Wat voor zand in onze paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3636
Geregistreerd: 12-10-10

Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 18:38

Mijn paard en shet staan samen 24/7 buiten op een paddock+schuilstal, een deel is verhard en het grootste deel is zwart zand.
Dat wordt met regen dus spekglad :(
Ik heb met de stalbaas overlegd en ik mag er zand op gooien, maar welk zand dan?
Het gaat echt om een laag op het zwarte zand, er is geen ruimte om iets met een trekker te doen dus iets afgraven etc is geen optie, enkel een dikke laag zand dus.
Ik zet met regen het verharde gedeelte af, maar er is veel regen gevallen (en er komt weer genoeg aan) en het begint mij tegen te staan dat ze dus flink in ruimte beperkt worden door het weer...
Elk jaar aanvullen oid is geen probleem.

Tips?

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:46

Paddock roosters en een laag witzand er over

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:51

Ik lees ook even mee, en dan het liefst voor "budget" tips. Hier een flinke oppervlakte die ik het liefst met zand zou bedekken, maar als ik m3c zand of drainage zand erop wil doen dan komt dit op +- 15.000

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:58

Ik heb hier ook zwart zand en heb er grof ophoogzand opgegooid. Dat werkt prima. Maar ik heb wel goede afwatering omdat er puin in de grond zit. Ze zakten bij mij ook niet weg in de modder, maar puur voor de gladheid.
Laag zand was ongeveer 15-20cm.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:10

Wij hebben woudzand in paddocks ( met een deel paddock roosters eronder), in de buitenbak alleen woudzand en in de binnenbak ook woudzand met vlokken.
Eerder in een bak M3C zand gehad, wat een drama, zelfs met vlokken was het of te droog en te zwaar of een soort drijfzand.

In de paddocks vullen we wel regelmatig aan met woudzand of gewoon geel zand en dat werkt prima. Buitenbak en paddocks zijn verder niet gedraineerd overigens.

different1
Berichten: 3636
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 19:22

Paddockroosters gaat het niet worden, dan moet ik met de hand de paddock gaan vlakken en dat is helaas geen doen, de grond is erg hard en ligt aan een kant flink hoger.
Qua afwatering is dat dus gelukkig geen punt, de paddock blijft ook niet lang nat (plassen zijn met 1 a 2 dagen wel weg) maar die gladheid wordt ik beu met al die regen van de afgelopen winter en de aankomende week weer |o

Bedankt voor de tips zo ver, ik ga een rondje google-en +:)+

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:39

Als de afwatering goed is en het wat schuin ligt zal je met woudzand prima kunnen werken. Wij hebben daar de laatste keer 9,- per m3 voor betaald............meestal ligt de prijs wel iets hoger maar dit was een zandafgraving bij ons om de hoek.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Wat voor zand in onze paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 20:45

Ik vond het m3c zand goed werken op m’n paddock (was gedraineerd)