Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 22:25

In mijn omgeving is een behoorlijke grote brand bezig vanaf vanmorgen die ze niet onder controle krijgen. Helaas staat de wind precies richting mijn huis.

Een linkje voor het idee:
https://www.ad.nl/oss/vriesloods-van-lo ... gle.com%2F

Nu vallen er grote delen materiaal(?) naar beneden en ook echt hele kleine fijne deeltjes. Ook lagen er zonnepanelen op het dak van het bedrijf. Helaas is heel de weide bezaaid met deze stukken en de fijne deeltjes. Ook de paddock ligt helemaal vol. Het gaat om ongeveer 5000M2.


Afbeelding

Ik heb de paarden naar binnen gehaald maar nu komt mijn vraag:
Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik doen? Hoe krijg ik deze weides schoon en wie of wat kan ik inschakelen?

Morgen ga ik erachteraan om te kijken of iemand antwoord heeft op wat het materiaal is en of het veilig is om op te rapen met handschoenen. Alleen dan hebben we nog geen oplossing voor de vele kleine deeltjes?

Voor nu hadden de politie en brandweer van het 0900 nummer nog geen antwoorden. Daarom open ik toch een topic om te kijken of iemand hier ervaring mee heeft.


Er is nu nog niet duidelijk wat voor spul er naar beneden komt behalve dus dat er ook zonnepanelen tussen kunnen zitten. Nu begint het donker te worden dus de echte schade kan ik morgen pas zien maar wat we nu hebben kunnen zien is echt niet tof. Ik heb een open stal maar wel de luiken dicht gedaan. Hopelijk hebben de paarden er zo minder last van.

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:33

Oh jij zit ook vlak bij Oss. Het is verschrikkelijk allemaal, overal as.

Dit zal ook wel verzekeringswerk worden voor jou denk ik?

Geen ervaring mee verder, maar wil je veel succes wensen. Kan me zo helemaal voorstellen dat je morgen een grote puinhoop aantreft :(

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:37

Hier ook heel dichtbij Oss. We vonden het al enorm stinken naar brand in huis, maar nog niet gezien dat het zo'n immense brand was!

Mijn vriend werkt veel bij boeren en een van hen heeft bij een eerdere brand een heel speciaal soort stofzuiger geregeld om de weides te 'stofzuigen' en hiermee zoveel mogelijk deeltjes van de zonnepanelen te verwijderen. Dit wordt echter nu misschien lastig omdat de grond nat zal zijn en de kleine glassplinters blijven plakken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4273094/enorme-stofzuiger-helpt-boeren-weer-aan-schone-wei-na-grote-brand

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:45

Lienepien95 schreef:
Hier ook heel dichtbij Oss. We vonden het al enorm stinken naar brand in huis, maar nog niet gezien dat het zo'n immense brand was!

Mijn vriend werkt veel bij boeren en een van hen heeft bij een eerdere brand een heel speciaal soort stofzuiger geregeld om de weides te 'stofzuigen' en hiermee zoveel mogelijk deeltjes van de zonnepanelen te verwijderen. Dit wordt echter nu misschien lastig omdat de grond nat zal zijn en de kleine glassplinters blijven plakken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4273094/enorme-stofzuiger-helpt-boeren-weer-aan-schone-wei-na-grote-brand

Ze zijn hier (bij de brand van de wei-stofzuiger) op dit moment nog steeds bezig met bodemonderzoeken in verband met zorgen over effecten op de bodem van neergeslagen materiaal (ook fijne deeltjes in de rook). De gemeente is in dat geval de aansturende (en betalende) partij.

Heb je rechtsbijstand? Ik denk dat ik die ook even zou contacten.. zodat de afhandeling correct is vanaf het begin.

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:48

De paddock kan je misschien schoon krijgen met een mestvork. In het zand lijkt het mij nog redelijk makkelijk scheppen. Weide wordt lastig... vooral als die erg groot is

Wat een ellende. Ik hoop dat je een goede tip krijgt

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:57

Wat ontzettend vervelend zeg! Heb je al gekeken of je een melding kunt maken bij de gemeente?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geeft de gemeente opdracht aan een onderzoeksbureau om in te schatten in welk gebied de deeltjes kunnen liggen. Ik weet dat het wel (eens) gebeurt bij asbestbranden en zonnepanelen.

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 23:02

_Nancy schreef:
Oh jij zit ook vlak bij Oss. Het is verschrikkelijk allemaal, overal as.

Dit zal ook wel verzekeringswerk worden voor jou denk ik?

Geen ervaring mee verder, maar wil je veel succes wensen. Kan me zo helemaal voorstellen dat je morgen een grote puinhoop aantreft :(


Dankjewel ! Ik heb ook niet zoveel zin om morgen wakker te worden eerlijk gezegd. Ik heb geen idee hoe dit met de verzekering zit. Nog helemaal niet aan gedacht. Ofja wel met de auto's die onder zitten maar dat is mijn laatste prioriteit nu.

Lienepien95 schreef:
Hier ook heel dichtbij Oss. We vonden het al enorm stinken naar brand in huis, maar nog niet gezien dat het zo'n immense brand was!

Mijn vriend werkt veel bij boeren en een van hen heeft bij een eerdere brand een heel speciaal soort stofzuiger geregeld om de weides te 'stofzuigen' en hiermee zoveel mogelijk deeltjes van de zonnepanelen te verwijderen. Dit wordt echter nu misschien lastig omdat de grond nat zal zijn en de kleine glassplinters blijven plakken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4273094/enorme-stofzuiger-helpt-boeren-weer-aan-schone-wei-na-grote-brand


Thanks voor de tip ! Ja de weide is ook echt extreem nat. Ik ben bang dat alles blijft zitten inderdaad. Ook als ze er nu op rijden zal ik de hele weide opnieuw moeten inzaaien aangezien alles kapot gereden word.

Akshay schreef:
Ze zijn hier (bij de brand van de wei-stofzuiger) op dit moment nog steeds bezig met bodemonderzoeken in verband met zorgen over effecten op de bodem van neergeslagen materiaal (ook fijne deeltjes in de rook). De gemeente is in dat geval de aansturende (en betalende) partij.

Heb je rechtsbijstand? Ik denk dat ik die ook even zou contacten.. zodat de afhandeling correct is vanaf het begin.


Hmm klinkt niet positief dat ze nog bezig zijn. We hebben helaas geen rechtsbijstand.

Kabayo schreef:
De paddock kan je misschien schoon krijgen met een mestvork. In het zand lijkt het mij nog redelijk makkelijk scheppen. Weide wordt lastig... vooral als die erg groot is

Wat een ellende. Ik hoop dat je een goede tip krijgt


Ik heb het geluk dat het zoveel geregend had want dan is de paddock niet mul. Helaas wel wat minder voor de weide op dit moment maar de paddock schoon krijgen zodat ze naar buiten kunnen is het belangrijkste. Ik heb ook een kleine van net 1,5 week en met die kleine longetjes vind ik het allemaal wel spannend ..

Kookaburra schreef:
Wat ontzettend vervelend zeg! Heb je al gekeken of je een melding kunt maken bij de gemeente?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij geeft de gemeente opdracht aan een onderzoeksbureau om in te schatten in welk gebied de deeltjes kunnen liggen. Ik weet dat het wel (eens) gebeurt bij asbestbranden en zonnepanelen.


Online is de melding geven een beetje vaag dus daar moeten we morgen even naar kijken. Verder denk ik dat echt contact met de gemeente maandag pas kan maar we gaan morgen daarmee verder.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:50

Je verzekering bellen. Die zullen het verhalen bij de verzekering van waar de brand is geweest. Dit zou ik niet zelf gaan doen.

WendyLotte

Berichten: 1139
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 00:16

Het pand is rond 21 uur ingestort maar de brand werd er daarna niet minder om. Her is opgeschaald naar een crisis situatie begreep ik. Ramen en deuren dicht houden. Enz. We zullen morgen ook eerst de wei door moeten om het te checken....

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 00:27

Ik heb contact gehad met stichting Salvage, tip van een vriendin. Ze kunnen nu niks betekenen omdat de brand nog gaande is. Als het onder controle is dan moet ik meteen bellen, dus ik lijk bij het goede adres te zijn.
Sommige stukken zijn echt flink en helaas ook al stukje zonnepaneel gevonden.

Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 01:12

:oo wat groot!

Ik ben benieuwd hoe ver de weide van de brand afligt? Alsin, hoe ver worden komen zulke broekstukken terecht?

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 01:23

Nyaleti schreef:
:oo wat groot!

Ik ben benieuwd hoe ver de weide van de brand afligt? Alsin, hoe ver worden komen zulke broekstukken terecht?


Wij hadden het er toevallig straks over hoe ver dit was. We dacht ongeveer 1,5 km hemelsbreed. Net even via google gekeken en het is toch nog 3,42 km!

Ik ben zo bang voor de weides komende tijd. -O- Voel me soms egoïstisch omdat mensen heel hun bedrijf kwijt zijn maar ik begin steeds banger te worden dat het de paarden verplaatsen word.. vooral door het glas van de zonnepanelen.

Ik denk dat het bedtijd word. Misschien denk ik in de ochtend weer wat positiever. :+

Lienepien95

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 05:47

Lavitabella schreef:
Nyaleti schreef:
:oo wat groot!

Ik ben benieuwd hoe ver de weide van de brand afligt? Alsin, hoe ver worden komen zulke broekstukken terecht?


Wij hadden het er toevallig straks over hoe ver dit was. We dacht ongeveer 1,5 km hemelsbreed. Net even via google gekeken en het is toch nog 3,42 km!

Ik ben zo bang voor de weides komende tijd. -O- Voel me soms egoïstisch omdat mensen heel hun bedrijf kwijt zijn maar ik begin steeds banger te worden dat het de paarden verplaatsen word.. vooral door het glas van de zonnepanelen.

Ik denk dat het bedtijd word. Misschien denk ik in de ochtend weer wat positiever. :+


Poeh wat ver nog zeg! Had inderdaad verwacht dat je er net naast zou zitten. Mijn man en ik hebben nu vakantie (wel ook een kleine van 5 maand).
Mocht je mankracht te kort komen bij het opruimen van de paddock kun je altijd een pb sturen!

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 06:58

Ik ben benieuwd wat voor slagveld je hebt aangetroffen TS. Hopelijk valt het mee, maar ben er bang voor.. Wat een gigantische brokstukken zeg, je zet je paarden daar nu echt niet veilig buiten de komende tijd..

Nog steeds niet geblust ook.
Mijn man moet zo werken in het pand tegenover Vice Versa.. Als hij er überhaupt kan/mag komen. Ben benieuwd wat hij gaat aantreffen dan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:55

Wat een drama, sterkte Hoop dat de verzekering iets voor je kan betekenen

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:04

Oh wat naar. En wat eng om daar later te laten grazen

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:06

Je verzekering bellen. Dit moet professioneel opgeruimd worden. De verzekering van het bedrijf moet dit regelen, jouw verzekering kan daar contact mee opnemen.

WillemijnL
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:22

Wat heftig. En dan zowat in je kraamweek. Sterkte, ik hoop dat je verzekering goed en snel in actie komt.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:07

Dit moet absoluut professioneel opgeruimd worden.

Sterkte.

speurneusc

Berichten: 5418
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:18

dit stond er als tip in het verhaal in het ad:

De Veiligheidsregio roept bewoners van Oss en omliggende dorpen en steden op om roetdeeltjes met handschoenen op te ruimen. Bij grotere deeltjes vraagt de Veiligheidsregio dit te melden bij de gemeente. Ook adviseren ze om tuinmeubels en auto’s af te spoelen en daarna goed de handen te wassen. Ga je je hond uitlaten? Let dan goed op dat je hond geen roetdeeltjes opeet.

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 11:00

De paddock hebben we vanmorgen schoongemaakt. De paarden staan nu buiten dus daar ben ik al heel blij mee.

De weide word een ander verhaal. De grote puin stukken gaan we er straks wel nog zelf afhalen.

Helaas krijg ik de verzekering niet te pakken bij de juiste afdeling en word ik overal van het kastje naar de muur gestuurd. Maandag kunnen we pas terecht bij de goede afdeling denk ik.

Bedankt voor het aanbieden van hulp, zowel hier als via pb. <3

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:09

Wij hebben vorige week een grote brand bij de buren gehad. Zij hadden veel zonnepanelen op het dak, op ons erf liggen ook veel stukken. Ook die grote brokken zoals jouw foto.

Onze schade-expert meldde dat wanneer er geen asbest of andere schadelijke materialen/stoffen zijn vrijgekomen weilanden gewoon geschikt zijn voor dieren om op te grazen of voer van te maken. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zijn eigen mening week daar vanaf, hij zou het zelf niet prettig vinden.

Mogelijk kan je de opruimkosten verhalen op je eigen of de verzekering van de verantwoordelijke partij. Deze brandresten oprapen wordt hand-picking genoemd en wordt door veel verzekeraars geaccepteerd (tip en woorden van onze schade-expert)

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 12:11

Charlotte446 schreef:
Wij hebben vorige week een grote brand bij de buren gehad. Zij hadden veel zonnepanelen op het dak, op ons erf liggen ook veel stukken. Ook die grote brokken zoals jouw foto.

Onze schade-expert meldde dat wanneer er geen asbest of andere schadelijke materialen/stoffen zijn vrijgekomen weilanden gewoon geschikt zijn voor dieren om op te grazen of voer van te maken. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zijn eigen mening week daar vanaf, hij zou het zelf niet prettig vinden.

Mogelijk kan je de opruimkosten verhalen op je eigen of de verzekering van de verantwoordelijke partij. Deze brandresten oprapen wordt hand-picking genoemd en wordt door veel verzekeraars geaccepteerd (tip en woorden van onze schade-expert)


Wat vervelend ! Heb je alles beetje onder controle kwa weide?

Mijn mening wijkt daar ook vanaf. Ik vind die kleine deeltjes van de zonnepanelen helemaal niks. Hier in de omgeving staan de paarden ook gewoon bij sommige op de weide maar ik voel me daar echt niet fijn bij.

Bedankt voor de tip kwa hand-picking !

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Weide/paddock schoon krijgen na brand. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:30

Is het niet verstandig om eerst foto's te maken of te filmen voordat je gaat schoonmaken? Voordat de verzekering zegt 'ach het valt wel mee'.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:58

har166 schreef:
Is het niet verstandig om eerst foto's te maken of te filmen voordat je gaat schoonmaken? Voordat de verzekering zegt 'ach het valt wel mee'.


Zeer Belangrijke tip!!
Stel dat madag blijkt dat het wel verzekeringswerk wordt, heb je anders geen poot om op te staan!