Paard continu honger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 14:30

scrabbel schreef:
Mijn gevoel is dat het hooi misschien ook erg lekker is. Maak je favoriete eten en je eet meer dan anders. Zelf zou ik kijken naar hooi dat minder lekker is en de helft hiermee vervangen. Zelf gaf je aan dat toen het hooi niet goed was het paard amper at. Het is dus geen stofzuiger die alles naar binnen blijft werken.

Hij vind alles lekker zolang het niet beschimmeld of muf is. Ik kan moeilijk slecht hooi gaan voeren toch?

Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:44

Een vette is het niet.

Misschien maisolie erbij?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 16:36

Vet is hij idd niet.

Ik heb zojuist hay chunks van pavo en digestmix van hartog gehaald om ook nog te geven naast zijn huidig rantsoen. En een extra hooinet voor stro te geven.

Ik ga bespreken met vriendin of ze eventueel wil overstappen op gewoon droog hooi. Ofwel moet ik zelf een paar balen hooi halen zodat ik een lengeling van raaigras en droog hooi kan aanbieden. Ken nog wel iemand die goed hooi heeft. Proberen kan altijd.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:06

Art_Ificious schreef:
Ofwel moet ik zelf een paar balen hooi halen zodat ik een lengeling van raaigras en droog hooi kan aanbieden. Ken nog wel iemand die goed hooi heeft. Proberen kan altijd.

Even (opnieuw) een uitleg omdat ik het idee heb dat je het (onbewust) nodeloos ingewikkeld maakt te volgen.

Raaigras is een grassoort.
Van raaigras kun je hooi, kuil, voordroog en graszaadhooi maken.

Wat jij bedoelt te zeggen, is dat je nu voordroog voert, en het gemaaide gras is raaigras.
Jouw gezochte 'droge hooi' kan net zo goed van dezelfde weide komen (met dus raaigras) maar dan is het langer gedroogd.

Wordt er eerst graszaad uit de aren geoogst, en de stengels daarna in een pak geperst dan heb je.. Graszaadhooi! Van raaigras ;)

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:56

Raaigras is een grassoort en als daarvan het hooi gemaakt wordt dan is het sws erg eenzijdig. Engelse Raai is koeiengras vanwege het eiwitgehalte, en het bevat weinig structuur/vezel. Dat zie je ook snel aan de koeienflatsen; dat is diarree. Een weidekoe heeft steviger mest als de wei gevarieerde soorten gras bevat.
En net als graszaadhooi altijd van 1 soort gras is, is hooi van alleen raaigras dat ook. Het is eenzijdig en eenzijdig hooi gaat niet langdurig goed bij paarden. Uiteindelijk krijgen ze tekorten of andere problemen. (vitaminebrok vult wel aan maar structuur en variatie etc is ook nodig)

Het heeft dus niets te maken met de manier van conserveren.
Mijn advies is om toch gevarieerd hooi aan te bieden; en dit hooi 50/50 ermee te mengen. Evt. kan daar nog stro bij.

Een analyse kost ongeveer 30 euro via Eurofins.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 20:57

Nou heb onze laatste baal open gesneden en dit is geen voordroog raaigras. Dit is gewoon hooi. Wel verpakt maar veel droger dan het andere.

Afbeelding

Inmiddels heeft hij ook een emmer hartog digest op. En heb een snoepnetje gehangen met hay chunks :D geeft hem ook nog eens extra bezigheid.

Afbeelding

Z'n algehele vorm is goed. Niet te mager maar ook niet te dik. Alleen mag er nog meer spier op. Maar we zijn even in pauze geweest. Beetje wintervakantie gekregen.
Sinds deze week rij ik hem wel weer omdat we de buitenpiste nu kunnen gebruiken.

Betere foto lukte niet. Hij wou niet stilstaan
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:58

Hoe zie jij dat dit geen raaigras is?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:03

Verpakt is nooit hooi. Voordroog wordt houdbaar door fermentatie en hooi door afsterving. Het ene vindt plaats onder leiding van bacteriƫn, het andere door oxidatie met zuurstof. Twee hele verschillende processen die resulteren in verschillende eindproducten.

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:19

Nogmaals: raaigras is het soort gras.

Voordroog, hooi, kuil is de manier van conserveren.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:27

Ik zou als ik jou was toch op maagzweren controleren. Mijn pony at ook zijn stro in de stal op (soms eerder dan zijn hooi)
Hij bleek idd maagzweren te hebben (scopie laten doen) en na behandeling daarvan is hij gestopt met zijn stal leegeten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 21:34

DuoPenotti schreef:
Hoe zie jij dat dit geen raaigras is?

Leverancier had in begin vermeld dat hij gewoon weidehooi heeft en raaigras. Omdat ik voor meer eiwitten ging raadde hij het raaigras aan.
Vriendin haar vriend besteld het weidehooi en dat is hetzelfde als de baal die we nu toevallig ook hebben.

996981 schreef:
Verpakt is nooit hooi. Voordroog wordt houdbaar door fermentatie en hooi door afsterving. Het ene vindt plaats onder leiding van bacteriƫn, het andere door oxidatie met zuurstof. Twee hele verschillende processen die resulteren in verschillende eindproducten.

Ik weet het ook wel hoor. Maar bedoelde dat dit wel droger is dan het raaigras. Dat verschil voel en hoor je gewoon ook echt (het ritselt meer). Het is idd niet zo droog als onverpakt hooi, ik heb beide al gehad dus ken de verschillen wel :) alleen met onverpakt hooi helaas ook veel erg stoffig gehad, schimmel (witte stofschimmel als je de plakken uiteen trok) en echt muf of veel takken en braamtakken met doornen dus wat de paarden niet willen eten.
Het valt niet mee om goed hooi te vinden wat ook geleverd wordt per baal of 2. Meestal leveren ze pas vanaf 8 balen, en dat kunnen wij niet droog weg zetten.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:52

Dan bedoel je dat deze baal voordroog droger is dan de baal voordroog die je hiervoor had. De grassoort staat daar los van. Raaigras kan net zo droog of nat in pak als iedere andere grassoort waar je hooi of kuil (voordroog) van kan maken.

Er is voor de meeste paarden niks mis met het voeren van voordroog. Het is echter geen hooi en moet ook niet zo genoemd worden.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:06

Van voordroog moet je altijd meer voeren omdat het droge stof gehalte lager is dan van onverpakt hooi.

Je kunt hem dus meer er van geven.
Het voorjaar komt er aan en het gras op de weide word weer voedzamer. Zou niks bij geven voor zijn gewicht want dat komt dan wel weer.
Gewoon voor nu wat meer van dat hooi voeren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 22:30

Ja ben blij met de warmere temperaturen in het vooruitzicht :)

Van dat voordroog krijgt hij gemiddeld zo'n 20kg per dag want op de wei krijgen ze ook van dat voordroog bijgevoerd.
Vandaag hadden ze hun portie op de wei niet op toen ik m'n paard eraf haalde om 18u40 om te rijden.

Zijn hooinet heb ik vanavond wel voller gepropt. Woog nu toch wel een pak meer. 1/4e stro en 3/4e van dat voordroog hooi.
Kreeg hem met moeite getild :')

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:12

Koop zo bagage weeghaak bij de action bv dam weet je echt wat je voert

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 23:46

genja schreef:
Koop zo bagage weeghaak bij de action bv dam weet je echt wat je voert

Deden we in begin al :) dan kwamen we op die 12 kg uit.

Vriendin heeft die weeghaak meegenomen we hebben hier geen zadelkast op stal namelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 19:49

Kijk eens... Hooinet is niet leeg (zit onderin nog stro in) en het snoepnetje met hay chunks ook niet helemaal leeg. En hij heeft vannacht/vanmorgen langer op stal gestaan voor hij buiten ging.

Misschien lag het dan toch aan de vezels? De hartog mix is erg vezelrijk.

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:52

Wat fijn!

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:58

Dat is mooi! Ga zo verder, zou ik zeggen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard continu honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 20:23

Thnx. Ga nu elke dag zo'n emmer hartog digest geven. En misschien ipv dat voordroog puur raaigras dit gemengd weidehooi blijven behouden.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:33

Een paardje op de stal waar ik sta had ook een maagzweer, en die at ook haar hele stal leeg. Nu het steeds beter gaat, eet ze ook steeds minder stro.[/quote]
Kreeg dat paard geen maagzweer door te weinig ruwvoer? En at ze niet haar stal leeg doordat ze te weinig ruwvoer had? Een hele stal leeg eten die echt goed opgestrooid is met dik stro dat lukt ze bijna niet in 1 nacht als ze ook een normale hoeveelheid ruwvoer gevoerd wordt en er een normale hoeveelheid stro in de stal ligt. Als je de vloer nog kunt zien door het stro en er dus haast niks ligt dan is er ook stro te weinig.