Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 16:16

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort de paarden aan huis. Ik vind het echter behoorlijk veel werk om alles met de hand te doen; mesten weides, hoge gras maaien met bosmaaier, rijbak aanharken, etc. Daarvoor ben ik dus op zoek naar een oplossing, maar ik heb er weinig verstand van. Daarom hier mijn vraag om advies.

Welk materiaal gebruiken jullie voor het slepen van de weide en rijbak en maaien/bloten van de weides?

Indien mogelijk zou het helemaal handig zijn als ik ook de mest er mee op zou kunnen scheppen en kunstmest zou kunnen strooien, naast bovenstaande heeft prioriteit.

Onderstaand apparaat kwam ik bijvoorbeeld tegen en lijkt me ideaal voor de weides. Waar hang je zoiets het beste achter? Zou het echt goed gaan met een auto? Of wat voor soort quad zou je anders nodig hebben?

https://www.jansen-versand.nl/land-en-b ... gK3RvD_BwE

Ik heb een beperkt budget beschikbaar!

Hartstikke bedankt vast voor het meedenken!

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:44

Ik gebruik gewoon een zitmaaier en heb een sleepje gemaakt van betonroosters en dat verzwaard met balken. Ik mest de weides niet uit, maar verspreid de mest door er met de maaier en sleep overheen te gaan. Alleen het echt hoge gras doe ik van tevoren even met de bosmaaier.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 17:14

Bedankt voor je input! Wat voor een maaier heb jij? Er zit volgens mij heel veel verschil in onderling.

Wat bedoel je met echt hoog gras?

Lavitabella

Berichten: 1746
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:22


scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:38

Geen idee of het werkt. Gezien het voertuig zo licht is moet het makkelijk kunnen met een auto. Een lege aanhanger weegt meer.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 17:54

Ik zou je echt adviseren om te investeren in een tweedehands mini trekker. Die zijn ideaal. Je kan er van alles achter hangen,waardoor je kan maaien, zaaien, bak slepen etc.

Tweedehands kan je ze echt voor leuk geld vinden.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 18:15

Lavitabella, welke zitmaaier hebben jullie dan? Kunnen jullie de bak er ook goed mee slepen?

Scrabbel, denk je niet dat het lastig is om met een gewone auto door de weide te rijden?

Oretha, wat voor type bedoel jij dan precies? Hoeveel zou het ongeveer kosten?

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:21

Oretha schreef:
Ik zou je echt adviseren om te investeren in een tweedehands mini trekker. Die zijn ideaal. Je kan er van alles achter hangen,waardoor je kan maaien, zaaien, bak slepen etc.

Tweedehands kan je ze echt voor leuk geld vinden.


Wij hebben ook geïnvesteerd in een tweedehands minitrekker, een kubota. Beste koop ooit. Hiervoor hadden we een zitmaaier. Dat werkte op zich ook wel, maar alles gaat nu zo veel makkelijker!

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:59

Wij slepen en rollen de bak met de zitmaaier en als het gras in de wei te lang wordt komt er een loonwerker om te klepelen.

nicole_floor

Berichten: 3284
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:05

Wij hebben een shibaura mini trekker. Hier kunnen wij van alles achter doen. Een baksleep, een weidesleep en een bloter om het de lange stukken gras te maaien.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 20:48

Bedankt voor de reacties!

Martje, wat gaat er precies makkelijker met trekker? Wat voor maaier had jij eerst?

Change, wat voor maaier heb jij? Tot welke lengte kun je zelf maaien?

Nicole, hoeveel kost zo iets ongeveer?

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:51

Wij doen dit alles met een ruw terrein zit maaier van Ariens. Werkt ook top.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 08:03

Nelleke, dankjewel voor je reactie! Helaas zijn die boven mijn budget wat ik zo gauw kon vinden.

Cioccolato

Berichten: 6652
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:06

Ik zou ook zeggen een mini trekker als je goed begaanbaar land hebt. Anders een tussenslag

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:13

Wij zijn destijds begonnen met een minitractor van Kubota van tig-jaar oud met een weidesleep en een bloter. Ik vond het alleen best wel een gedoe om de sleep eraf te halen en de bloter erop te zetten. En we hebben best wel veel tuin met gras dus in de zomer moet je dan elke week gaan wisselen omdat ik ook nog geen sproeiers voor de bak had. Dus die werd dan heel mul en moest ik dan eigenlijk wel gaan slepen. Maar het gras kon je ook horen groeien.

Een zitmaaier door een mulle bak heen gaat niet lukken, je rijdt daar je zitmaaier echt stuk mee. Die is niet gemaakt om iets te trekken.

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:16

Nina1999 schreef:
Bedankt voor je input! Wat voor een maaier heb jij? Er zit volgens mij heel veel verschil in onderling.

Wat bedoel je met echt hoog gras?

Van dat gras waar ze in gemest hebben en dan niet meer eten. Daar loopt de zitmaaier op vast. Maar eerst even met de bosmaaier en dan gaat het goed.

Ik heb een mulcher van Stiga. Ik laat het gras ook liggen en hij verpulvert ook de mest. De sleep versleept dat dan weer over de wei en dat is meteen de bemesting.

Ik heb nu een vrij lichte maaier, maar hoop dit jaar een wat zwaarder exemplaar te kunnen kopen. Maar liefst nog wel met een mulcher.

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:35

Wij hebben ook een mini trekker van Kubota met zo'n grijp arm aan de voorkant. Ideaal, daar hangt de sleep achter en er kan ook een frees achter of iets anders. Mest verplaatsen is makkelijk door die grijp arm. Alles kan er achter, ook een bloter of verstrooier.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:38

Je paard.

Afbeelding



Oretha schreef:
Ik zou je echt adviseren om te investeren in een tweedehands mini trekker. Die zijn ideaal. Je kan er van alles achter hangen,waardoor je kan maaien, zaaien, bak slepen etc.

Tweedehands kan je ze echt voor leuk geld vinden.


Hier sta ik achter :j

Wij hebben zelf een gewone trekker.
Maar toen wij die kochten waren die kleintjes er nog minder en echt heel duur.

Lavitabella

Berichten: 1746
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:46

Nina1999 schreef:
Lavitabella, welke zitmaaier hebben jullie dan? Kunnen jullie de bak er ook goed mee slepen?

Scrabbel, denk je niet dat het lastig is om met een gewone auto door de weide te rijden?

Oretha, wat voor type bedoel jij dan precies? Hoeveel zou het ongeveer kosten?



Zou ik even moeten kijken, geloof een snapper maar geen idee welk type. De bak slepen als hij wat nat is kan maar je kunt er geen zwaar materiaal achter gaan hangen dus wij doen dit niet. Als de bak droog is in de zomer dan gaat het niet. Bij hoog gras kan de zitmaaier er bij ons gewoon goed doorheen.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 20:08

Hartstikke bedankt voor de reacties tot zo ver!

Lavitabella, als je dat zou willen doen, heel graag.

Aan de genen die een minitractor noemen, wat denken jullie dan precies aan en aan wat voor kosten zou ik hiervoor (tweedehands) moeten denken?

Bedankt alvast!!

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:04

Nina1999 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Martje, wat gaat er precies makkelijker met trekker? Wat voor maaier had jij eerst?

Change, wat voor maaier heb jij? Tot welke lengte kun je zelf maaien?

Nicole, hoeveel kost zo iets ongeveer?


Ik had eerst een gewone bezine zitmaaier met daarachter een sleep. Alleen kwam de zitmaaier vaak niet door het hoge gras of sprong er weer eens een riem. En het slepen van de bak moest ook altijd met grote voorzichtigheid. Ik zat regelmatig vast in het zand.

Nu met de kubota en een bloter gaat het maaien perfect. En de bak heb ik nu ook in een mum van tijd getrokken.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Waarmee weide en rijbak onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 20:43

Bedankt Martje voor de informatie!

Lavitabella, heb jij toevallig ervaring met het betreffende kunstmest karretje?

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 20:44

Heeft er hier toevallig iemand ervaring met de Stiga Tornado 5108? Of iemand die verstand heeft van de specificaties hiervan?

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:43

Nina1999 schreef:
Hartstikke bedankt voor de reacties tot zo ver!

Lavitabella, als je dat zou willen doen, heel graag.

Aan de genen die een minitractor noemen, wat denken jullie dan precies aan en aan wat voor kosten zou ik hiervoor (tweedehands) moeten denken?

Bedankt alvast!!



https://www.marktplaats.nl/l/zakelijke- ... nitractor/

Hier een indicatie hoeveel dat tweedehands zou kosten.

Lavitabella

Berichten: 1746
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:49

Nina1999 schreef:
Bedankt Martje voor de informatie!

Lavitabella, heb jij toevallig ervaring met het betreffende kunstmest karretje?


Type maaier zie ik zo even niet. Met dat karretje heb ik wel ervaring en die vind ik heel fijn!