(bijzet) vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:41

Ik ben dus bezig om een pony zo ver te krijgen dat ze haar rug betr gebruikt (lees verslag v/d dag).
Maar nou kreeg ik een tip van iemand om tijdens de longe 2 verschillende bijzetten te gebruiken .Zij legde mij het volgende uit!
Als je gaat longeren laat je haar de eerste 15 min "los"lopen (zonder bijzet (een beetje logisch). En dan maak je van stro touwtjes een halsverlenger (als volgt je haalt de touwtje tussen haar benen door trekt ze gelijk ,haalt ze vervolgens door het bit toe naar boven en maakt ze vast bij het kopstuk.) Dit doe je ook en kwartier om zodat ze haar hoofd naar beneden houdt. Als je dus al een half uur in totaal bezig bent aan de longe doe je de gewone bijzetten eraan (aan elke kant een dus) zodat ze aan de teugel gaat lopen .

nou dit advies kreeg ik dus , heb het nog niet uitgeprobeert maar weet niet of ik het wel ga doen want ik heb mijn twijfels erover! Kijk heb nix tegen bijzetten zolang ze maar goed worden gebruikt ! Maar om nou 2 bijzetten te gaan gebruiken! wat vinden jullie ervan??



Verward


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 00:20

Ik gebruik ook touwtjes. is heel erg fijn want zo kan het paard wel zakken maar niet z'n kop omhoog gooien.

Ik maak de touwtjes vast aan het zadel.(aan het ringetje voor het borstuig) dan door het bit naar de singel.(dus tussen de benen) dan weer door het bit en weer naar het zadel.

Barley heeft zo nog wel vrijheid. Ze is ook pas drie en ik wil haar niet meteen al te vast hebben.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 08:38

Ik longeer altijd met bijzet teugels,(of met pessoa) maar ik vind het geweldig werken. wat zou erop tegen zijn? Bij Nightcap werkt het heel goed. Maar hij is het ook al gewend, en hij hoeft niet te leren om zijn rug beter te gaan gebruiken, maar ik zou het gewoon een keer proberen!! nou succes ermee!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:03

Ik hbe het dus niet zo op de touwtjes.

Ze dwingen het hoofd dus omlaag, en wanneer het paard daar tegen in gaat, dan kan ie zo dus met BV stijgeren mee achteroverklappen.

Ik zou het alleen bij de bijzet laten ( bijzet teugel) dat werkt gewoon goed, of een oude binne fietsen band doet zijn werk ook goed. Het moet mee kunnen geven als het paard dus met kracht zijn hoofd omhoog gooid.



groetjes lara

anne_feline
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: BREDA (coole stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:43

Hoi Heike,
Wat voor touwtjes heb jij dan en kan je me misschien een foto laten zien hoe jij ze vast hebt zitten. Volgens mij heb jij ze zitten hoe je ook een
slof hebt zitten, maar k weet het niet zeker!!!!

alvast heeeeel erg bedankt!!!
groetjes van Anne

Ik heb je leren kennen, wat mij niet spijt,
ik moet je eerlijk zeggen, je bent een leuke meid!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, rocky_1995, Veldbloem en 87 bezoekers