Hooi van bespoten land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 16:37

Hoi,

Ja ik heb er nog nooit bij stil gestaan en het eigenlijk ook nooit nagevraagd bij boeren tot vandaag.

Ik wil bij een man uit de buurt hooi gaan kopen omdat ik dit hooi ooit eens eerder heb gehad en zeker weet dat mijn paard dit eet, maar ook omdat het 2 euro op een klein baaltje scheelt.

Nu vroeg ik de beste man of het hooi vrij is van Jacobskruiskruid, waarop hij antwoordde: ja, want wij spuiten tegen onkruid. Oke direct alarmbellen bij mij want gif in mijn hooi is niet wat ik wil.

Maar ik vraag mij af is het wel zo zwart wit als ik denk? En hoe zit het dan met alle andere hooiboeren die beweren hooi zonder Jacobskruiskruid te verkopen?

Dus mijn vraag is eigenlijk, kan ik dit hooi gewoon kopen of is dit hooi toch schadelijk?

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:46

Hooi zonder onkruid is bespoten, 9 van de 10 keer.
Onbespoten hooi is vaak ook onbemest hooi (vogeltjesland hooi en zo) - daar blijf ik ver weg van, want meestal betekent onbemest veel suiker, en dat wil ik al helemaal niet.

Dus van twee kwaden wat mij betreft de minst kwade: bemest en bespoten. Geen giga bossen zuring er in, geen risico op JKK.

En grasland wordt uiteraard niet met roundup gespoten (dat doodt alles, ook gras) maar met selectieve herbiciden. Die selectieve herbiciden zijn over het algemeen plantengroeihormonen -> het onkruid groeit dood. Die planthormonen doen (voor zover nu bekend) niets met dieren. Voor zover ze er niet al volledig afgeregend zijn in de loop der tijd. Want je spuit als het gras kort is (en het onkruid nog jong), niet vlak voor het maaien, want je rijdt het plat met je tractor met spuitinstallatie en dat maait zo rottig.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:48

Dat hooi is gewoon veilig.
Er word nu rond deze tijd bespoten voor onkruid.
Op het spul staat hoe lang er daarna niet gegraast mag worden.
Meestal rond een dag of 10.

Maar hooien duurt uiteraard nog veel langer.
Daarom dus veilig.

Grote percelen is helaas niet met de hand bij te houden.
Dus heb je dit wel vaker.

Hier spuiten wij ook af en toe. Niet elk jaar. Maar om de 5 toch wel.
Vooral voor de miljoenen paardenbloemen. Als je niks doet :+
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-24 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:49

Of je het wel of niet wil kopen moet je uiteraard zelf besluiten. Maar er wordt op heel veel graslanden gespoten tegen ''breedbladigen'' waarmee dus het ''onkruid'' eruit wordt gespoten.

De te gebruiken middelen hebben een goedgekeurde hoeveelheid en ''verlooptijd'' waarmee is vastgesteld dat de schade voor de eindgebruiker er niet is.

Je alternatief als je echt onbespoten en schadelijke kruiden-risico-vrij wil is denk ik een paar hectare in eigen beheer gaan bijhouden en zelf laten hooien nadat je alles hebt gewied met de hand..
Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot deze uitspraak van de hooileverancier zelf dacht dat dit werd gewaarborgd?

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:03

Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:05

Als word gezegd dat het onkruidvrij is ga er dan maar vanuit dat het altijd bespoten zal zijn. Met de hand of pleksgewijs behandeld kan, maar bij grote velden is dat geen doen.
Het idee is idd dat men vroeg al spuit en dat de veiligheid voor mens/dier/natuur is beoordeeld, er ook vanuit gaande dat er een bepaalde tijd tussen spuiten en ‘oogst’ zit. Je mag er dus vanuit gaan dat je het veilig kan voeren.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 17:29

Akshay schreef:
Of je het wel of niet wil kopen moet je uiteraard zelf besluiten. Maar er wordt op heel veel graslanden gespoten tegen ''breedbladigen'' waarmee dus het ''onkruid'' eruit wordt gespoten.

De te gebruiken middelen hebben een goedgekeurde hoeveelheid en ''verlooptijd'' waarmee is vastgesteld dat de schade voor de eindgebruiker er niet is.

Je alternatief als je echt onbespoten en schadelijke kruiden-risico-vrij wil is denk ik een paar hectare in eigen beheer gaan bijhouden en zelf laten hooien nadat je alles hebt gewied met de hand..
Ik vraag me eigenlijk af hoe je tot deze uitspraak van de hooileverancier zelf dacht dat dit werd gewaarborgd?



Ik heb er überhaupt nog nooit bij stil gestaan, ik koop normaal gewoon hooi hij de buurman (foerage handel) paard eet het prima dus nooit over nagedacht. :+ Maar nu is hij behoorlijk duurder geworden omdat hij door het natte seizoen elders moet inkopen plus dat het mega korte sprietjes hooi zijn dus je kan niet eens een plak pakken want alles valt dan uit elkaar.

Maar ik heb bij hun nooit ergens over na moeten denken, ze geven zelf al aan dat alles vrij is van Jacobskruiskruid suikerarm etc etc. Vandaar dat ik dus een beetje schrok van de 'ons land is bespoten' uitspraak. Maar het is me nu wel duidelijk dat het eigenlijk prima is. :)

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:56

Wij doen zelf wel bemest niet bespoten. Maar daar ben je echt druk mee hoor om dat vrij te houden van jkk, distels, zuring ect. Je moet elke keer wel een keer rond om onkruid te trekken want anders staat binnen no time je hele land vol. Ik kan me voorstellen dat je als commerciële partij dat niet wilt

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:58

tengeltje11 schreef:
Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.

Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:03

Als je land kapot wordt gelopen (of gereden) komt er onkruid. Als dat er eenmaal is en je knippert een keer met je ogen heb je ineens heel veel.

Dus land waarop je alleeeeeen maar maait bijvoorbeeld, is er weinig onkruid. Maar met een spuit op je rug loop je ook zo een weiland door Als er weinig staat. Als het windstil is en geen regen voorspelt.

Dus land waar ook paarden op lopen zul je juist wel veel onkruid spuiten.. paarden maken alles kapot.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:34

irmaz schreef:
tengeltje11 schreef:
Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.

Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.

En als je daar vraagt "zit er jacobskruid in?" Is het antwoord hoogstwaarschijnlijk "nee daar spuit ik tegen"
;) dat dat 1x in de 5 jaar eens nodig is doet er niks aan af dát er gespoten wordt. Wat dus open wordt gecommuniceerd :)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:49

Ik snap je angst maar er zit ook gif in sloten langs weilanden.En de paarden zelf vervuilen ook het weiland met medicijn resten zoals pergolide en ontwormings middelen.Niet om het goed te praten maar wel de realiteit.
Hoeveel paarden grazen er niet naast drukke rijkswegen bijvoorbeeld?

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:17

Cioccolato schreef:
Als je land kapot wordt gelopen (of gereden) komt er onkruid. Als dat er eenmaal is en je knippert een keer met je ogen heb je ineens heel veel.

Dus land waarop je alleeeeeen maar maait bijvoorbeeld, is er weinig onkruid. Maar met een spuit op je rug loop je ook zo een weiland door Als er weinig staat. Als het windstil is en geen regen voorspelt.

Dus land waar ook paarden op lopen zul je juist wel veel onkruid spuiten.. paarden maken alles kapot.

Dat is ook niet helemaal waar hoor, mijn wei is bijna 20 jaar oud en daar lopen het jaarrond paarden op. Als ik zorg dat het af en toe wat kieseriet en gecomposteerde paardenmest krijgt dan staat daar vooral heel veel gras. 1x per jaar steken we wat JJK en zuring uit, met name langs de slootkant met de buurman.
Veel hangt denk ik af van de bodem (zand/klei), het scheelt flink wanneer je de grond niet met zwaar materieel bewerkt (dichtrijdt) zodat het water niet aan het oppervlak blijft staan. En natuurlijk het aantal paarden per grondoppervlak.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:59

Oftewel of je je grond kapot laat lopen/rijden :j

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:29

irmaz schreef:
tengeltje11 schreef:
Idd, gras van onbespoten land wil je niet, daar zit vooral veel in wat je niet wil.

Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.


Heb je dit ook nagevraagd bij die boeren? Want hier sproeien echt alle boeren in het voorjaar hun maailand.

Onkruid groeit overal, ook in maailand.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:48

Zeker kan je met goed management (wisselteelt akkerbouw), goede mengsels en goed beheer (idd, geen zware machines, schapen erop in de winter etc) zonder gif werken.
Anders zouden er geen biologische bedrijven bestaan en die worden ook echt niet blij van slechte opbrengsten / arme kwaliteit.
Gif spuiten is gemak, onwetendheid en ongezond.

Jintexx

Berichten: 465
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:39

Wij hebben ons eigen hooiland, dit word eens in de x jaren bespoten omdat er dan te veel spul in komt te staan wat je niet in je hooi wilt hebben. Het land word jaarlijks bemest en lopen meerdere keren erdoorheen om het ergste er al uit te plukken.

Als het land bespoten word is dit toch wel wanneer het gras nog relatief kort is (10cm ongeveer) dan word er niet te veel kapot/plat gereden. Het maaien doen wij echt pas wanneer de aren er inzitten, dus er zit veel tijd tussen bespuiten en maaien.

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:12

parnassia schreef:
Zeker kan je met goed management (wisselteelt akkerbouw), goede mengsels en goed beheer (idd, geen zware machines, schapen erop in de winter etc) zonder gif werken.
Anders zouden er geen biologische bedrijven bestaan en die worden ook echt niet blij van slechte opbrengsten / arme kwaliteit.
Gif spuiten is gemak, onwetendheid en ongezond.


Mag ik zo vrij zijn te vragen hoeveel oppervlakte je zelf zo bijhoudt?

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:02

4 hectare paardenwei

14 hectare grasland totaal

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:20

Sinds hoe lang? En wat voor soort grond?
Hoe hou je het bij?

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:28

Gras van bespoten land; is het geen graszaadhooi? Dat is te eenzijdig en wordt zelfs door de fourageurs afgeraden als enige soort hooi te voeren.

Ik zou dat bespoten hooi dus niet hoeven. Jaren zelf gehooid, en het stond vol on-kruiden als distel, diverse bloemen, zuring, beetje hondsdraf, beetje boterbloem en weet ik wat nog meer. Jkk stond er niet, we hooiden eens per jaar en het was elk jaar prachtig hooi.
Bij een wei vol jkk kan ik me voorstellen dat die bespoten wordt maar niet alle onkruid is slecht of 'moet' weg. Je paard eet elke dag 10 a 15 kilo hooi, en elke dag residuen van gif telt op.
Juist een goed gevarieerde grasmat levert dito hooi. De monocultuur bemeste graslanden, daar moeten we juist van af.

Dat onbemest land of het zogenaamde 'vogeltjesland' altijd hooi hoog in suiker oplevert dat is grote onzin. Hoeveel suiker er in hooi zit dat hangt van allerlei omstandigheden af, zoals het weer, de hoeveelheid regen, grondsoort, datum van maaien, de soort bemesting (drijfmest of compost of grazende dieren) etc.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:48

@lindsey: graszaadoogst is iets heel anders dan een keer onkruid uit een weide spuiten hoor..?

Reden dat graszaadhooi niet als enige voerbron moet worden verstrekt is omdat in de graszaadteelt (waarvan graszaadhooi het afval is, immers de zaadoogst gaat het om) wordt vermeerderd van 1 gras ras.
Dus niet alleen Engels Raaigras, maar ook nog alleen Engels Raaigras ras Hokeypokey (fictief :P na 5 jaar uit de veredeling heb ik de rasnamen verdrongen blijkbaar :)) )
Doordat je alleen dat specifieke ras in je oogst en dus je hooi hebt ben je inderdaad veel te eenzijdig voor een fatsoenlijke voedingsbron.

Wanneer je een mooi grasland hebt zit je al zo aan 15 verschillende rassen gras. Als je daar dus geen enkel 'onkruid' in hebt staan heb je alsnog 14 diversiteit biedende bronnen in je voeding méér dan bij graszaadland.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:31

tengeltje11 schreef:
Sinds hoe lang? En wat voor soort grond?
Hoe hou je het bij?


Kleigrond, zowel zwaar als licht. Al jaren, en zoals ik aangaf; goede gevarieerde mengsels (niet alleen engels raai!), oude stalmest / compost, wisselteelt akkerbouw, klepelen (soms, ligt aan het groeiseizoen), winterperiode keertje schapen (niet altijd).

Er zijn heel veel biologische melkveehouders en akkerbouwers in Nederland die geen gif en kunstmest kunnen (en willen!) gebruiken, maar zeker ook een goede kwaliteit (gras)land nastreven en dat kan dus ook zeker. Zorg er ook voor dat je grasland niet tot de wortel toe wordt opgegeten; kale stukken krijgt veel onkruid ook alle kans.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 09-04-24 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:35

Type grond heeft zeker invloed, maar de manier waarop veel paardenhouders met hun grond omgaan is ook vragen om problemen. Te nat? Zandgrond kan een paard eventueel nog wel handelen, op kleigrond kan dat echt niet.....
Daarnaast ruime stukken land, zodat vertrapping en kale stukken voorkomen worden. "Nadeel" van dit beheer is juist dat de opbrengst/graskwaliteit juist te hoog kan zijn, voor sobere rassen minder handig.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:51

Akshay schreef:
@lindsey: graszaadoogst is iets heel anders dan een keer onkruid uit een weide spuiten hoor..?
.



Vandaar dus ook mijn vraag (vraagteken staat erbij) omdat TS navraag doet over spuiten van grasland, ook bij andere boeren.

Ik kan uit haar begintekst niet opmaken of het om "een keer onkruid uit een wei spuiten gaat hoor..?"