Raak je deze KWPNer nog kwijt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:52

xcynthiax schreef:
mmm...de merrie kan nog uitgebracht worden, en misschien nog snel laten dekken, je heb een super papier erbij zitten!!!en ik zou niet met het eerste bod in zee gaan, misschien is het wel een krengetje, maar dat is die van mij ook!!! maar daar tegenover zit wel een super papier, en dat is bij jou ook het geval en heeft super gangen en is bloedmooi zeg je dus ik zou max. rond de 2500 euro uitkomen hoor!!!!


fokken met 'krengetjes', dat vind ik nu heel verstandig........iedereen zit namelijk op zo'n nieuw krengetje te wachten.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:13

ingeo"]
[quote="xcynthiax schreef:
mmm...de merrie kan nog uitgebracht worden, en misschien nog snel laten dekken, je heb een super papier erbij zitten!!!en ik zou niet met het eerste bod in zee gaan, misschien is het wel een krengetje, maar dat is die van mij ook!!! maar daar tegenover zit wel een super papier, en dat is bij jou ook het geval en heeft super gangen en is bloedmooi zeg je dus ik zou max. rond de 2500 euro uitkomen hoor!!!!


fokken met 'krengetjes', dat vind ik nu heel verstandig........iedereen zit namelijk op zo'n nieuw krengetje te wachten.
[/quote]

er zijn genoeg mensen die een onbekend paard willen fokken, het maakt hun niet uit, als het veulen niet goed is, wordt die zo weer verkocht, je kan er ook een superbrave hengst op zetten met een super karakter

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:19

xcynthiax schreef:
je heb een super papier erbij zitten!!!en ik zou niet met het eerste bod in zee gaan, misschien is het wel een krengetje, maar dat is die van mij ook!!! maar daar tegenover zit wel een super papier, en dat is bij jou ook het geval en heeft super gangen en is bloedmooi zeg je dus ik zou max. rond de 2500 euro uitkomen hoor!!!!


Hmmm, ik haal uit de beschrijving nu niet direct dat ze een super papier heeft, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Le Mexico als vader zegt niet alles, hoe is de rest van de afstamming heeft ze predikaten (zelf en in de moederlijn), hoe is ze IRL en zelfs als dat allemaal meevalt kan het nog flink lastig worden om een 16-jarige voor het eerst drachtig te krijgen en te houden.

Denk dat als ze er 1000,- euro voor krijgt en een goed tehuis dat ze erg blij mag zijn.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:19

ik denk maximaal 1000 euro...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:20

Dees schreef:
Nou, als het ECHT een Le Mexico merrie mocht zijn, is daar absoluut nog wel een markt voor. Niet voor de hoofdprijs, maar voor 1.500 euro zal er dan nog wel een liefhebber zijn die een gokje wil maken met een 16 jarige chagerijnige maidenmerrie met dat papier.

Maar dan moet het wel echt een Le Mexico zijn....


Dat denk ik ook wel... Je moet alleen de juiste liefhebber vinden! Het gros is op zoek naar een jong zadelmak paard met mooi papier en goede bewegingen. Maar ik denk dat als je rond vraagt en eerlijk bent er zeker wel iemand voor zal vallen!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:24

dat denk ik ook, je heb heel veel geluk dat de vader le mexico is, en daarom zullen er (misschien maar een paar) mensen zijn die er mee willen fokken) dus vraag eens rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:32

Kun je niet een deal proberen te maken met een stoeterij. Ik sta zelf op zo'n stal en die merries hebben het niet slecht. Hele dagen weidegang in koppels en eens per jaar een veulen.
Aan de andere kant schreef je zelf al dat ze niet sociaal is, dat wordt een probleem. Verder is het nogal een risico om een 16 jarige voor het eerst te laten dekken. De kans is groot dat de merrie de bevalling niet haalt.
in ieder geval succes met het vinden van een goede oplossing.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:03

Wat mij overigens ook opvalt is dat er hier een soort aversie tegen 'de worst' in stand gehouden wordt. Wat is daar mis mee? Is dat opeens zielig ofzo? Niet te sentimenteel worden hoor, zeker als je nog nooit een paard zelf weggebracht hebt, op wat voor manier dan ook. Weten waar je het over hebt, voordat je in het wilde weg gaat lopen blaten.
Naar mijn mening is dit paard zeker nog niet slachtrijp, maar je moet je wel afvragen wat de prijs is die je uiteindelijk betaalt omdat het paard persé niet naar de slacht mag. Een onmogelijk veulen fokken die vervolgens weer doorverkocht wordt? Zitten we daar dan op te wachten? 't Is niet mijn paard en dus ook niet mijn beslissing, maar uit eigen ervaring is verkopen emotioneel toch een stuk zwaarder dan af laten maken. Zeker met een paard met een mankement is de onzekerheid groot en weet je vrij zeker dat de slacht toch uiteindelijk de eindbestemming van zo'n beestje is. Staar je daarom ook niet blind op 'de ideale oplossing', dan is iets wat minder ideaal lijkt ook niet gelijk een grote desillusie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:12

Zo een paard gaat de handel in, kan je op wachten, Te goed voor het slachthuis en te slecht voor al het andere. Als je dit verkoopt (ook al doe je het voor niks) dan gaat ze uiteindelijk van handelaar naar handelaar om na een omzwerving van een jaar toch in Italie in de worst te belanden. Had ze een leuk karakter gehad of iig wat veulens of gepresteerd dan had ze goed te verkopen geweest......

Denk dat Laui zeker een punt heeft, helaas

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:12

Laui! schreef:
Wat mij overigens ook opvalt is dat er hier een soort aversie tegen 'de worst' in stand gehouden wordt. Wat is daar mis mee? Is dat opeens zielig ofzo? Niet te sentimenteel worden hoor, zeker als je nog nooit een paard zelf weggebracht hebt, op wat voor manier dan ook. Weten waar je het over hebt, voordat je in het wilde weg gaat lopen blaten.
Naar mijn mening is dit paard zeker nog niet slachtrijp, maar je moet je wel afvragen wat de prijs is die je uiteindelijk betaalt omdat het paard persé niet naar de slacht mag. Een onmogelijk veulen fokken die vervolgens weer doorverkocht wordt? Zitten we daar dan op te wachten? 't Is niet mijn paard en dus ook niet mijn beslissing, maar uit eigen ervaring is verkopen emotioneel toch een stuk zwaarder dan af laten maken. Zeker met een paard met een mankement is de onzekerheid groot en weet je vrij zeker dat de slacht toch uiteindelijk de eindbestemming van zo'n beestje is. Staar je daarom ook niet blind op 'de ideale oplossing', dan is iets wat minder ideaal lijkt ook niet gelijk een grote desillusie.


dat vind ik een in paardenmidden blijkbaar zeer normale en naar mijn gevoel kompleet verkeerde visie. fokken doe je met iets dat zó goed is, dat het zonde zou zijn de genen verloren te laten gaan.
fokken doe je NIET omdat je voor het dier geen andere funktie meer kan bedenken.
net zoals fokken met merrie's die op jonge leeftijd al sportongeschikt zijn wegens fysieke problemen. dat wil je toch niet in genen verdergeven?

Verward Verward

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:12

Daar zit zeer zeker iets in...ik zou gaan voor een goed tehuis en de prijs laag houden, wel met een contractje erbij..... ofzo...

Ze moet goed bedenken wat ze belangrijker vindt een goed tehuis of zoveel mogelijk geld nog voor de merries op te kunnen strijken....!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:24

gouda schreef:
Denk zoiets van € 2500.00 a
€ 3000.00


Veelste veel!! Er is waarschijnlijk geen of maar een heeele kleine markt voor! Een gek die dit ervoor geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 19:36

Laui! schreef:
Wat mij overigens ook opvalt is dat er hier een soort aversie tegen 'de worst' in stand gehouden wordt. Wat is daar mis mee?

Daar heb je een punt!
Misschien is dat besluit wel paard-waardiger dan een onzekere toekomst in de handel. Als je dit paard in zou laten slapen is dat gezien de toekomstverwachtingen van dit paard wel een dapper besluit.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:24

Tja mijn oma is ook al oud, eigenlijk kan ze niet naar het bejaardentehuis, want daar is ze te jong. Zou dat ook iets voor de worst wezen Verward
Ok, beetje raar voorbeeld. Maar in dit geval, men roept zo snel om de slager! Dat vind ik echt paardonwaardig, het bevalt niet dus dan maken we 't maar af! Ik kan het voorstel ergens nog wel begrijpen, maar ik zie de slager meer als áller áller laatste eindstop, en voor deze merrie is dat écht nog niet zo ver. Er zijn zat hengsten met een goed karakter die dit eventueel op kan heffen of verzachten bij de merrie.
En 16 is niet oud, het is op leeftijd..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:26

16 jaar voor een eerste veulen, zou ik niet doen.......... veel te veel kans op complicaties

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:43

Ik denk dat het heel lang en intensief zoekwerk word, om dat ene goede huisje te vinden en dan moet ze er een symbolisch bedrag voor vragen, evt een contract oid erbij (al geven ook die geen volledige zekerheid). Lukt dat niet is de slacht misschien nog wel het verantwoordelijkste, wil men deze merrie het handelscircuit besparen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:44

Ik ook niet, maar er zijn er die wel willen proberen. En het hangt toch ook een beetje af van de gehele conditie van de merrie. Veel te veel is overdreven, eerder er is een grotere kans op complicaties

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:56

DeesDeBest schreef:
Tja mijn oma is ook al oud, eigenlijk kan ze niet naar het bejaardentehuis, want daar is ze te jong. Zou dat ook iets voor de worst wezen Verward
Ok, beetje raar voorbeeld. Maar in dit geval, men roept zo snel om de slager! Dat vind ik echt paardonwaardig, het bevalt niet dus dan maken we 't maar af! Ik kan het voorstel ergens nog wel begrijpen, maar ik zie de slager meer als áller áller laatste eindstop, en voor deze merrie is dat écht nog niet zo ver. Er zijn zat hengsten met een goed karakter die dit eventueel op kan heffen of verzachten bij de merrie.
En 16 is niet oud, het is op leeftijd..


Ik zou een 16 jaar oude merrie liever zelf naar de slacht brengen dan dat ze er uiteindelijk na meerdere (?) slechte bazen alsnog terecht komt. Liever zelf de kortste weg kiezen, dan dat ze uiteindelijk via de langste weg in Italie terechtkomt...

16 is niet erg oud, maarveel mensen kopen geen 16 jarige.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:30

Iemand die nu een 16jr koopt en weet van het karakter en verder alles weet waar hij aan begint,dus waarom zou ze dan bij slechte bazen komen?
Een goede, redelijke prijs en het paardje kan nog een leuke oude dagen ergens slijten. Het is alleen even geduld hebben met verkopen, wacht tot de juiste voorbij komt.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:09

ingeo schreef:
fokken doe je met iets dat zó goed is, dat het zonde zou zijn de genen verloren te laten gaan.


Precies..... Le Mexico.
HOeveel ken jij er nog in levende lijve?

Geloof me; zo'n kreng kan het niet zijn dat een springpaardenfokker daar zijn neus voor ophaalt
Als karakter een criterium was, waren vele hengsten nooit aangenomen als dekhengst...
Deze merrie verdient nog eenkans als fokmerrie, idd, waarschijnlijk alleen omdat haar vader wel Le Mexico is....

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:29

Ik ben het wel met Dees eens. Een veulen fokken is op zich te proberen. Er zijn vast wel fokkers die het willen proberen.

Als de merrie zelf zou moeten kiezen tussen slacht of een veulen krijgen wat eventueel complicaties oplevert zou ze zeker voor het laatste kiezen toch?

Het zal erg moeilijk worden om iemand te vinden, maar je kunt het altijd proberen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:37

tjah..de prijs zal niet zo hoog zijn, maar een goed tehuis is toch veel belangrijker? Als je iemand hebt die een paard zoket, die een leuke weide heeft en maar 1 paard wil, is het toch een goed paard? Lachen

Groetjes! Irene & Yvonne

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:53

Wat mij betreft geef je hem gratis weg op voorwaarde dat de merrie daar niet direct word doorverkocht.
Hoe gemeen, nors, oud etc mijn paard ook zou zijn.. ik geef hem liever nog weg aan iemand die kan proberen hem een leuk leven te geven dan hem als worst te verkopen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:00

Lydiia schreef:
Wat mij betreft geef je hem gratis weg op voorwaarde dat de merrie daar niet direct word doorverkocht.
Hoe gemeen, nors, oud etc mijn paard ook zou zijn.. ik geef hem liever nog weg aan iemand die kan proberen hem een leuk leven te geven dan hem als worst te verkopen.


Dit vind ik ook een erg goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:06

Als je 1000 euro er voor krijgt mag je heel blij zijn.