Regenwater opvangen/gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 23:35

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen hebben we eindelijk besloten om een stukje grond naast ons huis over te nemen van onze lieve buren... het gaat om een stukje 10 are ongeveer en zal als winterweide gebruikt gaan worden.

Op dit stukje komt nu een volledig nieuwe stal, waaraan we dus ook een dakgoot willen maken om regenwater op te vangen... dit zouden we willen doen in ibc containers van 1000l. Maar we zouden graag 2 containers langs of op elkaar gaan zetten, zodat we zeker genoeg water hebben :=

Nu vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met 2 langs of op elkaar? Hoe pak ik dit het beste aan, hoe plaats ik ze, hoe sluit ik de dakgoot aan,...?

Foto van mijn 2 grote schatten voor de leuk erbij!! <3

Afbeelding

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:40

Geen ervaring.. maar wat een verschil die twee :')
Geweldig <3

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:19

Hier staat heel veel info.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/ibc ... ton.91073/
Alle aansluitstukken zijn wel in de bouwmarkt te koop.
Het belangrijkste is dat je weet wat er in het IBC-vat gezeten heeft want die dingen worden veel gebruikt voor chemicaliën etc. en schoonspuiten met water is niet altijd afdoende om ze veilig te maken.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-24 15:34

DubbelFun schreef:
Hier staat heel veel info.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/ibc ... ton.91073/
Alle aansluitstukken zijn wel in de bouwmarkt te koop.
Het belangrijkste is dat je weet wat er in het IBC-vat gezeten heeft want die dingen worden veel gebruikt voor chemicaliën etc. en schoonspuiten met water is niet altijd afdoende om ze veilig te maken.


Klopt daar heb ik me dus wel al over ingelezen. De vereniging die ik wil kopen zijn dan ook speciaal gereinigd zodat ze veilig zijn voor gebruik voor drinkwater voor dieren ;)

Ik ga de site eens nakijken dan, want wil echt zoveel mogelijk op regenwater doen ;p

_Tarzan

Berichten: 11175
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:50

Wij hebben dat, aansluiting maken van de goot met buizen naar de IBC's en kraantjes ertussen, ik kan ze open of dicht zetten en als ik alles dicht zet ook een buis die naar buiten gaat. Ik vind het echt ideaal om zo het water op te vangen en te gebruiken!

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:02

Onze regenpijp gaat rechtstreeks de IBC in en via slangen zijn ze verbonden. We hebben er drie staan, ze waren erg snel vol.
Ik gebruik ze alleen voor de tuin (sproeien), dus dat er alg enzo in komt is voor mij niet zo erg.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:07

2 heb ik geen ervaring mee wel met hoezen erom heen tegen alg en dat werkte super goed maar uit de zon houden is natuurlijk het beste.
Ben benieuwd naar foto’s hoe andere dat hebben gedaan.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 22:43

Century schreef:
Onze regenpijp gaat rechtstreeks de IBC in en via slangen zijn ze verbonden. We hebben er drie staan, ze waren erg snel vol.
Ik gebruik ze alleen voor de tuin (sproeien), dus dat er alg enzo in komt is voor mij niet zo erg.


Dus echt gewoon een buis naar 1 van de tonnen en dan de andere tonnen op die 1e ton aangesloten of hoe moet ik dit zien?
Wel handig inderdaad ja. Ik wil er minimaal 2 en er komt ook een hoes rond zodat er geen algen in komen uiteraard :p

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 22:44

_Tarzan schreef:
Wij hebben dat, aansluiting maken van de goot met buizen naar de IBC's en kraantjes ertussen, ik kan ze open of dicht zetten en als ik alles dicht zet ook een buis die naar buiten gaat. Ik vind het echt ideaal om zo het water op te vangen en te gebruiken!


Heb je toevallig ook een foto ervan? Ben zelf niet zo visueel aangelegd, dus moeilijk om me wat erbij voor te stellen _O-

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 22:54

Darliiing7 schreef:
Century schreef:
Onze regenpijp gaat rechtstreeks de IBC in en via slangen zijn ze verbonden. We hebben er drie staan, ze waren erg snel vol.
Ik gebruik ze alleen voor de tuin (sproeien), dus dat er alg enzo in komt is voor mij niet zo erg.


Dus echt gewoon een buis naar 1 van de tonnen en dan de andere tonnen op die 1e ton aangesloten of hoe moet ik dit zien?
Wel handig inderdaad ja. Ik wil er minimaal 2 en er komt ook een hoes rond zodat er geen algen in komen uiteraard :p


Ja, precies zo. Ze zijn aangesloten met slangen (en wat verbindingen) op elkaar. Dus ze staan in serie met z'n drieën. :) Eén heeft een kraantje die ik kan gebruiken en een ander heeft een slang van een pomp via het deksel erin liggen, welke ik op mijn pomp kan aansluiten om te sproeien.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 23:54

Ik heb zo’n blauw 5000 liter vat staan en die met wat bochtjes en stukken pijp met de dakgoot verbonden. Voor je het weet zit ie vol. Onderaan heb ik een kraan gemaakt, ook kan de tuinslang eraan. Daar zit weinig druk achter natuurlijk, maar is toch best nuttig

_Tarzan

Berichten: 11175
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:48

Darliiing7 schreef:
_Tarzan schreef:
Wij hebben dat, aansluiting maken van de goot met buizen naar de IBC's en kraantjes ertussen, ik kan ze open of dicht zetten en als ik alles dicht zet ook een buis die naar buiten gaat. Ik vind het echt ideaal om zo het water op te vangen en te gebruiken!


Heb je toevallig ook een foto ervan? Ben zelf niet zo visueel aangelegd, dus moeilijk om me wat erbij voor te stellen _O-

Ik ga als ik er aan denk even foto’s van maken straks!

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 14:28

Century schreef:
Darliiing7 schreef:

Dus echt gewoon een buis naar 1 van de tonnen en dan de andere tonnen op die 1e ton aangesloten of hoe moet ik dit zien?
Wel handig inderdaad ja. Ik wil er minimaal 2 en er komt ook een hoes rond zodat er geen algen in komen uiteraard :p


Ja, precies zo. Ze zijn aangesloten met slangen (en wat verbindingen) op elkaar. Dus ze staan in serie met z'n drieën. :) Eén heeft een kraantje die ik kan gebruiken en een ander heeft een slang van een pomp via het deksel erin liggen, welke ik op mijn pomp kan aansluiten om te sproeien.


Dus, als ik het goed begrijp, de eertse wordt gevuld. Als die vol is, dan wordt (met de overloop ervan) de tweede gevuld, enzoverder?
Ik ga eens bekijken hoe we dit praktisch kunnen regelen hier, want ja het is echt wel een handigheid om regenwater te gebruiken natuurlijk :j

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:00

Volgens mij is het zo omdat in de slangen water zit, de vaten met elkaar in contact staan ('communiceren') en ze dus allemaal evenredig vullen, dus niet eerst één helemaal vol en dan pas de volgende. Het waterniveau is gelijk over alle drie.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Regenwater opvangen/gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:17

Als de leidingen bovenin de vaten zitten zal eerst de ene vollopen en dan de volgende pas, zitten de leidingen onder in de vaten dan loopt alles tegelijk vol.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:23

Wij hebben meerdere regentonnen (zwarte) aan elkaar gekoppeld. De goot heeft eerst een bladvanger, en het regenwater loopt in de eerste ton. Die is gekoppeld (2 gaten boren bovenaan beide tonnen en een stuk dik slang/buis van de juiste diameter erin, met wat ductape erom om het strak en lekvrij te laten sluiten) aan de tweede.
Beide tonnen hebben een kraantje, en aan het kraantje zit een stuk tuinslang waarmee de waterbak van de paarden gevuld kan worden. In de laatste ton zit ook nog een overloopje; bovenaan een gaatje van 2 cm waar precies een stukje tuinslang in past, en die slang hangt altijd in de waterbak. Mochten beide tonnen vol zijn dan loopt het dus automatisch over naar de waterbak.
Beide regentonnen staan op een verhoging, anders blijft er te veel restwater in zitten.

Het werkt ideaal. Mits het af en toe regent. Vorig voorjaar en zomer was geregeld leidingwater nodig maar doorgaans heb ik voldoende regenwater.
Eens per jaar, in het najaar maak ik de goot schoon en bladvrij.

_Tarzan

Berichten: 11175
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:25

Ik heb je een PB gestuurd met onze constructie :D

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:37

DubbelFun schreef:
Als de leidingen bovenin de vaten zitten zal eerst de ene vollopen en dan de volgende pas, zitten de leidingen onder in de vaten dan loopt alles tegelijk vol.


De slangen liggen in de IBC's, op de bodem.