Pavo herbasan of hippostar reform granenmix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Pavo herbasan of hippostar reform granenmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 11:29

Ik voer op dit moment mijn pony van 24 1 kilo pavo herbasan. Ze doet op dit moment weinig i.v.m haar slijtage aan d'r spronggewricht. Het enige wat ik doe is staprondjes en ze staat de hele dag in de wei.
Nu voeren ze bij mij op stal (ieder zorgt voor zijn eigen voer) veelal reform granenmix van hippostar. Ik hoor hier positieve verhalen over.

Nou vraag ik me af of ik zal ovestappen op de hippostar granenmix of dat ik bij herbasan blijf.

Hippostar is goedkoper 7,50 per 15 kilo, en herbasan 13,50 per 20 kilo.

Maar van herbasan zeggen ze weer dat het goed is voor oudere paarden.

Ik heb de samenstelling een beetje vergeleken maar dat maakt volgens mij niet zo heel veel uit.

Wat zouden jullie doen.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:40

als je paardje het er goed op doet dan zou ik het niet veranderen. Je kan het natuurlijk wel een keer proberen, dat je iets van je stalgenoten kan 'lenen' of zo.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:43

Als de samenstelling ongeveer gelijk is, en de gehaltes ook, zou ik gewoon een zak proberen. Kan me niet voorstellen dat dat nou slecht is voor je paard

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:55

ik geef ook herbasan aan mijn oudje en betaal 12.50 voor een zak. Het bestaat uit ontsloten granen en bevat veel vezels en is idd zeer geschikt voor oude dieren. Weet niet of Hippostar ook ontsloten (gepofte) granen bevat en of hij het net zo goed eet anders kun je het wel proberen. Van andere merken granenmixen en mueslis vind ik op de een of andere manier toch meer resten terug in de mest.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:17

Het ontloopt elkaar idd niet veel al heb ik het idee dat er in de herbasan meer vezels zitten en in de hippostar meer granen.
Probeer ene zak en kijk hoe ze het erop doet, wel gelijdelijk aan overzetten, zeker met die oudjes.
Ik ben over beide producten zeer tevreden, helaas wordt herbasan niet meer verkocht hier in de omgeving.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 14:11

Ik moet eerst nog de herbasan opmaken want ik heb nog maar kort geleden een nieuwe gekocht. Misschien ga ik het toch proberen, aan de andere kant ze doet het goed op die herbasan en ziet er goed uit.

En gouda geef je je oudje alleen nog herbasan of geef je er ook nog brok bij. Ik geef die van mij nu alleen herbasan omdat ze steeds een deel van haar brok niet op at.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:34

mij zor krijgt het volgende tijdens de winterperiode: 500 gr herbasan (1 schep), 2 kilo onderhoudsbrok (maakt hij zelf slobber van), 1200 gram lucerne, beetje hooi wat hij nog naar binnen kan krijgen. Had van Pavo wel het advies gekregen 2 scheppen herbasan te geven en 2 scheppen slobber maar tegen de slobber kon hij niet (diarree) en 2 scheppen herbasan vond ik een beetje te duur. Dus voe rik toch maar brok. Verder geef ik lijnzaadolie en een schepje kompleet supplement. De laatste tijd is hij wat ingevallen en heb ik slobber gemaakt van de herbasan en dat ruikt heerlijk met brood er door en appel enzo. Best een dieet voor een paard wat alleen een half uurtje wandelt Lachen

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 14:47

Zo dan krijgt hij nog best wel veel. Die van mij krijgt dan 1kilo herbasan en 3 a 4 keer per dag kuil met graszaadhooi vermengt, anders krijgt ze last van eiwitbultjes.
Die van mij wordt ook snel dik, ze zal niet snel invallen.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 14:49

O,ja ook krijgt ze ongeveer 2 keer in de week slobber en ze krijgt opkikker van de paardendrogist en lijnzaadolie door het voer.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:07

Ik voer zowel m'n oudje als m'n jonge herbasan. De oudste is 22, de jongste is 2.. Ze eten het allebei met smaak en zien er super uit. Lekker glanzen etc. Ik vind het heerlijk ruiken en het helpt ook tegen de vliegen. De oudste is een arabier van 1.57m en die krijgt 1 kg herbasan en 1/2 kilo pavo basisbrok. Hij staat nu al een poosje onregelmatig dus doet niet veel. Anders kreeg hij 1 1/2 kg herbasan en 2 1/2 kg basis.
De jongste is een shetlandmerrie, die krijgt 4 kleine handjes basisbrok en 4 kleine handjes herbasan.
Daarnaast voer ik 4-5 plakken per dag (samen) aan hooi.
Ze krijgen ongeveer 1x per week slobber en de oudste krijgt Brandnetel door z'n voer..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:24

mirtje27 schreef:
Zo dan krijgt hij nog best wel veel. Die van mij krijgt dan 1kilo herbasan en 3 a 4 keer per dag kuil met graszaadhooi vermengt, anders krijgt ze last van eiwitbultjes.
Die van mij wordt ook snel dik, ze zal niet snel invallen.


De mijne kan geen kuil eten hij stikt erin. Heel eng gezicht maakt een lange sliert die achterin zijn keel blijft hangen en dan laat hij boeren en draaien zijn ogen wit weg. Ook gaat hij er van aan de rees en kan hij spierbevangen raken. Wel jammer op zich want de mijne valt wel snel in en kuil is een dikmakertje. Ook heb ik eens ergens gelezen dat oudere en jonge paarden baat hebben bij meer eiwitten in het voer.

Herbasan ruikt echt heerlijk. Geef jij een voerschep per x of echt een kilo? het weegt echt licht.

Brandnetel is dat goed voor oude paarden?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:30

Ik zou gewoon lekker blijven bij waar hij het goed op doet. Scheelt je 3.5 euro/20kg, dus ongeveer 5 euro per maand...

Over het algemeen bvatten goedkopere mengsels meer melassen.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 15:48

Die van mij krijgt dan een hele voerschep. Dat is volgens mij iets van 800 gram.
Jammer dat ik niet weet hoe je foto's moet plaatsen anders kan ik een keer er eentje van d'r plaatsen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:52

oh ik had het gewogen (ik heb zo'n keukenweegschaaltje staan) en dan woog zo'n volle voerschep (waar normaal 1200 gram brok in past) 600 gram maar goed als ze het erg goed op doen het is ook meer voeren op het oog.
Ben ook wel benieuwd naar je paardje. In de handleiding op bokt staat hoe het werkt. Ik ben er ook even mee bezig geweest om te oefenen.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 15:57

Ik heb daar al eens gekeken. Zal nog maar even gaan oefenen want het is nog niet gelukt met de foto's. Wie weet staat ze er binnenkort op. Ligt er maar net aan heo snaps ik ben he.