discussie: Z ruiter beter dan een B ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-01 14:26

oliebol, verkeerd gekeken, hij hoorde op een andere forum te staan: Frusty

[img]../upload/98/paardenspul17.jpg[/img]

Eventjes een discussie, niet om mijn zus naar beneden te halen, ik ben hartstikke trots op haar, maar om te kijken wat jullie er van vinden...

Dit is mijn zusje met haar pony. Een leuke combinatie, alleen rijtechnisch mist er nog wat aan alle kanten. Ze is met veel moeite in de Z gekomen. Ylonka is echt een amazone van: Nu moet het, NU moet ik mijn neus in de lucht doen en laten zien wat ik kan.
Ze heeft enkel een paar grove fouten. Ze is ruig, af en toe wat onredelijk tegenover haar pony, eigenwijs, en rijtechnisch komt ze heel wat tekort. (binnenhand terug werken, benen verkeerde hulpen geven).
Zoals jullie zien is ze een perfecte combi met haar pony. En op de manege heeft ze alle eer over haar. Haar pony is zelf al M2 geweest en is, ondanks ze 75% arabier is, vrij nuchter.

Ik, heb een vriendin die sinds kort wedstrijden rijdt, wat hartstikke goed gaat, alleen ze voelt zich wat minderwaardig, doordat Ylonka al het lof over zich krijgt. Marloes kan op alle paarden perfect rijden, zit netjes, en doet er alles aan haar zelf te verbeteren. Onder haar heeft ze echt een bloed paard die alles wil doen om maar niet te hoeven werken. Als ze hem aan de sjouw heb, loopt hij ook. Op de wedstrijden durft ze haar paardje niet echt te rijden, maar ze heeft toch al 2 winstpunten binnen gesleept.

Wat ik vind, de B ruiter is toch veel beter? Die heeft toch veel meer doorzettingsvermogen, heeft haar paard lekker aan de sjouw. Waarom schijnen mensen eerder te kijken wat voor prijs je haalt, dan wat voor proef je gereden heb? Waarom knappen mensen op je af door je punten?

Nogmaals, dit is niet om Ylonka onderuit te halen, ik ben hartstikke trots en gek Verward op haar hoor! Maar toch... Misschien trek ik het me wel aan doordat ik zelf ook een B ruiter ben...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kimmy op 2001-10-01 14:27 ]</font>

[Edit Karin] verplaatst naar VMR Lachen & 'als' is nu 'dan' [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-01 14:29 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-01 18:47 ]</font>


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 14:59

Of je in Z rijdt of niet, hangt inderdaad van een hele hoop factoren af. *LOL* Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Maar, het is ook niet nodig om elkaar heel de tijd te vergelijken? Verward
Als je plezier hebt in't rijden, maakt het voor mij niet uit in welke cathegorie je rijdt, of je rijdt gewoon geen wedstrijden.
Maar ja, dat is mijn mening... *LOL*

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:32

Tja, de ene Zruiter is de andere niet, net zo min als de ene Bruiter niet de andere Bruiter is.
Ik zie zelf het liefste iemand die gewoon gezond en eerlijk met zijn paard bezig is en na jaren eindelijk eens in de Z belandt omdat ze dat verdienen, dan een Zruiter die binnen no-time een jong maar getalenteerd paard naar de Z jakkert. De laatste ruiter vind ik geen goede horse-management erop na houden, die doet het mijns inziens voor de korte termijn.

Dan zie ik liever de Bruiter die voor zijn lol meedoet, ondanks misschien wel het zichtbare gebrek aan talent van paard dan wel ruiter. Want plezier in het omgaan met paarden en het zorgen voor/houden van, dat is voor mij het belangrijkst... zulk plezier straalt een combinatie uit, en dat is heel leuk om te zien, op wat voor nivo er ook gereden wordt.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 15:38

Je hebt helemaal gelijk! Je hebt trucjes-ruiters, die de oefeningen er in schoppen en toevallig goed op show kunnen rijden en zo hun puntjes scoren, het ziet er leuk uit, maar zoveel stelt het niet voor en ruiters die pas in de B zitten, maar wel hun basis voor elkaar hebben/krijgen, de trucjes komen dan later wel. Ik heb meer respect voor het laatste. Jammer dat juryleden niet altijd het verschil zien tussen een 'trucen-paard' en een echt gereden paard.

Even off topic:
Z ruiter is beter DAN een B ruiter, niet beter ALS......

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:14

Citaat:
Op 2001-10-01 15:38, schreef Margreet:
Jammer dat juryleden niet altijd het verschil zien tussen een 'trucen-paard' en een echt gereden paard.


En daar sla jij de spijker op zen kop.
De mooi in de front gereden paarden die voorop in de prijzen lopen. Dat ze in het front getrokken worden en van achter er bij gestampt doet vaak niet terzake als er maar een mooi plaatje rondloopt.
Dit o.a. zomaar een voorbeeeld en heel jammer.
En als er dan eens een jury zit die er doorheen kijkt, dan wil je het comentaar van die verwaande ruiters echt niet horen.

Heel jammer maar vaak wel de werkelijkheid.




_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-10-01 16:15 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:25

Er is naar mijn mening nogal wat verschil tussen Z-ruiters en amazones onderling de 1 rrijdt idd grover en kan minder hebben van z'n paard, de ander rijd juist vriendelijker en behandelt het paard ook rustiger. Zodra iemand z rijdt is het vaak oooooh aaaaaah wat rijd tie goed he??? Niet om iemand neer te halen of zo, maar dat is in het algemeen zo, maar als je dan kijkt naar trainingen van die mensen wat vaak erg grof er aan gaat dan denk ik.... Al ben ik dan nog maar een B-ruiter, maar ik heb tenminste over 6 jaar nog plezier van mijn paard bij wijze van.... Ik denk dat je als B-ruiter net zo goed netjes rijden en mooi lopen en die komt er ook wel maar op een GOEIE manier!!!!!

Zolang je maar eerlijk en verantwoord en bovenal VRIENDELIJK met je paard omgaat rijd iedereen maar wat tie wil!!!!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 16:57

er zijn zat b ruiters die alles echt ''in'' zich hebben, en z ruiters die alleen maar met een goed paard naat de Z zijn gekomen. maar er zijn ook zat B ruiters zonder talent, en z ruiters met talent Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:18

Helemaal met jullie eens! *LOL*

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 18:25

Tsja, daar denk ik ook wel eens over. Met het ene paard kunnen ze echt de hele wereld aan, wedstrijden winnen en dergelijke. Maar het zegt ontzettend veel over de ruiter hoe die het doet met een vreemd paard. Wat dat betreft heb ik erg veel respect voor de gehandicapte wedstrijdruiters, die naar de wereldspelen moeten en daar een pard onder de kont krijgen die ze helemaal niet kennnen. Doe ze dat maar eens na!
Bij mij gaat het net zo hoor. Ik heb Des nu 3 jaar, en in de drie jaar heb ik 2x op een vreemd paard gereden. En dat gaat heel vreemd..... Je bent zo aan elkaar gewend (in goede en kwade zin....)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony en 79 bezoekers