Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:07

KellyenXena schreef:
Als je even leest,zie je dat ík dat niet beweer,maar mijn instructeur..En als je dan nog eens overleest zie je dat ik niet meer zeker wist of dat over strasser ging,of over een andere methode Knipoog

Wat bedoel jij nu met strasser? Even voor de duidelijkheid,is dat een andere benaming voor natuurlijk bekappen? Zover ik weet heb ik nergens lopen beweren dat een paard van strasser kreupel gaat lopen.(tenzij je dus met dat strasser de natuurlijk bekappen bedoelt,en dan nog is dat niet mijn mening,maar dat komt van die site..en míjn mening dáarover is dan,dat ik het niet gezond vind dat een paard eerst een tijd kreupel loopt,omdat die stand zonnodig veranderd moet worden..) Volg je hem nog Tong uitsteken


Strasser is inmiddels al uitgelgd Knipoog

Het komt maar heel zelden voor dat paarden echt kreupel worden doordat ze zonder ijzers worden gehouden, dat zijn dus extreme gevallen (waar al eerder over gesproken werd)

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:56

Jij kan wel lekker goed lezen zeg Billy. Die sandaaltjes van de Romeinen had ik zelf al vermeld; knoopten ze onder hun ezels/muildieren die molens aandreven en dan alleen als ze dáár stonden. Eerder hoefschoenen dan hoefijzers wellicht
Leer en stof om de hoeven is al van 500 voor X-tus bekend om de benen van de paarden te beschermen in geval van bevroren sneeuw. Over de veldtocht van Alexander de Grote wordt er klaar over gesproken.
Atilla en Djenghis noemde ik in correct verband; ook de vlaktes van het door hem juist verlaten Mongolië zijn 's zomers niet veel milder voor paardenvoetjes dan verharding. Ik wóón in de bergen met betonharde ondergrond en heb de erváring ermee. Ja, ik rij dus écht over harde-, rotsige-, split- en asfalt-ondergrond, heb één paard voor de kar beleerd en nee, geen problemen. Niet eens een kkertje een keutelritje, maar veel, lange ritten waarbij ook fors gegaloppeerd wordt. Ervaring uit eerste hand. Estragon kletttert ook vrolijk 1½ uur over asfalt. Waar zitten jullie mee?
Dat widea slijt is vrij logisch: is niet flexibel. De carborundum aandrijfrol van de Solez sleet ook harden dan de rubber voorband. De zool van de paardenhoef is helemaal perfect op harde ondergrond ontwikkeld; voor max, grip en max. duurzaamheid.
Beetje minder klokken en wat beter klepelzoeken graag.

Jullie dénken dat het niet kan; hier doét een stel het.
Ok, ik laat het hier bij. De info staat er; TIOLI.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:39

Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.


Hier moest ik toch wel even om grinniken, die mensen in de 3e wereld landen, hebben toch ook geen schoenen aan?
En die lopen kilometers op een dag, dat wil je niet weten.
Je voeten passen zich prima aan hoor

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:57

MiZzLoVe"]
[quote="Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.


Hier moest ik toch wel even om grinniken, die mensen in de 3e wereld landen, hebben toch ook geen schoenen aan?
En die lopen kilometers op een dag, dat wil je niet weten.
Je voeten passen zich prima aan hoor
[/quote]

Je haalt me de woorden uit de mond. Daarnaast: hoefijzers en wideapuntjes groeien niet, die slijten alleen maar af. Een hoef groeit wel. De mate van slijtage van een ijzer zegt dus niets over de bestendigheid van een hoef tegen een harde ondergrond. IJzer is dood, een hoef leeft!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:28

mandymonica"]
[quote="MiZzLoVe"][quote="Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.


Hier moest ik toch wel even om grinniken, die mensen in de 3e wereld landen, hebben toch ook geen schoenen aan?
En die lopen kilometers op een dag, dat wil je niet weten.
Je voeten passen zich prima aan hoor
[/quote]

Je haalt me de woorden uit de mond. Daarnaast: hoefijzers en wideapuntjes groeien niet, die slijten alleen maar af. Een hoef groeit wel. De mate van slijtage van een ijzer zegt dus niets over de bestendigheid van een hoef tegen een harde ondergrond. IJzer is dood, een hoef leeft!
[/quote]

Idd! Van Es zn ijzers was na 6 weken al niet veel meer over.. Zonder ijzers geen probleem zoals ik al zei...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:08

MiZzLoVe"]
[quote="Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.


Hier moest ik toch wel even om grinniken, die mensen in de 3e wereld landen, hebben toch ook geen schoenen aan?
En die lopen kilometers op een dag, dat wil je niet weten.
Je voeten passen zich prima aan hoor
[/quote]

Volgens mij hebben ze daar minder verharde wegen. Ik zie ze daar echt niet de hele dag op asfalt lopen hoor.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:16

Tessebes"]
[quote="MiZzLoVe"][quote="Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.


Hier moest ik toch wel even om grinniken, die mensen in de 3e wereld landen, hebben toch ook geen schoenen aan?
En die lopen kilometers op een dag, dat wil je niet weten.
Je voeten passen zich prima aan hoor
[/quote]

Volgens mij hebben ze daar minder verharde wegen. Ik zie ze daar echt niet de hele dag op asfalt lopen hoor.
[/quote]

Das een kwestie van wennen natuurlijk.. Als je het maar rustig opbouwt zou dat ook mogelijk moeten zijn.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:19

Billy schreef:
Ik heb net in een zoekmachine Romeinen en Hoefijzers ingetikt
Daaruit komen hordes links over Romeinen die wel degelijk ijzers gebruikten ( Hipposandalen die met riemen vastgemaakt werden) en Dzjengis Khan die al dierenhuiden om de hoef bond ter bescherming.
Nou vind ik het prima dat iedereen tegen ijzers en voor hoefschoenen is en voor natuurlijk bekappen en zo, maar hou de informatie wel eerlijk
Verder reed Dzjengis Khan ook niet over wegen maar over de steppe of toendra of hoe die vlaktes daar ook heten.
Dat komt overeen met de natuurlijke leefomgeving van paarden. Als ik dan lees dat zelfs Khan de hoeven al moest beschermen tegen overmatige slijtage, dan staat het hele strasserverhaal min of meer op losse schroeven.


idd, hoefijzers werden al 500jaar voor Christus gebruikt door de romeinen

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:21

Tessebes schreef:

Volgens mij hebben ze daar minder verharde wegen. Ik zie ze daar echt niet de hele dag op asfalt lopen hoor.


Nee ze hebben daar helemaal geen asfalt in sommige gebieden, maar dat zijn weggetjes die ongelijk zijn met stenen enzo.
Waar dacht jij dan, waar ze op liepen?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:23

ikke"]
[quote="Billy schreef:
Bill staat op ijzers, met Wideapunten, en aals ik regelmatig men slijten ze toch nog behoorlijk
In deze ijzers is de widea te ver naar voen gezet, en mijn ijzer slijt ne echt megasnel.
Er moeten deze week weer nieuwe onder, en dan gaan de puntjes echt weer achter in de tak van het ijzer.
Je maakt mij niet wijs dat ik met een strassertrim zonder ijzers over straat zou kunnen voor de kar. Zeker niet nu ik een keer of 3 per week men.


Ik wil meemaken dat iemand zonder ijzers drie keer per week kan gaan mennen over straat.
Het punt dat veel mensen zonder ijzers kunnen, komt vooral omdat ze relatief weinig met hun paarden over de harde weg rijden.
Ik weet nog dat het Frans Veldman (van paard natuurlijk) was opgevallen dat hij op een trektocht over de Veluwe veel sneller door z'n ijzers was dan als hij gewoon thuis reed.
Het is niet verkeerd om je af te vragen waarom je ijzers onder hebt, maar om te stellen dat elk paard zonder kan, is in mijn ogen echt veel te kort door de bocht.
[/quote]
kom maar eens langs

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:27

Tessebes schreef:
Precies, ik ben het helemaal met Billy eens. Ik weet wel dat er op die site van Paard Natuurlijk wat ander verteld wordt, maar ik geloof er gewoon niet in. Wij hebben toch ook niet voor niets schoenen aan.

alle dieren lopen zonder schoen, maarwij mensen denken dat we niet zonder kunnen en dus onze paarden ook niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:28

Maar als op een gegeven moment de hoefzool begint te slijten, wat dan? Die wordt toch ook op een gegeven moment te dun.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:29

oke ff voor de duidelijkheid: iedereen die het niet gelooft komt hier maar een keertje kijken en eventueel een paar dagen achter elkaar mijn pony over het asvalt rijden.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:30

Tessebes schreef:
Maar als op een gegeven moment de hoefzool begint te slijten, wat dan? Die wordt toch ook op een gegeven moment te dun.

dan is die ondertussen al weer aangegroeit door het bewegen gaan ze "sneller" groeien

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:49

Het hangt van de training en achtergrond van je paardje af denk ik.
Hieronder een stukje van de Long Riders Guild site over lange afstanden zonder ijzers:

Citaat:
An Important Alternative View !

Late in 1970 I departed on a 20,000 kilometer horse trip that was to take me from Lesotho, Africa to Austria and take nearly two years. A great problem was that of horseshoes. Going North from southern Africa there is a long ride before reaching Kenya, where shoes are available. Carry enough shoes? Ouch! Much discussion arose, with the vast majority saying that the shoes were needed. Then I thought of all the wild horses and wondered how they got on without a Smithy to visit. Made up my mind to forego the shoes, with the riding fraternity calling me mad, stupid, and worse. But, no shoes for the horses! The decision taken, I went and bought horses in Lesotho where the vast majority are unshod. I looked for horses with black hooves (ed. note - because of their legendary hardness). Eventually took one with a white hoof but it was soon relegated to carrying a light pack. The drill was to start the trip slowly and give the hooves time to get to their hardest. At the end of each day a mark was made on the hoof with a file, one inch up from the front of the hoof. To start with the marks were in the wrong direction as the hoof wore faster than it grew. In two months the hoof was strong enough for us to ride for eight hours on a daily basis. At one point in the north of Rhodesia (now Zimbabwe) we used strap-on shoes to protect the hooves where the ridge tops were broken volcanic rock. These (emergency) shoes would have been better if they were made with cloth ties instead of straps. But they did the job for the one day they were required.

It may be of interest that after arriving in Germany, the horses were retired to a farm. The new owner insisted they should be shod and called in the smith. The blacksmith was unable to make any marks on the hooves with his rasp. In fact the horses were not shod for more than a year, until such time as the hoof had grown softer. After that, to keep the horse's hooves in shape the farrier used a grinder on the hard hooves. For the new owner could not afford the time to ride the horses enough to keep the hooves worn down.

Gordon Naysmith

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:57

Ik geloof zeker wel dat hoeven veel kunnen hebben en niet zomaar slijten,mits ze de tijd hebben gekregen daar aan te wennen,en zonder dat 'de mens' met allerlei smeertroepjes aankomen.
Waar ik het ook zeer mee eens ben is een enigzins dragende straal,tenminste,de straal moet enige tegendruk krijgen..
Maar wat ik dus niet kan begrijpen is dat er op de site wordt gesproken over een 'herstelperiode'van een jaar,waarin het behandelde paard kan kreupelen..Dan vraag ik mij af,wát moet er worden hersteld. Is de stand zoals wij die beoordelen en zoals de 'natuurlijk bekappers'die beoordelen dan zo verschillend?
En waarom worden de 'normale'smeden nu zo krom afgeschilderd..Ja, ik kom er weer op terug,want volgens die site zouden al onze paarden een losse hoefwand moeten hebben en meer van die dingen..
Dát is nu zo jammer bij de 'nieuwere stromingen' .(hoe noem je dat Knipoog ) 'alleen wat wij doen is goed, en alles wat anders wordt gedaan is fout.) Tenminste,zo komt het op mij over.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:05

het hoefmechanisme moet weer gaan werken en de kier (witte lijn) tussen wand en zool is vaak erg groot geworden en daar kunnen dus bacteriën enzo tussen komen zitten. Mijn pony had 3x op ijzers gestaan en ook een losse wand.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:10

Probeer eens op blote voeten te lopen.... Dat doet pijn maar als je het beetje bij beetje verlengt dan gaat dat steeds beter.
In Afrika lopen mensen kilomters over verschillende ondergronden.
Met andere woorden het is maar net waar je gewend aan bent. Alleen het heeft tijd nodig om er te komen.
Net als met blote paarden voeten. Dat heeft toch wel 9 maanden tot een jaar nodig om tot een goede blote voet te komen. En nee dat bereik je niet op een stal. Dat bereik je door je paardje lekker buiten te zetten op verschillende ondergronden. Dan langzaam opbouwen buiten en dat is de basis voor een blote voet. Ik zeg basis want er zijn nog zoveel factoren waardoor bij sommige paarden het niet lukt om een goede blote voet te krijgen. Dit komt dan vaak van binnen uit en om hier achter te komen heb je zat manieren. Maar das voor iedereen anders. Knipoog
Dan is er ook nog een natuurlijke manier van beslaan. Dit doet Joke Nibbelink en als het dan ooit nodig zou zijn om hoefijzers te plaatsen. ( door ziekte of schade aan de voet ) Dan vind ik dit een goede manier.

http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:37

Over natural balance ijzers heb ik zo mijn bedenkingen... De hoef wordt daarbij op de plaats waar het ijzer ligt korter gemaakt, toch? Dat lijkt mij niet echt goed eigenlijk.. Natuurlijk beslaan vind ik ook wat raar klinken, aan beslaan is niets natuurlijks lijkt me.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:52

lailapri schreef:
het hoefmechanisme moet weer gaan werken en de kier (witte lijn) tussen wand en zool is vaak erg groot geworden en daar kunnen dus bacteriën enzo tussen komen zitten. Mijn pony had 3x op ijzers gestaan en ook een losse wand.

Ik heb mijn paard zeventien jaar op ijzers gehad en nooit een enkel probleem gehad met de hoeven. Zo heel erg verschrikkelijk slecht kan het dus toch ook niet zijn, anders was Patricia geen 29 geworden, met als doodsoorzaak Arthrose.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:44

In mijn ogen is een hoefijzer gewoon niet natuurlijk en ook niet goed voor de hoeven. Zo heel verschrikkelijk slecht kan het niet zijn, hmmm hier zeg ik van , meer een door de mens bedacht noodzakelijk kwaad. En idd, vele paarden zijn er heel oud mee geworden, maar heeel vele zjn er indirect mee gaan hemelen. Mijn paarden hebben ook ruim 10 jaar op ijzers gelopen en mij werd wijsgemaakt dat dat niet anders kon, ik liet ze in de winter dan wel eens zonder ijzers lopen, maar de keer erop moesten er dan weer ijzers onder, ze liepen zonder namelijk erg moeilijk en er braken stukken van de hoef af, dus er moesten weer ijzers onder, het bewijs dat het niet anders kon. Toch vond ik het vreemd, ze staan dag en nacht buiten, krijgen veel hooi en wortels, soms een beetje voer, maar die ijzers he. Rijden deed ik niet superveel zo'n 3 a 4 keer per week. Na veel informatie ingewonnen te hebben ed. heb ik iemand laten komen om te strasseren. Dit is nu 14 maanden geleden, er is in die tijd nog geen stukje van de hoef afgebroken wat ik zowiezo al heel frappant vind.Enne ik rijd gewoon over de harde weg, ik ga niet in de berm rijden, het gaat prima.
Ik heb zelfs de stal laten betegelen(hier krijgen ze hun hooi zodat ze op het harde staan (voor de tegendruk) en voor de stal ligt grind, voor de slijtage. Het 9 maanden tot een jaar verhaal komt doordat dit de tijd is dat er een gehele nieuwe hoef aangroeit.
Verder denk ik dat het gros van onze paarden zonder ijzers kan lopen. Vele hebben ijzers onder terwijl ze een enkele buitenrit maken of omdat ze een stukje over de harde weg moeten naar het weiland of what ever. De hoeven zouden dan snel slijten, daar geloof ik dus echt niet meer in, dan scheelt er iets aan de manier waarop die bekapt is.
groet

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:53

ikke"]
[quote="lailapri schreef:
het hoefmechanisme moet weer gaan werken en de kier (witte lijn) tussen wand en zool is vaak erg groot geworden en daar kunnen dus bacteriën enzo tussen komen zitten. Mijn pony had 3x op ijzers gestaan en ook een losse wand.

Ik heb mijn paard zeventien jaar op ijzers gehad en nooit een enkel probleem gehad met de hoeven. Zo heel erg verschrikkelijk slecht kan het dus toch ook niet zijn, anders was Patricia geen 29 geworden, met als doodsoorzaak Arthrose.
[/quote]
is hetzelfde als met roken slecht maar je kan er oud mee worden

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:56

Huertecilla schreef:
Jij kan wel lekker goed lezen zeg Billy.

Beetje minder klokken en wat beter klepelzoeken graag.

Jullie dénken dat het niet kan; hier doét een stel het.
Ok, ik laat het hier bij. De info staat er; TIOLI.

Tsssssk, wat een toontje HC. Staat je goed hoor
Ik wist natuurlijk ook niet dat je hierin afgestudeerd was, anders had ik nooit mijn bescheiden mening op het internet durven zetten. Extreme duivel

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:24

Ik kies niet voor natuurlijk bekappen of conventioneel, ik kies voor de beste hoefsmit die ik kan krijgen en ga ervan uit dat hij het, met al zijn expertise, beter weet dan ik. Ik kijk naar mijn paardjes en als ze goed op de voeten staan ben ik tevreden. Zo niet... exit hoefsmit.

Verder zie ik liever blote paardevoeten, maar soms zijn ijzers noodzakelijk. Mijn paard Gsus heeft achter last van zijn knieen. In eerste instantie zette de smit hem rondom op ijzers met corrigerend beslag achter. Omdat ik het nut van de ijzers voor niet kon ontdekken, en de smit zelf mij niet van dit nut kon overtuigen, loopt hij nu al ruim een jaar met alleen achter ijzers.

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:51

Sprite schreef:
Verder zie ik liever blote paardevoeten, maar soms zijn ijzers noodzakelijk. Mijn paard Gsus heeft achter last van zijn knieen. In eerste instantie zette de smit hem rondom op ijzers met corrigerend beslag achter. Omdat ik het nut van de ijzers voor niet kon ontdekken, en de smit zelf mij niet van dit nut kon overtuigen, loopt hij nu al ruim een jaar met alleen achter ijzers.



Ik snap het nut van ijzers niet ivm problemen in de knie. Ik kan me wel voorstellen dat ijzers knieklachten uiteindelijk verergeren. De klap op het been (gewrichten) is vele vele malen erger met ijzer dan zonder.
Je mag me dit eens uitleggen. Ik ben hier echt benieuwd na.
groetjes