Dinsdag komt ijslander, waarmee rekening houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Dinsdag komt ijslander, waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 22:49

Mijn ijslander komt as dinsdag.
Ik wil alles in orde maken en zoveel mogelijk weten.
Ik zorg dat de wei goed voorzien is van lint met stroom.. inloopstal schoon... delen de staldeur, zodat ie half wordt en dicht kan....

Hij, ruin van 11 jr met makkelijk karakter, komt bij een bijna 2 jr poolse merrie (van 1.68m) te staan. De wei ernaast staat een 21 jr kwpnmerrie en 9 jr kwpnruin. De ruin is bazig!

Ik laat 'm de eerste dag in de stal staan met die halve deur dicht.. kan ie kennismaken met weidemaatje en omgeving. Hang een hooinet op in stal.

Waar moet ik nog allemaal aan denken?? Rekening mee houden?? Verward

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:53

Hooi gewoon op de grond, i.p.v. hooinet. Hooinet voegt niks toe, behalve potentieel gevaarlijke toestanden.
Ik zou hem zo wie zo niet de hele dag op stal houden. Geef hem een eigen stukje wei, zodat ie naar believen kan rondlopen, eventueel met twee draden op afstand, zodat ze niet echt contact kunnen maken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 23:02

Hij komt rond 17.00uur bij mij, dus kan ie mooi op stal, de volgende morgen eruit.
Eigen stukje wordt moeilijk. Is te breed. Hooinet doe ik dan niet.
Kan toch mooi zo. Tegen 18.45/19.00 is het toch al donker.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:43

In principe zou dat wel moeten lukken, op stal. Is maar voor een avond en een nacht. Idd hooinet op de grond, is veiliger. Wormkuurtje, tenzij hij die recentelijk nog heeft gehad. even navragen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:54

Ik zou hem dan inderdaad de nacht binnen houden. Als het donker wordt kan hij de grenzen van de wei niet goed verkennen, zodat je het risico zou lopen dat hij door de draad gaat.

* To Belg, or not to Belg *

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:04

Stuur anders eventjes een pb naar mensen die ijslanders hebben.

*dit was stiekum een schopje* Schijnheilig

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:24

Sando schreef:
Idd hooinet op de grond, is veiliger.


Dan kan je hem nog beter ophangen Tong uitsteken

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:45

Ik twijfel een beetje of je hem wel op stal moet zetten. De meest IJslanders zijn niet echt gewend om 's nachts op stal te staan en staan gewoon altijd buiten. Ik denk niet dat je hem dus echt een plezier doet door hem op stal te zetten. Als hij om vijf uur komt, heeft hij nog twee uur voor het donker wordt om de wei te verkennen, dat lijkt me wel genoeg hoor! Maar misschien is hij het wel gewend om op stal te staan en dan is dat natruulijk geen probleem!
Verder zou ik proberen om een stukje wei af te zetten, zodat hij aan de andere paarden kan wennen. Verder moet je er goed opletten dat hij nergens aan kan schuren, niet aan een boom ofzo. Gezien je onderschrift denk ik dat het een excemer is en ik weet niet of het al ecxeem tijd is ( heb zelf gelukkig geen ecxemer), maar een hele hoop manen zijn er heel snel afgeschuurd! Zorg er dus voor dat hij zo min mogelijk kan schuren. Verder zou ik inderdaad gewoon hooi op de grond leggen. Net zo makkelijk en veel veiliger. Verder heel veel plezier met hem. Waar heb je hem vandaan en hoe heeft hij?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:17

als hij van de wei komt, is het niet echt handig om hem in de stal te zetten, het is gewoon te warm voor die paarden. loop met hem door de wei laat zien waar de grenzen zijn, en het is nog best lang licht dus het zal wel gaan hoor.en anders stuur je Rodi even een pb die hebben thuis altijd ijslanders gehad, die komen en gaan daar zo,n beetje( nu niet meer) En wie weet zijn er nog andere ijslander eigenaren die er ervaring mee hebben, Succes met je paardje veel plezier ermee

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:55

Verder zou ik zelf toch proberen om de ijsco wel naar de paarden te laten kunnen kijken vanuit de stal, maar zorgen dat ze geen neuscontact hebben. Het zal niet de eerste ijsco zijn die uit zijn stak klimt over de deur heen Knipoog

Ik zou wel voor de wei op gaan zijn, maar dan met xtra draadje ertussen met een flinke klap stroom erop.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:42

Net wat droppie zegt, ik zou hem niet in een keer op stal zetten ... ik zou kijken of je hem niet toch in de weide kan laten, dat is hij tenslotte gewend ?

Veel plezier met je diertje !

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:38

Summertje"]
[quote="Sando schreef:
Idd hooinet op de grond, is veiliger.


Dan kan je hem nog beter ophangen Tong uitsteken
[/quote]

HEY !!! Dat zei ik niet ! Haha! ik zei, hooi op de grond ! geen net op de grond...

Foei !Summertje ! Tong uitsteken

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:39

Oeps, heb net even terug gekeken..... ik zei dat dus wel...

sorry guys, ik bedoel UITERAARD, hooi op de grond en geen net. Dat is gevaarlijk. Stom van me.....hahaha.....

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 17:23

Hhahaahh die Sando.

De ijslander is wel gewend op stal te gaan en te staan. Hij stond dan op stal met een andere pony.

We hebben gisteren speciaal een halve staldeur gemaakt..en alles schoon gemaakt.
Die merrie die bij hem dan op de wei staat, kan wel tot aan die staldeur lopen. Maar is bijv een kleine moeite een draadje ervoor te trekken.

Dus was ik van plan hem zo te laten staan...en de volgende dag in de wei te laten. Is overal schrikdraad.
Kan ie dan wel gelijk bij die merrie?

De andere ruin en merrie staan achter een metalen hek. Ze kunnen wel rechtstreeks contact hebben.
Afbeelding
Het achterste lange hek, is waar deze ruin en merrie achter staan. Aan deze kant komt de ijslander en merrie.

Hij heet Bachus, is 11 jaar en heb hem van fijne mensen uit Oirschot. Als ie er is, doe ik een verslagje.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:42

Nou, ik wacht niet op je verslagje hoor......
Pammie en ik zijn het welkomstcomité voor Bachus !

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:00

Komt je ijslander van een stoeterij uit Oirschot?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:04

ik geloof van wel. Ik hoorde in ieder geval dat die mensen er meerdere hadden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 21:37

Hij komt van mensen die idd meerdere ijslanders hebben.
Hij is bekend bij Breidablik, maar komt daar niet vandaan.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:40

en... hoe is t gegaan?!

Groetjes, Marjolein

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 21:11

Lief van je! MarjoEisla

Beestje liep zo de trailer in, terwijl ie dat eigenlijk amper kent. Kwam er wel bezweet uit.
Is rustig, braaf en gek op eten. De rest was aan het kijken joh!
Erg spannend allemaal. Leuk man! Moest wel effe wennen aan de "hoogte" van hem.
Staat nu op stal en de rest staat met hem te kletsen...morgen mag ie los.
Ben erg benieuwd....

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:24

Ja.... ik heb hem gezien !
Hij is COOOOOOOL !!!! Hij heeft een kei leuk koppie !
Plaats je snel foto`s?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nick_en_ik, Samantha89, Trendiction en 116 bezoekers