dan met een bungelende schoen en 10 zoveel vaart en gewicht erbij Nagelbijten / Gniffelen

Dan heb ik liever dat ze het schoentje uittrapt en het blijft liggen , zodat ik het weer op kan halen , want als je het verliezen van het schoentje niet merkt dan ging hij er wel HEEL makkelijk af Tong uitsteken


Ik zou dus nevernooit zo'n riempje gebruiken

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:11

Amen!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:22

ik heb het geprobeerd Boos!
ZONDER riempje(gelukkig maar )
ben ik lekker aan het draven stapt ze op haar rechter schoen Boos!
weg schoen en pony in galop er vandoor omdat ze schok van een hond

Conclussie: op de weg is het een goede oplossing maar in het diepe zand werkt het gewoon niet

Nu is mijn rechter schoen kapot (niet het gedeelte wat ik zelf heb gemaakt) een gaatje is uitgescheurt Boos!

Dus voortaan maar weer steentjes graven in haar hoevjes Scheve mond

Verder lag ik er bijna af door die pieperdepiep hond en reed ik bijna een kind aan wat uit de bosjes kwam, mijn stalgenootje is weer naar de wei en nu staat er een handelspaard naast me die konstant tegen de staldeur trapt om aandacht te krijgen. enz enz
IK HEB MIJN DAG NIET Huilen

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:56

Pffft...blij dat je dat riempje er niet aan had..stel je voor wat er had kunnen gebeuren tijdens die vlucht-galop....brrrrrr Nagelbijten / Gniffelen

Die dingen zijn gewoon te groot toch , daar zal het wel aan liggen.

En nu ? Lachen

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:06

ik heb haar voetjes vandaag maar bekapt en toen lekker zonder schoenen naar buiten
misschien toch maar even die old mac's passen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:58

ik werk voor de firma smit, ik meet hoefschoenen aan.
Ik ben voor die van smit omdat daar goed naar het paard gekeken wordt!
waarvoor wordt het paard gebruikt, hoe loopt het paard, wikkeld het goed af strijkt het etc.

met al deze dingen wordt rekening gehouden bij het maken van de schoenen.

en jah die riempjes is het enige waar ik ook niet zo positief over ben, ze zijn overigens ook overbodig hoor!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:05

Yep, ik laat ze er in het vervolg ook af. Afgelopen zondag een endurance gereden en pride kreeg het in zijn bol en ging er knetterhard vandoor. Gevolg: 1 schoen uit, riempje kapot. Toen dacht ik ook, verdorie dat riempje is heel zo handig nog niet. Overigens bevallen ze prima, en zeker ook in mul zand. In lage vuursche was alles vooral mul, modder en troep maar het ging prima. Ik gebruik nu vetrap 3m als 'sokjes' en totaal geen schuurplekje te vinden.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:07

Na lang aarzelen toch maar overstag gegaan om achterhoefschoenen van Dallmer te bestellen. De voorschoenen had ik al jaren en gebruikte ik voor nood. We willen echter weer mennen, en dan sloop je toch de achterhoef als daar geen schoen omheen zit. Stiekem hoop ik dat door goed te blijven bekappen ik ze bijna niet nodig heb. Maar het idee dat ze aankunnen als het nodig is, vind ik erg prettig. Bovendien ga ik wederom op trektocht, en dan wil je wel dat je paard fatsoenlijk loopt. ik zou het risico niet durven nemen om blootvoets te gaan op hoop van zegen. Stel je voor dat hij gevoelig loopt en moet nog een paar dagen...

Ik ben trouwens erg te spreken over de Dallmertjes.

ardnas
Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:43

Tessebes schreef:
Ja, maar een hoefijzer wordt toch iedere keer op maat gemaakt. Dat is toch geen vergelijking?


Voordat er een nieuw ijzer onderzit is de hoef van je paard alweer een stuk gegroeid (met het ijzer eronder genageld!), wat betekend dat de hoef in een 'gedwongen' stand verder is gegroeid. Een voet zonder ijzer zal wat breder uitgroeien tot de volgende kap beurt, een hoef met ijzer kan dit niet waardoor de hoef lang,steil en te smal groeit. En dit verandert niet als er een nieuw ijzer onder is geslagen want de hoef is als het ware door het ijzer samengeknepen. Zolang er ijzers onder zitten kan de hoef nu eenmaal niet normaal groeien.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:12

klaasfeuth schreef:
en jah die riempjes is het enige waar ik ook niet zo positief over ben, ze zijn overigens ook overbodig hoor!


Dat ligt eraan, ik heb de schoenen van smid en reed er endurance mee, altijd netjes riempjes om tot deze wat slijtage begonnen te vertonen (mag ook wel na een jaar intensief gebruik). Gevolg, 1 riempje los en paard bijna over de kop (stapje met achterhoef op voorriempje).
Dus riempje eraf, zouden toch amper nut hebben. Nog geen dikke week later 1 schoen kwijt en niet meer te vinden....
Aangezien 1 schoen bijna net zoveel kost als 4 ijzers toch maar ijzers genomen, ondanks alle nadelen die eraan kleven (paard liep te gevoelig om helemaal zonder iets te lopen). Voordeel, ze zitten nu al 3 mnd muurvast, volgende week gaat pas 2e setje eronder, paard loopt weer super.

Vorige week vonden we na 3 mnd eindelijk de schoen terug, gesp bleek finaal afgebroken, of dit met riempje eraan ook zou zijn gebeurd???? Geen idee.
Voor mij iig voorlopig geen hoefschoenen meer, ijzertjes bevallen me prima en van de winter gaan we weer blote voetjes proberen......

Verder vind ik de smitjes en de dalmers nog steeds de beste 2 soorten hoefschoenen als je er dan toch voor wilt gaan. Blijf het de meest ideale uitvinding vinden, al zijn de kinderziektes soms nog wat lastig.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers