Welk merk graszaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:10

Hai, we laten een nieuwe wei inzaaien. Nu is de vraag: "welk graszaad wil je?" Tja ik zegt gemengd iets voor paarden. Nu wil hij graag een merk hebben zodat hij dat graszaad kan bestellen. Wie heeft tips wel merk graszaad ik kan doorgeven voor een goede paardenwei?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:26

Wij hebben de Pre Alpin van Agrobs ingezaaid; veel verschillende grassen en kruiden en weinig raaigras maar ook nog wat van het Agrobs kruidenzaad erdoor heen gemengd. Daardoor nu mooie weides met veel variatie.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:28

Wat een goede paardenwei is hangt van je bodem af. En van je paarden. Wat vind je zelf belangrijk?

Edit: wij zijn onze weide aan het omvormen naar een bloemrijke (laag fructaan) paardenweide. Ik heb 2 jaar terug doorgezaaid met dit graszaad (Rudloff Equitana Fructaan Light) .
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 02-04-24 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:31

Als die 'hij' een loonwerker is, is hij waarschijnlijk niet op zoek naar een merk maar naar een samenstelling van het gras. BG3 of BG11 zijn bijvoorbeeld typen grasmengsel.

Daarnaast hebben verschillende partijen speciale paardenmengsels
Barenburg heeft Horsemaster
Pavo grasseed
https://www.tenhaveseeds.nl/?s=paard
etc

Vragen die je jezelf moet stellen zijn: wat voor paarden heb ik en hoeveel werk moeten ze verzetten? Wil je ook hooien? Wissel je je weides regelmatig of gaat het om een vaste wei? En welke grondsoort heb je. en hoe ziet het perceel er nu uit?

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:34

We zitten hier redelijk op zandgrand. Ik wil graag een wei met stevige zoden en gras, geen kruiden wei oid.
De Pre Alpin van Agrobs ga ik even opzoeken, bedankt!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:03

BoRo schreef:
We zitten hier redelijk op zandgrand. Ik wil graag een wei met stevige zoden en gras, geen kruiden wei oid.
De Pre Alpin van Agrobs ga ik even opzoeken, bedankt!


Onze weide was, toen we hier kwamen, los van zode met enkel raaigras. Nu stevige, dichte zode en veel variatie. Wij zitten op zavelige klei met daaronder zand.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:13

Raaigras heeft nogal de neiging andere grassoorten te verdringen en de pollen hebben een groot aandeel in hooikoortsklachten. Als ik een weide zou moeten inzaaien voor paarden zou ik raaigras proberen te vermijden.

DuoPenotti

Berichten: 29583
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:41


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:41

herr_balou schreef:
Raaigras heeft nogal de neiging andere grassoorten te verdringen en de pollen hebben een groot aandeel in hooikoortsklachten. Als ik een weide zou moeten inzaaien voor paarden zou ik raaigras proberen te vermijden.


In vrijwel alle mengsels zit een aandeel raai maar het hangt ook weer af van hoeveel raai. Overigens zijn andere grassoorten ook flink verantwoordelijk voor hooikoorts/ pollenallergie ( thimothee, veldbeem, kropaar o.a.).
In de Agrobs zit nauwelijks raai.
Wij hebben onze weides, waar dus hoofdzakelijk Engels raai op stond doorgezaaid met Agrobs met dus zeer gevarieerde weides tot gevolg met minimaal raai. Raaigras is nodig om een stevige zode te krijgen welke bestand is tegen het paardengeweld ;)

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:05

Omdat ik geen raaigras wilde (dat ben ik juist aan het uitbannen :D ) heb ik voor het mengsel 'Rudloff Equitana Fructaan Light' gegaan. Zit geen raaigras in, wel grassen die diep wortelen zodat de pollen niet direct door de lucht vliegen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:14

Wij hebben ook rudloff equitana fructaan light ingezaaid. Ik vond wel de zaaidichtheid wat aan de lage kant, had voor mij dichter gemogen, verder erg tevreden. Ik heb er ook kruiden doorheen en die worden goed gegeten. Wij hebben een vorig jaar eerst gemaaid, het stond heuphoogte en daar kwamen ze niet meer doorheen. Hooi was erg structuurrijk (lees haast richting stro) maar werd goed gegeten en zelfs mijn oude pony deed het er super op.

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:12

herr_balou schreef:
Raaigras heeft nogal de neiging andere grassoorten te verdringen en de pollen hebben een groot aandeel in hooikoortsklachten. Als ik een weide zou moeten inzaaien voor paarden zou ik raaigras proberen te vermijden.


Was het maar zo'n feest :+
Wij zaaien juist steeds door met raaigrassen voor de opbrengst/voedingswaarde en de kruiden blijven gezellig hun best doen.
Nu zijn kruiden heel welkom hoor. Maar wel een beetje in balans graag.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welk merk graszaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:44

Mensen vergeten dat op de schoolplaten van Jac P Tijsse al raaigras stond afgebeeld en dat hij dit gras al roemde op de opbrengst. Maak je geen zorgen als je paarden in de weide hebt gaat er op den duur gewoon groeien wat er bij de buren met een paardenwei ook groeit ook al zaai je totaal verschillend in. De wei wordt ingenomen door planten die het daar goed doen. Je kunt uitsteken wat je persé niet wil. Alle planten hebben een voorkeur voor een bepaalde grondsoort en het kost veel moeite om ze ergens anders te laten groeien.Vaak kiemen ze niet eens en heb je het idee dat er te weinig gezaaid is, Die plek wordt meteen ingenomen door zaad wat toch al in de grond zit. Somige planten groeien overal. Dus ik zou zeggen schaf niet een te duur mengsel aan want ga er maar vanuit dat er gaat groeien wat er wil groeien.Of je moet elk jaar willen doorzaaien of bijzaaien.en ongewenste planten er uit halen. Tenzij je jouw wei dus gaat behandelen als een groententuin zal er groeien wat er past.

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:03

pol013 schreef:
herr_balou schreef:
Raaigras heeft nogal de neiging andere grassoorten te verdringen en de pollen hebben een groot aandeel in hooikoortsklachten. Als ik een weide zou moeten inzaaien voor paarden zou ik raaigras proberen te vermijden.


Was het maar zo'n feest :+
Wij zaaien juist steeds door met raaigrassen voor de opbrengst/voedingswaarde en de kruiden blijven gezellig hun best doen.
Nu zijn kruiden heel welkom hoor. Maar wel een beetje in balans graag.

Ik schrijf dan ook andere grassoorten.