Hooi van bespoten land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:38

Jintexx schreef:
Wij hebben ons eigen hooiland, dit word eens in de x jaren bespoten omdat er dan te veel spul in komt te staan wat je niet in je hooi wilt hebben. Het land word jaarlijks bemest en lopen meerdere keren erdoorheen om het ergste er al uit te plukken.

Als het land bespoten word is dit toch wel wanneer het gras nog relatief kort is (10cm ongeveer) dan word er niet te veel kapot/plat gereden. Het maaien doen wij echt pas wanneer de aren er inzitten, dus er zit veel tijd tussen bespuiten en maaien.


Met die natte winters kan ik echt het land niet op met machines in maart/april. Ik ben nu aan het voorweiden 2 uurtjes per dag met mijn oudje van 33 en mijn merrie van 20. Die zijn heel rustig maar zakken gerust 10cm of meer door de zode de grond in.

Het gras is nu ook al 30cm of langer op een deel van het land.
Dan is na de 1e snee als het weer een beetje terug is gegroeid hier een beter moment

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 18:28

Lindsey_99 schreef:
Akshay schreef:
@lindsey: graszaadoogst is iets heel anders dan een keer onkruid uit een weide spuiten hoor..?
.



Vandaar dus ook mijn vraag (vraagteken staat erbij) omdat TS navraag doet over spuiten van grasland, ook bij andere boeren.

Ik kan uit haar begintekst niet opmaken of het om "een keer onkruid uit een wei spuiten gaat hoor..?"

Daar kan ik ook geen antwoord opgeven. De boer gaf enkel aan te spuiten tegen Jacobskruiskruid (mijn vraag aan de boer was of het hooi vrij was van Jacobskruiskruid).

Daarom dus mijn topic, ik heb er überhaupt nooit bij stil gestaan dat grasland bespoten word. Maar ik zeg altijd dat ik hooi zonder Jacobskruiskruid wil, maar dat betekend dus hoogstwaarschijnlijk dat ik altijd gespoten hooi heb. :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hooi van bespoten land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:02

Dat hoeft niet. Aks iemand in een gebied woont waar jakobskruiskruid niet zo heftig aanwezig is en de wei verder netjes bij houdt hoeft het niet persé bespoten te zijn. Alleen als iemand beweert dat er echt geen (on)kruid in staat, dan is de kans wel groot. Want andere kruiden heb je er vrij snel in zitten. Die zijn echt niet allemaal slecht of schadelijk.

En bij slechts enkele planten halen mensen er het ook wel eens handmatig uit. Volvelds onkruid spuiten is namelijk erg kostbaar! Gericht een rondje onkruid checken en steken of plantsgewijs spuiten is stuk voordeliger als er slechts weinig in staat.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:56

tengeltje11 schreef:
irmaz schreef:

Bijzonder, ik zie hier nooit boeren hun grasland spuiten. Hooguit het eerste jaar maar daarna nooit meer. Als er voldoende gemest wordt en je grasmat is goed dan groeit er nauwelijks onkruid dus waarom zouden ze dan spuiten? JJK groeit alleen op slecht onderhouden percelen.


Heb je dit ook nagevraagd bij die boeren? Want hier sproeien echt alle boeren in het voorjaar hun maailand.

Onkruid groeit overal, ook in maailand.


ons maailand wordt alleen bemest met drijfmest en kunstmest. sporadisch doen we met de rugspuit wel zuring wegspuiten, maar verder niet hoor. Ik ken ook geen boeren die dit standaard jaarlijks doen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 20:36

Inmiddels heb ik het hooi bij deze boer opgehaald. 2 soorten grof en wat fijner hooi, ik kon niet kussen dus nam ze beide mee. :+ Zo te zien heb ik met dit topic mensen bereikt die verstand hebben van hooi, dus bij deze een vraag:

Elke dag gaat mijn paard overdag op de wei en komt in de avond weer op stal (in de zomer 24/7 buiten), ik zorg dat er dan een net hooi hangt van ongeveer 10 kilo. Normaal gesproken als ik in de ochtend op stal kom is het net of helemaal leeg of bijna leeg. Alleen nu met het nieuwe hooi is het net voor 65% leeg en zit er dus nog meer hooi in het net dan ik gewend ben. Ze lijkt het hooi wel lekker te vinden want ze begint wel direct met eten.

Zou het kunnen zijn dat ze het hooi toch minder lekker vind en alleen eet wat ze echt nodig heeft of zou het zomaar kunnen zijn dat dit hooi 'zwaarder' valt? Gaat gewoon om onverpakt hooi eerste snede van vorig jaar. :)

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:13

Hier heb ik dik een week geleden ook laten sproeien tegen het onkruid, de paarden mogen er volgende week weer op zei de man. Ik vermoed dat er tussen sproeien en maaien wel meer dan een weekje zit, dus zal wel loslopen. Persoonlijk heb ik liever besproeid hooi dan hooi met JKK in. En onkruiden als netels en distels zijn wel gezond, maar hooi met distels vind ik dan weer niet zo aangenaam als ik hooinetten vul :( .

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:07

Hoeveel hooi ze eten hangt mede af van de voedingswaarde. Als deze laag is dan blijven ze eten om aan de behoefte te voldoen. (en sommige paarden hebben geen eetrem) Het kan interessant zijn om het te laten testen omdat je 2 verschillende partijen hooi hebt.