Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:00

Om dat potten geen kans heeft stal loopt vlak weg met straat ( geen drempel) en mevrouw graaft het stuk waar ze niet graaft blijf idd een stuk zacht bed ( gepot) liggen rest niet maar daar kan ze amper op liggen dat blijft te klein

Misschien moet ik ook gewoon geduld hebben tot ze zelf wat meer rust vind.. ( ze had nooit op stal gestaan niet bij haar vorige huis of bij fokker) en ik heb ze snachts op stal dus van af november moet ze ineens

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:09

Op zich hoeft geen drempel geen groot probleem te zijn met potten. Het is niet ideaal, maar ik wil graag het deel waar het hooinet hangt vrij hebben op de bodem zodat ik het vallende hooi makkelijk terug in het net kan doen of op de mesthoop kan schuiven zonder dat het mengt met de goede bodembedekking. Ik heb de eerste weken de potlaag heel langzaam dag voor dag opgebouwd en elke dag steevast goed aangeveegd tot de plek waar ik het wil hebben. Ik heb nu een redelijke rand in mijn stal van bodembedekking en met elke dag even aanharken blijft het best goed. Wellicht kun je op die manier je plek groter maken dan je nu denkt?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 11:55

Dankzij jullie tips en adviezen. Ben ik er nu dus achter dat mijn basislaag veel te dun is.
De afgelopen weken heb ik dan alleen de mest eruit gehaald en nieuwe korrels erbij gegooid.
Ik merk dat de bodem heel langzaam beter word en minder soppig. Het is alleen echt een uitdaging, ze vreet namelijk de helft van de korrels op.

Al geprobeerd om er azijn overheen te gooien maar dan eet ze het nog op.

Ook nog even geprobeerd om de natte plek opzij te leggen gat te vullen en natte plek weer terug en flink aanstampen maar dat vind ik te veel werk en dan maak ik juist de bodem weer stuk.

Ik doen nu dagelijks de bovenste laag een beetje los maken daar een emmer (5 kilo) door heen harken en hopen dat ze niet alles op vreet. Ik durf er niet meer erin te gooien i.v.m koliek.

Jullie nog tips dat ze er beter vanaf blijft?

Uiteraard krijgt ze onbeperkt voordroog in een hooinet. Zou het kunnen dat ze wat structuur mist? En daarom de korrels eet en hoe zorg ik dan voor meer structuur?

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:58

Dan zou je echt stro aan kunnen bieden. Fat geef ik mijn paarden op vlas ook.
Plakje in de avond onder de voerbak.
Merk dat ze daar in de herfst ook meer behoefte aan hebben dan in de zomer.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:50

Iemand vroeg naar de prijs: vlas is goedkoper in gebruik (bij mij).

Strokorrels composteren echter wel weer veel beter, dus ik heb met strokorrels veel minder ruimte voor mest opslag nodig. Voorwaarde is dan wel dat je de mest van tenminste een half jaar kwijt kunt, want anders composteert het sowieso niet.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:05

felicity schreef:
Dankzij jullie tips en adviezen. Ben ik er nu dus achter dat mijn basislaag veel te dun is.
De afgelopen weken heb ik dan alleen de mest eruit gehaald en nieuwe korrels erbij gegooid.
Ik merk dat de bodem heel langzaam beter word en minder soppig. Het is alleen echt een uitdaging, ze vreet namelijk de helft van de korrels op.

Al geprobeerd om er azijn overheen te gooien maar dan eet ze het nog op.

Ook nog even geprobeerd om de natte plek opzij te leggen gat te vullen en natte plek weer terug en flink aanstampen maar dat vind ik te veel werk en dan maak ik juist de bodem weer stuk.

Ik doen nu dagelijks de bovenste laag een beetje los maken daar een emmer (5 kilo) door heen harken en hopen dat ze niet alles op vreet. Ik durf er niet meer erin te gooien i.v.m koliek.

Jullie nog tips dat ze er beter vanaf blijft?

Uiteraard krijgt ze onbeperkt voordroog in een hooinet. Zou het kunnen dat ze wat structuur mist? En daarom de korrels eet en hoe zorg ik dan voor meer structuur?

Gewoon een zal of drie vochtig maken zodat de korrels net uit elkaar vallen. Dan zijn die deoog genoeg voor een bodem en los genoeg om niet te eten

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 19:19

Ik moet wel zeggen nu ik van de bodem af blijf hij er wel steeds beter uit gaat zien.

Mijn paard staat op strokorrels vanwege haar astma. Nu heb ik wel geprobeerd om een plukje stro erbij in te gooien. Daar begint ze dan ook meteen aan te knabbelen en laat de korrels met rust.
Maar dan ben ik weer bang dat ze last krijgt van dat plukje stro.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:26

Je zou het stro wat even kunnen weken om het stof eraf te spoelen?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:02

Fijn dat het nu beter gaat! Je moet er inderdaad even doorheen, en dan wordt het een fijne bodem.
Staan de paarden naast haar wel op stro? Want dan maakt dat plakje niet uit.