Handelsstal.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Handelsstal.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 09:42

Ik heb een vraagje aan jullie.

Als jullie je paard aan een handelsstal zou verkopen, aan welke zou je dat dan wel doen, en aan welke absoluut niet? uiteraar wil ook dan ook graag jullie motivatie weten.

Zou je je paard wel aan een handelsstal verkopen, of gewoon particulier?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:49

Er zijn zat goede handelaren die goed voor je paard zorgen in de tijd dat het daar staat................Kijk gewoon rond en vraag vanalles (oja dat doe je al, blont) Ik weet zo in de buurt bij jou geen handelaren die wel of niet goed zijn.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 09:52

Ik weet bij mij wel in de buurt een paar handelaren, maar daar zou ik mijn paard nnoit van mijn leven aan verkopen.

Ik ben dus op het ogenblik bezig om mijn paard particulier te verkopen, omdat volgens mijn mening de handelstallen gewoon niet goed zijn.
Aande andere kant ben ik wel eens in andere regio's op handelstallen wezen kijken (met andere mensen die een paard zochten), en dat zag er allemaal goed uit.
Ik heb er dus een beetje een dubbel gevoel over. Welke is nu wel goed, en welke niet.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:53

Als er genoeg geld geboden wordt zou ik hem ook aan een handelsstal verkopen. Dan weet je toch wel zeker dat een paard goed terecht komt, want voor die bedragen gaan paarden echt niet naar een slecht adres.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 10:00

Fitzroy schreef:
Als er genoeg geld geboden wordt zou ik hem ook aan een handelsstal verkopen. Dan weet je toch wel zeker dat een paard goed terecht komt, want voor die bedragen gaan paarden echt niet naar een slecht adres.


Daar zit ik dus ook erg aan te denken. Voor het zelfde geld duurt het nog een hele tijd voor ik iemand heb gevonden die haar wilt kopen.
Dat vind ik niet eerlijk tegen over mijn paard. Je hebt je er toch op ingesteld om haar te verkopen, dus je neemt toch onbewust een beetje afstand. Een paard merkt dat meteen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:31

Ik zou mn paard echt nooooit aan een handelsstal verkopen, je ziet m waarschijnlijk nooit meer terug! ALS ik mn paard zou verkopen wil ik weten waar ie terecht komt en hoe het met m gaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:37

Fitzroy schreef:
Als er genoeg geld geboden wordt zou ik hem ook aan een handelsstal verkopen. Dan weet je toch wel zeker dat een paard goed terecht komt, want voor die bedragen gaan paarden echt niet naar een slecht adres.


Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn stallen waar ze paarden voor veel geld inkopen maar waar toch niet netjes mee omgegaan wordt. Denk ook maar eens aan paarden die naar Japan geƫxporteerd worden die gaan ook voor meer dan een ton weg en krijgen daar een beroerd leven.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 11:50

Daar ben ik ook een beetje huiverig voor, maar aande andere kant, als ik mijn paard partiulier verkoop (waar ik eerst heel druk mee bezig ben), weet je ook niet altijd waar je paard terug komt. Mischien word ze een paar maanden later ook weer door verkocht.

Ik vind dit wel vrij moeilijk. Bij ons in de omgeving heb je dus slechten voorbeelden van handelsstallen. Vandaar dat ik heel benieuwd ben naar ieder zijn mening en of ervaring.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:54

Je weet nooit waar je paard terecht komt, of je hem nou particulier of aan de handel verkoopt..........De enige zekerheid is niet verkopen

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:55

Ik wilde ook niet aangeven dat het slecht is om aan een handelsstal te verkopen maar alleen dat het bedrag niet een garantie is voor een goede verzorging.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:59

Ik ken zat handelsstallen waar de paarden het echt goed hebben, maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om waar je paard aan door verkocht wordt. Daar heb je zelf geen invloed meer op bij een handelsstal.

Als je je paard zelf door verkoopt aan een particulier dan kan je hier wel wat invloed op uitoefenen als je dat wilt. Als er iemand komt die net zijn eerste rijles heeft gehad ofzo kun je nog zeggen dat het je niet zo'n leuke combi lijkt Haha!.

Als de nieuwe eigenaar je paard weer gaat door verkopen kan je ook vragen of hij/zij contact met je opneemt (als je daar behoefte aan zou hebben).

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:20

Sprintje schreef:
Als je je paard zelf door verkoopt aan een particulier dan kan je hier wel wat invloed op uitoefenen als je dat wilt. Als er iemand komt die net zijn eerste rijles heeft gehad ofzo kun je nog zeggen dat het je niet zo'n leuke combi lijkt Haha!.
.


Dat vind ik het voordeel om je paard particulier te verkopen. Je weet meteen wie er op gaat rijden. Haha! wie weet heeft die persoon wel allemaal vrienden die ook graag willen leren paard rijden, en dat leuk op "mijn"paard gaan experimenteren. Daar heb ik dan ook geen invloed meer op.

Krijg je inderdaad meteen een beginner op je paard, dan weetje al dat ze daar niet een word verkocht.

Ik vind dit daarom wel heel dubbel. Wat is na een tijdje de juiste beslissing om te nemen. Wacht ik net zo lang tot ik een particulier heb gevonden, of ga ik haar aan een handelsstal verkopen. Verward

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:24

gijsenkim schreef:
Je weet nooit waar je paard terecht komt, of je hem nou particulier of aan de handel verkoopt..........De enige zekerheid is niet verkopen


Klopt, ben ik met je eens. Aangezien de combinatie niet meer klikt, vind ik het eerlijker om haar te verkopen.
Huilen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:27

Tja er zit niets anders op........maargoed als je hem verkoopt moet je gewoon afstand nemen. Uiteindelijk zal ook jij hem toch uit het oog verliezen, of ga jij zijn vorige eigenaren opbellen van joh ik ga hem verkopen? Het zijn lastige vraagstukken en het ligt in zijn geheel bij jou en jouw manier van denken. Ik denk daar heel nuchter over, maar er zijn in mijn leven ook heel veel paarden gekomen en gegaan......

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:30

Het hangt er denk ik een beetje vanaf hoe moeilijk je het vind om een dier te verkopen.

Als je het heel moeilijk vind en alleen voor een goed thuis gaat dan kan je voor de ideale koper in jou ogen (Waarschijnlijk iemand met wie je op 1 lijn zit en waarvan je denkt dat ie geen rare dingen gaat doen) ook wat makkelijker je prijs laten zaken etc etc. Ik heb in mijn omgeving weleens mee gemaakt dat daar gewoon leuke vriendschappen door zijn ontstaan, maar dat is toch wel uitzonderlijk Haha! .

Als het paard gewoon mooi geld moet opbrengen dan zijn dit soort argumenten minder belangrijk. Maar dan kan je gewoon een financiele afweging maken, hoeveel kost iedere maand langer stallen etc etc.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:34

Ik neem inderdaad ook afstand van haar, daarom wil ik haar toch wel redijk snel verkopen. Voor mij zelf, omdat je weet dat je paard verkocht gaat worden, en voor het paard ook, omdat je er toch afstand van gaat nemen, wat zij heel goed aan voelt.

Nee, ik wil geen conact meer opnemen met de nieuwe eigenaar. Ik wil haar wel brengen, dat ik weet waar ze terecht komt. Daarna moet ik de nieuwe eigenaar gewoon vertrouwen. Het gaat mij veel verdriet opleveren als ik haar af en toe wil blijven zien, dus dat doe ik niet. Als ik haar heb weggebracht is het goed.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:36

Dat kan ik mij ook heel erg goed voorstellen. Een groot voordeel van een handelsstal is dan ook dat je haar waarschijnlijk sneller verkocht hebt. Bij particulieren gaat hier meestal gewoon meer tijd overheen.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:40

Ik heb zelf ooit bij een paardenhandelaar gewerkt en dat was gewoon een kwal van een kerel qua omgang met paarden. Huilen Dat heb ik daar toen helemaal anders gedaan waar hij het vaak niet met me eens was. Scheve mond Daar zal ik dus ook nooit mijn paard aan verkopen. Het kopen van een paard daar ook liever niet, maar omdat ik ze zielig vind dat ze daar staan zou ik het wel weer kunnen doen...... Lovers

Maar ik heb mijn paardje ook bij een 'handelaar' gekocht. Hij is beginnend zeg maar. En hij is zeker weten heel goed voor de paarden. Haha! Ze worden daar geweldig verzorgd en eerlijk gereden en ingereden. Mijn paardje is echt een schatje en heeft het daar ook zeker goed gehad. Op mijn profiel zie je een link naar die handelaar.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:53

Als het een eerlijke handelaar is, die goed bekend staat zou ik dat wel doen. Maar ik zou me prettiger voelen wanneer ik een paardje particulier zou kunnen verkopen. Op die manier heb je wat meer zicht op hoe het beestje terecht komt.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:14

ik zelf heb geen ervaring met je paard verkopen aan een handelsstal,ik heb hem zelf toen particulier verkocht en ben nu ook naar hem opzoek hoe het met hem is dus ook bij een particulier weet je niet of hij wel blijft snapie ben mijn paard dus ook uit het oog verloren Huilen en ik denk dat dat bij een handelsstal ook wel gebeurd.
succes ermee

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:56

mijn ene pony komt ook van een handelsstal en dat was een hele goede, goede omgang met de paarden etc.Ik ken hier bij mij in de buurt wel een paar goede, maar ook slechtere,maar dat zijn meestal een beetje oude mannetjes die 10 pony's (denk aan prijsklasse 100-1000 euro) in de wei hebben staan en zich handelaar noemen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:57

Bij ons komen veel paarden naar de manege toe via een handelsstal dus je hebt ook kans dat hij in het manegewerk moet lopen..
en in een berichtje een tijdje geleden van een meisje die had haar paard aan hele leuke mensen verkocht voor 400 euro ofzo en die hebben hem naar op de paardenmarkt gedumpt om hem te verkopen voor 1600 Euro dus het kan altijd slecht aflopen!!

Of juist niet en vind je een geweldig iemand, misschien iemand hier op bokt..?? succes hoor!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:07

gijsenkim schreef:
Je weet nooit waar je paard terecht komt, of je hem nou particulier of aan de handel verkoopt..........De enige zekerheid is niet verkopen

Je hebt weer eens HELEMAAL gelijk!
Als je zo zeker wilt weten dat je paard het volgens jouw normen het goed blijft houden, verkoop het dan niet!
Geef het dan gratis weg ofzo, met duidelijke afspraken, en dan nog is ie niet meer in jou eigendom.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:31

Ik zou me paard zelf liever particulier willen verkopen.. je weet dan tenminste... ( als je even goed rondvraagt en over die persoon informeert) dat ie goed terecht komt..
Bij een handelstal wordt ie uiteindelijk natuurlijk weer doorverkocht.. en wie weet waar ze dan uitkomen...

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:34

Ik had mijn paard aan een particulier verkocht na 2 weken proeftijd. En na 4 maanden is ze al weer doorverkocht, dus particulier zegt me ook niets.