Halster om in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:33

Poekkie schreef:
genja schreef:
Zelf zou ik echt niet op een stal willen staan waar een paard verplicht 24u per dag een halster om moet.
Maar heb 2x in de omgeving een ongeluk hiermee meegemaakt. Een paard in de wei met hoef in halster geraakt en in sloot gevallen en verdronken. En andere paard met achterijzer in halster vast gekomen en door in paniek te trekken veel schade in been gemaakt.

Zou ik wel weer veel tijd investeren in mijn paard als die niet makkelijk te halsteren was. Dat vind ik zelf namelijk ook super irritant.


Beide ongevallen in de wei als ik het zo lees?



Nee laatste was op stal

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:34

Poekkie schreef:
Kabayo schreef:
Om die reden dus ook buiten halster af hier


Voor een paard dat makkelijk te pakken is wel. Voor mijn kwpn die sowieso een paniekkip is moest hij eens door de draad gaan oid juist een reden om het buiten aan te laten zodat mensen hem kunnen vangen voor er erger gebeurt. Want ja de kans dat ie in zijn halster blijft hangen is nog altijd kleiner dan dat er iets gebeurt waardoor ze op straat belanden, bvb panikeren en uitbreken, iemand die de draad open laat met beken baggeren of een auto die bocht mist en door de omheining gaat.

Hmm ja. Het zou kunnen gebeuren. Denk wel dat je dan een beetje van het ergste uitgaat. Ik woon aan de A7. Zit 1 sloot tussen. Maar ik ben niet zo bang dat ze erop gaan. Maar moet wel zeggen dat het rustige paarden zijn die je makkelijk pakt.

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:45

Kabayo schreef:
Hmm ja. Het zou kunnen gebeuren. Denk wel dat je dan een beetje van het ergste uitgaat. Ik woon aan de A7. Zit 1 sloot tussen. Maar ik ben niet zo bang dat ze erop gaan. Maar moet wel zeggen dat het rustige paarden zijn die je makkelijk pakt.

Maar bij een halster aan in de box wordt toch ook uitgegaan van het ergste? Drie of vier gevallen in deze draad, en prompt moeten alle 400.000 paarden in Nederland hun halster af ...

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:45

Shadow0 schreef:
Poekkie schreef:
Maar shadow, als het gaat om stalregels is het ook gewoon zo: de stalhouder bepaalt wat ie wel of niet wil doen en de klant kan slikken of opstappen. Dat is bij elk bedrijf zo, niet alleen op stal.


Nou nee, dat zijn niet de enige twee opties. Je kunt ook communiceren en begrip voor elkaar hebben en consensus bereiken.

Citaat:
Dusja je kan 1x een gesprek aangaan om de meningen duidelijk op tafel te leggen maar daarna is die ruimte voor herhaalgesprekken echt niet meer aanwezig.


Dat is echt helemaal je eigen keuze om die ruimte niet te bieden. Als die ruimte er niet is, is dat omdat je die ruimte niet wilt geven.

Maar zelfs als de stalhouder geen zin heeft in dat gesprek is het nuttig om het af en toe toch aan te halen: ten eerste om aan te geven dat het nog steeds een wens is en niet zomaar verdwenen. En ten tweede omdat de omstandigheden soms veranderen en er dan soms iets mogelijk is wat eerst niet kon - en alleen maar omdat de ander weet dat je die wens nog steeds hebt kan het dan veranderen.

Er zijn dus echt wel situaties geweest waarin ik gewoon af en toe herhaalde 'ik hoop nog steeds dat we een keer dit of dat kunnen doen' zonder er een heel groot punt van te maken maar het wel open te houden, en dan ineens kan het wel.

Citaat:
Als een beleid gewoon goed draait moet je niet opeens een 2 maanden later een andere mening verwachten, dat is toch logisch.


Er is dan ook een groot verschil tussen het aangeven dat iets nog steeds je wens is, of 'opeens' een andere mening of beleid te verwachten.

Citaat:
En dat geldt in 2 richtingen he. Als jij bvb hebt afgesproken dat jouw paard geweekt hooi moet hebben, hoef jij toch ook niet elke 2 maand van stal het verzoek te krijgen om toch gewoon droog te geven? Afspraak is afspraak.

Hangt er een beetje vanaf wat het is en elke 2 maanden lijkt me wat vaak, maar bij een aantal dingen lijkt het me prima om die vraag af en toe eens langs te laten komen: is wat we doen nog steeds nodig en willen we het nog zo?


Het enige waar ik het met heel deze post mee eens ben is dat ik als stalhouder na een gesprek idd de ruimte voor herhaalgesprekken niet meer wil geven.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:50

Poekkie schreef:
Het enige waar ik het met heel deze post mee eens ben is dat ik als stalhouder na een gesprek idd de ruimte voor herhaalgesprekken niet meer wil geven.


Maar dat wilde je toch al niet 8-)

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:54

Lieser schreef:
Kabayo schreef:
Hmm ja. Het zou kunnen gebeuren. Denk wel dat je dan een beetje van het ergste uitgaat. Ik woon aan de A7. Zit 1 sloot tussen. Maar ik ben niet zo bang dat ze erop gaan. Maar moet wel zeggen dat het rustige paarden zijn die je makkelijk pakt.

Maar bij een halster aan in de box wordt toch ook uitgegaan van het ergste? Drie of vier gevallen in deze draad, en prompt moeten alle 400.000 paarden in Nederland hun halster af ...

Ik kan me voegen bij “de paar gevallen”. Pony van een clubgenoot heeft zicht jaren geleden verhangen toen hij met halster bleef hangen aan het kijkluikje. Deze kon open en dicht. Was het Luik open hing het traliedeurtje naar beneden. Op het oog kon het dier daar onmogelijk aan blijven hangen. Toch vonden ze hem ochtends dood

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:03

Lieser schreef:
Kabayo schreef:
Hmm ja. Het zou kunnen gebeuren. Denk wel dat je dan een beetje van het ergste uitgaat. Ik woon aan de A7. Zit 1 sloot tussen. Maar ik ben niet zo bang dat ze erop gaan. Maar moet wel zeggen dat het rustige paarden zijn die je makkelijk pakt.

Maar bij een halster aan in de box wordt toch ook uitgegaan van het ergste? Drie of vier gevallen in deze draad, en prompt moeten alle 400.000 paarden in Nederland hun halster af ...

Niks moet van mij he.
Ik heb zelf gewoon geen zin in problemen in de wervels door hangen of een dood paard. Mijn paarden blijven verder gewoon op mijn erf mochten ze uitbreken. Dus het is in mijn ogen gewoon niet nodig

Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten.

Tancreda4

Berichten: 24049
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:18

Lieser schreef:
Maar zulke situaties kunnen toch ook in de wei of de paddock gebeuren? De afrasteringspalen, de hooikar, slowfeeders, het hek, waterbakken, hoeven of tanden van andere paarden, er zijn zo veel manieren waarop daar een probleem met een halster kan ontstaan. Waarom is het in de stal dan een probleem en in de wei of paddock niet?
Uit interesse hoor, bij ons op stal hoeven halsters niet om in de box.


Klopt, maar door iig een deel van de tijd ze af te hebben, verminxer je al de kans op ellende.

In de weide snap ik halster om beter, want helaas toch een hoop paarden die zich moeilijk laten vangen anders.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:24

Tancreda4 schreef:
Lieser schreef:
Maar zulke situaties kunnen toch ook in de wei of de paddock gebeuren? De afrasteringspalen, de hooikar, slowfeeders, het hek, waterbakken, hoeven of tanden van andere paarden, er zijn zo veel manieren waarop daar een probleem met een halster kan ontstaan. Waarom is het in de stal dan een probleem en in de wei of paddock niet?
Uit interesse hoor, bij ons op stal hoeven halsters niet om in de box.


Klopt, maar door iig een deel van de tijd ze af te hebben, verminxer je al de kans op ellende.

In de weide snap ik halster om beter, want helaas toch een hoop paarden die zich moeilijk laten vangen anders.

Plus dat paarden veelal nog overdag in de wei en nachts op stal staan. Overdag is veel meer toezicht dan nachts. De kans dat je paard dus op de wei meerdere uren in een benarde situatie zit is een stuk kleiner.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:36

Lieser schreef:
Kabayo schreef:
Hmm ja. Het zou kunnen gebeuren. Denk wel dat je dan een beetje van het ergste uitgaat. Ik woon aan de A7. Zit 1 sloot tussen. Maar ik ben niet zo bang dat ze erop gaan. Maar moet wel zeggen dat het rustige paarden zijn die je makkelijk pakt.

Maar bij een halster aan in de box wordt toch ook uitgegaan van het ergste? Drie of vier gevallen in deze draad, en prompt moeten alle 400.000 paarden in Nederland hun halster af ...


Nou dit.

Julius draagt ook continu zijn halster. Wel een veiligheidshalster.

Halsteren is echt nog heel lastig voor hem en ik wil hem toch kunnen pakken.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:58

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:
Ik maak het niet zwart wit, jij stelt dat het met investeren op te lossen is, ik zeg niet altijd. Volgens mij begin jij dan met zwart wit maken.


Nee, ik gaf die nuance echt wel, lees maar terug.

Citaat:
In je 2e alinea ga je mij vertellen hoe paarden houden werkt. Waarom heb je die behoefte? Ik weet dat ik niet in accountancy zit, no worries.


Maar dan snap ik dus niet helemaal waarom je zo de nadruk legt op wat er dan precies te verwachten is of niet. Ik doe echt mijn best om in mijn reactie een aantal afwegingen te schetsen met dingen die soms de ene kant op gaan en soms de andere... En je reactie is dat het dan niet duidelijk is wat men dan precies verwacht. Maar het is niet precies.

Citaat:
Maar ik word hier lui genoemd,


Niet door mij.

Citaat:
en dat iemand het nooit zou accepteren...


Dat lijkt me echt een keuze voor de eigenaar. De consequentie kan voor de eigenaar zijn dat je dan een andere plek moet zoeken - maar dat mag je als eigenaar bepalen. Zoals andere eigenaren het niet accepteren dat hun paard los meeloopt. Iets wat ik ook kan begrijpen, en waarvan ik denk dat als de eigenaar dat beslist, het gewoon respect verdient.

Citaat:
Dus blijkbaar geld het gesprek eigenlijk vooral als er maar 1 uitkomst is :D

Dan is het toch geen gesprek meer?


?? Ik heb allerlei dingen aangedragen waar een gesprek over kan gaan, inclusief de mogelijkheid dat het halster om wellicht wel de beste oplossing (voor nu) kan zijn.

Degene die het gesprek afwijst is degene die stelde dat je het onderwerp nooit meer aan moet halen bij de stalhouder.

Citaat:
Maargoed, ik ben eigenlijk gek dat ik hier een discussie aanga, heeft geen nut toch.


Ik vind dat een onnodig flauwe manier van het gesprek afkappen, terwijl er juist genoeg ruimte is om wel een gesprek aan te gaan. Er worden toch nuttige ervaringen gedeeld? Er komen toch een boel afwegingen op tafel die allemaal zinvol zijn?

Maar door op voorhand te stellen dat het toch geen nut heeft gaat die ruimte ook weer weg. Dan kom je weer in een conflict waarbij de ene bepaalt en de ander alleen maar een slikken-of-stikken keuze heeft, en dat geeft vooral snel wantrouwen en irritatie naar elkaar, geen begrip.



Volgens mij begrijpen wij elkaar gewoon niet want ik lees echt hele andere dingen dan jij bedoeld en als jij zegt: 'niet door mij' , maar er zitten reacties in dit topic die staven wat ik zeg denk ik: dat is ook wat flauw ;) .

Ik vind een gesprek met jou hierover voeren geen nut hebben, wij zitten hier gewoon anders in. Soms is duidelijkheid ook gewoon fijn hoor, dat hoeft niet onvriendelijk.

Dat ik de discussie met jou niet wil voeren wil niet zeggen dat ik de afwegingen niet lees of slikken of stikken keuzes geef aan mensen.

En dat is dan dus ook weer precies wat ik bedoel: er moet een gesprek over te voeren zijn, je mag niet zeggen: zo doe ik het gewoon.

Want dan zorg je voor conflicten?

In principe ben jij degene die over iets in gesprek wil blijven gaan daar waar een stalhouder een grens heeft aangegeven.

Wie is er dan een conflict aan het opzoeken? De stalhouder die van te voren heeft gezegd: zo doen we het hier... Of de klant die blijft pushen tot hij/zij zijn zin heeft?

Ik kan ook bij de bakker naar binnen blijven lopen in de hoop dat hij ooit worst gaat verkopen. Maar das vrij irritant voor de Bakker :') .

Anyways, ik lees weer lekker mee, alweer spijt dat ik mij gemeld heb haha :')