Ezel bij een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liset1

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Duitsland

Ezel bij een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 22:23

Ik ben al om me heen aan het informeren maar zou toch ook eens de mening van wat bokkers willen.

Als tegen heb ik gehoord dat paarden er "longwormen"(?) van kunnen krijgen maar dat wanneer je beide goed ontwormd hier eigenlijk ook weinig mee aan de hand is.

Is er misschien iemand die ervaring heeft met het houden van ezel(s) en paarden/pony's bij elkaar? Zowel negatief als positief is welkom


casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:25

ik heb al 15 jaar mijn paarden bij mijn ezel staan en heb nooit problemen gehad,je moet inderdaad keurig ontwormen en wat ook heel goed is de mest verwijderen uit het land.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Liset1

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 22:44

Bedankt voor je reactie!
De mest verwijder ik nu ook al dagelijks uit het land, dus dat is geen probleem.
Ik vroeg mij ook af of het voor zowel de ezel als het paard leuk is, maar uit jouw reactie te lezen hoef ik me daar dus geen zorgen om te maken.
Nu scheelt het misschien ook dat beide nog geen jaar zijn, dus dat het snel went.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:00

Bij mijn oude verzorgpony's staat ook een ezeltje , maar heb er nooit last van gehad ofzo .
Gewoon alles goed bijhouden dan krijg je nergens last van

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:02

Ik hoor ook altijd van die angstverhalen over longwormen, heb zelf geen ervaring met ezels. Heb je al bij de dierenarts geinformeerd?

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:35

Zucht, het is een heel Nederlands vooroordeel over ezels. In alle andere landen om ons heen geldt deze discussie helemaal niet en lopen ezels en paarden vrolijk bij elkaar. Pas wel op wanneer je bij elkaar zet: niet voor de ezel maar voor jouw paard. Je hebt namelijk te maken met twee volkomen verschillende karakters: een paard is een vluchtdier en een ezel is een vechtdier. Laat ze dus langzaam aan elkaar wennen en zorg vooral in het begin dat het paard altijd veilig kan wegkomen van de ezel. Zijn ze echter eenmaal aan elkaar gewend, dan kan ze bij elkaar zetten en heb je maatjes voor het leven Lovers .

Een ezel kan er slecht tegen om alleen achter te blijven, dus als je met je paard gaat rijden, wen jouw ezel er dan voorzichtig aan dat hij alleen achter blijft. Het is niet de eerste keer dat een ezel sterft aan de stress van het alleen achterlaten: ezels zijn heel gevoelig voor hypolipemie (vervetting van het bloed) en dat krijgen ze door plotseling grote stress.

Pas op waar je een ezel koopt: er zijn hele slechte handelaren die zieke, zwakke ezels verkopen. Die dieren worden vanuit Sicilie hier naartoe gehaald om er flink aan te verdienen (in Sicilie staan de grote slachthuizen voor ezels). Verkopen ze die beestjes niet snel genoeg, dan gaan ze weer helemaal terug naar Sicilie om uiteindelijk toch nog geslacht te worden. Die reizen zijn verschrikkelijk voor die dieren Boos! . Steun dit soort praktijken asjeblieft NIET en koop geen ezel op die manier!

Neem contact op met een ezelvereniging, die kunnen je adressen geven waar je een gezonde, leuke ezel kunt kopen, of nog beter: adopteer een ezel van de Ezelsocieteit.
Als je adressen wilt, p.b. me dan maar.

Sorry voor het lange verhaal, maar misschien heb je er wat aan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:48

Sommige paarden zijn doodsbenauwd voor ezels, Maffick was er heel bang voor, het was een koele kikker die nergens bang voor was, maar voor ezels was hij als de dood. Zelfs een stal op stage waar een ezel in had gestaan durfde meneer niet langs.

Wat ik heb gehoord is dat dit is omdat het begingeluid voor het balken van de ezel, voor een paard klinkt als een paard in paniek.
Voordat ze gaan balken( ia ia) gaan ze op een soort piepende manier lucht halen ( hoe noem je dat ), voor paarden klinkt dit alsof er een paard stikt/ in paniek is.
Dat is tenminste wat ik heb geleerd...

Liset1

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 00:03

Ik kan via kennissen een ezeltje krijgen, hij is ook bij hun geboren dus dat zit wel goed. Ik heb zelf alleen totaal geen ervaring met ezels. Dat van die ezelvereniging is ook een goed idee, kan ik in ieder geval 's info opvragen.
Ik heb hier 1 grote loopstal (9 bij 6 meter) waar hij bij komt te staan en ik heb het idee om er dan een een stuk in af te zetten. Dan staat hij s'nachts toch bij de rest maar omdat hij in verhouding natuurlijk een stuk kleiner is denk ik dat dat beter is.
Ik kreeg alleen de opmerking "zullen de buren leuk vinden, dat gebalk", maar als onze merrie hengstig is staat ze ook aan 1 stuk door te gillen naar alle paarden in de buurt en daar hoor ik ook nooit iemand over klagen, dus dat zal denk ik ook wel meevallen.

Maar goed, om terug te komen op mijn vraag: wat ik uit alle reactie's begrijp is dat het makkelijk samen kan.
Ik moet nl. laten weten of ik aankomend weekend kom kijken maar ik weet dat als ik dat doe ik verkocht ben. En om er dan achteraf achter te komen dat zoiets helemaal niet samen gaat.....

Ik word nu eigenlijk steeds enthousiaster, bedankt allemaal!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:38

euhhh... balken is wel effe iets anders dan een gillende hengstige merrie...

Ik weet niet hoe dicht je huizen in de buurt hebt, maar het is een knoerterhard geluid waar niet iedereen van houdt...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:39

Als een ezeltje samen met andere dieren staat, balkt hij niet! Mijn buren waren ook heel bang voor mijn ezels. Ik kon ze niet geruststellen. Maar nu de ezels in 9 maanden nog niet 1 balk hebben laten horen, vindt iedereen het meer dan prima dat ze er zijn (het enige moment waarop ze balken, is als ze gevoerd worden, maar dan balken ze alleen maar heel zachtjes).
Je kunt ook eens kijken op het forum van de vereniging De Ezelvriend, te vinden op http://www.de-ezelvriend.nl. Wanneer je kijkt bij de 'winkel', dan kun je daar ook allerlei informatieve boeken bestellen (even reclame maken voor mijn eigen cluppie!) Haha!

Bedenk wel dat een ezeltje makkelijk 40 tot 50 jaar oud kan worden. Dus, weet waar je aan begint!

Liset1

Berichten: 31
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 18:41

Voor het balken ben ik inderdaad het meeste bang.
Ik heb het vandaag voorzichtig bij de buurman laten vallen en die kreeg ongeveer een rolberoerte!
(en ik wil hier natuurlijk geen ruzie met de buren beginnen)
Dus dan denk ik weer dat het niet verstandig is, maar nu lees ik de reactie van Jasper weer en valt het misschien allemaal toch wel mee.
En op alle ezelsite's staat wel heel veel info over de verzorging maar ik kan niks vinden over gedrag (qua balken dan).

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:46

wie weet is die jij krijgt zonder batterijen, dan hoeft je je ook niet zorgen te maken om dat balken Haha! nee zonder gekheid, kan je hem terug brengen als het echt niet gaat, of dat je paard hem niet leuk vind of andersom. Verward laat je eigen goed informeren en dan gaat het vast lukken, succes.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:52

ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn ezel in mijn paardenkudde wel een buitenbeentje is omdat het toch een ander ras is,maar als er nood aan de man is en mijn ezel wordt bedreigd door een vreemde viervoeter(paard,hond) dan nemen ze hem wel in bescherming.mijn ezel staat ook als laagste in de rangorde,altijd met ieder nieuwe kudde.

als er voor jouw 1 pony als gezeldschap een ezel komt dat zal het beter gaan!

het gekke ook nog is: als er een vreemd paard bij mijn ruinen kudde wordt losgegooid dan zijn de merries vooral helemaal verliefd op mijn ezel en ze eisen zijn aandacht ook geheel op(de merries zijn natuurlijk niet hengstig)

over het balken: mijn ezelhengst balkt zo'n 10 x per dag,meestal als er paarden weggaan of weer terugkomen in stal of weide.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:01

Dus jullie controleren de paarden niet op bloedwormen ?
Ik ben hier ook in geinteresseerd omdat de mensen waarvan ik mijn wei huur, ook graag een ezel willen (ik heb geen bezwaar Haha! volgens mij vind Gardy het iig reuze interessant !) maar ik dacht dat je dan je paarden ook voor bloedwormen moest "ontwormen"
Sinds ik dat verteld heb...voelen ze zich bij voorbaat al schuldig dat ze mij eventueel op extra kosten jagen ( wat helemaal niet nodig is...maar ja, zij geven ook veel om dieren etc.)

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:43

Ezels zijn 'berucht' om de longwormen, niet de bloedwormen (daar moet je altijd alert op zijn, met of zonder ezels). De ezels worden onterecht verdacht van het overbrengen van longworm op paarden. Niemand staat er bij stil dat koeien en schapen nog grotere dragers zijn van longworm!:j En nergens lees je dat je paarden niet bij die dieren moet zetten.
Wanneer er een ezel bij jouw paard loopt, ontworm je hem gewoon net zoals je anders zou doen en er is niets aan de hand (alle wormkuren die in Nederland te koop zijn, doden ook de longwormen).

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:27

Ik heb vorrig jaar een avond cursen paardenhouderij gevolgd en daar werd door een dierenarts verteld dat je ezels niet bij paarden mag houden.
Hij zei ook dat het juist aan te raden is dat je je weiland deelt met koeien of schapen.
Of alle 2 te gelijk op het land of het ene seisoen de koeien en het andere seisoen de paarden.

Hij heeft toen ook een verhaal verteld dat hij wel eens paarden van een kinderboerderij heeft weg gehaalt omdat daar ook een ezel tussen stond.
De paarden zijn toen dus ook echt in beslag genomen.

Na een paar maanden kon ik mijn jaarling in een uitloop stal stallen met een muildier.
Ik heb toen eerst de d.a. gevraagt of dit wel kon.
Hij zei gelijk dat een paard en een ezel niet samen kunnen.(wat betreft het muildier ........daar wist hij geen antwoord op).

Ik heb de vraag toen ook hier op bokt gestald en de meeste zeiden dat als je goed ontwormd je geen problemen hoeft te hebben.

Toch vindt ik het wel eng!
Mijn jaarling staat nu trouwens wel in de uitloop stal samen met het muildier (en nog meer paarden).
Het gaat goed.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:32

Jasper schreef:
Als een ezeltje samen met andere dieren staat, balkt hij niet!


Dat is niet helemaal waar, de ezels waar ik mee omgegaan ben stonden bij meerdere ezels en/of bij paarden en die balkten dat het een lieve lust was, als ik kwam voeren, gewoon als ik bij de stal of in de wei kwam, met zn 3en tegelijk wie het hardste kon etc.
Dus dit gaat voor mij niet op


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers