Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:14

Hi!

Het lijkt na alle regen nog mega verweg maar hier begint de bak helaas alweer droog te worden. Ik had een bronpomp maar deze kan ik helaas niet meer gebruiken ivm mega hoog ijzer gehalte.
Ik heb rondom mijn bak een ringleiding voor besproeing en deze heeft aardig wat kracht nodig om een beetje fijn te sproeien. Ik pompte de bak wel eens vol met water uit de sloot met een simpele beregeningspomp maar die trekt de ringleiding niet en heeft stroom nodig. De sloot waar ik uit pakte gaat volgend jaar dicht en zal ik verderop moeten pakken, daar komen met stroom word gewoon lastig en ook gevaarlijk want de paarden zullen daar aan gaan.

Dus weet iemand een goede pomp op diesel, benzine, accu/solar(mits hij goed zijn werkt doet en niet een gesleep met opladen word)? Graag even vermelden wat voor pomp je heb en of je tevreden bent of dat je een zwaardere zou nemen. Ik zie veel 6 of 7pk pompen staan, zou dit genoeg zijn?

Groetjes!!
Vorig jaar met de waterratjes
Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:40

Waarom kan je je bron niet gebruiken om te sproeien? Dat er ijzer in zit boeit toch niet als je sproeit?

Onze bronpomp is trouwens maar 1,5 PK. Het gaat om niet zozeer om de PK's, maar om hoeveel bar de pomp opwekt, in combinatie met de doorsnee en lengte van je slangen.
Lange slangen met een kleine doorsnee betekent dat je aan het eind geen druk hebt. Hoe groter de doorsnee van de slang, hoe minder drukverlies, hoe korter de slang, hoe minder drukverlies.

Maw, als jouw ringleiding gewone tuinslangdoorsnee is, dan ga je een klus eraan krijgen om het draaiend te krijgen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 10:30

Ibbel schreef:
Waarom kan je je bron niet gebruiken om te sproeien? Dat er ijzer in zit boeit toch niet als je sproeit?

Onze bronpomp is trouwens maar 1,5 PK. Het gaat om niet zozeer om de PK's, maar om hoeveel bar de pomp opwekt, in combinatie met de doorsnee en lengte van je slangen.
Lange slangen met een kleine doorsnee betekent dat je aan het eind geen druk hebt. Hoe groter de doorsnee van de slang, hoe minder drukverlies, hoe korter de slang, hoe minder drukverlies.

Maw, als jouw ringleiding gewone tuinslangdoorsnee is, dan ga je een klus eraan krijgen om het draaiend te krijgen.


Er blijft op 1 punt een plas staan en de paarden drinken dat op, het is al bruin met op pompen en ruikt heel sterk naar ijzer. Gezien ik erg ongelukkig ben met paarden en hun gezondheid vind ik het echt geen fijn idee. Ik sproei in 1x hun paddock en de bak omdat ze aan elkaar zitten, ze lopen altijd in die paddock.

Mijn ringleiding is 3xzo dik als een gewone tuinslang, dus dat is het probleem niet. De bronpomp kreeg het goed voor elkaar, de gewone bewaterings pomp voor simpel grasveld met 2 sproeiers niet. Ik heb om die reden dus wel gewoon goed druk nodig. Omdat wegens sloot dichting en verdere veranderingen heb ik er gewoon 1 nodig zonder stroomdraad, die ik op de plek kan neerzetten en simpel kan aanzetten :)
Heb zo ongeveer 5m vanaf de sloot tot de ringleiding ennde sloot is ongeveer een meter diep. Word overigens door iedereen hier in de buurt gebruikt voor beregening en is daardoor ook altijd vers, altijd schone aanvoer

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:36

Is het niet makkelijker om een aggregaat te kopen?

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 10:46

capopjekop schreef:
Is het niet makkelijker om een aggregaat te kopen?


Ik weet niet wat aan de eindstreep een betere optie is.. aggregaat is niet goedkoop, weet niet of de bronpomp zou passen gezien die heel lang is en de sloot niet heel diep. Als ik dan nog een nieuwe pomp moet en dan een aggregaat is ook een vrij prijzige optie. Degene die ik gezien heb zitten allemaal rond de 500 euro, is geen probleem als ik weet dat het een goede optie is. Hoop daarom iemand te vinden die deze constructie heeft en tevreden is :) ben vast niet de enige met een zware bak, ringleiding en bepaald stuk niet met stroom te bereiken. :D

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:57

Van pompen geen verstand.
Maar sproei je niet te lang als er plassen komen te staan of wil je dat het eigenlijk de hele dag nat blijft?

Ons pompje trekt ook niet de hele bak in 1 keer. (20x 60)

Aan de lange zijdes heb ik 4 sproeiers staan bij de bakrand.
Op de kortezijde komt het water van de pomp binnen.
En daar zit nu een kraan die ik kan verzetten, linker kant sproeien of rechterkant sproeien.

Ik begin met links te sproeien, zet ondertussen de paarden binnen en pak mijn spullen.
Na een minuut of 15 ga ik rechts sproeien, poets het paard, zadel op. En als die ongeveer 10 minuten heeft gesproeid is de hele bak minstens een uur stof vrij.

Langer niet, maar dat vind ik ook niet nodig want dat vind ik verspilling van water.
Mijn merrie kan ook echt niet tegen het ijzer in het grondwater, maar op deze manier voorkom ik dat.

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar wilde het toch even meegeven.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:34

Is het geen optie om dieper te spuiten voor een nieuwe plek om het water op te pompen. Soms wil dat wel verschil maken.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Waterpomp bak sproeien zonder snoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 14:53

@duopenotti, ja ik sproei ook te lang, het is een heel gedoe om de slangen neer te leggen zo een meter of 40m langs de kant. Ik heb veel lichamelijke klachten dus op een goede dag leg ik het uit en zet ik het aan. De paarden lopen daar wanner het goed weer word ook dus is veel gedoe. Ik kan niks voor ze afsluiten of om en om doen want de ringleiding loopt in ene door. Ze vinden het ook leuk om door heen te lopen.

Meggiemeg, helaas de buurman zei al dat dat een onmogelijke optie is omdat het punt waar het pas minder is een behoorlijk probleem is om zo ver te spuiten. Hij zelf heeft een put met daar een zuiveringsysteem bij zodat hij zowel het ijzerhpudende water kan zuiveren maar ook afval water. Dat is een prachtig systeem maar enorm duur. Makkelijkste zou daarom een waterpomp op diesel, benzine of solar/accu zijn. Staat ook niet in het zicht of ongemak voor iemand, paarden kunnen er onmogelijke bij dus dat zou echt een fijne oplossing zijn

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:59

OOh die klachten herken ik.
Ik moest het eerst ook met zo'n veel te zware gele slang doen.
Was ik klaar met sproeien hoefde ik niet meer te rijden.

Echt ga na craenenbroek of dergelijke winkel., Graaf pvc leidingen in de grond, pijp omhoog sproeiers erop een klaar.. Echt dat is zijn geld 1000 keer waard met lichamelijke klachten :j

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 16:10

DuoPenotti schreef:
OOh die klachten herken ik.
Ik moest het eerst ook met zo'n veel te zware gele slang doen.
Was ik klaar met sproeien hoefde ik niet meer te rijden.

Echt ga na craenenbroek of dergelijke winkel., Graaf pvc leidingen in de grond, pijp omhoog sproeiers erop een klaar.. Echt dat is zijn geld 1000 keer waard met lichamelijke klachten :j


Ja ik sproei nu dus om die reden extra veel zodat die bak goed nat is en dan kan ik als het nog lukt pas de dag erna of soms zelfs de dag daarna wat doen. Super zonde want je bent zo bezig voor je eenmaal wat kan doen en zo extreem nat is gewoon zonde. Komt een loonwerker van de week langs om te kijken of we hem minder zwaar kunnen maken maar sproei probleem zal hoogstens minder worden maar nog steeds blijvend. Hele goede tip van de leiding ingraven! Die ga ik zeker meenemen dankje wel :)