Hoe kan ik het beste invlechten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:11

ik doe het ook altijd als de manieren hier boven, de vlechtjes zijn altijd wel mooi maar de knotjes Haha! als je vlechtje 2 keer hebt dubbelgevouwen dan schiet de onderste er weer uit. oplossingen ????????????

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:49

Als ie eruit schiet word ik altijd boos Haha!

Zodra je m dubbel hebt gevouwen, moet je m gewoon heel stevig vasthouden, knijpen derin. Dan snal het elastiekje eromheen Tong uitsteken

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:02

ik vlocht ook altijd gewoon met elastiek, maakte ze op maat op ong. 3kwart van het trekkammetje, strak vlechtje, zover mogelijk doorvlechten en het elastiekje vastzetten in een lusje, x lusje ronddraaien, blijft ie beter vastzitten. dan haal ik het hele vlechtje door het elastieklusje, zodat dr een soort lusje van de vlecht ontstaat. die vouw ik dan dubbel, zet ik vast met het elastiekje, nog 1 eromheen voor extra stevigheid en voila, mooi knotje, althans, met wat oefening Lachen werkte prima voor mij en zag er heel netjes uit!
succes!

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:05

Invlechten is denk idd een kwestie van doen. Mijn bijrijdster is een briljant invlechtster die iedereen graag probeert te strikken, ik hoef dus niet in te vlechten. Wat bij ons wel gehanteerd wordt is dat je altijd een ongelijk aantal vlechtjes gaat maken. Verder wordt naar de hals van het paard gekeken. Heeft het paard een lange hals probeer je met minder vlechtjes deze wat korter te laten lijken en andersom natuurlijk bij een korte hals meer vlechten.
Ik heb heel vroeger met naald een draad ingevlochten maar kan me absluut niet meer herinneren hoe ik dat gedaan heb, iemand die mij kan helpen ?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:50

Dat wou ik idd ook vragen.
Het is toch zo dat je altijd een ongelijk aantal vlechtjes moet hebben??

Niet dat ze vanaf het jury hokje gaan tellen en punten aftrekken misschien , maar toch...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:51

Met naald en draad is eigenlijk heel gemakkelijk maar moeilijk uit te leggen. Je pakt een stuk draad dat 2 keer zo lang is als de manen van je paard. Je begint met een pluk manen, waar je een klein stukje vlecht in maakt (alle drie de plukjes 1 keer omslaan). Dan vouw je dat stuk draad dubbel, en legt het op de vlecht, met de lus aan de bovenkant en de 2 uiteinden aan de onderkant. De eerstvolgende keer dat je 1 van de 3 plukjes omslaat, pak je 1 stukje touw mee, voor het 2e plukje manen pak je het 2e stukje touw. Nu kan je het meevlechten met de manen. Onderin maak je een goeie knoop. Nu steek je de naald door 1 van de uiteinden en trekt de vlecht onderlangs naar de manenkam. Afhankelijk van de lengte van de manen doe je dit 1 of 2 keer. Je kan het touw met de naald net zo vaak door de vlecht trekken totdat hij goed vast zit. Knoopje erin aan de onderkant en klaar is kees ! Bloos

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:56

In plukjes verdelen doe ik nooit. Die blijven alleen maar zitten met elastiekjes en dat is weer extra werk.
Soms gebruik ik water. Ik begin altijd achter de oren. Hoe breed de plukjes zijn, ligt eraan welk paard ik vlecht. Bij hele dikke manen worden de plukjes kleiner dan bij een paardje met fijne manen. Ik maak eerst een vlecht, en zet die vast met een elastiekje. Ik doe meestal een paar vlechtjes en dan daar knotjes van maken (2x dubbel). Daarna weer een serie vlechtjes. Als laatste de voorpluk. Ligt er ook weer aan welk paard. Als het hele dikke manen zijn wordt het een bijpakvlecht. Bij dunne manen een gewone vlecht. En dan meerdere keren dubbel.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:02

Dandy schreef:
Met naald en draad is eigenlijk heel gemakkelijk maar moeilijk uit te leggen. Je pakt een stuk draad dat 2 keer zo lang is als de manen van je paard. Je begint met een pluk manen, waar je een klein stukje vlecht in maakt (alle drie de plukjes 1 keer omslaan). Dan vouw je dat stuk draad dubbel, en legt het op de vlecht, met de lus aan de bovenkant en de 2 uiteinden aan de onderkant. De eerstvolgende keer dat je 1 van de 3 plukjes omslaat, pak je 1 stukje touw mee, voor het 2e plukje manen pak je het 2e stukje touw. Nu kan je het meevlechten met de manen. Onderin maak je een goeie knoop. Nu steek je de naald door 1 van de uiteinden en trekt de vlecht onderlangs naar de manenkam. Afhankelijk van de lengte van de manen doe je dit 1 of 2 keer. Je kan het touw met de naald net zo vaak door de vlecht trekken totdat hij goed vast zit. Knoopje erin aan de onderkant en klaar is kees ! Bloos


En toch snap ik het nog niet helemaal. Als ik de eerste keer het uiteinde naar de manenkam heb gestrokken. Van waaruit kan ik die dan nog eens naar de manenkam trekken??

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:06

Je trekt de naald onderlangs naar de manenkam, en trekt hem dóór de vlecht naar de bovenkant van de manenkam (mmm, ik wou dat ik hierbij kon tekenen), nu kan je van de bovenkant van de vlecht weer terugsteken naar de onderkant van de vlecht, en zo heen en weer, eindigend aan de onderkant van de vlecht (dus tegen de hals aan) zodat je de knoop niet ziet.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:21

oh nu snap ik het beter, ga het eens uitproberen en dan wordt het met wat oefenen vast wel wat.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:43

Bij mij zat het de eerste keer gelijk al beter als met elastiekjes, dus oefenen maar OK dan!

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:11

Bedankt Dandy,

Prima uitgelegd !! volgende week hebben we onderlinge dressurproef bij ons op de manege, zal ik eens proberen of ik het nog kan.

Groetjes,

yfande

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 14:18

hee bedankt hoor!!
ik ga het ook probeeren!