Ervaring met een Ainsley-dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:03

De verstelbare boom is me idd ook afgeraden.
Die zou zichzelf na een tijdje wel eens vertellen.
En dat moet je niet hebben natuurlijk.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:52

Voor mij is het juist goed dat ik in een houding gezet wordt, want ik ben niet echt een nette zitter...
Ik vind het een heerlijk zadel...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:57

Heb je dan vergelijkings materiaal Joyce B?
Ik zelf heb op veel verschillende zadels gereden en je wordt wel degelijk door een Ainsley opgesloten en in een houding gedwongen.
Is niets mis mee, vind het zelf nog niet zo verkeerd rijden ook al is het wel even wennen.
Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar zadels met een minder diepe en vooral, minder zachte zit. Ik heb het niet zo op puddinkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:04

En ik vind dat zachte juist weer zo fijn.
Zat eens op een stubben.
bleh, mijn kont deed al binnen 5 min. zeer en toch zit daar genoeg vet op Verdrietig Lachen
En dat zadel vond ik weinig kniewrong hebben en dat vind ik persoonlijk ook niet fijn.
Dat is dus wat ik in een zadel zoek, zacht en redelijk wat wrong.
Maar ik vind een zadel keuze echt heel persoonlijk.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:04

Ik heb zelf een Ainsley gehad, deze heb ik ingeruild omdat ik er zelf niet goed op zat (viel voorover). Dit zadel lag wel heel fijn op mijn paard.
Nu rijd ik op de Fries weer met een Ainsley, vind het best fijne zadels, maar ik zou er zelf niet weer een aanschaffen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:05

Ik heb ook een Ainsley dressuur zadel. Alweer bijna 3 jaar en ik vind het heerlijk zitten. Ik heb er ook helemaal geen moeite mee gehad om eraan te wennen. Zat meteen lekker.

De houding waarin je "gedwongen" wordt is wel de goede houding, dus daar heb ik ook absoluut geen probelemen mee. Ik heb veel zadels gehad en mee gereden, maar ik vind dit toch echt het beste. Ken ook niemand die er drukkingen mee gekregen heeft.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:34

Ik heb het zadel ook al een tijdje. (is te koop btw Schijnheilig )
En het zit als een huis! Ik zit er heeerlijk op.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 13:59

Heb ook een Ainsley en mijn volgende zadel word er zeker weten weer een OK dan!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 14:30

Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Ik moet er nog even over nadenken omdat het toch een flinke aankoop is. Maar begin nu erg enthousiast te worden en ik denk dat ik het zadel binnenkort een keer op ga halen om het even te proberen. En ik zal nog vragen of deze een verstelbare boom heeft. Volgens mij niet.

Als er nog meerdere zijn met goede of slechte ervaringen, gooi maar los.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:38

Mijn ervaring is met zo'n zadel dat ik er onwijs last van mijn rug mee kreeg.
Ze zitten wel super dat wel.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:52

Ik heb jaren op een Ainsley Vanguard gereden en ik vond het echt een heel fijn zadel.
Later heb ik hem ook op Jolynn gebruikt, het was er nl een met een verstelbare boom. Jolynn liep er ook lekker onder, totdat de zadelmaker het een keer kwam nakijken. Jolynn had niet genoeg schoudervrijheid en moest een ander zadel, heb nu voor haar een Euroriding Diamand en dat bevalt me ook prima!!
De zadelmaker ( Jan van Rijs) vertelde mij dat het een veel voorkomend probleem is bij Ainsley, weinig schoudervrijheid.
Daarom zou ik je aanraden daar bij jou paard goed op te letten, verder is het echt een heerlijk zadel en als het goed had gelegen op Jolynn had ik het nooit weggedaan.
Succes met je zadel!! OK dan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:55

Vanes schreef:
Mijn ervaring is met zo'n zadel dat ik er onwijs last van mijn rug mee kreeg.
Ze zitten wel super dat wel.


Kan dat niet zijn omdat je opeens een andere (betere?) houding aannam en daardoor je spieren anders moest gebruiken met gevolg spierpijn?

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:59

Ik heb ook een Ainsley, en ik vind het echt een superzadel!
Het zit heerlijk, en het ligt zowel op m'n paard als op m'n pony perfect!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 15:05

Jolynn schreef:
Jolynn had niet genoeg schoudervrijheid en moest een ander zadel, heb nu voor haar een Euroriding Diamand en dat bevalt me ook prima!!
De zadelmaker ( Jan van Rijs) vertelde mij dat het een veel voorkomend probleem is bij Ainsley, weinig schoudervrijheid.
Daarom zou ik je aanraden daar bij jou paard goed op te letten.


Daarom doet dat andere meisje het zadel ook weg. Haar paard heeft ook te weinig schoudervrijheid bij dat zadel. Dat is ook zeker de reden dat ik het even mag proberen en om te kijken of dit bij Solide ook het geval zal zijn of niet.

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:38

Toen ik op zoek was naar een zadel kwam ook het merk Ainsley om de hoek kijken. De zadelmaker wilde er niet aan, de zadels hebben het zwaartepunt te ver naar voren liggen zei hij.
Ik heb er wel eens op gereden en vond het te dwingend. Geef mij maar close contact. Ik zit nog vaak wat graag te ver voorover Lachen, maar nu is het geen zadel dat dat doet (had ik met Ainsley juist last van)
Hoe dwingender zadels zijn, hoe slechter ik ga zitten.
Het is dus heel persoonlijk.

Koop je het zadel, vraag dan wel om een bonnetje, want dat is je garantiebewijs. Hebben ze het niet, dan zou het best zo kunnen zijn dat het zadel ouder is dan die 7 maanden.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:13

zwaartepunt te ver naar voren?raar,want het zijn juist hele diepe zadels waar je echt "in"kunt gaan zitten,en zodoende dus mooi recht...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:18

Feetje schreef:
Ik vind Ainsley echt niks.
Zo in een houding worden geperst vind ik echt niks.
Beetje bewegingsvrijheid mag wel, en je kunt zelf ook nog wat aan je zit werken.



Vind ik ook... Daarbij: de zadelmaker legde een Ainsley op Imker's rug en Imker bokte hem meteen eraf. Dat zei mij al genoeg Knipoog .

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:21

Feetje schreef:
Ik vind Ainsley echt niks.
Zo in een houding worden geperst vind ik echt niks.
Beetje bewegingsvrijheid mag wel, en je kunt zelf ook nog wat aan je zit werken.


Heb ik nooit last van gehad
Ik ging in mijn zadel zitten voor de eerste keer en ik werd echt niet in een houding geperst oid. En op een ander zadel, spring, dressuur, veelzijdigheid ongeacht het merk kan ik nog altijd fatsoendelijk rijden hoor! Het is echt niet zo dat ik alleen nog maar op een ainsley kan rijden waar ik "in een houding geperst" zou worden. Verward
Jou zadel zit ook lekker trouwens Feetje. Maar niks boven mijn Ainsley!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:46

Okkie1"]
[quote="Feetje schreef:
Ik vind Ainsley echt niks.
Zo in een houding worden geperst vind ik echt niks.
Beetje bewegingsvrijheid mag wel, en je kunt zelf ook nog wat aan je zit werken.


Heb ik nooit last van gehad
Ik ging in mijn zadel zitten voor de eerste keer en ik werd echt niet in een houding geperst oid. En op een ander zadel, spring, dressuur, veelzijdigheid ongeacht het merk kan ik nog altijd fatsoendelijk rijden hoor! Het is echt niet zo dat ik alleen nog maar op een ainsley kan rijden waar ik "in een houding geperst" zou worden. Verward
[/quote]

Daar sluit ik me nou helemaal bij aan. Ik ging de eerste keer op mijn zadel zitten en de goede steun aan mijn onderrug viel me meteen op. Ik noem dat niet "in een houding geperst" worden. Ten tweede, ik merkte zo'n wezenlijk verschil aan de bewegingen van mijn paard. Hij kan nu veel ruimer bewegen. Dus wat betreft weinig schoudervrijheid bij een Ainsley, daar is bij mij niks van waar, maar dat ligt natuurlijk ook aan de bouw van je paard. Voor de Ainsley had ik een Kiefer en dat zijn toch ook geen slechte zadels.
Maar zoals al eerder gezegd. De keuze voor een zadel is persoonlijk. Er zijn genoeg mensen die zweren bij Stubben, en dat zou dus nooit mijn keuze zijn.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 21:30

Nu natuurlijk nog de vraag, is €1000 veel voor een 7 maanden oud dressuurzadel van Ainsley (nieuwprijs was €1500). Ik vraag natuurlijk gewoon de aankoopsbon (ook voor de garantie die er waarschijnlijk nog op zal zitten). Het zadel is in ieder geval bij de ruitersportzaak hier in het dorp gekocht, dus daar kan ik ook nog altijd navraag doen of het allemaal klopt. Zij hebben haar ook doorverwezen naar mij.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:45

Ik vind het persoonlijk zadels van niks. Je wordt nogal in een houding geduwd waardoor je je rug imo te strak/ gespannen gaat zetten waardoor je nooit fijn mee kunt bewegen. Imo heb je weinig bewegingsvrijheid in zo'n zadel wat niet ten goede komt voor een onafhankelijke zit...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:47

ik zou gewoon naar de conditie van het zadel kijken en hoe die ligt en zit naar jouw mening... want jij rijd erop tenslotte...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:52

Als ze het bonnetje niet meer hebben, kun je nog zo navragen hoe oud het zadel is. Alle Ainsley's zijn genummerd en in dat nummer zit ook de code van het bouwjaar. Dat hoef je dan dus maar op te vragen.

Of je 1000 euro veel vindt, hangt er helemaal vanaf hoe het zadel eruit ziet, hoe het past, hoe je het vindt zitten enz. Vind jij het dan 1000 euro waard dan is het zo. (je kunt natuurlijk nog proberen er iets vanaf te krijgen...)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:02

Ik rijd de De Niro ook met een Ainsley, en in de loop der tijd ben ik er alleen maar minder enthousiast van geworden.
Je wordt idd opgesloten, je bekken kantelen is bijna onmogelijk, je benen liggen in een positie die niet ideaal is (tenminste mijn benen). De merrie heeft verder nogal een ronde croupe waardoor het goed laten (blijven) liggen van het zadel moeizaam is. Inmiddels istie al twee keer bij Van Triest geweest, daarna schoof het tenminste niet meer verschrikkelijk naar voren, maar nog steeds wel iets (maar wat ik zeg, dat ligt aan m'n paard).

Ik persoonlijk zit liever in m'n ordinaire JC'tje dat wat platter is, maar ja, de keuze van een zadel is erg persoonlijk. Succes ermee!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:11

Ik heb de ainsley MET verstelbare boom. Ik heb nergens last van. Regelmatig even controleren of alles nog goed is, maar dat deed ik ook bij m'n oude zadel zonder verstelbare boom. Hij ligt nog steeds even goed als 2 jaar geleden dat ik hem kocht.. Ik heb dus geen last van de boom die zichzelf verstelt.
Verder vind ik de zachte zit erg fijn en heb ik toen die tijd de kniewrongen zelf aan laten passen..
Het naar voren zitten heb ik wel last van, maar dat heb ik in princiepe op ieder zadel.
Ben nu aan het dromen over de Euroriding Luxor, dat is m'n droomzadel. Tot die tijd moet ik op m'n ainsley rondhobbelen..