artrose vraagje - stalbandges om doen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zijn stalbandages verstandig bij artrose ?

Nee, absoluut niet doen
7 (58%)
Geen idee
5 (41%)
Ja is verstandig omdat ...
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 12


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

artrose vraagje - stalbandges om doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:37

Is het verstandig om bij paarden met behoorlijk erge artrose stalbandages om te doen, bijv. tegen tocht ( echt minimale tocht, maar toch ) ?
Of is dat niet goed voor de benen ?

Korte vraag, maar lijkt me duidelijk

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:39

Ik heb er niet echt verstand van, maar ben wel benieuwd ..
Tocht is trouwens nooit goed voor een paard, maar dat wist je zelf ook .. toch alle kieren goed dichtmikken met van dat spul ..

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:41

Het nadeel van stalbadages is dat begin je er aan dan zit je er aan vast. En het belemmert ook de bloedsomloop. Dus ik zou het niet doen maar je kunt het beter overleggen met je DA.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:44

Lijkt mij niet...heb een paard verzorgd met behoorlijk ernstige artrose, die krijgt medicijnen en vanalles door der voer heen. Heeft speciaal beslag onder der voorhoeven, maar bandages heeft ze nooit om. Met hobbelen in de bak niet en op stal niet

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 15:48

ok, geen bandages dus, dacht al dat het niet goed zou zijn voor de benen, maar toch even vragen voor de zekerheid natuurlijk Schijnheilig

bedankt ! OK dan!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:12

Mijn paard heeft al jaren lang ernstige arthrose, ze heeft speciaal beslag. Ik kan er nog op rijden, ze loopt absoluut niet kreupel o.i.d. Maar onlangs was ik op een begrafenis en kwam ik een oud ponyclub genootje tegen, ze vertelde dat Sunnyboy sinds 1 jaar zeer explosieve arthrose heeft (we hebben b.tw. nog steeds dezelfde hoefsmid) de heofsmid kon er weinig meer aan doen, bobbels op zijn been zijn binnen 1/2 jaar ontstaan. Zij gebruikt (de wat losser zittende)transportbandages voor zijn benen op de koude dagen, wat schijnt te helpen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:32

Bij artrose aan de benen is het zeer belangrijk dat er een goed dikke laag stro in de stal ligt bij de koude dagen om de benen warm te houden.
Verder natuurlijk dagelijks beweging!!!

Die stalbandages kan je beste in overleg met de DA doen, maar het lijkt me stug...

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:24

Lekker masseren met een arnica produkt. Ik gebruik gel of bij erge kou zelfs olie met arnica van weleda. Bij de goed gesorteerde drogist of de natuurwinkel te koop. Heerlijk. (het is eigenlijk voor mensen)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:11

Die bandages werken niet zo diep in tot aan het gewricht. Kan je meestal gebruiken bij volle benen.

Bij artrose is regelmatige beweging belangrijk.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:39

idd is beweging heel belangrijk met artorse. En je hebt speciale middelen tegen artrose zoals primeval.