Halster om in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:00

pillow schreef:
Daphne__ schreef:
Kun je niks aan doen.
Maar ik zou zsm een andere stal zoeken. Want leuk dat de stalhouder gemak wil, maar als paard 's ochtends dood ligt, dan is het niet zijn probleem.

Op het moment dat gemak voor de stalhouder, het leven van mijn paard in gevaar brengt, ben ik weg.

Hoezo leven in gevaar brengen. Zit er überhaupt iets in die stal waar hij aan kan blijven hangen. Zo niet zou ik me er niet druk over maken, en het comfort? Dat paard er weinig of geen erg in dat het een halster om heeft.

Ze kunnen er wel schuurplekken van krijgen. Maar je hebt met de stalhouder te maken. Een die ik vroeger had zei: Als hij geen halster aanheeft zet ik hem niet buiten, en dan krijgt hij wel meer schuurplekken!

Lindor92
Berichten: 7001
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:04

Andere stal zoeken. Bij mij is een 2 jarige verongelukt, had zichzelf opgehangen aan het halster. Ik was nog jong, zag het gevaar niet, maar sinds toen nooit meer halster om in stal. Ook niet bij een jonge etter die ik later had die zich niet liet pakken in stal.

pillow
Berichten: 7811
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:10

Lindor92 schreef:
Andere stal zoeken. Bij mij is een 2 jarige verongelukt, had zichzelf opgehangen aan het halster. Ik was nog jong, zag het gevaar niet, maar sinds toen nooit meer halster om in stal. Ook niet bij een jonge etter die ik later had die zich niet liet pakken in stal.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, hangen ze zich niet op dan steken ze wel een been door de tralies of ze ren nen door de draden of wat ook. Als dit een normale box betreft zou ik niet weten waar hij zich aan op moet hangen.
En schuurplekken kun je voorkomen met een bontje oid.

Daphne__
Berichten: 12466
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:18

pillow schreef:
Daphne__ schreef:
Kun je niks aan doen.
Maar ik zou zsm een andere stal zoeken. Want leuk dat de stalhouder gemak wil, maar als paard 's ochtends dood ligt, dan is het niet zijn probleem.

Op het moment dat gemak voor de stalhouder, het leven van mijn paard in gevaar brengt, ben ik weg.

Hoezo leven in gevaar brengen. Zit er überhaupt iets in die stal waar hij aan kan blijven hangen. Zo niet zou ik me er niet druk over maken, en het comfort? Dat paard er weinig of geen erg in dat het een halster om heeft.



Een hooinet waar ze met de klip aan kunnen komen te zitten. Of aan hun eigen deken. Bij krabben met het achterbeen kan er een hoef vast komen te zitten, zeker bij een paard met ijzers.
Voor ellende met halsters in stallen heb je geen bouwvallige stal nodig... Heb het mis zien gaan in een nette Corton box.


Maargoed, ik zeg ook "IK zou een andere stal zoeken". Ik laat mijn paarden echt niet de stal zonder toezicht, met een halster om.


En, ze kunnen overal ongelukken krijgen.. Ja, dan kun je aan de gang blijven. Ik probeer toch echt domme ongelukken te voorkomen, ook als ze in de wei ook een been kunnen breken.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:20

Je hebt ook halsters zonder clips als je je zorgen maakt daarover.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:23

Een stalhouder die te lui is om een halster aan te doen zou sowieso niet bij mij passen…

Kabayo

Berichten: 14007
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:24

Inderdaad een veiligheidshalster kopen

Ik zou het nooit willen. Ben veel te bang voor witte haren bij mijn fries op het neusbot :o

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:26

Kabayo schreef:
Inderdaad een veiligheidshalster kopen

Ik zou het nooit willen. Ben veel te bang voor witte haren bij mijn fries op het neusbot :o


Alleen nog maar paarden met een bles kopen :')

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:38

Of een huis met een wei :D
Helemaal alles opgelost!

Maar zonder dollen...er bestaan gewoon veilige halsters en anders misschien een halsband als het er alleen om gaat dat hij is vast te pakken?

Ik denk ook dat als je erom blijft vragen, je de vriendelijke uitnodiging krijgt om je paard zelf buiten te komen zetten ;)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:58

Poekkie schreef:
Als jij een bijrijder hebt die elke paar weken opnieuw hetzelfde punt aanbrengt dan stuur je die na een paar keer toch gewoon weg. Idem met stalklanten hoor. Na 2 keer is het het ene oor in en het andere uit op die manier. En da’s heel jammer als je dan echt eens iets moet/wil aanpassen.


Tsja, het klinkt als een soort verkapt dreigement, maar als je toch al geen zin hebt om ook maar iets aan te passen denk ik dat het weinig uitmaakt. En in andere gevallen kun je er wel degelijk wat mee bereiken. Misschien dat jij het niet hebt ervaren, maar ik heb ook echt genoeg dingen veranderd zien worden, gewoon door het af en toe opnieuw op te gooien. En dat hoeft de sfeer niet te verpesten. (Als je dat heel graag wilt kan dat natuurlijk wel, dus als je het als stalhouder zo belangrijk vindt dat niemand ooit iets durft te zeggen dan kun je hier zeker een punt van maken... maar daar heb je keuzes in.)

Ik vind het altijd zo jammer van dit soort discussies dat het lijkt alsof het een soort strijd tussen stalhouders en klanten is, en dan identificeren stalhouders zich snel met andere stalhouders, en herkennen ook wel dat klanten iets onredelijks willen. Maar tegelijkertijd zou ik dat heel jammer vinden, want er zijn veel stalhouders die VEEL meer open staan voor contact met klanten, en bovendien vragen die niet dat paarden 24u/d met halster staan.

prompter

Berichten: 11123
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:00

Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:08

prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.


Staan die paarden allemaal 24u met halster dan? Dat ken ik hier in de omgeving echt niet.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:16

prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.

Je kijkt toch sws naar het paard? Dikke benen/klieren, wonden etc? Terwijl je een blik werpt op een paard kun je ook een halster aandoen. Dat zijn letterlijk een paar seconden…

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:29

Shadow0 schreef:
prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.


Staan die paarden allemaal 24u met halster dan? Dat ken ik hier in de omgeving echt niet.


Ik ken inderdaad een prima stal (paard of 100) waar dat de afgelopen 20/30 jaar t geval was. Zover ik weet, is hun beleid vrij recent aangepast en doen ze dat niet meer, maar is er al die jaren ook nooit wat mee fout gegaan.

Kruidz
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 18:34

Ja ik ben ook wel gewend dat er altijd wel een compromis mogelijk is of in ieder geval dat het bespreekbaar is. Lastig als één van beide partijen helemaal niet wil meebewegen.
Ik denk dat het voor mij de beste optie is om uit te leggen dat ik de regels respecteer en er naar zal handelen als er geen compromis mogelijk is. Maar zal ook wel benoemen dat er goede redenen zijn om de halsters niet om te laten. Wie weet plant ik een zaadje ;).

Kruidz
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 18:35

996981 schreef:
prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.

Je kijkt toch sws naar het paard? Dikke benen/klieren, wonden etc? Terwijl je een blik werpt op een paard kun je ook een halster aandoen. Dat zijn letterlijk een paar seconden…


Ja dat vind ik dus ook! Hoort er toch ook beetje bij die aandacht?

prompter

Berichten: 11123
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:35

Shadow0 schreef:
prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.


Staan die paarden allemaal 24u met halster dan? Dat ken ik hier in de omgeving echt niet.


Ja, op twee stallen meegemaakt. Waar ik nu sta ben ik de enige pensionklant, daar weer geen halster om :)

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:36

Shadow0 schreef:
prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.


Staan die paarden allemaal 24u met halster dan? Dat ken ik hier in de omgeving echt niet.



*steekt vinger op*

Sinds een half jaar staan de loopstalpaarden zonder halster, de andere 80, in een box, met. Geen idee of ik dat in de toekomst nog verander. Er is in de 35 jaar bij ons nog nooit wat mis gegaan, maar je merkt dat er vraag naar is.

En ik ben niet lui :')

Maar 85 paarden een halster om doen... stel dat dat bij elk paard een minuut duurt... Dat is veel arbeid. Reken maar uit hoeveel uur per week ik dan kwijt ben aan halsters om en af doen...
Ik vraag mij dus af of er ook vraag naar is als je er voor zou moeten betalen?

Maar.... het duurt niet altijd 1 minuut, want elk paard heeft een gebruiksaanwijzing. Sommigen hebben er een van 1 A4tje, die zou ik nog best het halster willen aandoen.

Anderen echter, die hebben er een van 30 pagina's, in het Chinees... En ik wil die liever niet hoeven lezen terwijl ik door de box heen achter een hondsdolle arabier in paniek ren omdat ik toevallig mijn linkerarm heb opgestoken :D

Oke, gechargeerd, maar echt, wat ik meemaak met buiten en binnendoen... Echt, kun je je niet voorstellen :D

Dus die over de luie pensionstalhouders begint: Ik schop hem even terug: heb jij er dan voor gezorgd dat iedereen alle basishandelingen bij jouw paard veilig kan uitvoeren?

Aan het aantal topics op Bokt te zien moeten we realistisch concluderen dat dat niet zo is :o

Kruidz
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 18:38

prompter schreef:
Als een stalhouder in de ochtend eerst 85 paarden een halster om moet gaan doen voordat ze buiten gezet kunnen worden, dan heb ik er alle begrip voor dat dat niet handig is, dat heeft niets met een strijd te maken.


Ja klopt, op zo’n stal heb ik ook gestaan en begreep ik heel goed dat dat nogal veel tijd scheelt. Maar zelfs die staleigenaar had er geen problemen mee als je zelf het halster af liet als je was geweest. In dit geval gaat het maar om een handjevol pensionpaarden..

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:41

Ik heb op een pension gestaan waar ze idd halster om moesten houden.
Maar ze gingen het hele jaar de wei op de hele dag.
Elke dag gemeste stallen dik in het stro. Voldoende hooi. Avond ronde om 23:00 uur.
Dan ga ik niet klagen over een halster om eerlijk te zijn.

En eentje had wondjes welk halster ook. Die kreeg echt wel de uitzondering. Maar nee de rest niet.

Niet omdat de pension houder lui was. Maar wel wat minder goed ter been. En zouden ze allemaal braaf hun koppies erin steken zou het vast zonder hebben gekund. Maar zo is het natuurlijk niet.

Kruidz
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 18:44

Staan die paarden allemaal 24u met halster dan? Dat ken ik hier in de omgeving echt niet.[/quote]


*steekt vinger op*

Sinds een half jaar staan de loopstalpaarden zonder halster, de andere 80, in een box, met. Geen idee of ik dat in de toekomst nog verander. Er is in de 35 jaar bij ons nog nooit wat mis gegaan, maar je merkt dat er vraag naar is.

En ik ben niet lui :')

Maar 85 paarden een halster om doen... stel dat dat bij elk paard een minuut duurt... Dat is veel arbeid. Reken maar uit hoeveel uur per week ik dan kwijt ben aan halsters om en af doen...
Ik vraag mij dus af of er ook vraag naar is als je er voor zou moeten betalen?

Maar.... het duurt niet altijd 1 minuut, want elk paard heeft een gebruiksaanwijzing. Sommigen hebben er een van 1 A4tje, die zou ik nog best het halster willen aandoen.

Anderen echter, die hebben er een van 30 pagina's, in het Chinees... En ik wil die liever niet hoeven lezen terwijl ik door de box heen achter een hondsdolle arabier in paniek ren omdat ik toevallig mijn linkerarm heb opgestoken :D

Oke, gechargeerd, maar echt, wat ik meemaak met buiten en binnendoen... Echt, kun je je niet voorstellen :D

Dus die over de luie pensionstalhouders begint: Ik schop hem even terug: heb jij er dan voor gezorgd dat iedereen alle basishandelingen bij jouw paard veilig kan uitvoeren?

Aan het aantal topics op Bokt te zien moeten we realistisch concluderen dat dat niet zo is :o[/quote]


Vind het allereerst al heel tof dat je met zoveel paarden er over nadenkt wat evt opties zijn, want pfoe wat een werk inderdaad!
Ik denk dat ik persoonlijk er wel wat geld voor over zou hebben voor zo’n “extra” (?) service, maar ja dat bedrag heeft ook zijn grens :P ..

In ieder geval mis ik nu zelf heel erg een stukje flexibiliteit/meedenken van de staleigenaar, want je wil er toch graag samen op een prettige manier uitkomen.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:53

Goh als ik dit zo lees, wat ben ik dan mega blij met mijn stalhoudster..Halsters om in de stal is een absoluut no go.!! Paarden die niet opgevoed zijn krijgen dan wel een opvoeding..Veiligheid voor alles voor zo wel paard als mens..

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Halster om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:55

Elco
Ik denk zeker dat voor sommige pension houders te weinig waardering is :j

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:15

ruitje schreef:
*steekt vinger op*

Sinds een half jaar staan de loopstalpaarden zonder halster, de andere 80, in een box, met. Geen idee of ik dat in de toekomst nog verander. Er is in de 35 jaar bij ons nog nooit wat mis gegaan, maar je merkt dat er vraag naar is.

En ik ben niet lui :')


Fijn dat je reageert, want ik reken jou beslist tot een stalhouder die niet zomaar dingen negeert omdat je klanten niet belangrijk vindt. En paardenwelzijn staat duidelijk ook hoog op de lijst - dus ik vind het heel interessant om te horen dat de paarden gehalsterd staan. Dan moet ik misschien mijn mening bijstellen.

Maar ook interessant, ik ken het dus echt niet hier in de omgeving.

Citaat:
Maar 85 paarden een halster om doen... stel dat dat bij elk paard een minuut duurt... Dat is veel arbeid. Reken maar uit hoeveel uur per week ik dan kwijt ben aan halsters om en af doen...
Ik vraag mij dus af of er ook vraag naar is als je er voor zou moeten betalen?

Ja, dat lijkt me wel. Dat is gewoon onderdeel van het geheel, maar als je paarden aan de hand buiten zet dan denk ik dat deze tijd er gewoon bijhoort, net als het lopen naar de wei en het weer teruglopen. Want het telt wel op. Dus als je tarieven probeert te bepalen dan zou ik denken dat je dit meeneemt in de begroting. En dit lijkt me ook iets waar je bijvoorbeeld ook een stalhulp om aanneemt.

Citaat:
Anderen echter, die hebben er een van 30 pagina's, in het Chinees... En ik wil die liever niet hoeven lezen terwijl ik door de box heen achter een hondsdolle arabier in paniek ren omdat ik toevallig mijn linkerarm heb opgestoken :D


Klopt, maar ik denk dat hier wel de ruimte is voor compromissen: ten eerste, het halsteren kan een deel van de omgang zijn, wat andere zaken ook weer makkelijker maakt (de discussie heb je een paar keer bij het omdoen van het halster, maar dan heb je vervolgens geen gedoe meer bij het lopen bijvoorbeeld.)
Zo ideaal werkt het natuurlijk niet altijd, maar het hoeft niet altijd een nadeel te zijn.

Ten tweede denk ik dat er dus wel over te praten is: TS bijvoorbeeld geeft aan dat ze de situatie met haar jongere paard snapt, maar haar andere paard veel makkelijker is.

Ten derde werden er op vorige stallen ook paarden gewoon los gedaan. Draadjes spannen, 1 paard op kop en andere paarden er los achteraan. Dat hangt natuurlijk nogal van de paarden en de klanten af (en van het terrein) maar het kan een compromis zijn dat ook veel tijd scheelt. Hoe zou een klant daar bijvoorbeeld tegenover staan?

Of misschien is er nog wel een andere situatie mogelijk, waarbij het paard 's avonds wel klaar staat met halster voor het buitenzetten, maar het halster in de wei af gaat, en het aan de TS is om het paard weer te vangen en te halsteren. Dan heeft een paard toch wat tijd zonder, maar blijft de inspanning bij de eigenaar liggen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:35

Shadow0 schreef:
Poekkie schreef:
Als jij een bijrijder hebt die elke paar weken opnieuw hetzelfde punt aanbrengt dan stuur je die na een paar keer toch gewoon weg. Idem met stalklanten hoor. Na 2 keer is het het ene oor in en het andere uit op die manier. En da’s heel jammer als je dan echt eens iets moet/wil aanpassen.


Tsja, het klinkt als een soort verkapt dreigement, maar als je toch al geen zin hebt om ook maar iets aan te passen denk ik dat het weinig uitmaakt. En in andere gevallen kun je er wel degelijk wat mee bereiken. Misschien dat jij het niet hebt ervaren, maar ik heb ook echt genoeg dingen veranderd zien worden, gewoon door het af en toe opnieuw op te gooien. En dat hoeft de sfeer niet te verpesten. (Als je dat heel graag wilt kan dat natuurlijk wel, dus als je het als stalhouder zo belangrijk vindt dat niemand ooit iets durft te zeggen dan kun je hier zeker een punt van maken... maar daar heb je keuzes in.)

Ik vind het altijd zo jammer van dit soort discussies dat het lijkt alsof het een soort strijd tussen stalhouders en klanten is, en dan identificeren stalhouders zich snel met andere stalhouders, en herkennen ook wel dat klanten iets onredelijks willen. Maar tegelijkertijd zou ik dat heel jammer vinden, want er zijn veel stalhouders die VEEL meer open staan voor contact met klanten, en bovendien vragen die niet dat paarden 24u/d met halster staan.


Het gaat helemaal niet om open staan voor iets of iets niet durven zeggen. Integendeel, ik vind het prima dat er een aanpassing wordt gevraagd. Maar waar ik wel allergisch voor ben is om steeds hetzelfde te herhalen. Alsof je keer op keer je eigen beleid moet verdedigen. Dat is niet ok.