Kosten en risico's van een ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Kosten en risico's van een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 13:43

Omdat we er graag een paard bij willen (2 paarden voor 3 mensen is soms lastig) overwegen we een "opvang" paard te nemen. We hebben de afgelopen 20 jaar al allerlei opvangdieren in huis gehad, sommigen wonen hier nog steeds, dus waarom geen opvangpaard? Lachen

We stellen niet veel eisen, rijden weinig en alleen recreatief dus zo'n paard zou te vinden moeten zijn. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die meer van hun paard willen dan het paard aankan of om andere redenen een goed tehuis voor hun paard zoeken.
Alleen zijn veel van dat soort paarden al gauw 20 jaar of ouder of er is op een andere manier "iets" mee.

Op zich vind ik de leeftijd en "iets" (waardoor hij bijv. voor de sport niet geschikt is) geen bezwaar, maar om even praktisch te blijven vraag ik me wel af of je met zo'n paard niet binnen de kortste keren voor hoge rekeningen komt te staan. En stel dat het (oudere) paard overlijdt? Wat kost dat eigenlijk?
Dingen waar we met onze eigen kerngezonde paarden van 10 en 4 nog nooit zo bij stilgestaan hebben eigenlijk.

Natuurlijk zijn die risico's er met een jonger paard ook, maar ik denk dat ze met een ouder paard toch groter worden.
Wie heeft er hier ervaring mee en kan me er meer over vertellen?


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:07

Dierenarts (Utrecht) zei ooit tegen mij: meer kans dat een paard dat de 8 jarige leeftijd heeft bereikt 20 wordt, dan een jong paard dat 8 wordt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:10

Ik vind het verstandig dat je je die vragen stelt, want hoe vaak zie je niet dat mensen een opvang of gezelschapspony zoeken en er niet stil bij staan dat een oud besje met meer kosten verbonden kan zijn. Succes bij je zoektocht...

Je suis Charlie.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:16

als je hem zelf de beste verzorging geeft die hij nodig heeft.. extra aandacht als je gereden hebt(stijvere spieren, langer uistappen en dat soort dingen) en goed voer wat bij hem past(doe je eenheleboel goed mee) niet te intensieve dingen doen, maar zie al dat je recreatief rijd..
wel regelmatig beweging geven(zeker als hij niet meer goed zou zijn vor de sport door een bepaald iets) anders wordtie stijf enzo..
verders zou ikniet weten hoe het zit met de kosten van overlijden e.d..
bij mij op de manege waarik ben begonnen met rijden liepen er nog steed spaarden mee in de les die de 25 gepasseerd waren, zelfs ponies van over de 30.. en ze waren nog net zo kwiek als een jonger paard.. dus met de juiste verzorging gaan ze nog lang mee..

de mijne is bijna 16.. maar doet al alsofie de 20 is gepasseerd Haha!
stijf en zo.. maar hij is in een jaar tijd goed opgenknapt en er is nooit een dierenarts aan te pas gekomen(behalve zijn schimmel)
hij was koliekgevoelig, sinds ik hem herbasan bijvoer gaat het stukken beter.. hij heeft bij mijnooit geen krampen gehad..

ik denk dat dat de belangrijkste dingen zijn, goed voer, juiste beweging en veel aandacht Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 14:19

Cassidy schreef:
Ik vind het verstandig dat je je die vragen stelt, want hoe vaak zie je niet dat mensen een opvang of gezelschapspony zoeken en er niet stil bij staan dat een oud besje met meer kosten verbonden kan zijn. Succes bij je zoektocht...


Dank je Lachen
Op zich vind ik het helemaal niet erg om een wat ouder paard of een paard waar iets mee is een tehuis te bieden, maar ik wil inderdaad wel een beetje een inschatting kunnen maken waar ik aan begin omdat ik totaal geen ervaring met oudere paarden heb. En het is niet de bedoeling dat ik het paard straks weer weg moet doen omdat ik hem niet kan onderhouden!

We hebben ook al 2x een "leenpaard" gehad waarvan de eigenaar een poosje wat minder tijd had. Maar dat ligt dan toch weer anders, de normale onderhoudskosten zijn dan natuurlijk voor ons maar dan kun je afspraken maken over grotere kosten.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:20

Biepmiep schreef:
Dierenarts (Utrecht) zei ooit tegen mij: meer kans dat een paard dat de 8 jarige leeftijd heeft bereikt 20 wordt, dan een jong paard dat 8 wordt...


Hebben wij vast dezelfde dierenarts gehad daar Clown

Maar even on-topic nu. Ik neem aan dat je het 'opvangpaard' voor de rest van zijn/haar leven bij je wilt houden. Je zult dan allicht een keer voor veeartskosten komen te staan zo rondom de eindfase.
Bij een jonger paard heb je dat risico ook. Kijk alleen maar naar alle topics hier op bokt! Dus wat dat aangaat loop je misschien wel niet zo heel veel meer risico. Ik zou alleen wel een spaarpotje aanleggen, want verzekeren lukt meestal niet meer.

Veel succes met je zoektocht.

There is no reality, only perception.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:01

je moet er net als bij jonge paarden echt geluk mee hebben. Mijn 1e 2 paarden heb ik al na 1 en half jaar moeten laten slachten de een is 5 geworden de ander 7. Ik was zo verdrietig heb 2 jaar geen paard meer gehad. Nu heb ik een oud manegepaard van de slacht 'gered' en die heb ik in augustus al weer 5 jaar zonder al teveel da kosten. Alleen aan het voer ben ik bij hem veel kwijt bijna € 75.00 per 5 weken hij kan bijna niet meer kauwen scheelt wel onbedoeld in stro dat eet hij niet op Knipoog (is bijna 32). Maar aan de andere kant hoef geen zadel, sjabrakken, peesbeschermes e.d. meer te kopen en te onderhouden. Rijd sinds 2 jaar niet meer op hem dus heb niet veel spullen meer nodig.
Qua da kosten de 'normale dingen" een keer een hoestje, inentingen, kreupelheid zelfde wat je bij een jong paard ook kunt hebben. Verder kan hij niet meer in de verzekering dus alle rekeningen moet ik zelf betalen dat is wel een nadeel. Ook denk ik dat ik ben hem niet meer aan dure operaties hoef te denken onder volledige narcose is toch te risicovol op zo'n leeftijd. Denk dat een paard van 20 bij de meeste verzekeringen niet meer geaccepteerd word.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:13

Het is inderdaad wel de bedoeling dat als we een paard vinden, hij gewoon bij ons blijft en niet na een poosje weer verhuizen moet! Dat lijkt me niet bepaald prettig voor een paard (of welk dier dan ook).
Dat van die verzekering is een goed punt, zelf een potje aanleggen dus!

En ja, je kunt geluk of pech hebben. Daar doe je weinig tegen Lachen

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:15

Citaat:
Mijn 1e 2 paarden heb ik al na 1 en half jaar moeten laten slachten de een is 5 geworden de ander 7. Ik was zo verdrietig heb 2 jaar geen paard meer gehad.


Dat lijkt me echt heel rottig, zulke jonge paarden nog! Ik kan me voorstellen dat je het dan even gehad hebt met paarden.
Maar, als het niet erg ongepast is, zou ik mogen vragen hoe dat in z'n werk gaat als je een paard moet laten slachten en of daar ook nog kosten bijkomen?

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:30

Ok mijn (verzorg)paardje, is 19 jaar, verwaarloost bij de vorige eigenaar, ja, dan heb je ontiegelijke kosten aan zo'n beessie, is waarschijnlijk dampig, de hoeven zien er niet uit, is broodmager, scheve beenstand opgelopen door verwaarlozing en zal ik nog even doorgaan?

Natuurlijk wijst dit allemaal op verwaarlozing, maar je loopt natuurlijk wel het risico dat dat paardje meer gaat kosten.

Desondanks heb ik werkelijk een HEERLIJK paardje aan beaut voor buitenritten zoals jij ze beschrijft.

Ik zou wel oppassen WAT je koopt, neem iig een dierenarts mee om op de wat meer ernstige dingen te laten testen. Is alles ok, DOEN!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:45

Feufollet schreef:
Citaat:
Mijn 1e 2 paarden heb ik al na 1 en half jaar moeten laten slachten de een is 5 geworden de ander 7. Ik was zo verdrietig heb 2 jaar geen paard meer gehad.


Dat lijkt me echt heel rottig, zulke jonge paarden nog! Ik kan me voorstellen dat je het dan even gehad hebt met paarden.
Maar, als het niet erg ongepast is, zou ik mogen vragen hoe dat in z'n werk gaat als je een paard moet laten slachten en of daar ook nog kosten bijkomen?


Mijn ouders en manegeeigenaren hebben dat geregeld met de verzekering. We hebben een afspraak gemaakt met de slachthuizen en kregen het geld van het paard van de verzekering terug. Geloof wel minder omdat we het paard zelf wegbrachten dit is wel 7 jaar geleden (de laatste). Zou zelf er niet meer voor kiezen. Zor gaat met een spuitke. Vond het maar moeilijk dat je een bebloed halster terug krijgt van een man met een bebloed schort. Kan je helaas niet aan de kosten helpen je krijgt geld toe zeg maar.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:04

Wij hebben er sinds kort ook een oudje bij voor m'n dochter.
Tot nu toe valt het mee,alleen speciaal beslag omdat ze hoefbevangen is geweest.
Maar je weet nooit waar je voor komt te staan,een jong paard kan veel zieker zijn.
Maar dat is hier al vaker gezegd.
Je moet goed bedenken wat je zelf verwacht, er zit natuurlijk een kans in dat na een paar jaar het paard al op rust moet komen te staan vanwege ouderdom.
Als dat geen probleem is zou ik zeker de gok wagen,er lopen er genoeg rond die het verdienen.

And then she realized nothing would change...

Mist

Berichten: 9457
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:03

Het blijft denk ik een gok. Ik heb 2 paarden, 1 van (bijna, 18 maart) 17 jaar, die al voor de raarste dingen een DA nodig gehad heeft. en 1 van bijna 22 (27 april, haar heb ik nu bijna 20 jaar!) Mist (22) heeft (en mag ik dood neervallen als het niet waar is) behalve 15 jaar geleden toen ze 1x koliek had NOG NOOIT een DA van dichtbij gezien behalve dan voor de inenting (ik klop af !!!!) souplesse, uithoudingsvermogen etc. waar een 3 jarige nog een puntje aan kan zuigen.

Maar dat is (?) een uitzondering ? Ik vind het een heel goed streven om een paard wat voor bepaalde takken van sport, nog een goed leven te geven. Ik hoop dat je het juiste paard vind.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:05

Ik had er 2, 1 met 13 overleden, 1 met 8 jaar......

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:16

Ik heb thuis nog 3 bejaarden staan. Qua kosten verschilt het niet veel met een jong paard, je moet gewoon geluk hebben dat ze niet vaak iets mankeren zodat je extra dierenartskosten kwijt bent. Oudere paarden worden wat strammer en de ene dag gaat beter dan de andere, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds met een 21-jarige en een 25-jarige rijdt. De oudste heeft wel méér krachtvoer nodig dan voorheen en een dikke deken omdat zij zichzelf niet goed meer warm kan houden (ze staan allen onder dek 's winters en 's nachts op stal). De oudste wordt ook wat gevoeliger mbt koliek.

Indien het paardje op is, ligt het eraan wat je zelf wilt. Doe je het naar de slacht of laat je het inslapen? Bij mij worden ze ingeslapen als het niet verder kan. Eind december heb ik de oudste pony in moeten laten slapen. Qua kosten was het rond de 80 euro voor de visite DA en het laatste spuitje en Rendac rekende 16 euro voor het thuis afhalen.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:54

Mijn paard was 20 dat ik hem kocht. Daarvoor had ik hem al een aantal jaren gehuurd op de manege, maar die ging dicht en hij moest naar de slacht. Ik heb ook nagedacht wat de kosten allemaal zijn en ik moet zeggen dat hij heel lang goed is geweest. Toen hij inderdaad atrose kreeg en kreupel bleef is er wel veel geld doorheen gegaan. Vooral die 'gouden' spuiten voor in het gewricht zijn duur, maar ik had het voor hem over. Helaas is het in januari na 5 maanden proberen niet meer goed gekomen en heb ik uiteindelijk besloten om te stoppen.
Na mijn weten was hij al 26 jaar, maar waarschijnlijk ouder. De euthanasie is bij de dierenarts gedaan via een infuus en was 177 euro. Van de crematie heb ik nooit wat gehad en ik weet ook niet of dat apart zit. Zelf werk ik bij kleine dieren en wij doen de kosten altijd bij elkaar, dus ga ik er vanuit dat dat ook bij paarden het geval is.... lang verhaal hè! Knipoog

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 23:14

Het is me wel duidelijk dat het een gok blijft, welk paard je ook kiest Lachen
Maar het is leuk om de ervaringen van anderen met oudere paarden eens te lezen, ik was al een tijdje aan het zoeken op dit forum maar de meeste verhalen gaan toch vaak over jonge paardjes! Terwijl er toch zat mensen zouden moeten zijn met oudere paarden.

Nu ik er eens over nadenk, geloof ik dat ik mijn paarden eerder zou laten inslapen dan naar de slager brengen. Niet dat ik bezwaar tegen paardenvlees heb (al eet ik het bij voorkeur niet), maar met míjn paarden ligt dat voor mijn gevoel toch weer anders. Hypocriet, ik weet het, maar het is nu eenmaal zo. Misschien als ik een hele nette slager zou vinden want een dier doden en het vlees weggooien staat me op de één of andere manier ook weer tegen....
Maar mijn paard op zo'n trein naar Italië? Nee dus!

De prijs van euthanasie valt me eerlijk gezegd nog mee, ik had verwacht dat het duurder zou zijn.
In elk geval weer een puntje van duidelijkheid.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 23:18

Stekeltje schreef:
Mijn paard was 20 dat ik hem kocht.
<knip>
lang verhaal hè! Knipoog

Nee hoor, helemaal niet lang. Wel informatief. Juist van door die lange verhalen krijg ik een beter beeld van wat ik kan verwachten. Veel beter dan uit een éénregelig antwoordje

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:22

Bij de euthanasie komen, buiten de kosten van het spuitje, nog de kosten van het 'afvoeren' bij. Al zijn die niet echt gek hoog. Op deze site kun je de prijzen vinden: http://www.rendac.nl/nl/welkom.html

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:59

ik heb zelf ook een "herintreder" Haha! mijn fjordje vond het niet leuk om alleen te staan. dus had ik een oproep gezet op marktplaats.

knappe man zoekt oude dame om de wei mee te delen!! ik kreeg een stormvloed van reacties en heb er daar eentje uitgekozen.

ze is in januari 22 geworden en echt een super lief dier. toen ze van de trailer af kwam was het even 2 keer slikken. ik had geen foto van haar gezien. de mensen hadden haar alleen voor de fok gebruikt.

ze was mager, slecht gebit en lange hoeven. een opknappertje dus. nu ziet ze er een stuk beter uit. ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. alleen het gebit moet door een da eens nagekeken worden.

voor de rest heb ik er geen hogere onkosten aan als van mijn andere paard. het blijven levende wezens, dus het is gewoon afwachten hoe het verder gaat.

wel zou ik kritische vragen stellen, de mensen die deze pony brachten zeiden bij vertrek dat deze pony nog wel 5 maanden bij de hengst had gelopen. dus wie weet komt er nog een veulentje bij. voor mij vind ik dat niet zo'n probleem, wel dat ze dit niet gemeld hadden.
voor de pony is het wel zwaar omdat ze niet in een blakende conditie verkeerde.

het is echt een ijzere dame dus ik verwacht dat ze nog wel een paar jaartjes zal slijten hier.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:01

welkom op bokt trouwens, leuk weer een emmenaar Pling

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 08:23

helga schreef:
welkom op bokt trouwens, leuk weer een emmenaar Pling

Dank je! Nieuw Weerdinge om precies te zijn, maar niemand weet ooit waar dàt ligt Lachen

Leuk te horen dat het bij jou ook zo goed gaat. Wij hadden vorig jaar een leenijslandertje hier van een man die in van alles handelt, ook paarden. Hij had dat ijslandertje ergens opgeduikelt als betaling van een boer die het paardje eigenlijk naar de slager had willen brengen en wist niet wat het beestje kon dus vroeg hij ons om te kijken of het een geschikt rijpaardje was. Daarvoor mochten we haar de hele zomer ook gebruiken.

Dat paardje had bij die boer jaren alleen maar wat in een achteraf weitje gestaan (hij had haar gekocht voor de kleinkinderen maar die kwamen niet meer) en zag er niet uit! Nadat we haar eerst aan ons gewend hadden, want ze was zo schuw als wat, hebben we haar eens grondig schoongemaakt, bijgevoerd en laten bekappen, toen leek het al stukken beter. Ze bleek een heel rustig, lief paardje te zijn en er helemaal niet slecht uit te zien. Inmiddels is ze verkocht aan een man wiens dochter helemaal gek op het beestje is, dus gelukkig is ze goed terecht gekomen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:31

Slachten....brrr, moet er niet aan denken! Huilen
Ik zie het zo; mijn paardjes zijn altijd goed voor me geweest en dan laat ik ze niet aan het eind van hun leven opeten! Vreemde gedachte en misschien niet praktisch zullen sommigen denken, maar ja....
En dan nog te bedenken dat een dier weet wanneer de dood nadert...en die angst als ze het bloed in/rond het slachthuis ruiken.... Vreselijk!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:34

Bravura schreef:
Slachten....brrr, moet er niet aan denken! Huilen
Ik zie het zo; mijn paardjes zijn altijd goed voor me geweest en dan laat ik ze niet aan het eind van hun leven opeten! Vreemde gedachte en misschien niet praktisch zullen sommigen denken, maar ja....
En dan nog te bedenken dat een dier weet wanneer de dood nadert...en die angst als ze het bloed in/rond het slachthuis ruiken.... Vreselijk!


Op zich is dit punt al vele malen de revue gepasseerd maar: ik zou het ook niet meer doen puur voor mijn eigen gevoel. Toen de tijd (ruim 7 jaar geleden) raadde mij da het af van de spuiten van toen zouden ze stikken en worstelen. Het ging bij mijn om 2 paarden gezond in het lijf behalve de benen. en voor die luchten neus inwrijven met sinaasappel

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 14:57

Bravura schreef:
Slachten....brrr, moet er niet aan denken! Huilen
Ik zie het zo; mijn paardjes zijn altijd goed voor me geweest en dan laat ik ze niet aan het eind van hun leven opeten!


Om dan maar even volledig van mijn eigen topic af te stappen Lachen
Ik ben het gevoelsmatig deels met je eens, je eigen paarden eet je niet op. Maar aan de andere kant vind ik cremeren heel onnatuurlijk. De natuur is er op ingesteld dat het ene dier van de dood van het andere leeft, dus dan zou ik mijn paarden ooit moeten laten begraven. Geen idee wat dat kost maar dat zal beslist niet goedkoop zijn!

Daarbij, even vanuit een heel ander oogpunt (en op het gevaar af nu helemaal voor gek versleten te worden), is het bij verscheidene natuurvolken heel normaal om enigzins aan kannibalisme te doen. In die zin dat je een stukje van je familieleden of vrienden eet uit respect en om diens wijsheid en lichaam niet verloren te laten gaan. Hetzelfde doen ze met vijanden uit respect en om diens kracht te delen.
In die zin zou ik theoretisch kunnen laten slachten. Op voorwaarde dat dat op een voor het paard niet onnodig belastende manier gebeurd. En ik kan ook nog niet garanderen of ik mijn eigen paard door mijn keel zou krijgen, hoe hypocriet ik het ook zou vinden om er dan niet van te eten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Kempi001 en 11 bezoekers