Welke plantjes om wadi/vijver?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-04-06

Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 10:43

Hoi,

Ik heb in de wei een wadi/vijver gemaakt. In de winter wil ik deze afsluiten en gebruiken om het regenwater van de bak af te voeren en in de zomer wil ik hem altijd vol hebben voor verkoeling.

Maar water zorgt uiteraard voor meer ongedierte en er is dit jaar al mega veel ongedierte dus ik wil plantjes poten die ongedierte op afstand houden maar wel veilig zijn voor mijn paard. Nu weet ik wel ongeveer welke dat zijn, maar ik moet natuurlijk ook geen spul hebben wat paarden zo lekker vinden dat het met een dag voer is geworden. :')

Dus ik ben eigenlijk nieuwsgierig welke plantjes bij jullie een groot succes zijn. :)

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:08

Wat bedoel je met ongedierte?

Muggenlarven krijg je sowieso niet weg met planten. Als er altijd flink wat water instaat zou je er wat goudvissen in kunnen zetten. Doen ze ook wel met grote waterbakken in warme gebieden. Die vreten die larven wel op

Petrichor

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 22:48

Ik bedoel dat water vaak muggen aantrekt, dit wil ik verminderen met planten die muggen tegen gaan.

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:07

Petrichor schreef:
Ik bedoel dat water vaak muggen aantrekt, dit wil ik verminderen met planten die muggen tegen gaan.

Doe zijn er denk ik niet

Ibbel

Berichten: 49220
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:25

Wil je muggen weren, moet je het water in beweging houden. Fontein, rondpompsysteem met waterval, dat soort dingen. Dat brengt ook zuurstof in het water, waardoor je geen groene drab krijgt 's zomers bij warm weer.

Er bestaan geen muggen (of andere insecten) werende planten.

Petrichor

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 09:23


123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:21

Nou ja, citroenlucht houdt muggen wel wat op afstand. Maar niet in cht weg weg.
En als jij een kraamkamer maakt dmv stilstaand water, zullen wat naar citroen ruikende planten niet veel uitmaken.
Dus of regelmatig droog laten staan of in beweging zetten

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:32

Vissen (ik heb er goudvissen in) in het water doen die de muggenlarven eten... Maar een beetje sneu wanneer het droogvalt. Of ze op tijd redden en laten overzomeren op een andere plek wanneer er geen water in blijft staan.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:50

Die plantjes kunnen helpen om muggen weg te houden van een open raam of je buitentafel, maar een vijver zal zo interessant zijn dat het niet genoeg is.
Idealiter vinden kikkers je poel, die eten met liefde de larven voor je op. En kunnen er tegen als het droog komt te staan in de zomer (vissen helaas niet...).
Verder is het water in beweging houden ook wenselijk, maar ook dat zal nooit 100% van de muggen tegenhouden.

Als je boerenzwaluwnesten hebt rond stal, zullen ze je overigens dankbaar zijn. Die eten heeeeeel veel muggen op een dag :j Ook vleermuizen of gierzwaluwen zullen het waarderen. *\o/*

Ibbel

Berichten: 49220
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:59

123_456 schreef:
Nou ja, citroenlucht houdt muggen wel wat op afstand.


Zelfs dat niet. Vroeger werd gedacht dat muggen mensen/dieren ruiken, en dat een sterke (planten-)geur de mensen-dierenlucht zou verdringen.
Ondertussen is allang bekend dat muggen op CO2 concentratie (uitgeademde lucht) en temperatuur afgaan. En met name de lichaamstemperatuur is ook de reden dat sommige mensen minder of niet gestoken worden. Die hebben een wat lagere lichaams- of huidtemperatuur.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:07

Als je het allemaal mooi voor elkaar hebt met planten er in en omheen. Zal je ik andere dieren aantrekken zoals bijvoorbeeld kikkers en vogels. Die eten je ongewenste gasten dan weer. Dat werkt natuurlijk beter als er altijd water is en hij niet droog valt.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:49

De beste tips zijn al gegeven. Planten gaan tegen de muggen niet helpen. Dieren wel. En om die aan te trekken, heb je weer planten nodig.
Mijn tip: maak maar een helft van de wadi toegankelijk voor de paarden en zet de andere helft af met lint. De afgezette helft kan je dan beplanten zonder dat de paarden er een kaalslag van maken.

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke plantjes om wadi/vijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:29

Neu citroen helpt totaal niet. Leuk verkooptrucje