Verhuizen of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 21:23

September vorig jaar ben ik met mijn paard verhuisd. Van een grote stal met wedstrijden 2 binnen en 2 buitenbakken naar een kleine stal met enkel buitenbak. Omdat ik mijn paardje meer hooi en buitenlucht gunde. Voor mezelf heb ik spijt..

Ik mijn binnenbak, springmateriaal en de aansluiting enorm. Ik ben een springruiter die anders vrij fannatiek rijd, maar nu met de winter is het haast onmogelijk. In het donker is mijn paard buiten te schrikachtig (bak staat op een winderige plek met veel wapperend plastic) met een beetje regen is de bak te nat en wordt nooit gesleept.

Nu heb ik een andere stal gevonden, springstal met binnen en buitenbak eb en vloed bodem. Ik twijfel enorm of ik moet verhuizen. Het is verder weg (15min ipv 5min) en wat duurder (310eu ipv 255eu).
Paarden komen prima buiten in kudde (winter paar uur, zomer van sochtends tot savonds) (nu winter 6u en zomer 24/7 zonder gras en alleen met buren)
Grote stal met stro 3,5x3,5 (nu 3x4) en voldoende hooi.

Wat zouden jullie doen? Blijven staan en weinig kunnen rijden, maar wel goedkoop en vlakbij.
Verhuizen en meer plezier doordat ik kan springen en meer kan rijden, maar duurder.

Nu komt hij meer buiten, maar alleen. Daar komt hij wat minder buiten maar in kudde en zomers op gras.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:41

Ik zou gelijk verhuizen.
Beter iets minder buiten dan uren alleen staan.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:46

Verhuizen! Zowel voor je paard als voor jezelf. Ik denk als ik het zo lees ga je spijt krijgen als je het niet doet. Je paard gaat er niet op achteruit, en jij kunt weer beter genieten van je sport/hobby. Sterker nog, ik geloof dat het voor je paard ook fijner is om regelmatig te trainen dan wisselend.

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:47

Ik zou ook verhuizen. Je moet ook gelukkig zijn op de plek waar je paard staat.

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:59

Verhuizen. Als je het kan opbrengen met duurder stalgeld en iets langere reistijd.
Je eigen plezier is dat zeker waard!

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:10

Ik zou afhaken op 6 uurtjes buiten, maar helaas is dat vrij ''normaal''. Als je paard nu echt alleen staat in een (nat) paddockje, zou ik inderdaad verhuizen naar waar hij vrijer is met vrienden. Misschien je oog uit houden voor net iets meer vrijheid, 18 uur binnen is nog steeds ontzettend veel. Dat jij er beter uitkomt is uiteraard fijn, goed dat je het welzijn van je paard erbij betrekt, die moet er immers 24 uur staan.

nick_en_ik

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:12

Ook ik zeg verhuizen. Zelf, helaas, ook meermaals moeten verhuizen, soms ook omdat ik merkte dat ik het zelf op de stal niet fijn vond. Kan heel egoïstisch tegenover je paard klinken op het eerste gezicht. Maar als jij je niet goed voelt op een stal kan dat ook (in)direct weer impact op jouw paard hebben. Dat heb ik in ieder geval wel gemerkt, het vlot dan allemaal toch niet zo lekker. De lol gaat er dan snel vanaf, dat was bij mij het geval.
Dus een plek waar zowel jij als je paard thuis voelen is zo ontzettend belangrijk!
Nu sta ik echt op een superfijne stal, en het kost wat, maar dan heb je ook wat. Is het echt dubbel en dwars waard :j

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:14

nick_en_ik schreef:
Ook ik zeg verhuizen. Zelf, helaas, ook meermaals moeten verhuizen, soms ook omdat ik merkte dat ik het zelf op de stal niet fijn vond. Kan heel egoïstisch tegenover je paard klinken op het eerste gezicht. Maar als jij je niet goed voelt op een stal kan dat ook (in)direct weer impact op jouw paard hebben. Dat heb ik in ieder geval wel gemerkt, het vlot dan allemaal toch niet zo lekker. De lol gaat er dan snel vanaf, dat was bij mij het geval.
Dus een plek waar zowel jij als je paard thuis voelen is zo ontzettend belangrijk!
Nu sta ik echt op een superfijne stal, en het kost wat, maar dan heb je ook wat. Is het echt dubbel en dwars waard :j

Precies dit

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:17

Verhuizen! Mijn paard stond op de vorige stal de hele dag alleen in een paddock in de winter. Er was gezegd toen ik daar kwam dat er een paard bij zou komen. Dat gebeurde niet en ik zag mijn paard wegkwijnen zonder andere paarden.
Snel verhuisd en nu in een koppel. Wel wat korter in de paddock in de winter maar hij is toch opgeknapt! Helemaal blij met zijn kudde.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 08:40

Dank voor jullie reacties.
Hij staat nu zomer en winter op de wei van 100x25. Dus wel de ruimte, maar geen graspriet meer te bekennen natuurlijk. Hij speelt regelmatig over het draad met de buurman, maar vind dat toch anders dan als ze echt samen staan. Paardje is nu wel gelukkig lijkt het, maar dat leek hij op zn vorige stal ook en toen stond hij met ieder regendrupje 24/7 binnen in een stal van 3x3.

Op de nieuwe stal zal hij in de winter 1-4 uur buiten komen, afhankelijk van het weer. Ze hebben 4 paddocks voor +/-20 paarden.
In de zomer zal het dan zo'n 10-14 uur zijn ook afhankelijk van het weer. Staan op kleigrond.

Het is een bekende trainings/fokstal. Dus lijkt me dat de eigenaar verstand heeft en goed is voor de paarden.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:53

Ik zou ook verhuizen, omdat ik het paard het samen in kuddeverband staan zou gunnen. Dat is zo belangrijk voor hun mentale welzijn. Die 4u buiten in de winter zijn niet ideaal maar misschien kun je dat aanvullen door ook nog stapmolen oid te doen.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:22

Ik zou ook verhuizen!
Ben zelf ook pas van stal veranderd en had dezelfde reistijd als jou. Eerst 5 min en nu 15 min over de snelweg. En ik zal je zeggen, die reistijd ga je echt niet merken, je bent er echt zo en je raakt er ook zo aan gewend.
Over het buiten staan, die van mij staat ook s'ochtends een paar uur buiten. S'middags is er meestal nog een stalgenootje die haar nog een keer in de paddock zet en ik ben er doordeweeks altijd eind vd dag om te rijden of nog een keer buiten te zetten. In het weekend kom ik vaak 2 keer op een dag.
Wellicht dat je daar met nieuwe stalgenoten hetzelfde kan afspreken. Dat zij jouw paard er nog een keer uithalen en als jij er bent die van hun. Er is altijd wel een mouw aan te passen :j
Als jij het niet naar je zin hebt op de huidige stal gaat het je ook opbreken en krijg je er zo veel minder plezier in, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:01

Ik zou verhuizen.
Ik prefereer korter buiten met vriendjes en goede omstandigheden (gras in de zomer, goede bodem in de winter, ruwvoer buiten?)
En als het meer faciliteiten geeft voor jou komt hij alsnog extra uit de stal.

Dus kiezen tussen 6 uur buiten in een paddockje alleen en de overige 18 uur op stal, of 4 uur buiten in een goede bodem in een kudde, en in de avond er nog eens 2 uur uit om te trainen + verder goede omstandigheden, zou ik direct verhuizen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 08:47

Eerste week van maart gaat hij om. Ben heel benieuwd hoe het ons gaat bevallen

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:19

Ik heb mij paard ook verhuisd, oh wat heb ik daar over lopen piekeren, maar het heeft mij zoveel meer plezier gebracht.

En mijn paard vindt het er fantastisch, dus al dat piekeren is voor niks geweest.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:28

Die hogere prijs is gewoon netjes, helemaal niet duur naar mijn idee. Die afstand van 15 minuten is ook prima te doen. Heb ik twee jaar geleden ook gedaan van 5 naar 15 minuten reistijd. Maar ik ging toen ook gelijk van 250 naar 440 per maand. Dat was schokkender haha. :+

Enige wat een beetje banketstaaf klinkt is die 1 tot 4 uur buiten. Je bent toentertijd speciaal verhuist voor meer buiten en dan staat je paard uiteindelijk weer net zoveel op stal. Gelukkig ga je het goede seizoen tegemoet, maar dat zou dus wel iets kunnen zijn waar je uiteindelijk wel weer tegenaan gaat lopen na de verhuizing.

amorthistT
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-01-15
Woonplaats: Oirschot

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:55

Gezien je verhaal zou ik zeker verhuizen mits je het geld kan missen

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:55

Zonnetje97 schreef:
Eerste week van maart gaat hij om. Ben heel benieuwd hoe het ons gaat bevallen


Waarschijnlijk zeer goed. Lente en zomer zijn de beste seizoenen. Afwachten wat herfst en winter brengen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:00

1 tot 4 uur buiten in de winter. Ik zou toch wel even moeten slikken hiervan, want neigt het vaker naar 1 uur of 4 uur. Als ze max 4 uur noemen, is het toch in de praktijk vaker niet dan wel.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:04

Wintu schreef:
1 tot 4 uur buiten in de winter. Ik zou toch wel even moeten slikken hiervan, want neigt het vaker naar 1 uur of 4 uur. Als ze max 4 uur noemen, is het toch in de praktijk vaker niet dan wel.

Maar als je paard in haar eentje staat te verpieteren, maakt het niet uit of dat in een paddock of op stal is. Liever minder buiten maar meer contact, dan andersom. Mijn merrie wordt doodongelukkig van een gebrek aan contact. Paarden op een afstandje kunnen zien, is echt niet genoeg. Er moet gekroeld, geknabbeld en gegroomd kunnen worden.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:09

Lieser schreef:
Wintu schreef:
1 tot 4 uur buiten in de winter. Ik zou toch wel even moeten slikken hiervan, want neigt het vaker naar 1 uur of 4 uur. Als ze max 4 uur noemen, is het toch in de praktijk vaker niet dan wel.

Maar als je paard in haar eentje staat te verpieteren, maakt het niet uit of dat in een paddock of op stal is. Liever minder buiten maar meer contact, dan andersom. Mijn merrie wordt doodongelukkig van een gebrek aan contact. Paarden op een afstandje kunnen zien, is echt niet genoeg. Er moet gekroeld, geknabbeld en gegroomd kunnen worden.

Dan moet je doorzoeken naar iets dat wel geschikt is en geen genoegen nemen met een uurtje kroelen met een ander paard en daarna 23 uur op het hok...

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:10

Ik was ook zeker verhuisd, maar of het naar de stal was waar TS nu naartoe gaat, ik weet het niet. Hangt er echt vanaf hoe het in de praktijk eraan toegaat. Je hebt ook van die stallen waar 'winter' van oktober tot en met maart betekent en als dan ook nog eens blijkt dat het vaker 1 uur dan 4 uur is, doet dat wel auw. Of dat het zo een stralende winterdag is met een winterzonnetje dat zowaar warm aanvoelt en dan blijkt die max. 4 uur ook echt de max. te zijn.
Maar ik hoop uiteraard van niet! Het is zo al moeilijk genoeg om stalling te vinden.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:41

Spenk schreef:
Dan moet je doorzoeken naar iets dat wel geschikt is en geen genoegen nemen met een uurtje kroelen met een ander paard en daarna 23 uur op het hok...

Oh, jij doet zelf niets met je paard? Ja, dan is 1 tot 4 uur op de paddock wel karig.

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:48

Ik denk dat ik sowieso zou verhuizen van de plek waar je nu staat. Of de stal je noemt optimaal is hangt van meer dingen af.
Komt minder buiten. Maar als het wel genoeg is voor jou paard en lekker in de kudde. En jij zelf ook meer plezier hebt en het financieel ook kunt. Dan zou ik die extra reistijd ervoor over hebben :j

Ik lees nu dat de tijd in de winter buiten wel erg karig is. Zelf zou ik even doorzoeken naar iets geschikters.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:28

Over een half jaar/jaar weet je pas of het de juiste keuze is geweest.
Succes ts!