Meerdere mensen op je paard laten rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:39

ikzelf vind het nooit een fijn id als er een ander opmijnpaard rijd.. kan misschien egoistisch zijn, wil ook absoluut geen bijrijder.
hij ismanegepaard geweest en kon daarnooit goed tegen. hij is sinds ik hem heb(15maanden) heel erg veranderd, qua rijden en gedrag. en dat is 100% toppie. ik vind het een te groot risico dat vertrouwen wat ikheb opgebouwd weg te gooien door er een ander op te laten rijden. ik weet datie niet zo goed luisterd naar andere ruiters.. omdatie helemaal opmij ingesteld is(tis lastig paard)
heb een poosje wel iemand gehad die er op reed 1 keer in de week.. daar liep hij geweldig bij.. maar zij reed hem 3 keer in de week op de manege en krijgt bijna elk paard goed aan het lopen..hij liep bij haar dus echt goed, ze weet precies wat ze doet. maar ze ging weer bezigmet haar eigen paard en zo is het eigenlijk opgehouden..mijnvriend heeft er in het beginop gereden(tot hij zijn eigen paard had) want hij zou voor ons 2en zijn. maar die is gestopt omdat hetniet klikte, hij vond hem niet leuk. niet zo gek, want we ruilden om de 2 dagen en iedere keer liep hij de 1e dag beroerd en de 2e dag ging lekker en moestie weer naar de volgende.. geen succes dus.
gister heeft mijnvriend toevallig ophem gereden, hij was strontvervelend en ik kon niet meer(heb zo een wedstrijd dus ik zat al helemaal gefrustreerd datie nie wilde lopen) en kreeg allemaal complimenten datie zo goed aan het been was en datie zo lekker liep..
geen id of ik er nog wa van ga voelen zo Knipoog ff afkloppen Haha! maar zo af en toe is het geen probleem.. maar elke week standaard andere ruiter er op zetten gaat dus niet en hou ik een vervelend paard aan over..
dus in mijn geval is een bijrijder niet de oplossing..

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:46

Ik ben zelf bijrijder. De eigenaresse rijdt er 3x in de week op en ik ook. De andere dag staat ze in de wei.
Ik voel wel verschil en de eigenaar ook, maar na een paar minuten is dat wel over. Nou rijden wij op ongeveer dezelfde amnier, alleen haar zit is anders dan die van mij en daar is wel eens miscommunicatie. Maar ook maar een paar minuten.
Het gaat eigenlijk hartstikke goed. En dat terwijl Kas helemaal ingespeeld is/was op Deborah en ik er vorig jaar pas bij ben gekomen.
In het begin ging het wel eens minder, maar dat is goed bijgetrokken!

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:26

Ik zelf vond het nooit fijn als iemand anders op 'mijn' merrie ging rijden. Ik liet er dan ook vrijwel nooit iemand anders op, enkel onder toezicht dat ik wat tips enzo kon geven. En als haar baasje op haar ging rijden vond ik dat prima (die deed dat toch niet veel en ging altijd lekekr met haar het weiland in niet zo veel boeiends).
Een van mijn vriendinnen liet ik er wel eens op, maar niet zonder dat ik erbij was (en zij durfde dat ook niet zonder mij).

Ik was doodsbang dat al mijn werk weer in duigen zou vallen door een andere manier van rijden. Ik had haar namelijk net alle knoppen ontdekt, kon haar harstikke licht rijden en was bang dat als er iemand anders op zou gaan, die knoppen weer anders zou gaan bedienen. En aangezien ze niet echt als betrouwbaar werd gezien bang dat er paniekerige reacties als opeens gaan trekken en te strak houden zouden ontstaan.

Maar als je haar wel op Kore laat rijden, ze wilt dat wel onder toezicht van jou. Dan kun je haar dus sturen dat ze op jou manier gaat rijden. Jij kunt het wat in de hand houden. En bevalt het je niet, dan kun je altijd nog zeggen dat het liever niet wilt omdat jullie teveel van rijden verschillen. Maar denk dat je haar wel een kans kan geven Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:24

Toen ik nog fanatiek wedstrijden reed met Lodewijk liet ik er niet vaak vreemde ruiters op.Maar mensen die niet al te gek rijden (trekken/schoppen)die laat ik er nu zonder problemen op.
Ik heb gemerkt dat ik er weinig van merk.
Op dit moment rijd 1 van mijn lesklanten 'm zo af en toe.
Ze is zelf heel bang voor haar eigenpaard en daar zijn we nu rustig mee aan het opbouwen.Omdat Lodewijk zo mak is lest ze zo af en toe met hem om vertrouwen terug te krijgen.Als ze met lodewijk 4 rondjes durft te draven dan durft ze met het eigenpaard er ook wel 1 of 2.

Mijn nichtje van 10 rijd nog niet zo lang paard, kan zelf dus niet veel behalve lichtrijden en die rijd er ook mee weg.
Soms als ze heeft gereden dat ik 'm even wat scherper aan het been moet zetten de eerste 2/3 min maar daarna merk ik niets meer.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:23

Meerdere mensen op je paard is een beetje zwaar voor je paard, zakt ie door Haha!
Maar ff serieus. Ik heb een tijdje Lizzet gedeeld met 2 anderen, we hadden een vast rijschema. Maar ik merkte wel dat sinds we er met zijn drieen op reden dat ze achteruitging. Ik reed haar namelijk standaard aan de teugel en ze luisterde ook goed naar me. Toen die andere 2 erbij kwamen liep ze bijna niet meer aan de teugel. En ze liep na een tijdje zelfs door het bit heen. Ik heb dus een slechte ervaring om met meerdere mensen op 1 paard te rijden. Je moet dus als je het gaat doen goed uitzoeken met wie je het doet, en er dus dezelfde rijstijl erop nahouden anders lukt het niet. Nu rijd ik er met iemand anders op (met zijn 2en ) en dit gaat goed.
Dus let goed op met wie je het doet!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:28

Ik wil niemand anders op mn paard hebben heb geen zin in ongelukken,maar ook met een braver paard dan Quentin merk je het verschil erg goed als het niveau van de ander veel lager ligt.

voor een keertje mag er iedereen op, geen probleem, maar wekelijks, nee.
Zeker als het bij jezelf zo goed gaat met rijden zou ik er even goed over nadenken of je het wel ziet zitten.

maar aan de andere kant, als ze wel gewoon nageeflijk wordt gereden en goed aan het been is bij de anderen die er op rijden kan het ook weer niet zo heel veel kwaad.
Bij Quentin is het wat lastiger omdat ik hem al amper in zn vooruit kan krijgen, laat staan een ander, die wordt dan eerst flink uitgeprobeerd.

maar als je zus Kore gewoon nageeflijk rijdt en ook censequent is, been=reactie etc dan lijkt het me niet echt veel kwaad kunnen.
Probeer het anders eens een tijdje, merk je echt een groot verschil dan kan je je zus alsnog laten stoppen.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:23

Op mijn paard rijd mijn bijrijdster en mijn beste vriendin. Mijn bijrijdster rijdt zelfstandig 2 keer in de week en mijn vriendin rijdt ook 1 of 2 keer in de week op hem. Verder rijdt mijn vriend er nog afentoe op en ik zelf natuurlijk ook !! Als mijn vriendin rijdt gaan we meestal lekker naar buiten en dan rij ik op het paard van mijn andere vriendin. Ik merke helemaal niets aan kane als er iemand anders op gereden heeft ik weet alleen dat hij onder mij minder streken heeft als dat er een ander opzit Haha!