Aanschafprijs zadelmak paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Aanschafprijs zadelmak paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 08:23

Ik ben benieuwd waar ik op moet rekenen als ik een jong zadelmak paard wil kopen.

Je ziet zoveel verschillende prijzen van bijna 0 tot echte fantasieprijzen, dat ik echt geen idee heb waar ik vanuit moet gaan.

De eisen: minstens 1.70, leeftijd varierend van 3 tot 5, niet geklasseerd, voorkeur ruin, en bij voorkeur geen schimmel. Papieren maakt me niet uit, op een papier kun je niet rijden Knipoog
Verder goed bewegen en dan bedoel ik ook echt goed Knipoog met capaciteiten voor ZZGP.

Ik wil dat het paard zeker al een beetje te sturen is omdat mijn ervaring is dat sommige paarden onder het zadel enorm tegen kunnen vallen of juist opwaarderen.

Barst maar los. *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:28

als je een paard wil met capaciteiten voor ZZGP dan zitten er vaak ook (erg goede) papieren bij, en daar betaal je dan ook vaak voor..
Laatst bijgewerkt door Sjoos op 18-03-04 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:28

ik denk zo'n 1000 euro.
maar ben geen expert Lachen

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 08:29

Ik zeg ook niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten Knipoog, ik wil alleen graag weten waar ik ongeveer op moet rekenen.
En als dat minstens 15.000 euro is, dan weet ik dat iig ook.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:29

vamp schreef:
ik denk zo'n 1000 euro.
maar ben geen expert Lachen


AHUM Scheve mond

Nou echt niet hoor!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 08:30

Voor 1000 euro heb je nog niet eens een veulen die evt. op 3-jarige leeftijd aan de voorwaarden voldoet *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:33

Doet er maar een nulletje bij Haha!

Denk idd dat een driejarige met die potenties tussen de 15 en 30 duuzend zit

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:40

Ik denk inderdaad ook zo'n beetje 15.000 of je moet heel erg mazzel hebben en tegen een superpaard aanlopen voor een lage prijs.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:40

Nu Mirk ergens anders staat, begin ik een beetje verstand van prijzen te krijgen Scheve mond , en dan bedoel ik 'echte' prijzen. Mirk was voor mij al een hele uitgave, maar als ik zo'n paard zou moeten kopen...

Bij Mirk op stal zitten er grote verschillen in de prijscatogorie, maar reken maar op dat de prijzen beginnen met zo'n 10.000 euro. (we hebben overigens nog een zeer mooie flemming op stal staan, super bewegingen:D)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:44

Ik denk dat je moet rekenen vanaf €10.000.

Of je moet echt zware geluk hebben...maar daar zou ik niet op rekenen. Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:52

Ik denk dat je moet rekening houden met leeftijd. Een 5 jarige kost meer dan een pas zadelmakke 3-jarige. Het papier. Daarmee bedoel ik dus een populair dressuurpapier of niet. Voor een Gribaldi, Ferro, Krack C afstamming zal je denk ik meer betalen dan voor een Mooiman, Kroonjuweel of een andere minder bekende of populaire hengst. Africhting speelt ook een rol. Komt hij bij de fokker vandaan of bij een handelaar? In welke situatie zitten de eigenaars. Bij een echtscheiding moet het paard soms voor habbekrats weg omdat ze geld nodig hebben of dat de man of vrouw het paard verkopen onder de neus weg van hun ex en dan is elke prijs voor hun goed. Maar gemiddeld zou ik toch rekenen vanaf 9000 euro tot misschien een 20.000 of meer prijs.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:38

Denk dat je voor een zadelmakke driejarige toch wil richting de 15.000 moet denken en dan heb je wsl nog niet eens een hele speciale Bloos
Maar ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik bar weinig verstand heb van dressuurpaarden en prijzen Bloos!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:39

Voor een ECHTE goede betaal je dan toch wel vanaf 20.000 euro hoor en dan kan je er net meer rond sturen. Maar je moet ook beseffen dat zo´n dier een jaar later het dubbele kost.

Loterij gewonnen Fitz??? Haha! Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:44

Zulke paarden worden niet geboren, die moet je 'maken'. Er is niemand die jou een groen paard kan aanbieden en erbij kan zeggen dat ie ZZGP zal kunnen gaan lopen. Uiteraard zeggen ze dat wel, maar dat is gebakken lucht...

Een extra lopend 3-jarig peerd, met een mooie maat en geen exterieurmatige tekortkomingen moet je kunnen vinden voor rond de 10.000 euro. Vorige week ging er in Dronten een over voor 19.500 euro....
Maar dat is nog geen enkele garantie dat het paard niet rond zijn 7de blokkeert in de rug en strandt in de M... Het is echt de ruiter die het mogelijk maakt; niet het paard. Elk gezond paard loopt zo naar het Z, en de moderne sportpaarden van tegenwoordig kunnen echt verder. Maar je moet ze wel heel houden in lijf en koppie; DAT is de grote opgave, niet het betalen van een aanschafprijs... Duurder is na een bepaald punt helemaal niet meer zoveel beter. Het omslagpunt ligt iets over maar nog wel in de buurt van de 10.000 euro. (hier in het Noorden althans)
Laatst bijgewerkt door Dees op 18-03-04 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:44

petraaken schreef:
Ik denk dat je moet rekening houden met leeftijd. Een 5 jarige kost meer dan een pas zadelmakke 3-jarige. Het papier. Daarmee bedoel ik dus een populair dressuurpapier of niet. Voor een Gribaldi, Ferro, Krack C afstamming zal je denk ik meer betalen dan voor een Mooiman, Kroonjuweel of een andere minder bekende of populaire hengst. Africhting speelt ook een rol. Komt hij bij de fokker vandaan of bij een handelaar? In welke situatie zitten de eigenaars. Bij een echtscheiding moet het paard soms voor habbekrats weg omdat ze geld nodig hebben of dat de man of vrouw het paard verkopen onder de neus weg van hun ex en dan is elke prijs voor hun goed. Maar gemiddeld zou ik toch rekenen vanaf 9000 euro tot misschien een 20.000 of meer prijs.


Je betaalt hier in Nederland niet meer voor een Ferro en zeker niet voor een Grib.
De prijs is ook afhankelijk van het veterinaire rapport en dat moet gezien jouw verwachtingspatroon bijna volmaakt zijn. Wanneer je in Ermelo op de hengstenkeuring gaat shoppen een 2 1/2 jarig vet. gekeurd paard met goede bewegingen koopt en dat de tijd geeft uit te groeien, kan je rond de 10 a 15 een goed paard vinden. Daarna zitten alle goeden bij de handel, zijn beleerd en moeten de investering opbrengen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:46

Een echt bewegingsmonster is duur. Heel duur! Ik ga met Suzanne mee, en denk ook wel aan 20 000 of meer. Maar dan heb je wel echt een super bewegend ding.
En net wat Suzanne ook al zegt, als er niets fout gaat dat jaar, dan heb je een jaar later een dier wat het dubbele kost.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:00

Ik heb er eentje staan die super kan bewegen maar de verkeerde kleur heeft en geen papier... echt wat heeft dat ding een voorbeen en tja ze is nog niet zadelmak...

Maar heel goed zoeken dan kun je nog een super dier vinden voor minder en ga kijken in de grensstreek daar zijn ze al goedkoper dan hier in de buurt

...Dreaming with my eye's wide open...

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:08

Niet nalaten om ook naar papierloze paarden te gaan kijken. Ze zijn niet allemaal slecht hoor deze. Kwestie van de goede eruit te pikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:09

Vanaf 10.000 en dan heb je een mazzeltje. Rond de 15 heb je meer kans.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:14

petraaken schreef:
Niet nalaten om ook naar papierloze paarden te gaan kijken. Ze zijn niet allemaal slecht hoor deze. Kwestie van de goede eruit te pikken.


Hoe weet je dat dan????

We fokken dus helemaal voor de kat zijn kl*te gericht goede dressuur of springpaarden Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:15

Suzanne F. schreef:
Voor een ECHTE goede betaal je dan toch wel vanaf 20.000 euro hoor en dan kan je er net meer rond sturen. Maar je moet ook beseffen dat zo´n dier een jaar later het dubbele kost.

Loterij gewonnen Fitz??? Haha! Knipoog

Sluit ik me helemaal bij aan.
Mensen die een echte beweginspaard, waar van verwacht word dat ze het hoge aankunnen, weten dat ook wel. Dus gaan hun paard echt niet voor 10.000 aanbieden.
Voor die prijs heb je paarden die lekker vooraan mee kunnen lopen in de basis, in het ZZ-L ook nog wel meedoen, maar waar het dan toch langzaam aan op begint te houden.

En wat Suzanne zegt, zo 1 die jij dan wel naar klassering brengt, is zo het dubbele waard.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 10:17

Dees schreef:
Zulke paarden worden niet geboren, die moet je 'maken'. Er is niemand die jou een groen paard kan aanbieden en erbij kan zeggen dat ie ZZGP zal kunnen gaan lopen. Uiteraard zeggen ze dat wel, maar dat is gebakken lucht...



Dees, dat begrijp ik ook wel. Maar voor bv. een paard met exterieure tekortkomingen of een traag achterbeen wordt het wel meteen een stuk moeilijker dan een paard dat iig zijn bouw en beweging al mee heeft.
Btw, ik ben niet op zoek naar een topper Knipoog , ik heb niet de illusie dat ik ooit GP ga rijden *LOL*
Maar ik wil wel verder dan de basis. Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:19

denk ook dat je vanzelf in de hogere prijsklasse komt. bij ons op stal staat nu een erg leuk dier en daar wordt ook een godsvermogen voor gevraagd. maar ja t is ook wel een errug leuke! heb het idee dat je voor goede gangen extra betaald, terwijl dit niets zegt over de aanleg voor bijvoorbeeld verzameling etc. vind springpaarden beoordelen makkelijker.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:26

sarabande"]
[quote="petraaken schreef:
Niet nalaten om ook naar papierloze paarden te gaan kijken. Ze zijn niet allemaal slecht hoor deze. Kwestie van de goede eruit te pikken.


Hoe weet je dat dan????

We fokken dus helemaal voor de kat zijn kl*te gericht goede dressuur of springpaarden :?
[/quote]

Tuurlijk niet, maar dat wil ook niet zeggen dat papierloze paarden per definitie waardeloos zijn.

Ik persoonlijk vind het fijn dat er papier bij mijn paarden zit, zodat ik kan weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Maar dan nog: niemand kan mij garanderen dat mijn paard hetzelfde presteert als zijn/haar vader.

Dus ja, in welke mate is papier belangrijk...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:30

Voor een basis paard niet, maar ik denk dat er maar weinig papierloze paarden de capaciteiten voor na het Z2 nog hebben.
Want vaak zijn het maar een gewone merrie, met de simpele hengst van de buurman.
Wel heel veel toeval als daar een GP paard uit komt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123, Trendiction en 40 bezoekers