Paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 13:49

Hoi hoi! Ik wil eigen een paddock paradise maken maar ben bang dat het te klein gaat zijn. (Ik moet nog even meten hoeveel m2 het is.) We zitten op klei grond dus wil dan in de winter waarschijnlijk van die modderplaten leggen. Het zou dan voor een pony van 1,23m en een paard van +- 1,62m zijn.

Ben benieuwd wat jullie vinden of een andere manier hebben dat ze meer lopen en in de winter ook meer naar buiten kunnen. Voor water moeten ze sws naar de stal lopen en in de winter staan ze nu op een verhard stukje voor de stal en als de bak droog is even in de bak.


Afbeelding

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:23

Het fijne aan een PP is dat je op een klein oppervlakte veel kan doen, maar dan moet je het wel goed indelen.

Met de paddockplaten moet je wel rekening houden dat ze kunnen verzakken, dat is hier ook gebeurd met een jaar tijd (20 cm dieper dan waar we ze gelegd hadden)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:28

Ach, alles groter dan wat ze nu hebben is meegenomen toch? Hoeveel mag en kan je met die grond doen? Ben bang dat je op kleigrond flink moet afgraven en zand moet storten en het liefste ook nog wat draineren om het de hele winter door droog te houden. In ieder geval een goed stuk bestraten zodat ze met droge voeten kunnen eten en het ruwvoer niet in het zand of de modder verdwijnt. En afhankelijk of je de paarden in de nacht wel of niet terug op stal wilt zetten is een goede schuilstal met droge slaapplaats ook niet onverstandig.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:33

Als je langs de grens ( de rode lijn) een breed looppad van zand maakt, hou je het middengedeelte goed. Dat trappen ze in de winter dan niet stuk, zodat je de rest van het jaar wel een mooi goed begaanbaar stuk hebt. Dan kun je op verschillende plekken hooinetten ophangen of hooi in een bak doen. Maar dan wordt er meestal meer geknoeid.
Buren van onze stal hebben ook een looppad om hun weide ( voor pony en paard) en daar wat variatie aangebracht in: wat boomstammetjes neergelegd waar ze overheen moeten, een klein slootje overdwars en nog wat dingen ( ik zal vanmiddag eens goed kijken).

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:43

Met creatieve oplossingen kom je een heel eind. Bijvoorbeeld door om de longeercirkel ook een pad te maken, en die helemaal buitenom verder door te laten lopen. Door de buitenranden ook erbij te betrekken kun je meer lengte aan track maken.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 14:45

Celebi schreef:
Ach, alles groter dan wat ze nu hebben is meegenomen toch? Hoeveel mag en kan je met die grond doen? Ben bang dat je op kleigrond flink moet afgraven en zand moet storten en het liefste ook nog wat draineren om het de hele winter door droog te houden. In ieder geval een goed stuk bestraten zodat ze met droge voeten kunnen eten en het ruwvoer niet in het zand of de modder verdwijnt. En afhankelijk of je de paarden in de nacht wel of niet terug op stal wilt zetten is een goede schuilstal met droge slaapplaats ook niet onverstandig.


De paarden staan thuis dus de enigste waar ik toestemming aan moet vragen is mijn vader maar die snapt denk ik ook wel dat ik wil dat ze meer beweging hebben in de winter. En ‘s nachts ze wil ik ze wel in stal zetten. Misschien in de zomer wel 24/7 buiten maar die kleine vind het fijner om in de stal te staan ‘s nachts. En de stal die staat in de wei en daarvoor is het verhard daar staan ze nu met zijn 2en op.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:47

Je vader, maar misschien ook de gemeente. Ligt er een beetje aan of het deel bij het bouwblok hoort met wat je er mag doen qua zand storten/afgraven/draineren/bestraten.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 14:49

Ja dat is zeker zo

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 14:50

Lindsey_99 schreef:
Met creatieve oplossingen kom je een heel eind. Bijvoorbeeld door om de longeercirkel ook een pad te maken, en die helemaal buitenom verder door te laten lopen. Door de buitenranden ook erbij te betrekken kun je meer lengte aan track maken.


Daar dacht ik zelf ookal aan maar ik wil eigenlijk ook graag nog gras hebben.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:02

Weet je al hoe groot het is?
Ik zou zelf denk ik de longeercircel erbij betrekken en de delen waar ze veel lopen, dat is sowieso ingang maar als het maar een kort stuk is ook al snel het hele stuk goed inschatten qua afvoer van water. Klei wordt snel heel vies natuurlijk en modderplaten kunnen verzakken. Afgraven, platen én zand kan wel eens helpen, wellicht zelfs met drainage. Zou dan in elk geval kijken of je die rode lijn kan volgen en zo een rondje maken.

Onze paarden maken ook veel gebruik van de heuvel, dus als dat mag en je gaat toch afgraven dan kan je misschien daarmee een heuvel maken.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:06

Myponys1 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Met creatieve oplossingen kom je een heel eind. Bijvoorbeeld door om de longeercirkel ook een pad te maken, en die helemaal buitenom verder door te laten lopen. Door de buitenranden ook erbij te betrekken kun je meer lengte aan track maken.


Daar dacht ik zelf ookal aan maar ik wil eigenlijk ook graag nog gras hebben.


Dat kan toch prima? Tussen de tracks in kun je weitjes maken. Dat is juist de opzet van een PP.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:12

Zoiets, en de binnenhoeken afronden. Scherpe hoeken zijn niet handig.
De weides kunnen nog verder ingedeeld worden als ze groot genoeg zijn.

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:24

TS,je kunt via google maps met afstand meten opmeten hoe lang en breed je perceel is.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:25

RianneH schreef:
Weet je al hoe groot het is?
Ik zou zelf denk ik de longeercircel erbij betrekken en de delen waar ze veel lopen, dat is sowieso ingang maar als het maar een kort stuk is ook al snel het hele stuk goed inschatten qua afvoer van water. Klei wordt snel heel vies natuurlijk en modderplaten kunnen verzakken. Afgraven, platen én zand kan wel eens helpen, wellicht zelfs met drainage. Zou dan in elk geval kijken of je die rode lijn kan volgen en zo een rondje maken.

Onze paarden maken ook veel gebruik van de heuvel, dus als dat mag en je gaat toch afgraven dan kan je misschien daarmee een heuvel maken.


Ja ik heb het net even gemeten misschien dat het niet helemaal klopt!



Afbeelding

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:26

Ir111 schreef:
TS,je kunt via google maps met afstand meten opmeten hoe lang en breed je perceel is.


Oh dat wist ik niet! Heb het net allemaal lopend gemeten:)

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:29

Haha, nou ja, das goed voor je gezondheid, een stukje lopen. :P Hoort dat stuk met de longeercirkel er ook bij?

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:33

Ir111 schreef:
Haha, nou ja, das goed voor je gezondheid, een stukje lopen. :P Hoort dat stuk met de longeercirkel er ook bij?


Ja maar dat stukje gras ik ook niet heel veel en paden moeten dacht ik ook al 4 meter breed zijn dus ik weet niet dat als ik dat er bij doe of ik dan nog wel gras heb

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:38

Lindsey_99 schreef:
Zoiets, en de binnenhoeken afronden. Scherpe hoeken zijn niet handig.
De weides kunnen nog verder ingedeeld worden als ze groot genoeg zijn.

[ [url=m/JiX313.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit geen optie dan?

Met maar 2 paarden kun je de paarden ook wat smaller maken, bv 3 meter. Of op sommige plekken 4 meter en andere 3 meter. Beetje hoe t uitkomt.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 15:40

Ir111 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Zoiets, en de binnenhoeken afronden. Scherpe hoeken zijn niet handig.
De weides kunnen nog verder ingedeeld worden als ze groot genoeg zijn.

[ [url=m/JiX313.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit geen optie dan?

Met maar 2 paarden kun je de paarden ook wat smaller maken, bv 3 meter. Of op sommige plekken 4 meter en andere 3 meter. Beetje hoe t uitkomt.


Jawel maar dat stukje gras naast de longeerbak hoort er niet bij en ik weet niet of ik dat wel kan gebruiken want er rijden hier vaak grote vrachtwagen/trekkers. Ik kan het natuurlijk wel vragen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:55

Myponys1 schreef:
RianneH schreef:
Weet je al hoe groot het is?
Ik zou zelf denk ik de longeercircel erbij betrekken en de delen waar ze veel lopen, dat is sowieso ingang maar als het maar een kort stuk is ook al snel het hele stuk goed inschatten qua afvoer van water. Klei wordt snel heel vies natuurlijk en modderplaten kunnen verzakken. Afgraven, platen én zand kan wel eens helpen, wellicht zelfs met drainage. Zou dan in elk geval kijken of je die rode lijn kan volgen en zo een rondje maken.

Onze paarden maken ook veel gebruik van de heuvel, dus als dat mag en je gaat toch afgraven dan kan je misschien daarmee een heuvel maken.


Ja ik heb het net even gemeten misschien dat het niet helemaal klopt!



[ [url=m/Q579tt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan zou ik het rode pad dat jij tekent volgen. Waar is de ingang van je stal? Ik zou het stukje van 5x9 (linksboven in) een paddock maken, dat ziet er nu ook al verhard uit. De hoeken schuin maken zodat ze vloeiend de bochten om kunnen. Evt de hoek rechts onder in wat wat ruimer schuin maken zodat je er een hooipunt kunt maken. Dan paadje naar de ingang van de longeercirkel maken zodat ze daar ook vrij in en uit kunnen lopen. Als je daar niet wil voeren zou je af en toe takken kunnen aanbieden of zoutblokken ophangen. En anders is het een fijne plek om te chillen, rollen etc. Bij ons is er niks te beleven in de bak maar ze staan / liggen er toch regelmatig.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 16:04

De ingang van de stal is bij dat hoekje en dat is inderdaad verhard maar daar gaan we geen paddock van maken want dat is ook de poets/ wasplaats

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:08

Waarom zou je dat er niet bij trekken? Je gebruikt dat hooguit een uurtje per dag. Je paarden kunnen het de overige 24 uur gebruiken. Als je zorgt dat je het kunt afsluiten als je er bezig bent kun jij het gebruiken als was/poetsplek en de paarden hebben extra ruimte als jij er niet bent.

Zeker als je beperkt de ruimte hebt is het handig om ruimtes een dubbele functie te geven. Net als de longeercirkel.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:21

Ik heb zelf best een groot stuk beschikbaar en had nooit eerder een track gehad. Ik heb hier nu wel een track maar ik verbaas me echt hoeveel meer ze lopen als je een track om je wei hebt. Juist alleen al door die paden lopen ze veel meer. Voordeel is dat ze ook meer zullen lopen op een kleiner stuk en waardoor je dus per definitie minder ruimte nodig hebt om ze toch te laten bewegen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:37

Niet te benauwd zijn om de breedte van de paden te varieëren bij maar 1 paard en pony.
De tracks bij ons lopen tussen bomen door en het smalste deel is iets van 1,5 meter. Ik kan er net met de tractor door.
Het breedste deel 4 meter en de rest alles ertussen, maar net hoe het uitkomt. Zolang het waar kan maar breed genoeg is, is een stukje wat smaller is geen probleem. Hier lopen 2 shetten en een Tinker. Bij meer paarden is het niet zo handig, maar voor 2 of 3 komt het minder nauw.

Myponys1
Berichten: 33
Geregistreerd: 04-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:26

Ir111 schreef:
Waarom zou je dat er niet bij trekken? Je gebruikt dat hooguit een uurtje per dag. Je paarden kunnen het de overige 24 uur gebruiken. Als je zorgt dat je het kunt afsluiten als je er bezig bent kun jij het gebruiken als was/poetsplek en de paarden hebben extra ruimte als jij er niet bent.

Zeker als je beperkt de ruimte hebt is het handig om ruimtes een dubbele functie te geven. Net als de longeercirkel.


Dat verharde stuk gebruiken we ook daar staan ze in de winter overdag op en in de zomer hebben ze dat stuk ook gewoon en de longeercirkel gebruiken we in de winter ook als paddock