paard krijgt koebrok :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

paard krijgt koebrok :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 23:05

Sommige boeren voeren hun paarden hetzelfde bix als dat wat de koeien krijgen. Dat lijkt me toch niet gezond, en ook niet tegemoetkomend aan de benodigdheden van een paard. Er zit zelfs kippenmest in!

Misschien ga ik binnenkort paarden bij zo'n boer verzorgen en rijden. Deze voert zijn paarden ook die brokken. Graag zou ik het paard dan zelf tegemoet willen komen in de benodigdheden. Aangezien de boer waarschijnlijk niet afstappen wil van het huidige voer, denk ik aan zelf bijvoeren. Dat wilde ik dan in de zemelen doen. Zemelen vinden ze erg lekker, en zit verder weinig voedingswaarde aan. Hierin kan ik wel het een en ander toevoegen. Ook dacht ik aan vitaminepreparaten om de zoveel tijd toe te dienen. Eigenlijk wil ik wel precies zijn in wat ik bijvoer. Ik denk zowiezo aan knoflook, zeewier en lijnzaadolie. Verder wil ik nog tegemoet komen aan de mineralen en vitaminen.

Weet iemand hoe schadelijk dit eigenlijk is voor het paard, en wat er in zit aan waarde voor het paard? Hebben jullie tips wat ik het beste aan ze kan geven? Is er een compleet supplement?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:07

Goed zal het vast niet zijn.
Maar om me meteen te gaan moeien met hoe hij zijn paarden voert?
Ik geloof dat ik er dan simpelweg niet ging rijden Lachen

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 23:08

Ik heb gewoon graag de paardjes waar ik mee te maken heb, gezond zijn Lachen En als dat op een simpele manier kan, waarom dan niet?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:33

Zemelen zou ik niet doen.
Daar doe je meer slecht dan goed mee.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:41

ach, uiteindelijk zijn alle paardenbrokken ontwikkeld vanuit koeienvoer....en Pavo stopte vroeger ook kippenveren in de paardenbrok.
Goed is het zeker niet, maar het is ook niet goed om er zo maar van alles extra in te stoppen.
Er bestaat ook nog zoiets als teveel van het goeie krijgen....

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:43

Heb je uberhaupt wel gevraagd of hij dat wel goed vind?
Maar ten tweede, je denk dat koebrok niet voldoende voedingsstoffen geeft, ik snap dat niet waarom je dan zemelen bij wilt voeren, daar zit ook nauwelijks iets toevoegends in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:46

Zemelen vullen alleen, en teveel zemelen zijn ook niet goed voor het paard. Kan de calcium-phosphor verhouding aardig van overhoop raken. Mensen die zemelen voeren moeten daar op letten...

Je suis Charlie.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:51

het lijkt me vreemd om een paard te gaan rijden van een ander en het dan al niet eens zijn met het eten wat het paard krijgt. ( ookal is het niet goed) wordt een zware klus dan en lijkt me niet gezellig om dan zo te beginnen. Ik zou daar ook niet gaan rijden. Voer kan je pas bepalen als je je eigen paard hebt. Als je het paard van een ander rijdt blijf je toch wel afhankelijk van wat diegene vindt is mijn ervaring

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:51

De verzorgpony waar mijn dochter vroeger mee begonnen is kreeg stierenbrok raakte daar zwaar hoefbevangen door.
Maar wij hebben in overleg met de boer besloten om zelf voer te kopen en haar in een kaal weitje te zetten.
En gelukkig voor het paardje vond de boer het heel goed helaas deed hij toen onbewust de schuiven van de kalverschuur los.
Kon het paardje de melk met mais op slobberen dus toen met de boer samen roosters er voor gemaakt.
En toen ging het goed ze is helmaal genezen en de hoeven waren ook weer goed
Dus zou ik overleggen met die boer en er voor gaan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:53

Je zegt trouwens dat die boer WAARSCHIJNLIJK niet af wil stappen van de koeiebrok. Heb je het al met hem over gehad? Kun je niet aanbieden om een zak brok voor dat paard te kopen, en dan goeie paardenbrok? Misschien dat de boer zo ziet dat er verschillende soorten brok zijn, ik denk dat het voeren van koeiebrok pure kostenkwestie is en gemakszucht.

Je suis Charlie.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:00

Ben ik nou gek of was koeienbrok zo gevaarlijk vanwege de pulp die uitzette ? Of is dat een ander soort koeienbrok dan deze ?

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:16

SANEX schreef:
Ben ik nou gek of was koeienbrok zo gevaarlijk vanwege de pulp die uitzette ? Of is dat een ander soort koeienbrok dan deze ?

Dat is idd een koeienbrok, maar of het is een ander soort, of hij weekt het of die paarden waren allang dood geweest.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:30

Nou ten eerste zou ik zeggen: niet doen, zéker niet doen! Ik heb namelijk in ong dezelfde situatie gezeten.. Paarden kregen eerst niets, toen brood, vervolgens koeienbiks. En ook wij zij toen brok gaan voeren.. Echte pennymeisjes waren we nog toen! Al blijf ik bij mijn standpunt dat die boer niet met paarden omgaat zoals t zou horen..
Maar ik kan je vertellen dat de boer t na een tijdje zat was (dat was t niet alleen, is een lang verhaal...) en konden we vertrekken. Ziek ben ik er van geweest!! Je maakt alleen maar alles kapot als je op eigen houtje dingen gaat doen, waarvan je bij voorbaat al weet dat de eigenaar t niet goed zal vinden. En geloof me, hij zal t niet goed vinden.. Ik wil niet meteen alle boeren over 1 kam scheren, maar de meeste koeienboeren hebben hobbymatig een paardje en gaan daarmee net zo om als met hun koeien en vinden dit wel prima. Zo zíjn ze gewoon en dat kan je echt niet veranderen..

En SANEX: idd, in koeienbrok zit pulp wat uitzet, dit kan je voorkomen door t voer te laten weken alvorens je t geeft. Daarbij zit er ook erg veel eiwit in t voer.. Dus mocht je toch besluiten bij te gaan voeren ( wat ik je echt afraad!!) kijk dan uit met wat je voert! Draversbrok zit geloof ik ook al erg veel eiwit in en dat zal wel met nog meer soorten voer zijn..
En Lieke, de paarden die ik heb gedaan krijgen dus ook koeienbrok.. wordt niet geweekt en ze leven nog steeds..
Ik wil t zeker niet goed praten en ik zou er ook nooit voor kiezen, maar ze kunnen erop leven..

Onderschriftloos :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:42

Als je er nog moet gaan beginnen met rijden, en het voerbeleid van de boer is nu al een doorn in je oog, dan denk ik dat je er beter helemaal niet aan kunt beginnen. Wedden dat we binnen een half jaar zwaar gefrustreerde verhalen van je te lezen krijgen? Want die boer geeft dan gegarandeerd ook geen donder om wat voor zadel erop ligt, of het paard te dik is etc etc. Dat wordt een ergernis, daar kun je op wachten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:16

Dat dacht ik al, dat het dan een ander soort brok moest zijn, anders waren dit wel wonderpaarden geweest ( tenminste als je al die enge verhalen hoort over stikken in de pulp etc )
Ik weet idd dat je het dan moet weken maar dat kon ik hieruit niet opmaken, dus ik dacht : oei, koeienbrok...

Ik ben dr zelf ook niet zo van,als hij dan weinig moeite wil doen met uitzoeken van voer koop dan gewoon basisbrokje biks, is niet zo duur en overal wel te krijgen ...

Wat is trouwens de beweegreden van iemand om koeienbrok te voeren ?

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:26

Misschien kun je met de boer afspreken dat jij als vergoeding voor het rijden elke maand de bix koopt voor het paardje.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:33

Ik stond vroeger ook bij een boer. Hij had eerst melkkoeien en is overgegaan op de paarden omdat hij dacht dat daar meer geld in te verdienen was. Gaf er idd ook niet om wat voor zadel erop lag, hoe kapot het dekje was. Paarden die kreupel waren moesten gewoon lessen lopen. Een bonte pony die zijn rug verbrandt had in het erge hete seizoen moest maar gewoon lopen... Niet om aan te zien.
En idd koeienbrok en koeienkuil.
Af en toe had mijn paard wel eiwitophopingen zitten. Meer mee stappen en beweging geven en dan was het meestal na een paar dagen wel weg...

Hij heeft het overleeft, die knol van mij. Maar als ik nu foto's terug zie van hoe hij was en hoe hij nu is is het toch wel een wereld van verschil in positieve veranderingen.

Je hebt wel verschillende supplementen waar veel verschillende stoffen inzit, maar weet je wel dat de boer daar geen problemen mee heeft? En zit je royaal in het geld om meerdere paarden bij te voeren?
Lachen

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 10:41

Lieke schreef:
Heb je uberhaupt wel gevraagd of hij dat wel goed vind?
Maar ten tweede, je denk dat koebrok niet voldoende voedingsstoffen geeft, ik snap dat niet waarom je dan zemelen bij wilt voeren, daar zit ook nauwelijks iets toevoegends in.


Zemelen is eenvoudig te combineren met supplementen.

Dat pulp in het voer, is dat met alle koebrok?

Ik wil ook zeker geen dingen doen zonder overleg, en eigenlijk het liefst, zelf wel paardenbrok halen. Dat vind ik prima. Met goede paardenbrok krijgen ze alles wel te binnen wat ze nodig hebben, en dat vind ik gewoon erg belangrijk.

Ik heb er al eerder anderhalf jaar de paarden verzorgd, dus het is niet onbekend allemaal. Ik ben toen gestopt vanwege verscheidene overlijdingen in 2 maand tijd (moeder, opa) Toen viell alles wat in duigen, en is het helaas gestopt.

Hij is verder well goed voor zijn paarden hoor! Passend zadel, de rest schaffen we zelf aan dus er ligt goede shabrak op en bescherming e.d. Alleen het voer vind ik erg jammer (koebruik en kuil)

In ieder geval bedankt voor jullie meningen.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:55

Volgens mij krijgen die paarden al teveel binnen. Want volgens mij zit daar al veel te veel eiwitten in. Kijk ook maar naar dat kuil voor koeien en paarden. Als je dat van koeien aan de paarden geeft gaat het ook heel vaak niet goed. Een koe kan ook ff heel veel meer hebben dan een paard.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:56

In dat geval, als hij het ermee eens is zou ik gewoon basisbrok voeren, daar zit in principe alles in, en wat je er extra is stopt is waarschijnlijk overbodig.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:05

Zou het idd overleggen, anders kun je wachten op problemen. Knipoog

Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat iemand wat op eigen houtje met MIJN paard doet...

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 11:07

Quellian, dat was ik ook niet van plan (op eigen houtje)

Ik verzorg er ook nog niet ofzo. Maar ik denk altijd vooruit en zo dacht ik ook hieraan, en dacht wat tips in te winnen.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:42

Op de manege waar ik vroeger stond voerde ze ook koeienbrok ook aan de prive paarden..
Ze hebben altijd gezegd dat ze basisbrok voerden terwijl het uiteindelijk dus echt niet waar bleek te zijn...
We waren er ook zo weg...
Mijn paard is er een keer flink ziek van geweest...

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:47

In princiepe is de koeienbrok niet echt geschikt voor paarden maar als het er goed op doen en niet ziek er van worden dan zou ik voorlopig er niets aan veranderen.

...Dreaming with my eye's wide open...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:55

Ik zou gewoon eens goed met die man om de tafel gaan zitten.. Misschien valt er wel te regelen dat jij voortaan het voer koopt en betaalt in ruil voor het rijden dat je mag doen??? (ik weet natuurlijk niet hoeveel paarden het zijn....) Ik denk dat hij er dan niet veel op tegen zal hebben..

Lovers Estragon & Herlando Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, roosjenat, Samo en 90 bezoekers