welke trailer is licht (max 1800 kg belast voor 2)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

welke trailer is licht (max 1800 kg belast voor 2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 17:18

momenteel heb ik een jeep om de trailer te trekken maar ik wil eigenlijk naar een 'gewone' auto met meer ruimte in de kofferbak. Ik zit daarbij te denken aan een volvo c70 De volvo c90 :
Afbeelding voldoet eigenlijk aan al mijn wensen maar valt af vanwege het prijskaartje (of zeg maar gerust kaart Lachen )

Nadeel van een 'gewone' auto als de volvo c70 is dat deze max 1800 kg mag trekken. Zijn er uberhaupt 2 paards trailers die dit als max laadbaar gewicht hebben?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:45

De Volvo XC70 mag maximaal 2200KG trekken. Het is namelij keen 4WD Volvo.
Dit komt van hun site. http://www.volvocars.nl/
GEWICHT
Gewicht: 1630 kg
Max toelaatbaar gewicht: 2200 kg

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 17:58

van de volvo site:
Citaat:
LAADCAPACITEIT
Met achterbank in normale positie: 485 l
(tot aan bovenrand van de achterbank)
Met achterbank volledig neergeklapt: 1641 l
Max. laadvermogen: 500 kg
Max dakbelasting: 100 kg
Max aanhangersgewicht: 1800 kg


GEWICHT
Gewicht: 1630 kg
Max toelaatbaar gewicht: 2200 kg


dus volgens mij blijft het nog steeds 1800 kg
Knipoog

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:18

idd, niet geod verder gekeken. Dat is weinig voor een 4WD. Onze mercedes mocht toen al 1800 kg trekken, die was uit 1994.

Wat je ook kunt doen is je trailer laten terugkeuren. Oftewel eht gewicht laten aanpassen op je papieren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 18:56

er moeten natuurlijk nog wel 2 paarden in kunnen dus terug laten zetten is niet de optie, de trailer moet ook een laag eigen gewicht hebben.

Ik heb inmiddels wat topics doorgeworsteld en ben er inmiddels achter dat bij E rijbewijs het werkelijke aanhangergewicht (incl belading) van belang is en niet het maximum aanhangergewicht (of heb ik het nu weer verkeerd begrepen Verward ), dan mag ik dus wel een trailer met max gewicht 2000 kg trekken als trailer + 2 paarden maar onder de 1800 kg blijft. Uitgaande van 600 kg per paard zou de trailer leeg maar 600 kg mogen wegen. Lijkt me onmogelijk. Ik ben al op zoek gegaan naar een andere luxe station maar alleen de audi zit op 1900 kg maar die vind ik niet zo mooi

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:23

Is een Kia Sorento niets voor je?
2300 kg trekvermogen en nog een mooie wagen om in te rijden ook.
En niet te vergeten: aangenaam geprijsd Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:46

Een twee-paardstrailer die met 2 paarden (beiden 600 kg) maar maximaal 1800 kg weegt, zal je niet vinden. De laagste (eigen) gewichten van 2-paardstrailers liggen rond de 725 kg. Dus je komt al gauw op 2000 kg, tenzij je ponies vervoert.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:02

astridh schreef:
Ik heb inmiddels wat topics doorgeworsteld en ben er inmiddels achter dat bij E rijbewijs het werkelijke aanhangergewicht (incl belading) van belang is en niet het maximum aanhangergewicht (of heb ik het nu weer verkeerd begrepen Verward ), dan mag ik dus wel een trailer met max gewicht 2000 kg trekken als trailer + 2 paarden maar onder de 1800 kg blijft. Uitgaande van 600 kg per paard zou de trailer leeg maar 600 kg mogen wegen. Lijkt me onmogelijk. Ik ben al op zoek gegaan naar een andere luxe station maar alleen de audi zit op 1900 kg maar die vind ik niet zo mooi


Volgens mij heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Haha! Voor je (E-) rijbewijs telt namelijk juist alleen het papieren gewicht. dus als je trailer leeg 700 kilo weegt en een laadvermogen van 1500 kilo heeft, moet je voor de geldigheid van je rijbewijs rekenen met 2200 kilo. Voor de auto telt wat er daadwerkelijk achter hangt. Dus, als je auto 1600 kilo weegt en bijv. 1800 kilo mag trekken MOET je in ieder geval een E-rijbewijs hebben om uberhaupt met de trailer uit het voorbeeld te rijden, ook al zitten er alleen maar balonnen in. Immers, de aanhanger + laadvermogen is zwaarder dan de auto. En je mag er met die auto maar 1 paard in vervoeren, omdat het anders over die 1800 kilo gaat.

Ik denk niet dat je een personenauto kunt vinden waar 2 paarden achter mogen. Zonder E-rijbewijs al helemaal niet!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:05

ik meende dat een hotra niet zo'n zware trailer is (2paards rond de 800 kilo)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:10

Coby10 schreef:
Volgens mij heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Haha! Voor je (E-) rijbewijs telt namelijk juist alleen het papieren gewicht. dus als je trailer leeg 700 kilo weegt en een laadvermogen van 1500 kilo heeft, moet je voor de geldigheid van je rijbewijs rekenen met 2200 kilo. Voor de auto telt wat er daadwerkelijk achter hangt. Dus, als je auto 1600 kilo weegt en bijv. 1800 kilo mag trekken MOET je in ieder geval een E-rijbewijs hebben om uberhaupt met de trailer uit het voorbeeld te rijden, ook al zitten er alleen maar balonnen in. Immers, de aanhanger + laadvermogen is zwaarder dan de auto. En je mag er met die auto maar 1 paard in vervoeren, omdat het anders over die 1800 kilo gaat.

Ik denk niet dat je een personenauto kunt vinden waar 2 paarden achter mogen. Zonder E-rijbewijs al helemaal niet!


Volgens mij heb jij totaal geen idee waar je over praat.
Als je B-E rijbewijs hebt, dan mag je alles achter je auto hangen, wat die auto mag trekken, waarbij gekeken wordt naar het werkelijke gewicht wat de aanhanger weegt en niet wat ie zou mogen wegen.
Als je een trailer van 700kg achter een Opel Corsa hangt, die 750kg mag trekken, dan mag je nog 50kg in die trailer stoppen, zonder dat je problemen krijgt. Wat de trailer MAG wegen doet geheel niet ter zake.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:13

Nogmaals dat misverstand uit de weg helpen: als je een E-rijbewijs hebt, gaat het er om wat je CONCREET achter de auto hebt hangen. Dus als jouw auto 1600 kg mag trekken en je hangt er een tweepaardstrailer achter met 2 pony's erin, dan ben je niet in overtreding zolang je onder die 1600 kg blijft. Maximum laadvermogen heeft daar niets mee te maken.

Persoonlijke ervaring: vorig jaar staande gehouden langs de weg met een dergelijke auto en lading (gewoon routinecontrole). De betreffende agent legde ons uit zichzelf uit wat de regels waren: met twee pony's erin zaten we safe, met twee Friezen erin niet, aldus de agent.


[Edit] Mijn bericht was een reactie op Coby 10. En Ikke heeft helemaal gelijk.
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-03-04 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:16

Ikke heeft volkomen gelijk!
Ik heb het even nagekeken en onze hotra-eforce (2 paards ,bouwjaar 2003) staat op het kenteken voor 840kg. leeg. Hij mag totaal max. 2000kg wegen.


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:24

ehh.. nog even goed gelezen maar volgens mij zat die agent van Karin ook fout. Een vriendin van ons heeft geen e-rijbewijs maar mag -volgens een plaatselijke agent- wel met onze bus rijden met anderhalfpaards trailer + paard; bus weegt 1721kg en max. gewicht trailer+paard blijft daaronder. Echter mag ze niet met onze bus en een LEGE 2paards rijden omdat het max. gewicht daarvan 2000kg is.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:26

Ik heb een grand vitara die 1850 kg mag trekken. Ook ik kan/mag geen twee paard met twee paarden trekken. Tenzij je een vlieggewicht trailer vindt, maar dat is weer niet veilig voor de twee paarden die erop komen te staan. Uitgaande van twee gewone kwpn-ers rond 1.65 moet je uitgaan van 600 kg per paard, dus 1200 kg totaal aan paard. Dan houdt je nog maar 600 kg over voor een trailer, nou dat gaat je never nooit niet lukken, wordt zelfs al moeilijk voor een 1 1/2 prds trailer. Enige keer dat ik goed twee trok, was mijn KPWN-er met mijn shetlander ernaast Lachen, was wel een koddig gezicht.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:26

Die vriendin van jou heeft geen E-rijbewijs, waarschijnlijk ligt het daaraan?

Mijn vriend heeft overigens net gisteren deze vraag voorgelegd aan de RDW aangezien hij zelf ook voor zijn E bezig is en de dingen graag zwart op wit wil hebben. Hij zou binnen drie werkdagen een reactie krijgen. Ben benieuwd. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:29

sflj schreef:
Ikke heeft volkomen gelijk!
Ik heb het even nagekeken en onze hotra-eforce (2 paards ,bouwjaar 2003) staat op het kenteken voor 840kg. leeg. Hij mag totaal max. 2000kg wegen.


Zo, dat is lekker krap bemeten. Dus met twee redelijk aan de maat zijnde KWPN-ers boven de 1.65m kan je al geen twee inzetten!! Want je houdt een laadvermogen van (2000 - 840) = 1160 kg over en dat is echt te weinig. Je mag al niet eens meer aan extra rubber op de vloer of laadklep denken, en al je reservewiel verwijderen, want al deze extra dingen is NIET inbegrepen in de kenteken gewicht van de trailer, dus WERKELIJKE gewicht van de trailer is bijna altijd MEER dan het kenteken gewicht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:31

idd, 1800 met 2 paarden red je nooit
je hebt idd al 1200 voor 2 paarden en dan kom het gewicht van je trailer nog.
Onze 1,5 weegt 580, dus een 2 paards altijd meer.

Wat betreft de rijbewijzen.
Bij B heb je te maken met het laadvermogen, ook al is de trailer leeg.
Bij E, maakt laadvermogen niet meer uit, maar word er gekeken wat je werkelijk aan gewicht achter je auto hebt hangen.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:21

ikke"]
[quote="Coby10 schreef:
Volgens mij heb je het inderdaad verkeerd begrepen. Haha! Voor je (E-) rijbewijs telt namelijk juist alleen het papieren gewicht. dus als je trailer leeg 700 kilo weegt en een laadvermogen van 1500 kilo heeft, moet je voor de geldigheid van je rijbewijs rekenen met 2200 kilo. Voor de auto telt wat er daadwerkelijk achter hangt. Dus, als je auto 1600 kilo weegt en bijv. 1800 kilo mag trekken MOET je in ieder geval een E-rijbewijs hebben om uberhaupt met de trailer uit het voorbeeld te rijden, ook al zitten er alleen maar balonnen in. Immers, de aanhanger + laadvermogen is zwaarder dan de auto. En je mag er met die auto maar 1 paard in vervoeren, omdat het anders over die 1800 kilo gaat.

Ik denk niet dat je een personenauto kunt vinden waar 2 paarden achter mogen. Zonder E-rijbewijs al helemaal niet!


Volgens mij heb jij totaal geen idee waar je over praat.

Sorry??!!! Laat ik nu nog niet zo lang geleden mijn E-rijbewijs hebben gehaald dus ik er toch echt wel iets van weet.

Als je B-E rijbewijs hebt, dan mag je alles achter je auto hangen, wat die auto mag trekken, waarbij gekeken wordt naar het werkelijke gewicht wat de aanhanger weegt en niet wat ie zou mogen wegen.
Als je een trailer van 700kg achter een Opel Corsa hangt, die 750kg mag trekken, dan mag je nog 50kg in die trailer stoppen, zonder dat je problemen krijgt. Wat de trailer MAG wegen doet geheel niet ter zake.
[/quote]

Niet voor wat de auto mag trekken, nee. Daar klopt je verhaal wel voor. Wat ik wil zeggen is dat je een E-rijbewijs nodig hebt, ook voor jouw Corsa verhaal. En voor de geldigheid van je rijbewijs telt wel degelijk het papieren gewicht en niet het daadwerkelijke!
Volgens mij heb jij geen idee wat je leest!!!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:28

Mijn trailer (Hotra Jumper) weegt 620 kilo leeg.

Don't dream your life, live your dreams!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 07:27

Maar om even terug te komen op het onderwerp welke personenwagen 1800 kg mag trekken: seat alhambra, opel zafira beide niet echt de goedkoopste nieuw maar 2ehands zeker goed betaalbaar, lekkere auto's en dus genoeg op de trekhaak resp. 2000 en 2300kg.
Offtpic: mijn hotra othello weegt 520kg (1,5 prds)

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 08:24

En om ook nog even terug te komen op de vraag welke trailer licht is: in de Bit (van al wel een hele tijd geleden) kwam de Brenderup als lichtste trailer uit de bus. gewichten weet ik zo niet meer.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 08:42

Vippie schreef:
Maar om even terug te komen op het onderwerp welke personenwagen 1800 kg mag trekken: seat alhambra, opel zafira beide niet echt de goedkoopste nieuw maar 2ehands zeker goed betaalbaar, lekkere auto's en dus genoeg op de trekhaak resp. 2000 en 2300kg.
Offtpic: mijn hotra othello weegt 520kg (1,5 prds)


Weet je dat zeker? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto die een trailer kan trekken omdat we met onze auto een aanrijding hebben gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat een Opel Zafira 2300 kilo mag trekken. Ik heb het net ook nog even nagekeken, maar het maximum dat ik kon vinden bij een Opel Zafira is 1500 kilo. Een Seat Alhambra mag inderdaad wel 2000 kilo trekken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:08

Coby10"]
[quote="Vippie schreef:
Maar om even terug te komen op het onderwerp welke personenwagen 1800 kg mag trekken: seat alhambra, opel zafira beide niet echt de goedkoopste nieuw maar 2ehands zeker goed betaalbaar, lekkere auto's en dus genoeg op de trekhaak resp. 2000 en 2300kg.
Offtpic: mijn hotra othello weegt 520kg (1,5 prds)


Weet je dat zeker? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto die een trailer kan trekken omdat we met onze auto een aanrijding hebben gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat een Opel Zafira 2300 kilo mag trekken. Ik heb het net ook nog even nagekeken, maar het maximum dat ik kon vinden bij een Opel Zafira is 1500 kilo. Een Seat Alhambra mag inderdaad wel 2000 kilo trekken.
[/quote]

Hmm vaag want op het kenteken van de Zafira leasbak van mn collega stond 2300kg... maar aan 2000 heb je genoeg voor een 2 prds...
Ik ga als we onze bus hebben ook mn opeltje inruilen voor ene meerpersoonswagen die een trailer kan trekken (1.5prds) , ben dus driftig op zoek hihihii Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 16:44

Coby10"]
[quote="Vippie schreef:
Maar om even terug te komen op het onderwerp welke personenwagen 1800 kg mag trekken: seat alhambra, opel zafira beide niet echt de goedkoopste nieuw maar 2ehands zeker goed betaalbaar, lekkere auto's en dus genoeg op de trekhaak resp. 2000 en 2300kg.
Offtpic: mijn hotra othello weegt 520kg (1,5 prds)


Weet je dat zeker? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto die een trailer kan trekken omdat we met onze auto een aanrijding hebben gehad, maar ik kan me niet voorstellen dat een Opel Zafira 2300 kilo mag trekken. Ik heb het net ook nog even nagekeken, maar het maximum dat ik kon vinden bij een Opel Zafira is 1500 kilo. Een Seat Alhambra mag inderdaad wel 2000 kilo trekken.
[/quote]

Dit staat op Internet:

Hotra Otello, grijs
Technische gegegevens:
Breedte inwendig 130 cm
Hoogte inwendig 217 cm
Lengte inwendig 300 cm
Ledig gewicht 546 kg
Totaal gewicht 1.300 kg

Don't dream your life, live your dreams!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:56

Als je veilig wilt gaan rijden met een twee-paardstrailer, moet je niet bezuinigen op het precies passend maken van wat je mag trekken. Je hebt ook nog met rijgemak en stabiele wegligging te maken. Niet alleen met de kilo's.

wat mag en wat veilig is hoeft dus niet met elkaar te kloppen. Wij mogen een 1,5 paardtrailer achter onze Golf hangen met paard erin, zonder E-rijbewijs... Dat gebeurd echter nooit, want dat wiebelt alle kanten op. Wij lenen braaf de auto van mijn vader, paard in een tweepaards en mijn vriend rijdt met BE-rijbewijs

Voor een twee-paardstrailer wordt altijd een 4x4 aangeraden. Dat rijdt veel stabieler en verdeeld het gewicht beter. (vriend van ons verkoopt trailers)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers