Wat moet je met zo'n paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Wat moet je met zo'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:59

Advies gevraagd: wat moet ik met dit paard?
Ik heb Syl (5 jaar, KWPN, vader Ferro) zelf gefokt. 24 uur na z'n geboorte lag hij in Utrecht, onaangepast veulen. Maar hij heeft het gered en het is een mooi groot paard geworden. Wel heeft hij (nog steeds) een aantal problemen die ws met z'n slechte start te maken hebben: weerstandsproblemen, staart- en maneneczeem (niet zo erg, maar toch), sarcoiden, enz. Ik ben erg zorgvuldig in de behandeling van dit paard en dus gaat het eigenlijk wel goed met 'em.
Vanzelfsprekend rijd ik ook op hem - en daar zit nu net het probleem: ik vind het geen leuk paard! Ik krijg vrijwel geen contact met 'em (hij is ook wat bot in z'n reacties), hij is permanent aan het puberen en controleert ongeveer iedere maand even wie er nu de baas is (hij of ik). Het rijden gaat op zich niet slecht, hij vindt werken ook niet erg, maar ik moet 'em met erg veel controle rijden. Even lekker ontspannen rijden, wat ik met z'n moeder altijd wel kan is er gewoon niet bij.

Het dilemma: houden of verkopen? Ik ben wel aan 'em verknocht en voor z'n gezondheid kan ie waarschijnlijk geen betere plek krijgen dan bij mij. Maar als ie die problemen niet had was ie al lang weggeweest omdat het niet mijn type paard is. En als ik 'em wil verkopen - is zo'n paard dan wel te verkopen, weliswaar een black beauty, maar met een weerstandsprobleem?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 11-03-04 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt


inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:04

Ik zou als ik jou was rustig op zoek gaan naar een goed plekkie voor hem. Dat je weet dat hij het goed heeft en dan zelf een ander paard weer kopen.
Je rijdt paard omdat je het leuk vind en zodra de lol er af is moet je daar iets aan doen vind ik.
Dit is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan, maar dat is een beslissing die alleen jij kan nemen.
Bedenk wat je wel en niet leuk aan het paard vind en kijk welke lijst langer is.
Het blijft een lastig probleem. Succes

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:10

Kan het ook gewoon niet zijn dat je hem nu even niet leuk meer vind omdat hij je aan het testen is? Of is het echt je type niet, zoniet dan zou ik echt op zoek naar een goede plaats, denk wel dat je zal moeten zakken met de verkoopprijs, en als je hem verkoopt echt alles zeggen en dan weet je direct of hij goed terecht komt

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:17

Vosje heeft nog tot en met zn 6e lekker doorgepubert dus misschien dat het met jouw paard nog goed gaat komen...maar inderdaad als een paard niet jouw type is en je hebt er geen plezier mee dan houdt t gewoon op...t is helaas al een dure hobby als je het dan ook nog niet echt leuk vind is het gewoon jammer van het geld (en niet te vergeten de energie die je erin steekt). Misschien dat het met een ander baasje wel klikt, en misschien is dat voor het paard ook wel prettiger.
Het blijft natuurlijk wel een hele moeilijke beslissing...sterkte ermee!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:35

Denk er in ieder geval goed over na!
Wil je hem uiteindelijk toch verkopen wees dan zeer zorgvuldig naar welke mensen hij gaat. En vraag of je zo af en toe eens in de zoveel tijd langs mag komen om te kijken hoe het met hem gaat.

Kijk gewoon nog een tijdje aan hoe het met rijden gaat, misschien gaat het over een paar weken ineens wel heel erg super, dat weet je niet...

In ieder geval succes

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:38

mag ik vragen wat je onder weerstandsproblemen verstaat?

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:58

Ik zou hem houden denk ik... Ik denk dat het rijden op den duur vanzelf beter gaat.. Ik zou het risico niet willen nemen dat hij niet goed terecht komt dan maar even wat minder plezier met rijden.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:02

ik zou m verkopen. als het niet klikt wordt het meestal toch niks. en waarom zou hij t bij een ander minder hebben? de meeste mensen die een paard kopen zijn er gek mee dus denk dat dat wel meevalt.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:08

peggel schreef:
ik zou m verkopen. als het niet klikt wordt het meestal toch niks. en waarom zou hij t bij een ander minder hebben? de meeste mensen die een paard kopen zijn er gek mee dus denk dat dat wel meevalt.


Ja, maar de meeste mensen die een paard kopen zoeken een echt gezond paard en dit paard heeft toch wel wat probleempjes.

Ik denk dat ik het paard toch zou verkopen, maar wel naar een zo goed mogelijk adres.
Veel succes met je beslissing!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 00:34

essie79 schreef:
mag ik vragen wat je onder weerstandsproblemen verstaat?

Sarcoiden en staart/maneneczeem zijn dus problemen die voort kunnen komen uit problemen met het afweersysteem. Als hij gezond is, is er verder niks aan de hand, maar als ik bijvoorbeeld een lichte verkoudheid op stal heb heeft Syl 40 graden koorts. Hij moet dan direct worden behandeld - met homeopatische middelen, antibiotica helpt eigenlijk haast niet. Dat soort dingen dus.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 00:40

peggel schreef:
ik zou m verkopen. als het niet klikt wordt het meestal toch niks. en waarom zou hij t bij een ander minder hebben? de meeste mensen die een paard kopen zijn er gek mee dus denk dat dat wel meevalt.

Tja, ik denk niet dat ie het bij een ander veel minder zou hebben, maar gezien z'n historie met al z'n kwalen weet ik ondertussen dat het geen makkelijk paard is om te hebben. Gezien z'n karakter denk ik dat ie niet echt geschikt is als knuffelpaard en voor een wedstrijdstal is ie ws. minder interessant vanwege z'n kwalen. Ik vraag me dus ook af of ik 'm wel op een fatsoenlijke manier kan verkopen. Zal er natuurlijk alles aan doen om te voorkomen dat ie in de handel terechtkomt, maar het is een paard dat daar wel een reele kans op maakt. En hoe goed je ook je best doet: verkocht = verkocht!!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:45

ja,ik heb ongeveer zo'n zelfde probleem gehad.
ik kocht mijn paard toen hij 2 jaar was. ik had hem zelf ingereden en opgevoed. toen hij 6 was begonnen de problemen.
ik was met hem gevallen en was bang geworden. Dit had hij al snel door.
Na een jaar kon ik niet meer op hem rijden, maar ik was nog steeds zo gek op hem dat ik speciaal voor hem een wei heb gehuurd zodat ik hem toch nog kon houden.
Ik wou een ander paard erbij kopen om op terijden. Maar na ongeveer een half jaar kreeg hij dominantie problemen, tot zo ver dat ik met de zweep de wei op moest om hem te voeren. Maar toch, ik hield van hem en ik wou hem houden.
Totdat hij me sloeg......
Dat was de druppel. Toen heb ik hem verkocht. Na 2 jaar tobben.
Nu heb ik een ander paard waar ik hartstikke gelukkig mee ben.
Mijn vorige paard staat bij een meisje die er goed mee overweg kan. Ze rijdt er wedstrijden mee e.d. Ik heb twee jaar over gedaan, maar ik ben nu blij dat ik die knoop heb door gehakt.

Denk er goed over na. Als je er echt niet gelukkig mee bent, moet je je afvragen of hij een goed tehuis zal vinden. Ik dacht ook dat hij het niet beter kon hebben dan bij mij. Maar hij heeft het nu net zo goed.

nogmaals denk er goed overna.
en jij hebt nog altijd de laatste beslissing of hij naar iemand toe gaat of niet.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:00

tis moeilijk.. je gaat je toch afvragen of hij wel zo goed verzorgd wordt als bij jou als je hem verkoopt.. maar op een paard zitten waar hetniet mee klikt werkt ookniet.
ik heb het gehadmet mijn eigenpaard.. ik was hem na 1 jaar zo zat.. hij ging niet vooruit en we leken wel water en vuur.. vanaf begin af aanmet rijden zo geweest, maar ik vond dat hij een kans verdiende(ook omdat ik weet dat je er een jaar voor uit moet trekken dat jepaard eindelijkklaar is met uitesten, meestal dan Haha! )
nu na 15 maanden looptie als een trein.. isie als een speer voruit gegaan en klikt het gewoon welmet rijden.. ben nu gewoon echt verliefd op um. maar dat heeft me bloed zweet en tranen gekocht. ikheb in dat ene jaar echt niet begrepen wromik dit beesie niet weg deed.. ennu benik blij dat ik het niet gedaan heb.
maar ja.. je weet van te voren nooit hoe een beesie gaat zijn van veulen af aan. dat is weer het nadeel van een veulen.. die kan je niet eerst testen voordat je hem koopt(of zoals bij jou zelf fokt)

in elk geval heel veel sterkte met je beslissing.. niets overhaasten, daarkrijg je spijt van..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:49

Kun je hem niet houden en iemand zoeken waar het beter mee klikt. Dan blijft hij bij jou, maar heb je de verplichting van het rijden niet meer.
Misschien moet je wel goed zoeken en ook zeker iemand nemen die er mee overweg kan. Maar er zijn veel mensen in Nederland die zo'n paard een uitdaging vinden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:00

Vraagje: wat zijn sarcoiden?

Moeilijke situatie,... Ik kan me je dilemma voorstellen, zeker gezien zijn gezondheid. Maar aan de andere kant, is het heel simpel, als het niet klikt, dan klikt het niet! Aan jou de vraag wat het zwaarste weegt, zijn welzijn waar je zeker van bent als hij bij jou is, of je eigen plezier.

Vergeet niet, iedereen is van mening dat een paard het het beste heeft bij jou. Dat vind ik zelf ook van mijn paarden. Dat vond Levy ook van Sjors, maar die ziet nu ook hoe hij het bij mij heeft. Het kan dus ook gewoon goed gaan!

P.S. Over een goede Ferro wil ik altijd wel nadenken hoor, ongeacht de gezondheidsproblemen die je noemt,...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:23

doorgaan, iig dat heb ik gedaan

ik heb nu een 11 jarig puber-paard Knipoog

hij is vrij lang hengst geweest, erg dominant, is erg op zichzelf gericht en houdt van zn rust
voor het rijden zeker geen gepruts aan zn lijf, denkt ie dat ie moe is dan gaat ie staken en steigeren, ben er al mee omgevallen tijdens het steigeren, hij bijt, hij schopt en hij is dwars, ook is ie wel talentvol, aanleg voor zowel dressuur als springen(alleen vertikt ie het om een heel parcours te springen zonder te staken....maargoed dat komt nog wel, eerst ging een B dressuurproef al niet zonder gestaak!)

kan er nooit leuk in mn eentje mee gaan rijden of naar t bos ofzo

maar toch, ik heb doorgezet, we gaan nu Z1 starten, ik kan flinke buitenritten maken, wel samen met anderen maar toch! ook krijg ik langzaam maar zeker steeds meer contact met hem, kuffelen op stal vind ie nogsteeds nix, ja na het rijden als ie moe is dan staat ie wel even lief te knuffelen

maar toch, ik ben blij met hem, ik heb sinds bijna 2 jaar hele goede priveles en daar heb ik zoveel geleerd, toen ik daar begon kon ik in de galop amper een volte 15 meter maken, nu rijden we een arbeidspirouette
toen zat ik vast in de L en nu gaat het echt goed!

gister ook weer, ik had les en het ging gewoon zoals het moet! echt zo geweldig!

maar aan de andere kant, als je er niet voor de volle 100% voor gaat dan lukt het niet. en dan kan je beter een goede baas zoeken, die je echt kan vertrouwen ook qua verzrging ivm zn weerstandprobleem.

ik heb alleen wel, na 4,5 jaar dat ik hem heb nog wel iedere maand of iedere paar maanden een 'dipje' zacht uitgedrukt Knipoog dan doet hij niets dan steigeren staken en sterrenkijken Lips are sealed

maargoed, longeren, buitenrijden en stug volhouden bij priveles en 2x per week clubles, en dan kom ik iedere keer sterker uit zo'n dipje

maar je moet het wel willen, ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen(de meeste mensen eigenlijk wel denk ik) dat niet zien zitten, steeds weer zo'n terugval, en dat die liever een 'normaal' paard hebben.

succes met je keuze, ik weet hoe moeilijk het is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:24

Ik ben momenteel erg blij met mijn knuffelig, aanhankelijk en lief "normaal"paard, dat is zeker ! Je moet het ervoor over hebben, de beste paarden hebben vaak het moeilijkste karakter!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:54

Misschien is het een optie om een bijrijder te zoeken die wel met hem overweg kan?

* To Belg, or not to Belg *

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:45

Denk er heel goed overna .. misschien is de tip van Yorghos een oplossing .. ?

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:35

Amanda schreef:
Kun je hem niet houden en iemand zoeken waar het beter mee klikt. Dan blijft hij bij jou, maar heb je de verplichting van het rijden niet meer.
Misschien moet je wel goed zoeken en ook zeker iemand nemen die er mee overweg kan. Maar er zijn veel mensen in Nederland die zo'n paard een uitdaging vinden.


Is dus een bijrijd(st)er Haha!
Ik wens je in ieder geval veel succes!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:26

Ik zou er ook iemand voor zoeken die het als een uitdaging ziet om zo'n paard te rijden verzorgen.

Zelf heb ik ook zo'n 11 jarige puber nadat hij ziek is geweest is hij sterker geworden in zijn lijf en maakt hij vaak misbruik van tijdens het rijden. Vooral tijdens het springen op een gegeven moment klikte het niet meer met springen. We donderde 3x achter elkaar in een flinke hindernis. Ik was even genezen en hij wilde ook niet meer zo. Nu met een andere ruiter die hem brutaal rijdt gaat het beter. Ze zocht een paard met een uitdaging en die heeft ze ook gekregen ook. Ik ben blij met deze oplossing en verder zie ik het wel wat er gaat gebeuren.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 15:32

Bedankt voor jullie raad en adviezen! Voor alle duidelijkheid: ik heb meer paarden en het is dus niet zo dat ik me helemaal op deze moet richten - waarschijnlijk was ie dan al weggeweest! Een bijrijder is eigenlijk niet zo aan de orde, dan verkoop ik 'em liever. Misschien wil ik een bijrijder voor een tijdje, met recht op eerste koop of zoiets.
Ik heb voor mezelf een beetje bedacht dat ik hem de zomer nog ga doorrijden, dan is het wat makkelijker, kan ik wat meer met 'em naar buiten. Is het aan het eind van de zomer nog het zelfde, dan gaat ie weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thami en 134 bezoekers