Ontwormen. Help me even a.u.b.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Ontwormen. Help me even a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 08:15

Ik ben even de draad kwijt.
Ik weet dat je niet steeds de zelfde werkende stof moet geven maar dat je moet afwisselen.
Dus niet steeds ivermectine of pyrantel geven.
Maar......
Moet je nou om en om geven of kan je een jaar lang bijv. ivermectine geven en dan een jaar lang pyrantel?

In de bit stond dat je om het jaar moet verwisselen van werkende stof (dit las ik in een advertentie over wormen kuren).
Maar een vriendin van mij heeft een basis cursus gevolgd en zij zei dat je in het zelfde jaar moet afwisselen van werkende stof in een wormen kuur.

Lastig dit.
Wie weet nou hoe het precies zit?
Ik heb mijn paard altijd om de 8 weken ontwormd en in de zomer om de 6 weken.
Maar ik heb dit altijd met ivermectine gedaan.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:17

Ik geef elke keer een ander. Ik hou het eigenlijk ook niet bij wat ik heb gegeven
Guus heeft nog nooit wormen gehad dus het gaat goed zo

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:49

Het is ene fabeltje dat je steeds moet wisselen van wormenkuur, omdat anders de wormen resistent zouden worden. Het enige waar dat van kan komen is onvoldoende wormmiddel geven. Als je weet hoeveel je paard weegt, en dus nooit onderdoseert kan er niets gebeuren. Waar je ook op moet passen is dat die wormpjes zich in verschillende "larvale" stadia ontwikkelen. In 5/6 stappen dus. De meeste wormenkuren werken alleen tegen die beestjes in stap 3-4-en 6 bijvoorbeeld. De enige wormenkuren die alle stappen te lijf gaan zijn equest en eqvalan, en ik denk ook equimax.
Ik zelf gebruik bijna alleen maar ivermectine, en heel af en toe wissel ik eens af met een andere stof als pyrantel of moxidectine, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel m oet ik zeggen. Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:59

Wij hebben Equimax, zonder af te wisselen. Nooit problemen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:37

In het Bit stond deze keer een stuk over ontwormen.
Het schijnt dat je 2x per jaar een sterke moet geven, als ze 's winters weer op de wei gaan en voordat ze op de wei gaan in de lente. De rest van de tijd kun je gewoon dezelfde nemen. Als je telkens een andere geeft of onder doseert kunnen de wormen wel resistent worden.

Maar dat is wat ik ervan onthouden heb, even vlug doorgelezen dit weekend....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:49

Wij ontwormen wel vaker, aangezien ze het hele jaar door op de wei komen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:55

Ja, ik bedoel tussendoor ook natuurlijk. Maar het was vooral voor de paarden geloof ik die 's winters gewoon op stal staan...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 17:43

Dus ik mag gewoon het hele jaar door ivermectine geven?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:13

ik wissel het wel af, mijn shet doet 2 keer met een wormenkuurtje, dus vaak krijgt hij dus 2 x achter elkaar hetzelfde middel, daarna koop ik ereen met een andere werkzame stof. Ook let ik erop of ze ook de horzellarven doden, die wormenkuur krijgt hij 2 keer per jaar (1 spuit per jaar dus) de rest van het jaar gaan er de goedkopere middelen in. doe ik al 10 jaar zo en nooit wormen gehad. hij staat het hele jaar door buiten, wel haal ik het weiland leeg en hij staat regelmatig op andere stukken land.