Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 14:10

We hebben inderdaad heel veel filmpjes en foto's gemaakt. Zelfs filmpjes dat de as en stukken naar beneden vallen.

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:33

Hoor net van mijn partner dat de gemeente heeft aangegeven als je schade hebt, je hun kan bellen. Deze komen/laten het dan opruimen/gaan een oplossing proberen te bieden.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:00

Lees nu ook net dat er aan boeren geadviseerd (omroep brabant) wordt beesten niet (in weides) los te laten ivm opeten kleine dingen. Wellicht eens bij een boer vragen hoe zij aan die info komen; zij zijn natuurlijk een bedrijf dus wie weet hebben zij het via officieel kanaal / instantie?

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 16:13

Poe, dat is een enorme brand geweest, en inderdaad; als er veel zonnepanelen op het dak hebben gelegen, dan komen kleine delen ervan in de omgeving tot grote afstand. Dat zijn scherpe stukjes die echt eerst opgeruimd moeten worden; anders is het leed bij graasdieren niet te overzien.
Ik zou de gemeente inderdaad eens bellen en vragen hoe dit verder afgehandeld en opgeruimd gaat worden. Maar de paarden voorlopig maar op de paddock laten zodra die is schoongemaakt. Wat een ellende.

Flowq

Berichten: 2799
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:31

Pas dus ook op met die extreem kleine, vlijmscherpe, deeltjes in de paddock. Die zijn niet persee met het blote oog te zien.
Verbrande zonnepanelen is echt een groot drama.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 20:24

Charlotte446 schreef:
Wij hebben vorige week een grote brand bij de buren gehad. Zij hadden veel zonnepanelen op het dak, op ons erf liggen ook veel stukken. Ook die grote brokken zoals jouw foto.

Onze schade-expert meldde dat wanneer er geen asbest of andere schadelijke materialen/stoffen zijn vrijgekomen weilanden gewoon geschikt zijn voor dieren om op te grazen of voer van te maken. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zijn eigen mening week daar vanaf, hij zou het zelf niet prettig vinden.

Mogelijk kan je de opruimkosten verhalen op je eigen of de verzekering van de verantwoordelijke partij. Deze brandresten oprapen wordt hand-picking genoemd en wordt door veel verzekeraars geaccepteerd (tip en woorden van onze schade-expert)


Ik vraag me echt af of dat zo is. Zoveel glasdeeltjes die in de weides en dus hooi en mond van dierem kunnen komen. Na een brand in ter aar vorig jaar zijn hier ook 'stofzuiger tractoren' bezig geweest bij de boeren die onder de rook zate. Thank god dat de wind weg van stal stond voor ons.

Echt een narigheid dit. Hopelijk krijg je de juiste hulp om dit professioneel te kunnen reinigen!

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 08:52

MallyBelly schreef:
Hoor net van mijn partner dat de gemeente heeft aangegeven als je schade hebt, je hun kan bellen. Deze komen/laten het dan opruimen/gaan een oplossing proberen te bieden.


Waar kun je dit ergens vinden? Ik kan alleen vinden dat de gemeente je doorverwijst naar mijn eigen verzekering en die kan ik pas morgen bellen.

speurneusc

Berichten: 5418
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:54

Lavitabella schreef:
MallyBelly schreef:
Hoor net van mijn partner dat de gemeente heeft aangegeven als je schade hebt, je hun kan bellen. Deze komen/laten het dan opruimen/gaan een oplossing proberen te bieden.


Waar kun je dit ergens vinden? Ik kan alleen vinden dat de gemeente je doorverwijst naar mijn eigen verzekering en die kan ik pas morgen bellen.


ik had stukje uit ad ergens hiervoor geplaatst daarin werd ook aangegeven dat je gemeente kon benaderen daarvoor

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 10:58

Speurneusc dat is voor openbare plekken. Daarvoor zijn ook al veegwagens geweest.

Dit staat op de site van de gemeente:
22.00 uur: De brand bij logistiek bedrijf Vice Versa aan de Kanaalstraat is onder controle, maar nog niet volledig geblust. De brandweer is naar verwachting nog de hele nacht bezig met blussen. Dit kan leiden tot rookoverlast. Ook op zondag 5 mei kan er nog sprake zijn van rookoverlast. Door blusslangen op het wegdek is het gebied rondom de Kanaalstraat bovendien niet, of lastig bereikbaar.
Mocht u rook- of roetschade opmerken in uw woning of bedrijfsgebouw, dan verzoeken wij u om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij..

En dit staat er ook nog:
Deeltjes uit de brand
Vind u deeltjes van de brand bij uw bedrijf of op straat? Ruim deze dan op. De deeltjes zijn niet gevaarlijk, maar ze kunnen wel scherp zijn. Trek liefst stevige handschoenen aan. De materialen mogen in de kliko. Vind u grotere deeltjes op openbare plekken? Meld dit dan bij de gemeente. Zij ruimen dit op.

Ik kan zo dus niks vinden over weilanden zoals bij mij. Daarvoor zal ik morgen moeten bellen met de verzekering en gemeente.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:02

Een tip: alles documenteren en dan gemeente enz inschakelen.
Vooral nu (nog) niet zelf klooien.
Het is wel al jaren geleden maar bij mijn schoonbroer waren er ook deeltjes en rotzooi op de wei gelandt naar een brand in de buurt.
Hij dacht het goed te doen om "alvast" te beginnen... maar dat werkte dus averechts qua verzekering en schadeclaim... en je weet ja verzekeringen doen vaak alles om even NIET of minder te moeten uitkeren...

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 11:07

sasja0705 schreef:
Een tip: alles documenteren en dan gemeente enz inschakelen.
Vooral nu (nog) niet zelf klooien.
Het is wel al jaren geleden maar bij mijn schoonbroer waren er ook deeltjes en rotzooi op de wei gelandt naar een brand in de buurt.
Hij dacht het goed te doen om "alvast" te beginnen... maar dat werkte dus averechts qua verzekering en schadeclaim... en je weet ja verzekeringen doen vaak alles om even NIET of minder te moeten uitkeren...



Met opruimen zijn we al begonnen. Als de verzekering moeilijk gaat doen en niet uit gaat keren is dat helaas zo maar ik wil erger voorkomen voor de paarden. Het is gaan regenen en alles verpulverd dan. Dan trekt het nog meer de grond in dus de puin stukken zijn we op gaan ruimen.

Alles is verder wel gemeld bij verschillende instanties en veel foto's en video's.

amie1965
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:28

In Haren zijn de mensen de roetdeeltjes aan het opzuigen met bladblazers, weet niet of dat nog lukt na de regen van vannacht maar is t proberen waard.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:09

Onee wat balen zeg....zeker als je er net een veulen bij hebt, die wil je toch gewoon lekker op de wei laten dartelen.... :(:)

Ik vind dat je het goed doet. Zorgen dat je alles heel duidelijk op de foto en film hebt staan voor de verzekering, en dan gewoon maar beginnen met ruimen, pakken wat je pakken kan want het zal er vast niet makkelijker op worden. Ik denk dat ik zelf zo gek zou zijn om met een puinstofzuiger desnoods streepje voor streepje het hele weiland te stofzuigen :=

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 17:26

pmarena schreef:
Onee wat balen zeg....zeker als je er net een veulen bij hebt, die wil je toch gewoon lekker op de wei laten dartelen....:(:)

Ik vind dat je het goed doet. Zorgen dat je alles heel duidelijk op de foto en film hebt staan voor de verzekering, en dan gewoon maar beginnen met ruimen, pakken wat je pakken kan want het zal er vast niet makkelijker op worden. Ik denk dat ik zelf zo gek zou zijn om met een puinstofzuiger desnoods streepje voor streepje het hele weiland te stofzuigen :=



Ja ik baal echt ontzettend dat het veulen de wei niet op kan. Die hoort inderdaad in de wei rond te dartelen.. Zo op de paddock is geen leuk gezicht. -O-

Nou ik ben ook zo gek om dit te gaan doen. Ik ga morgen dus de verzekering bellen en de gemeente. Aan de hand daarvan kan ik een plan gaan maken maar als ik nergens uitkom dan ga ik ook zoiets kopen. En inderdaad stukje voor stukje de wei doen. :')

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 07:50

Een puinstofzuigertje is ook geen hele grote uitgave. Die van de Gamma werkt prima. Alleen iets dat in wat bredere strepen werkt zou wel fijner zijn natuurlijk..... Is je gras wel nog een beetje laag, of zou er veel tussen liggen....?

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 08:04

Het is echt geen ramp als de paarden even binnen of op de paddock staan. Ook voor n veulen...
Het is overmacht. Eerst zorgen dat alles schoon is. Veulens nemen vaak nog een hap zand en zo dus ook een hap met rotzooi, wat niet met het blote oog is te zien.. dus ik zou de boel binnen houden en vandaag eens even werk maken van verzekering en gemeente bellen en vanuit daar een plan maken.

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:14

Het gras is redelijk laag. Op sommige stukken na.

De verzekering is gebeld maar die zegt dat ik niks met hun kan. Hun gaan het ook niet verhalen op de partij die de schade heeft aangebracht. Ze zeggen dus dat ik zelf bij de verzekering van het bedrijf moet zijn.

Daarna heb ik de gemeente gebeld en daar moest ik een mail naartoe sturen, ook met de foto's. Dit is nu dus gedaan en ze zei dat ze er spoed van ging maken. Dit kan dan alsnog wel even duren.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:38

Wat stom van de verzekering. Dan kun je achteraan sluiten op de hele hoge stapel :=
Wel fijn dat de gemeente het goed op pakt! Hopelijk hoor je daar snel wat van terug.

Snap wel dat je flink baalt. Eindelijk lekker weer en dan nog op de paddock. Krijg even niet gevonden hoe je de paddock hebt schoon gemaakt. Is die echt schoon of "schoon genoeg" omdat ze toch uit de box moeten?

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:44

Nyaleti schreef:
Wat stom van de verzekering. Dan kun je achteraan sluiten op de hele hoge stapel :=
Wel fijn dat de gemeente het goed op pakt! Hopelijk hoor je daar snel wat van terug.

Snap wel dat je flink baalt. Eindelijk lekker weer en dan nog op de paddock. Krijg even niet gevonden hoe je de paddock hebt schoon gemaakt. Is die echt schoon of "schoon genoeg" omdat ze toch uit de box moeten?


Dat zei ik ook al aan de telefoon. Ik ben niet de enigste dus daar ga ik moeilijk tussen komen. Maar ik was hier al bang voor.

De paddock is 'schoon genoeg'. Hier zijn we meermaals overheen gelopen. Het scheelt ook dat het zand nu niet mul is en goed vlak. Ja, er kunnen altijd deeltjes inzitten maar hier ben ik bij het gras vele malen banger voor aangezien ze dan non stop met hun hoofd naar beneden staan, ze eten ook uit een ruif bij de paddock. Deze heb ik wel helemaal leeg gemaakt en het hooi er uit. Daarna schoongemaakt en nieuwe lading hooi erin. Dit kan echt nog heel erg lang duren en zolang wil ik de paarden echt niet op stal hebben.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:22

Ohja dôh in de paddock staan ze als het goed is niet het zand naar binnen te snuiven :+
Fijn dat dat is gelukt!