Hoeveel kilo hooi in de nacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:21

Ja, ik denk idd dat het aan alle stalhouders ligt. :j
Die weten niks van paardenhouden/ voeren af.

DuoPenotti

Berichten: 29809
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:21

Niet elke baal is anders als ze van dezelfde partij komen.
Dan zit er misschien iets verschil maar niet veel.
En dan kun je van die partij een paar plukken uit de baal van nu pakken en een paar plukken uit die bij wijze van morgen open gaat.

Ja je eigen hooi idem dito.
Ja dat is duur. Vind ik ook.
Maar anders weet je niks.

Ik hen zelf maar een halve volbloed gehad van Kafu xx.
Dus geen vergelijk.
Wel paarden die op andere stallen mager stonden.
Alles is hier dik geworden.

Maar die kregen ook gewone brok bij. Geen vital bix oid waar je weinig van moet voeren omdat het paard te dik staat.
Dat is wat ik mijn vette paarden voer :+

Van zulke stallen zou mijn paard helemaal gek zijn geworden. Ook de wever die dus mager hier kwam. Die deed dat ook in paddocks.
Jammer dat je niks anders kunt vinden want daar zit vast ook een deel van het probleem.

Deze paardentandarts ja arts dus geen gebits verzorger. Doet ook aan voedingsadviezen.
https://www.depaardentandarts.nl/

Dan heb je een dierenarts die ook veel van voeding weet.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:25

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Nu kun je wel gepikeerd reageren maar nu heb je blijkbaar je tassen pas gewogen. Eerder ging het om plakken.

En je weet dat een dierenarts weinig leert over voeding?
En gezien je paard nog mager staat heeft hij dus ook niet het juiste antwoord.
Dan heb je meer aan een voedingsdeskundige maar die wil ook weten wat er in je hooi zit.
Maar dat is je ook pas 10 keer aangeraden dat te laten analyseren.

Eventueel met bloed trekken om te zien of daar te korten zijn.

En hoe staat je paard gestald?
Kan hij lekker zijn energie en stress kwijt door het ravotten met andere paarden op minimaal een bak grootte paddock met hooi? Of nog liever hele dag hapje stapje met het hoofd omlaag wei.
Zodat daar de maagzweer niet van komt.
Of staat hij alleen op een 10x10 paddock.

Alles speelt mee.
Maar wat ik in de nacht aan mijn paarden voer die hele dagen op gras staan is voor jou niet nuttig. :)


Ik heb een analyse besteld, maar elke baal is anders toch. Dus in hoeverre heeft dit zin om te doen? Dan moet ik eigk voor E60 analyseren want en m'n eigen hooi EN hooi van stal, vind het een boel geld. En dan, komt er een nieuwe baal en moet ik er wéér 30 euro achteraan gooien? Niet realistisch.

Dit is een dierenarts die meer papieren heeft dan enkel dierenarts. Maar een voedingsdeskundige kan ik zeker eens raadplegen. Heb je tips?
10*10 paddock met hoopjes hooi om 10.00/13.00, binnen om 15.30/ 19.00/22.00. dat is dan de best voerende stal in de wijde omgeving. met 3 andere paarden staat hij, ze groomen elkaars nek kapot dus ik geloof best dat ze elkaar lief vinden

Ik heb het idee dat Engelse volbloeden überhaupt veel meer nodig hebben dan elk ander warmbloed paard. Ik voer nu 8kg voor de nacht aan hooi bij. Is volledig op volgende ochtend. Dus ik zit een beetje in dubio of die 8kg niet nog verder omhoog moet.
Alle stalhouders zeggen dat ze genoeg voeren en paarden allemaal te dik worden, maar ik heb het idee dat ze geen kennis hebben van/ervaring met een volbloed. Die red het niet met het kwpn/warmbloed rantsoen.


Maar als je van mensen die veel meer ervaring hebben met Engels volbloeden tips krijgt doe je er niks mee, omdat je vast houdt aan eigen principes. Terwijl paard duidelijk laat zien dat jouw principes niet bij hem passen.

Want het is echt heel vaak zo dat ruwvoer alleen echt te weinig is voor ze. En ook een balancer erbij is niet voldoende qua voedingsstoffen of een muesli waar je weinig van hieft te geven. Dat is leuk voor paarden die niet aan moeten komen. De ev's hebben die koolhydraten nodig. Naast dat jouw paard dus waarschijnlijk veel stress heeft door verhuizingen en allerlei problemen. Met stress is aankomen ook heel moeilijk, laat staan wanneer ze ook niet voldoende koolhydraten binnen krijgen. Dan teren ze elke keer weer in.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 09:32

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Nu kun je wel gepikeerd reageren maar nu heb je blijkbaar je tassen pas gewogen. Eerder ging het om plakken.

En je weet dat een dierenarts weinig leert over voeding?
En gezien je paard nog mager staat heeft hij dus ook niet het juiste antwoord.
Dan heb je meer aan een voedingsdeskundige maar die wil ook weten wat er in je hooi zit.
Maar dat is je ook pas 10 keer aangeraden dat te laten analyseren.

Eventueel met bloed trekken om te zien of daar te korten zijn.

En hoe staat je paard gestald?
Kan hij lekker zijn energie en stress kwijt door het ravotten met andere paarden op minimaal een bak grootte paddock met hooi? Of nog liever hele dag hapje stapje met het hoofd omlaag wei.
Zodat daar de maagzweer niet van komt.
Of staat hij alleen op een 10x10 paddock.

Alles speelt mee.
Maar wat ik in de nacht aan mijn paarden voer die hele dagen op gras staan is voor jou niet nuttig. :)


Ik heb een analyse besteld, maar elke baal is anders toch. Dus in hoeverre heeft dit zin om te doen? Dan moet ik eigk voor E60 analyseren want en m'n eigen hooi EN hooi van stal, vind het een boel geld. En dan, komt er een nieuwe baal en moet ik er wéér 30 euro achteraan gooien? Niet realistisch.

Dit is een dierenarts die meer papieren heeft dan enkel dierenarts. Maar een voedingsdeskundige kan ik zeker eens raadplegen. Heb je tips?
10*10 paddock met hoopjes hooi om 10.00/13.00, binnen om 15.30/ 19.00/22.00. dat is dan de best voerende stal in de wijde omgeving. met 3 andere paarden staat hij, ze groomen elkaars nek kapot dus ik geloof best dat ze elkaar lief vinden

Ik heb het idee dat Engelse volbloeden überhaupt veel meer nodig hebben dan elk ander warmbloed paard. Ik voer nu 8kg voor de nacht aan hooi bij. Is volledig op volgende ochtend. Dus ik zit een beetje in dubio of die 8kg niet nog verder omhoog moet.
Alle stalhouders zeggen dat ze genoeg voeren en paarden allemaal te dik worden, maar ik heb het idee dat ze geen kennis hebben van/ervaring met een volbloed. Die red het niet met het kwpn/warmbloed rantsoen.


Maar als je van mensen die veel meer ervaring hebben met Engels volbloeden tips krijgt doe je er niks mee, omdat je vast houdt aan eigen principes. Terwijl paard duidelijk laat zien dat jouw principes niet bij hem passen.

Want het is echt heel vaak zo dat ruwvoer alleen echt te weinig is voor ze. En ook een balancer erbij is niet voldoende qua voedingsstoffen of een muesli waar je weinig van hieft te geven. Dat is leuk voor paarden die niet aan moeten komen. De ev's hebben die koolhydraten nodig. Naast dat jouw paard dus waarschijnlijk veel stress heeft door verhuizingen en allerlei problemen. Met stress is aankomen ook heel moeilijk, laat staan wanneer ze ook niet voldoende koolhydraten binnen krijgen. Dan teren ze elke keer weer in.[/quote]

Omdat zij er kilo's krachtvoer in duwen waar mijn paard op ontploft. Als ik vraag om ruwvoer-basis advies, dan maken ze je met de grond gelijk. Terwijl ik het bv met 2x2kg multibeet ook wel red , maar dat is lastig dan moet de stalhouder dat gaan geven elke ochtend. Overigens adviseerde niemand multibeet, terwijl priores niet voldoende hielp. Dan begonnen ze weer over kilo's krachtvoer en. Recent voor het eerst wat gerichtere voer tips gehad, waar ik wat mee kan. Maar staat overigens los van hoeveel kilo ruwvoer in de nacht.
Een sober klein paard minder dan grote volbloed, snap ik. Ook afhankelijk v inspanning, snap ik.
Heb mn antwoord al, las hier dat er meer 8-10kg voor de nacht voeren, leek mij zo veel maar komt dus vaker voor. Ik ga van 8 naar 10kg voor de nacht dus.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:35

Je hebt ook zat tips gekregen wat helemaal niet over kilo's krachtvoer ging. Alleen dat ruwvoer alleen, ook ruwvoer vervangers, gewoon heel vaak NIET genoeg is.
Maar je blijft telkensnterug komen op alleen het ruwvoer. Je zult ook moeten weten wat hij overdag krijgt en de tijd waarin hij het opeet zegt niks over of het voldoende is of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:41

Probeer eens Equi-Jewel, speciaal ontwikkeld voor paarden met een hogere energiebehoefte, zoals de volbloed. Een volbloed heeft gewoonweg andere energiebehoeften.

Zo lang als jij struggles hebt met het op gewicht krijgen/houden van je paard is niet normaal.

Je hebt een volbloed, voer ernaar. Maar dat is ook al zo vaak gezegd. Je blijft maar topics openen, berichten op Facebook schrijven, en het komt allemaal op hetzelfde neer: je paard heeft voer nodig dat hem meer energie geeft, zodat hij ook iets heeft om spieren mee op te bouwen en aan te komen. Dat gaat je niet lukken met enkel hooi. En al helemaal niet wanneer je de samenstelling van dat hooi niet weet.

Mensen met jarenlange ervaring met het houden van Volbloeden hebben je tips gegeven, jij kiest ervoor ze in de wind te slaan. En zit dus nog steeds met een mager paard.

Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:26

_San87_ schreef:
Probeer eens Equi-Jewel, speciaal ontwikkeld voor paarden met een hogere energiebehoefte, zoals de volbloed. Een volbloed heeft gewoonweg andere energiebehoeften.

Zo lang als jij struggles hebt met het op gewicht krijgen/houden van je paard is niet normaal.

Je hebt een volbloed, voer ernaar. Maar dat is ook al zo vaak gezegd. Je blijft maar topics openen, berichten op Facebook schrijven, en het komt allemaal op hetzelfde neer: je paard heeft voer nodig dat hem meer energie geeft, zodat hij ook iets heeft om spieren mee op te bouwen en aan te komen. Dat gaat je niet lukken met enkel hooi. En al helemaal niet wanneer je de samenstelling van dat hooi niet weet.

Mensen met jarenlange ervaring met het houden van Volbloeden hebben je tips gegeven, jij kiest ervoor ze in de wind te slaan. En zit dus nog steeds met een mager paard.

Dit.

Heb er niet meer aan toe te voegen en ben het volledig met San87 eens

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:36

Het is lastig om uit te vogelen hoeveel ruwvoer een paard precies nodig heeft, dat hangt heel erg van soort paard en soort hooi af.
Voor paarden die wat schraal blijven geef ik ‘swinters altijd zoveel hooi mee voor ‘s nachts dat er de volgende ochtend nog wat ligt. Dan weet ik zeker dat ze genoeg hebben gehad.
Ik denk dat je met jouw hooibalen minstens een half pak per nacht moet geven en waarschijnlijk nog meer.

veranadautje
Berichten: 1290
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:13

Miss_Mii21 schreef:
veranadautje schreef:
Ze krijgen hier 8 kilo voor de nacht (21:30 tot 8:30 )daarna gaan ze de wei op met onbeperkt gras en hooi.


Hier indd ook 8 kg nu tussen 20.00-10.00 . Is altijd volledig op volgende ochtend.


Mijn Haflinger heeft smorgens nog veel op de grond de Tinker heeft meestal nog 1,5 kilo in zijn net

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:22

irmaz schreef:
Het is lastig om uit te vogelen hoeveel ruwvoer een paard precies nodig heeft, dat hangt heel erg van soort paard en soort hooi af.
Voor paarden die wat schraal blijven geef ik ‘swinters altijd zoveel hooi mee voor ‘s nachts dat er de volgende ochtend nog wat ligt. Dan weet ik zeker dat ze genoeg hebben gehad.
Ik denk dat je met jouw hooibalen minstens een half pak per nacht moet geven en waarschijnlijk nog meer.


Ja precies, zie hier soortgelijke hoeveelheden voorbij komen voor de grotere paarden. Ik heb ook al wat rijker hooi gekozen bij inkoop, maar wat je zegt waarsch is er meer nodig. Morgen extra plak er in denk ik. En dan eens kijken hoeveel daar volgende avond nog van over is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:35

Misschien overbodige informatie, maar extra eiwitten voeren heeft eigenlijk alleen zin als het paard dan ook in fatsoenlijke training staat. Alleen dan krijg je er een bovenlijn op. Eiwitten alleen zonder training is zonde van je geld en maken je paard hooguit heter.

Als het puur gaat om „dikker worden“ dan is het net als bij mensen; er moeten dan gewoon meer calorieen in en dat zijn voornamelijk vetten en suikers.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:51

Mijn merrie van 650 kilo eet ongeveer 18-20 kilo hooi in 24 uur. Voordroog is het 20-25 kilo.
Mijn shetlander eet bijna 5 kilo in 24 uur (weegt 160 kilo)

(ze hebben onbeperkt hooi, ik voer 1x per dag ongeveer bovenstaande hoeveelheden en ze hebben het niet schoon op).

Wegen is weten. Goed om dat eens te gaan doen. De losse tassen wegen, en na het vullen wegen, dan weet je wat hij echt eet in een nacht. Er zijn op internet ook bepaalde tools waar je kan uitrekenen hoeveel hooi een paard ongeveer moet eten (afhankelijk van de droge stof etc. Dat weet je pas na hooi testen).

Sky_As

Berichten: 4764
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:27

als een paard stress ervaart op een stal of niet op zijn plaats is kun je voeren wat je wilt. Ik heb niet alles gelezen, maar ook maagzweren etc. (die hij dus (gehad?) heeft), duiden daarop.
Dus ik zou toch kijken of je daar niet iets aan kan doen. Een mens die stress heeft, kan iedere dag fastfood eten en andere dikmakers, en toch broodmager blijven.

Alles staat met elkaar in verbinding. Dus zowel voeding, maar ook zeker hoe je paard zich voelt. (en dat werkt 2 kanten op, dus in een cirkel).

Daarnaast is analyseren in mijn ogen als je op pension staat waar ze maandelijks wisselen van zendingen/partijen ruwvoer (want dat is nu vaak eenmaal het geval) echt zinloos en zonde van je geld. Dan kun je nog beter je paard bloed laten trekken om te kijken wat hij tekort komt.

Bij ons op stal is bijvoorbeeld altijd het tegenovergestelde aan de hand, 95% van de paarden is te dik. En wij proberen echt hooi af te wegen en in hooinetten te voeren omdat de meeste anders echt teveel krijgen. Paarden die bij ons op stal te dun zijn (zijn er vaak pas net), maar als ze te dun blijven dan hebben ze vaak een onderliggend iets.......

Dus ik zou naast eens contact opnemen met een voedingsdeskundige, toch ook eens kijken of het totale management van de stal waar je nu staat wel bij je paard past...want stress, is niet tegenop te voeren.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:35

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie van 650 kilo eet ongeveer 18-20 kilo hooi in 24 uur. Voordroog is het 20-25 kilo.
Mijn shetlander eet bijna 5 kilo in 24 uur (weegt 160 kilo)

(ze hebben onbeperkt hooi, ik voer 1x per dag ongeveer bovenstaande hoeveelheden en ze hebben het niet schoon op).

Wegen is weten. Goed om dat eens te gaan doen. De losse tassen wegen, en na het vullen wegen, dan weet je wat hij echt eet in een nacht. Er zijn op internet ook bepaalde tools waar je kan uitrekenen hoeveel hooi een paard ongeveer moet eten (afhankelijk van de droge stof etc. Dat weet je pas na hooi testen).


Dat zijn echt geen normale hoeveelheden. Ik ben zeer benieuwd of deze dieren dan ook hard in training staan of hoe dit onder controle te houden is zonder obesitas.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:37

Die stess is toch niet meer aan de orde?
Volgens mij schreef TS dat er destijds 8 weken stress was vanwege een boxrust die inmiddels al een tijd achter de rug is.

Ik ben wel benieuwd of het misschien domweg arm hooi is.
Misschien nog interessant om te weten (niet direkt relevant omdat TS geen nat hooi geeft): een paard van een stalgenoot was al lang echt graat mager (echt schandalig mager). Ze wilde perse niet meer krachtvoer geven, maar dat was een ander probleem.
Ze voerde gestoomd hooi (uit zo‘n stomer) en meerderen hebben haar toen gezegt dat er waarschijnlijk domweg te veel suiker uit het hooi verdween. Nu is ze 12 weken gestopt met stomen en halleluja, er komt weer vlees op het paard.
Ofwel: het arme dier had een enorm suiker tekort.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:55

Miss_Mii21 schreef:
veranadautje schreef:
Ze krijgen hier 8 kilo voor de nacht (21:30 tot 8:30 )daarna gaan ze de wei op met onbeperkt gras en hooi.


Hier indd ook 8 kg nu tussen 20.00-10.00 . Is altijd volledig op volgende ochtend.


Nou dan hoef je toch helemaal niks te vragen hier aan de betweters op bokt!?

Hij krijgt te weinig als het helemaal op is! Zo simpel is het.
En nee 4 plakken is niet veel voor een volbloed om daar van 8 savonds tot 10 smorgens mee te moeten doen. Dat is bar weinig zelfs
Laatst bijgewerkt door Popstra op 04-03-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4764
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:55

Dat is de vraag....als je voor je gevoel heel veel voert...en het paard lijkt maar niet aan te komen.
Dan kan het toch zijn dat het paard zich op een plek niet zo fijn voelt.

In het verleden heel vaak meegemaakt, ook op onze vorige stal.
Dat paarden daar kwamen als zijnde veel te mager, en niet dik te krijgen, en binnen enkele maanden kwamen ze toch aan, en waren de meeste zelfs wat te dik. En op die stal was het voerbeleid echt niet super top.

Dus soms ligt er meer achter, dan enkel maar in het voer lopen rommelen. (zeker als je daar naar je mening al vrij veel voor doet).

Daarnaast proef ik in de posts van de TS toch ook een bepaalde irritatie richting de stalhouder (geen rekening houden met revalidatieschema, niet mee willen werken aan voldoende hooi voeren, kilo's krachtvoer er in willen doen). Dus vandaar ook mijn vraag, zijn ze daar wel op hun plaats?

Tuurlijk is voer de basis, maar je ergens op je plek voelen, kan zeker heel veel invloed hebben op het totaalplaatje.
En idd, als het hooi op is smorgens, en je paard is te mager, dan krijgt hij waarschijnlijk nog steeds te weinig. Dus nog meer voeren. Wil je dat niet/vind je dat te duur naast je stalgeld, dan kom ik weer bij het vorige punt. Dan past het stalbeleid waarschijnlijk niet bij jullie.

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:26

Hier voer ik 15kg per paard per 24 uur.
6kg in de morgen en 9kg halverwege de avond.
Alles in slowfeeders en in netten en ze zijn aan de dikke kant.

Je paard heeft maagproblemen toch? Ik zou de muesli weglaten. Die kan te scherp zijn. Een goede balancer met bijvoorbeeld Agrobs flapjes of een grasbrok zou ik eerder geven dan muesli.

Hopelijk begint het weideseizoen snel voor je paard, dan komt ie vast sneller aan.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:58

boemel schreef:
Hier voer ik 15kg per paard per 24 uur.
6kg in de morgen en 9kg halverwege de avond.
Alles in slowfeeders en in netten en ze zijn aan de dikke kant.

Je paard heeft maagproblemen toch? Ik zou de muesli weglaten. Die kan te scherp zijn. Een goede balancer met bijvoorbeeld Agrobs flapjes of een grasbrok zou ik eerder geven dan muesli.

Hopelijk begint het weideseizoen snel voor je paard, dan komt ie vast sneller aan.


Ik weet niet welke muesli TS geeft maar er bestaan mueslies speciaal voor gevoelige magen zoals havens gastro (+), pavo ease en excel, ect. Ik zou dan eerder naar die opties gaan dan naar grasbrok. Grasbrok ken ik vooral als een optie voor oudere paarden die niet meer goed kunnen kauwen.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:59

Poekkie schreef:
Dat zijn echt geen normale hoeveelheden. Ik ben zeer benieuwd of deze dieren dan ook hard in training staan of hoe dit onder controle te houden is zonder obesitas.


Nee, semi pensioen. Alleen recreatief voor de shet en het paard alleen soms wandelen.

De pony is perfect. Die staat op graszaadhooi (80%) en weidehooi (20%).
Het paard is nu te dik, maar dat komt door de overgang naar voordroog. Op hetzelfde hooi als de pony is ze ook altijd goed op gewicht gebleven. Vorig jaar moest ik ze beide bijvoeren om op gewicht te blijven. Het ligt ook aan het soort hooi dat je voert.

De paarden worden 2x per jaar gewogen en gebodyscored.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:01

Dank voor de verduidelijking. Graszaadhooi zal idd een groot verschil maken.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:54

Toen ik m'n volbloed kocht als jonge gup kwam ze uit training, aka, veeeel krachtvoer. De overgang naar recreatiepaard dat overwegend buiten gehouden werd viel haar in het begin zwaar.
In den beginne kreeg ze dus 2kg basismuesli, 1kg geplette gerst, een scheutje olie erdoor, weidegang overdag, onbeperkt hooi in het winterseizoen en 's nachts op stal kreeg ze 12-15kg hooi. Dat was 's morgens op én ze had daarnaast ook bijna al het stro opgepeuzeld.
Heeft een klein jaar geduurd voor ze aangepast was aan haar nieuwe leven.
Nu zou ze nog steeds die hoeveelheden kunnen wegwerken maar dan zou ze nu moddervet worden.
Ze krijgen hier met hun 2tjes (volbloed en c-pony) 30-45kg hooi/24u. De merrie krijgt er nu ook 2kg merriebrok bij maar die is bijna uitgeteld dus kan het wel gebruiken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:00

Hier Tinkers met stokmaat rond de 1.55. Onbeperkt hooi zonder slowfeeder. Ze eten in de winterperiode 15-18 kilo per paard per 24 uur. Dit is met deze droge dagen al gezakt naar zo’n 12 kilo. In de zomer 2-4 uur graastijd en het zakt naar 8-10 kilo per paard per 24 uur. Ik ben wel iemand die rijkelijk voorziet in bijvoer (voor koudbloed begrippen). Veel paarden eten (te)veel ruwvoer door een eiwit- of mineralentekort.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoeveel kilo hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:37

Wat een hoeveelheden!

Miin merrie van 1,64 krijgt in de nacht (21/22 uur naar binnen en 8:30 er uit) 1 hooi met met onderin ongeveer 1kg gerstestro en 3,5/ a 4kg hooi of droge voordroog van bemest land. Dit heeft ze in de ochtend meestal op met wat stro op de grond wat ze uit het net heeft getrokken maar nog niet opgegeten.

Als ze overdag niet op het land gaan krijgt ze in de groep in de ochtend nog 4kg hooi/voordroog en in de middag 2. Er is altijd nog ergens stro te knabbelen dus ze hoeft geen lege maag te hebben.

Ze is te dik. Wordt 3 a 4x per week half uur getraind.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 11:38

Sky_As schreef:
Dat is de vraag....als je voor je gevoel heel veel voert...en het paard lijkt maar niet aan te komen.
Dan kan het toch zijn dat het paard zich op een plek niet zo fijn voelt.

In het verleden heel vaak meegemaakt, ook op onze vorige stal.
Dat paarden daar kwamen als zijnde veel te mager, en niet dik te krijgen, en binnen enkele maanden kwamen ze toch aan, en waren de meeste zelfs wat te dik. En op die stal was het voerbeleid echt niet super top.

Dus soms ligt er meer achter, dan enkel maar in het voer lopen rommelen. (zeker als je daar naar je mening al vrij veel voor doet).

Daarnaast proef ik in de posts van de TS toch ook een bepaalde irritatie richting de stalhouder (geen rekening houden met revalidatieschema, niet mee willen werken aan voldoende hooi voeren, kilo's krachtvoer er in willen doen). Dus vandaar ook mijn vraag, zijn ze daar wel op hun plaats?

Tuurlijk is voer de basis, maar je ergens op je plek voelen, kan zeker heel veel invloed hebben op het totaalplaatje.
En idd, als het hooi op is smorgens, en je paard is te mager, dan krijgt hij waarschijnlijk nog steeds te weinig. Dus nog meer voeren. Wil je dat niet/vind je dat te duur naast je stalgeld, dan kom ik weer bij het vorige punt. Dan past het stalbeleid waarschijnlijk niet bij jullie.


Overigens geen enkele stal in de wijde omgeving die 'onbeperkt' voert in dit geval. Dus overal moet je bijvoeren en op alle plekken in de buurt staan ze uren zonder, omdat ze kleine hoopjes krijgen en/of ze krijgen buiten helemaal geen voer. Nu is het overdag OK, dan kan ik zelf het nacht-probleem oplossen. Stalprijs is iets lager dan eerder, extra voerbeurt en indd wat je zegt als het te weinig is voer je zelf bij. Dat doe ik nu dus voor de nacht. Het 'is het op, dan is het te weinig' , in dat geval kiep ik er een extra plak in en ga eens kijken wat er gebeurt. Tnx voor je tip.