Hooi verplaatsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3558
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:14

offtopic, wij hebben dezelfde schuilstal op één van onze weides.
Hier is de ervaring wel dat met gewoon een pak erbij te zetten er veel sneller gegeten wordt en er ook nog veel "versmost" wordt.

Wij hebben in twee gezaagde IBC vaten en daar dan slowfeedernetten in. Ik heb altijd rechthoekige pakken voordroog en leg dan telkens enkele plakken op de kruiwagen om de netten te vullen. Een heel aantal jaren geleden had ik ronde en die zijn veel minder vast bij elkaar geperst, zit voor mijn gevoel veel minder in en ook heel lastig om dan af te rollen en zo je kruiwagen en je netten te vullen.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:54

Oscar schreef:
Als je paarden wilt houden in eigen beheer en geen faciliteiten/mogelijkheden hebt, dan wordt het sowieso heel lastig.
Een weitje met een paar paarden is hartstikke leuk maar er is veel meer nodig dan stalling en een paar IBC's.
Het spannen van een draadje ed. kost weinig, maar je hebt veel meer nodig om het goed te doen en dat zijn best investeringen, maar wel nodig om niet afhankelijk te zijn.

En dan heb ik het alleen nog maar over de praktische zaken. Wat hier ook al gezegd wordt: wat doe je als je paard met spoed naar de kliniek moet? Moet je dan eerst op Marktplaats een trekauto gaan kopen en langs de trekhaakgigant voor een trekhaak en langs de trailerboer om een trailer te kopen? Denk dat er dan niet zoveel haast meer bij is :))



Er zijn tegenwoordig best veel vervoersbedrijven die je kan bellen hiervoor. Dan komen ze met trailer of vrachtwagentje en rijden ze nog voor je ook.
Tuurlijk, dat kost wat.
Maar een auto en trailer kopen voor de kleine kans dat je ooit naar de kliniek moet, is nogal een investering. Ik snap best dat steeds minder mensen dit doen.

Onbeperkt voordroog lijkt me voor een shet ook best een dingetje trouwens. Misschien ben je met kleine baaltjes toch het beste af TS :)

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:01

Suzanne F. schreef:
Als je zo weinig middelen tot je beschikking hebt dan houdt het snel op. Lijkt mij superlastig als je niet eens zelf met een aanhanger of trailer hooi kan gaan halen etc.


Ik heb inmiddels een oplossing gevonden ;) ik heb mijn paarden al 10 jaar in eigen beheer staan, zonder zelf een aanhanger of trailer te hebben, en dat gaat al net zo lang helemaal goed :)
Dus een aanhanger of trailer is absoluut geen must om ze in eigen beheer te hebben, als je maar creatief bent en in oplossingen denkt ipv in problemen ;)

Ondertussen heb ik dus 6 midibalen op de weide liggen ;) stukje weide afgezet met extra draad en palen die ik nog had, paar (euro)paletten op de grond en daar de balen bovenop! Komen we weer eventjes toe met het hoou! En de beste man die kwam leveren heeft altijd, hele jaar rond, nog hooi ter beschikking. Dus als get me bevalt blijf ik lekker bij hem bestellen ;p

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:05

Rivjenn schreef:
Heb je geen damhek in je omheining?
Er zal altijd wel iets in moeten kunnen ook ivm hooi, slepen, bemesten, miss greppel trekken, mestafvoer, als er sloten zijn die ook uithalen, spullen brengen etc etc.
Hoe wil je het anders doen met hooi?
Je mag niks buiten het hek leggen, geen ruimte voor meer dan 1, geen aanhanger, wellicht past er nog 1 of 2 kleine baaltjes in je kofferbak?
Voor de winter is het ook handig om een voorraadje te hebben.
Zo’n grote baal verplaats je ook niet even met de hand als ze er nu eentje zouden brengen.
En idd starten ze meestal geen tractor op voor 1 hooibaal.
Je kunt wellicht even langsgaan bij boeren in de buurt, wellicht dat hun nog iets hebben?
Anders naar fouragehandelaar.


Jawel er zit een hek in de omheining hoor, maar mijn weide is niet zo heel erg breed waardoor draaien met een aanhanger bijna niet mogelijk is op de weide... hele smalle, lange weide is het. Maar we hebben het probleem al opgelost! Ik heb een leverancier van ronde balen gebonden ;p

Ondertussen heb ik dus 6 ronde balen op de weide liggen ;) stukje weide afgezet met extra draad en palen die ik nog had, paar (euro)paletten op de grond en daar de balen bovenop! Komen we weer eventjes toe met het hoou! En de beste man die kwam leveren heeft altijd, hele jaar rond, nog hooi ter beschikking. Dus als get me bevalt blijf ik lekker bij hem bestellen ;p

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:08

miereneter schreef:
En de optie om een trekhaak op je auto te laten zetten en een tweedehands remorque te kopen? Dat zou op de lange termijn een zinnige investering kunnen zijn als je paarden aan huis hebt.


Is hier geen zinnige investering voor ons. Mijn buren hebben een remorque en rijden heel vaak voor ons (zijn met pensioen) als er iets nodig is. En voor trailer heb ik ook (meerdere) mensen ;)
Ik zie mijn paarden doodgraag. Maar er nu nog eens een paar honderden euro´s tegenaan te gooien ´voor het geval dat´ is me even teveel gevraagd :=
Ik heb net een weide van een paar duizend euro´s afgewerkt. En ik heb daar bovenop ook nog een dochtertje van 9 maanden, dus de centjes gaan nu weer even volop naar haar _O-

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:10

DuoPenotti schreef:
miereneter schreef:
En de optie om een trekhaak op je auto te laten zetten en een tweedehands remorque te kopen? Dat zou op de lange termijn een zinnige investering kunnen zijn als je paarden aan huis hebt.

Moet dit toch ook wel beamen.
Ik moet er niet aan denken om alles te laten leveren.
Van de week nog zaagsel gehaald, werd niet gebracht bedrijf dat er mee stopte.
En maandje geleden paar grote pakken stro. Meer hebben we niet nodig dus echt niet mand die het levert.
En dan weer de afvoer van je plastic van je voordroog, dat is restafval en moet hier naar de milieu straat.
En zo heb je altijd wel wat te doen voor de aanhanger.

Daarnaast wil ik ook perse een trailer, spoed is nu weg, niet eerste de halve kennissen groep afbellen wie toevallig wil helpen.


Tsja, hier is een aanhanger of trailer niet interessant. Om nu nog eens even zoveel honderden euro's uit te geven ´voor het geval dat´ vind ik echt van de gekke... als ik echt een remorque nodig heb, dan rijden mijn buren voor me. En trailer zijn er echt opties genoeg en bedrijven genoeg die vervoer doen voor veearts en kliniek ;)

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:17

Oscar schreef:
Als je paarden wilt houden in eigen beheer en geen faciliteiten/mogelijkheden hebt, dan wordt het sowieso heel lastig.
Een weitje met een paar paarden is hartstikke leuk maar er is veel meer nodig dan stalling en een paar IBC's.
Het spannen van een draadje ed. kost weinig, maar je hebt veel meer nodig om het goed te doen en dat zijn best investeringen, maar wel nodig om niet afhankelijk te zijn.

En dan heb ik het alleen nog maar over de praktische zaken. Wat hier ook al gezegd wordt: wat doe je als je paard met spoed naar de kliniek moet? Moet je dan eerst op Marktplaats een trekauto gaan kopen en langs de trekhaakgigant voor een trekhaak en langs de trailerboer om een trailer te kopen? Denk dat er dan niet zoveel haast meer bij is :))


Nouja seg. Alsof een trailer/aanhanger een must is om paarden te kunnen houden :n

Ik heb al jaaaaren paarden in eigen beheer zonder trailer of aanhanger en dat gaat al net zo lang helemaal goed. Ja af en toe zijn er dingen waar je tegenaan loopt, maar je moet denken in oplossingen ipv in problemen :=

Zo nu ook, lang gezocht maar wel gevonden. Er is iemand ronde balen hooi kolen leveren, stukje weide extra afgezet met palen en draad, paar paletten waar de balen op kunnen, regendoek erover en klaar! Hooigopslag gecreëerd ;)
Paarden hebben/houden hoeft niet altijd veel geld te kosten, als je maar je handen zelf uit de mouwen wil steken _O-
En dankje dat je al het harde werk dat wij hebben gedaan voor onze weide aftekent tot ´een draadje spannen´ maar je hebt geen idee wat we allemaal hebben gedaan/moeten doen op ons stuk grond ;)

En verder, als mijn paard naar de kliniek zou moeten zijn er meer als genoeg bedrijven die ziekenvervoer van paarden doen en dag en nacht klaar staan ;)

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:23

Balte schreef:
offtopic, wij hebben dezelfde schuilstal op één van onze weides.
Hier is de ervaring wel dat met gewoon een pak erbij te zetten er veel sneller gegeten wordt en er ook nog veel "versmost" wordt.

Wij hebben in twee gezaagde IBC vaten en daar dan slowfeedernetten in. Ik heb altijd rechthoekige pakken voordroog en leg dan telkens enkele plakken op de kruiwagen om de netten te vullen. Een heel aantal jaren geleden had ik ronde en die zijn veel minder vast bij elkaar geperst, zit voor mijn gevoel veel minder in en ook heel lastig om dan af te rollen en zo je kruiwagen en je netten te vullen.


Wij hebben altijd ronde balen gehad en zo op de weide gezet. De laatste beetjes gaan uiteindelijk in hooinetten zodat er idd niet teveel verspilling is. En dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan zo ;)
Met slowfeeders, netten, ruiven, noem maar op raakt mijn paard te snel gefrustreerd en gaat hij minder eten en dat is absoluut geen oplossing voor hem, want meneer valt al zo snel af met momenten :/

En hier zijn de ronde vaak beter dan de rechthoekige... met de rechthoekige kwam ik 4 weken toe en met de ronde gemiddel 5 soms zelfs 6 weken. Dus die zijn hier dan weer veel beter ;p

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 04:27

Temeraire schreef:
Oscar schreef:
Als je paarden wilt houden in eigen beheer en geen faciliteiten/mogelijkheden hebt, dan wordt het sowieso heel lastig.
Een weitje met een paar paarden is hartstikke leuk maar er is veel meer nodig dan stalling en een paar IBC's.
Het spannen van een draadje ed. kost weinig, maar je hebt veel meer nodig om het goed te doen en dat zijn best investeringen, maar wel nodig om niet afhankelijk te zijn.

En dan heb ik het alleen nog maar over de praktische zaken. Wat hier ook al gezegd wordt: wat doe je als je paard met spoed naar de kliniek moet? Moet je dan eerst op Marktplaats een trekauto gaan kopen en langs de trekhaakgigant voor een trekhaak en langs de trailerboer om een trailer te kopen? Denk dat er dan niet zoveel haast meer bij is :))



Er zijn tegenwoordig best veel vervoersbedrijven die je kan bellen hiervoor. Dan komen ze met trailer of vrachtwagentje en rijden ze nog voor je ook.
Tuurlijk, dat kost wat.
Maar een auto en trailer kopen voor de kleine kans dat je ooit naar de kliniek moet, is nogal een investering. Ik snap best dat steeds minder mensen dit doen.

Onbeperkt voordroog lijkt me voor een shet ook best een dingetje trouwens. Misschien ben je met kleine baaltjes toch het beste af TS :)


Inderdaad, een trailer kopen voor de kleine kans dat er ooit wat zou zijn met mijn paard vind ik van den gekke. Dan bel ik wel zo´n vervoersbedrijf, waarvan de nummer trouwens al in mijn gsm staat omdat ik er al wel eens een vrachtwagentje heb gehuurd voor op verplaatsing te gaan met de paarden ;p

En ze krijgen het hier al jaren zo, de shet heeft gelukkig sowieso heel weinig tot geen interesse in hooi en ze draagt ten allen tijde een graasmasker, dus dat komt nog wel goed ;) ze heeft maar 1 keer te dik gestaan en dat was toen ze bij de boer op de weide stonden, omdat de boer haar graasmasker altijd afdeed...

miereneter

Berichten: 2588
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hooi verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 06:46

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden!

Ik vind ook niet dat je per se een aanhanger of trailer móet hebben hoor, het was maar een idee, want het is verdomd handig. Maar gelukkig heb je lieve buren. Heb zelf ook geen trailer. De Paardentaxi hier (Amsterdam) staat erom bekend dat ze alles laten vallen als je een spoedgeval hebt, dat is heel fijn.

Darliiing7
Berichten: 355
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 07:59

miereneter schreef:
Fijn dat je een oplossing hebt gevonden!

Ik vind ook niet dat je per se een aanhanger of trailer móet hebben hoor, het was maar een idee, want het is verdomd handig. Maar gelukkig heb je lieve buren. Heb zelf ook geen trailer. De Paardentaxi hier (Amsterdam) staat erom bekend dat ze alles laten vallen als je een spoedgeval hebt, dat is heel fijn.


Ja hier ook paardentaxi vlakbij en die laten inderdaad ook gewoon alles vallen ervoor! En ja zelf een trailer aanschaffen zie ik niet zo zitten, ben al geen topchauffeur met de gewone auto, laat staan met een trailer erachter _O-
En ja, mijn lieve buren zijn gepensioneerd dus hebben zo goed als altijd tijd om te helpen en zij hebben me ook mijn stuk grond geschonken waar de paarden nu op staan. Dus gewoon helemaal geweldig zijn ze <3

TanteFlavie

Berichten: 783
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:19

Het zijn vierkante pakken, 350 kg, goed afgedekt met een vrachtwagenzeil. Ik kom 8 tot 10 dagen toe met zo'n pak. Met een zeil erover van goede kwaliteit, blijft dat droog en blijft dat zeker 10 dagen goed.
Ik heb meer problemen met ronde balen, die heb ik 2x gehad, die vind ik onhandelbaar...


Darliiing7 schreef:
TanteFlavie schreef:
Hoe koop jij je hooi? Daar hangt veel van af. Ikzelf plaats deze op paletten in de weide en plaats er een zeil over. Sinds 2 jaar heb ik een zeil van een vrachtwagen (in het schoon Vlaamsch "bâche" :) )
Ik heb drie paardjes en kom toe met 20 grote vierkante balen. Ik betaal 55 euro per baal, ze worden aan huis gebracht én gestapeld op de kunststof paletten voor die prijs. Ik bepaal dus zelf waar ze kunnen gestapeld worden.
Op de foto is niet goed te zien of de "mannitou" of verreiker makkelijk in je weide kan. Bij mij is dat geen probleem.


Er kan sowieso niets in mijn weide aangezien die helemaal dicht is tot op de grond (lees: extra draad tot op de grond ivm ontsnappende pony) dus ze zouden enkel rondom kunnen, maar dat mag dan weer niet van de eigenaar van de omliggende gronden :/ normaal kwam de boer, die hier een ebetje verderop zit, het per baal brengen, rechtstreeks de weide op. Maar die is nu gestopt met hooien enzo, dus nu zit ik zonder aanlevering.

Maar als ze die grote balen stapelen op die paletten, hoe haal jij ze er dan weer vanaf wanneer je ze nodig hebt?