Weidegang of andere ondergrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:17

Lieve allemaal, we willen graag een paard/pony naast ons huis. Daar is nu een weidegang van 30x200m maar ben bang dat als ik hem daar te lang/vaak op laat dat hij last krijgt van koliek. Wat is de beste ondergrond om een paard/pony buiten op te houden? Hij heeft ook nog een buitenbox
Laatst bijgewerkt door Lea2024 op 07-04-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:20

Op die oppervlakte kan je geen paard houden. Dat is veel te klein.

Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:23

Het is ook niet de bedoeling dat het een heel groot paard wordt. Ik lees overal dat een halve hectare voor een pony voldoende is. En de manage is 100m verder

Autumnn

Berichten: 8041
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:25

Hoi Lea, welkom op Bokt. Heb je ervaring met paarden? Ik snap namelijk niet helemaal waarom een paard/pony koliek zou krijgen van zo’n klein stukje.
En, ook voor een “niet heel groot paard” (of misschien wel als jij als volwassene er ook op wilt), is dat stukje te klein.
Helemaal voor 2 paarden, want een paard kan natuurlijk niet alleen staan
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 07-04-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:26

20 x 40 is de maat van een rijbak.
Waarom zou je op kleiner 2 paarden houden?
Want 1 kan echt niet.

Een halve hectare is 5000 m2

Jij praat over 600m2

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:27

600 m2 is alleen geen halve hectare, maar 6% van een hectare. Veel te klein dus voor permanente huisvesting voor 2 paarden of pony's (want eentje alleen is echt niet eerlijk)

Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:28

Excuus 0 vergeten 30x200

Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:40

Ik dacht meer wanneer het voorjaars gras dan teveel gegeten wordt ze last kunnen krijgen van koliek

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:59

Zet er met dit weer 2 op en binnen twee weken is het totaal zwart. Er is dan geen voorjaarsgras meer waar ze koliek van kunnen krijgen ;) veel te klein..

Bij ons lopen ze nu in de rijbak, heb ik een stuk verharding en weiland paddock van ongeveer 1,5x de rijbak. Dit is helemaal zwart gelopen binnen twee weken. Nat en drekkig. Vandaar dat ze de droge rijbak erbij hebben. Ze hebben dus nu al veel meer ruimte dan waar jij het over hebt en ik vind het veel te klein.

Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 23:02

Heel erg bedankt voor de tips dan besluiten we toch om ze op de manege te zetten.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:37

Als je stuk 30x200 is, is dat groot genoeg hoor. Je zou een stuk rond de stal kunnen afzetten en deels bestraten of dikke laag goed drainerend zand waar het paard dan op kan wanneer die niet op het gras kan en het geen drab wordt.
In het voorjaar langzaam opbouwen qua graastijd.

Weet wel dat een paard niet alleen kan staan en nood heeft aan een SOORTgenoot. Dus minstens een pony erbij.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:43

Knolselder schreef:
Als je stuk 30x200 is, is dat groot genoeg hoor. Je zou een stuk rond de stal kunnen afzetten en deels bestraten of dikke laag goed drainerend zand waar het paard dan op kan wanneer die niet op het gras kan en het geen drab wordt.
In het voorjaar langzaam opbouwen qua graastijd.

Weet wel dat een paard niet alleen kan staan en nood heeft aan een SOORTgenoot. Dus minstens een pony erbij.


Welk gras dan? Dit is het hele stuk waar ts het over heeft? Deze oppervlakte heb ik alleen als track. Daar komen ze echt het hele jaar niet mee weg. Ik heb nog weiland erbij maar alleen van de track kunnen ze het hier echt niet doen.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:48

Gezien je andere topic, vermoed ik dat je weinig ervaring hebt met het houden van paarden.
Zet het paard op de manege, daar zijn altijd wel mensen die je kunnen helpen.

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:59

Nou nou, als het echt 30×200 is dan valt er best wat van te maken mits je kan investeren. Dan spreek je toch wel van een ruime halve hectare.
Gaan ze daar jaarrond van kunnen eten? Nee.
Maar kan je er een E pony en wat kleins op zetten in de vorm van een paddock paradise oid, ja dat wel. Dan zul je echter wel moeten investeren in een goed stuk voor de winter.

Maar ik ben het wel eens met voorgangers. Als je geen tot weinig ervaring hebt is het verstandiger om je paard eerst een tijd in pension te zetten.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 00:48

pluisje88 schreef:
Knolselder schreef:
Als je stuk 30x200 is, is dat groot genoeg hoor. Je zou een stuk rond de stal kunnen afzetten en deels bestraten of dikke laag goed drainerend zand waar het paard dan op kan wanneer die niet op het gras kan en het geen drab wordt.
In het voorjaar langzaam opbouwen qua graastijd.

Weet wel dat een paard niet alleen kan staan en nood heeft aan een SOORTgenoot. Dus minstens een pony erbij.


Welk gras dan? Dit is het hele stuk waar ts het over heeft? Deze oppervlakte heb ik alleen als track. Daar komen ze echt het hele jaar niet mee weg. Ik heb nog weiland erbij maar alleen van de track kunnen ze het hier echt niet doen.


Een ruime halve hectare is echt groot genoeg. Ik had op dezelfde oppervlakte 4 pony’s lopen. 2 D pony’s, een welsh en een shet. Slim indelen met afwisselende stukken en ze hadden het hele weideseizoen gras. In de winter een paddock met 24/7 hooi, ruim genoeg om hun spel te kunnen spelen.

24/7 op het gras jaarrond? Nee dat niet. Maar zeggen dat er geen gras overschiet is echt overdreven. Prima stuk om paardwaardig een paard en een pony op te houden.

Je moet natuurlijk wel investeren in weideonderhoud.

Over de kennis van paarden van TS spreek ik me niet uit. Ik reageer enkel op de vraag.

RanjaRietje

Berichten: 551
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:36

Voor 2 pony's is het groot genoeg als paddock. Maar als weiland is het zo zwart gelopen met slexht weer en heeft het gras geen kans om te groeien. Als je er een (schuil)stal op zet, een stuk kan verharden waar ze droog kunnen staan en eten is het een prima plekje, voor het trainen zou je dan alsnog naar de manage kunnen gaan.

Als het een periode nat is zal dit stukje land een modder bende worden. Als het mogelijk is zou ik daar, zoals meer zeggen in investeren zodat ze een beetje fatsoenlijk kunnen staan met slecht en nat weer.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:58

ls het die 6000 m2 is kan het natuurlijk wel.

Maar heb je al eens eerder een paard gehad, bijvoorbeeld op half pension zodat je wat ervaring hebt opgedaan?
Ik raad echt niemand bij een eerste paard aan deze helemaal in eigen beheer te zetten.
Er komt zoveel bij kijken.

Bij jullie zou het dan zelfs gaan om meteen 2 ponys.

Zet ze eerst op pension, vraag daar ook om mee te helpen met de dagelijkse klusjes.
Vraag goed wat ze voeren, hoeveel enz.
En is dan je kennis gestegen dan kun je kijken voor de paarden aan huis, wel op 6000m2, niet de 600

Lea2024
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-04-24

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 08:23

We hebben al een shet op de manege maar deze is klein en wil ik niet teveel belasten. Jullie advies is dus een deel verharding, en drainzand rond de stal. Heel erg bedankt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:28

Omdat deze vraag niet op MA thuis hoort verplaats ik dit topic naar VSW.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:55

Ik zou een deel verharden om te voorkomen dat het in de natte periode een modderbende wordt en een deel een track maken zoals in een paddock paradise (daar is genoeg op Bokt over te vinden). Dan kunnen ze het grootste deel van de dag op de track lopen en op bepaalde tijden de wei op. Hooi voeren doe je dan ook verdeelt over de track zodat ze toch hun beweging krijgen én je hebt geen last van koliek omdat ze het gras te kort eten of er te lang op staan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Weidegang of andere ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:25

6000m2 is best een mooie oppervlakte
voir 2 pony'scof pony en paard als je de mogelijkheid hebt om een mooi verhard plein te maken voor en naast of zelfs rondom je stal waar ze altijd met droge voeten kunnen staan eten en rondwandelen met aansluitend een gedraineerde zandpaddock van minimaal 20 bij 20 maar liever groter (met 30 bij 20 kun je ook nog redelijk rijden in de paddock, 20 bij 40 is officiële maat van een rijbak)

Dan heb je nog genoeg grond over om ze in elk geval in de droge maanden ook nog weidegang te kunnen geven voor een aantal uur per dag.
Als je de wei in 2 of meer stukken opneemt kun je regelmatig doorschuiven zodat ze het niet te kort eten en het gras daarna weer rust heeft om te herstellen en weer langer te groeien.

En er zijn heke leuke huisvestingsconcepten waarbij er meer nadruk ligt op het lopen en het aankleden van de ruimte met eetbare en voor de natuur en insecten nuttige planten, en minder op gras eten op een "kale rechthoek".

Paddock Paradise
Paardentuin
Equi Habitat
HIT-actief/bewegingsstal

Etc.