vraagje over het kopen van zadel voor 3 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

vraagje over het kopen van zadel voor 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 22:59

hoi,

Ik had eigenlijk vraagje over jullie ervaring met zadels kopen.
Zelf heb ik namelijk een 3 jarige gekocht. en nou wil ik daar een zadel voor kopen. maar tis heel duidelijk dat hij nog een behoorlijk stukje gaat groeien.
Nou zegt de ene je moet een goedkoop 2e hands zadeltje kopen en over drie kwart jaar een "duur" zadel zeg maar...

de andere zegt je moet een zadel kopen met verstelbare boom.

weer iemand anders zegt dat die snel breken... en ga zo maar door...

Dus wat zouden jullie in mijn geval doen?? Clown

groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Charaz

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:00

ik zou een wintec kopen, kan je er een andere boom inzetten als hij niet meer past. Wintec's snel breken, heb het nog niet meegemaakt, de bomen zijn ook van ijzer.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 23:01

maar wintec is kunstof toch??

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:05

Ik heb ook een wintec gekocht vanwege de verwisselbare boom *en weet dat niet alleen de boom telt voor het pasgedeelte Haha! *

Als ze uitgegroeit is en ik lekker gespaart heb koop ik een leren zadel.

De wintec was niet duur en dat vind ik dan minder erg als ze daaruit gegroeit is dan een nieuw duur zadel.
Maakt verder ook weinig uit wat je erop legt..als het maar past.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:05

Ja wintec is kunststof.
Ik rij al een tijdje een 3 jarige, en sinds hij weer andere bespiering krijgt en weer wat is gegroeid, past het zadel niet meer goed.
Ik zou inderdaad wel beginnen met een goedkoper zadel, anders blijf je aan het zeulen met je dure zadel wat op dit moment wel past, maar straks misschien niet meer.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:07

yup, wintec is kunstof

Charaz

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:15

Wintec is kunstof, de boom is van ijzer (en geloof me (heb eens aan een losse boom staan trekken en sjorren) die dingen krijg je niet zomaar kapot)

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:18

Maar ja dan moet je natuurlijk wel op een wintec willen zitten.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:22

Een Wintec zit prima. Daarbij zijn ze erg praktisch in onderhoud en makkelijk verstelbaar. Een tweedehands hoeft niet zo duur te zijn, en ook nieuw zijn ze redelijk betaalbaar.
Ik zou persoonlijk liever het eerste (misschien twee jaar) op een kunststof zadel rijden dat 'meegroeit', dan dat ik direct een leren zadel aan laat passen dat ik met een halfjaar weg kan doen omdat het dan niet goed meer past.

...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:28

In dit geval lijkt een wintecje met verstelbare boom me een prima optie. Het zadel gaat een tijdje mee en als het niet meer past, maak je het weer passend. Als je paardje is uitgegroeid kun je gaan kijken naar een goed passend leren zadel.

* To Belg, or not to Belg *

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:46

Een leuk tweedehandsje zou ik zeker voor gaan. Ik heb zelf de "verstelbare" boom optie genomen met een nieuw Kieffer zadel en ben nu na 1.5 jaar (paard is nu 4.5) alsnog overgestapt naar een knappe tweedehands. Had ik gelijk moeten doen. In die 1.5 jaar is mijn ventje aardig van vorm verandered, heeft spieren gekregen waar hij ze eerst nog niet had, en is zeker 5 cm gegroeid, maar het zadel wat ik toch kocht ligt nog steeds perfect.... Hdet zit alleen niet lekker Knipoog

Europe is our playground

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:52

joycje schreef:
maar tis heel duidelijk dat hij nog een behoorlijk stukje gaat groeien.


Ik zou hem eigenlijk zelf nog minstens een volle zomer laten staan, in dat geval. Een nog sterk groeiend paard belasten met ruitergewicht gaat ten koste van zijn gezondheid.

Wat ik zelf doe met jonge paarden:
Ik begin niet eerst aan een tussenoplossing. Goedkopere zadels hebben een mindere kwaliteit aan pasvorm. Maar je paard gaat wel naar de pasvorm van het zadel groeien....
Imo is verstandig te investeren in een hele mooie tweedehands, zodat, als hij eruit groeit, jij waarschijnlijk hetzelfde geld wel weer terug krijgt voor dat zadel (ik denk nu letterlijk aan Stubben).

Toch; het gebeurt niet zo heel vaak hoor, dat een paard finaal onder het zadel weggroeit. Vaak is het heel makkelijk op te lossen door je zadel opnieuw te laten vullen, want weinig paarden groeien zichzelf in een geheel andere kamermaat.
In een hogere kwaliteit type zadel zit jezelf ook een stuk beter, dus dan is je paard mooi gezond in de rug en jij zit comfortabel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 07:40

Dees schreef:
Toch; het gebeurt niet zo heel vaak hoor, dat een paard finaal onder het zadel weggroeit. Vaak is het heel makkelijk op te lossen door je zadel opnieuw te laten vullen, want weinig paarden groeien zichzelf in een geheel andere kamermaat.


Het is bij mijn paard wel gebeurd. Toen hij kwam was hij zo 'mager' en slecht bespierd dat de Kieffer die ik (tweedehands toen eeen half jaar oud) kocht perfect lag. Ruim een jaar geleden deden zich rugklachten voor bij Givar. Wat bleek: het was echt te krap geworden! De kamer van het zadel is dus verbreed. Daarna was het rugprobeem (na verdere behandeling, rugpoblemen gaan niet zomaar weg) opgelost.

...

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:40

newforestlover schreef:
Wintec is kunstof, de boom is van ijzer (en geloof me (heb eens aan een losse boom staan trekken en sjorren) die dingen krijg je niet zomaar kapot)


Mijn wintec boom is een keer spontaan gebroken, fabricage fout bleek achteraf. Maar, Wintec is daar heel soepel in, ik ging gewoon naar de zaak waar ik het zadel gekocht had en kreeg prompt een splinternieuwe Wintec mee. De eigenaar van de winkel vertelde me dat Wintec daar erg correct in is en dat als de verdeler komt dat die het kapotte zadel gewoon meenam en dan ook de winkel er geen extra kosten aan had.
Aan dat nieuwe zadel had ik een paar jaar later heel vreemde scheuren aan de binnenkant, dus naar de winkel om die te laten repareren en ... je raadt het al, ik kreeg weer een spikslinternieuw zadel.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers