Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:28

MyWishMax schreef:
Ruitje :') heerlijke reactie zo tussendoor haha. Ik moest er hard om lachen.


Plus 1. Alleen hierom vind ik het al jammer dat ik niet meer bij Ruitje op stal sta. Geweldige humor haha.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:31

Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:35

Elisa2 schreef:
Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)

Een goede ondernemer kan in de paarden zijn geld verdienen. En niet alleen in bovenstaande branches. Probleem is dat er in paardenland voornamelijk liefhebbers zijn die gaan ondernemen. De meeste hebben geen ondernemers kwalificaties. Uitzonderingen daargelaten.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:37

99.waarom moet een pensionstal 2 lonen genereren?
Dat ligt aan de omvang.
Ik zie me in loondienst al aankomen. Hey baas wel het dubbele graag want dat hoort zo heb ik op bokt geleerd... _O-

Werk je er met 2 in. Ja dan wel uiteraard.
Maar goed heb ik al eerder geschreven.
Elk bedrijf daar anders in. Sommige maken inkomen voor honderden.
Andere voor 1.
Mijn neef is schilder. Mijn nicht werkt ook... Wat stom. Hij is toch ondernemer?
Of is het dan ineens anders?

En of het tientjes per paard zijn of niet. Weer heb jij de boekhouding niet ingezien maar reken jij naar jou standaard.

996981 schreef:
Je kunt niet rondkomen van een paar tientjes per maand als daar geen andere inkomstenbron naast staat.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-01-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:39

Elisa2 schreef:
Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)

Joh... Dat is precies wat ik al weet ik hoeveel posts probeer duidelijk te maken.

:')

Overigens kan je met alles in het hogere segment geld verdienen. Óók met pension. Dan moet je echter wel een beetje ondernemer zijn en voor service en faciliteiten durven te vragen wat het waard is. Daar gaat het vaak mis. En omdat 99% te weinig vraagt, gaat die andere 1% het ook niet vragen.

Hetzelfde zie je bij stalpersoneel. Je kunt wel eisen dat je fatsoenlijk betaald wordt, maar zolang er mensen zijn die het wel voor minder doen, heb je geen kans. Het hele systeem van te weinig betalen, te weinig betaald krijgen en daardoor moeten besparen op verkeerde zaken houdt zichzelf in stand.

Degene die er tegen ingaat wordt echter aangevallen. Dat zie je hier ook.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:40

DuoPenotti schreef:
99.waarom moet een pensionstal 2 lonen genereren?
Dat ligt aan de omvang.
Ik zie me in loondienst al aankomen. Hey baas wel het dubbele graag want dat hoort zo heb ik op bokt geleerd... _O-

Werk je er met 2 in. Ja dan wel uiteraard.
Maar goed heb ik al eerder geschreven.
Elk bedrijf daar anders in. Sommige maken inkomen voor honderden.
Andere voor 1.
Mijn neef is schilder. Mijn nicht werkt ook... Wat stom. Hij is toch ondernemer?
Of is het dan ineens anders?

En of het tientjes per paard zijn of niet. Weer heb jij de boekhouding niet ingezien maar reken jij naar jou standaard.

Wie heeft het over twee lonen....?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:41

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)

Een goede ondernemer kan in de paarden zijn geld verdienen. En niet alleen in bovenstaande branches. Probleem is dat er in paardenland voornamelijk liefhebbers zijn die gaan ondernemen. De meeste hebben geen ondernemers kwalificaties. Uitzonderingen daargelaten.

Dat...

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:43

Wat bedoel je dan als andere inkomstenbron?

Wiet kwekerij _O-

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:47

DuoPenotti schreef:
Wat bedoel je dan als andere inkomstenbron?

Wiet kwekerij _O-

Welke andere inkomstenbronnen van toepassing kunnen zijn staat er letterlijk bij...
Nergens schrijf ik dat welke ondernemer dan ook twee lonen zou moeten verdienen of iets dat daar ook maar op lijkt.

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:57

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat bedoel je dan als andere inkomstenbron?

Wiet kwekerij _O-

Welke andere inkomstenbronnen van toepassing kunnen zijn staat er letterlijk bij...
Nergens schrijf ik dat welke ondernemer dan ook twee lonen zou moeten verdienen of iets dat daar ook maar op lijkt.

Trustfonds en die kwats bedoel je?

Nee blijf bij wat ik zeg.

Jou kijk is echt heel vreemd.
Je hebt het over tientjes maar rekent vanuit jezelf.. Maar dat is pas 100 keer gezegd.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:01

ruitje schreef:
Bielsje schreef:
En het blijft wel een beetje de vraag of ze echt rondkomen of niet. Kom je echt rond als je niet meer de kwaliteit kunt leveren die je had?

Hierboven ergens staat iets over een stal met onbeperkt hooi en toen niet meer. Er werd wél "onbeperkt" gevoerd dus die intentie lijkt er zeker te zijn. Is de kans dan groter dat die intentie ineens is verdwenen of dat het komt door kosten?

Ik heb een aantal verhogingen meegemakt ondertussen en jeetje, wat kregen die stalhouders het te verduren. Van mensen die enorm vaak op hun erf zijn dus op de meest random momenten krijg je het over je heen. Of klanten vertrokken waardoor er ineens een enorme leegloop was. Tel daarbij op dat een redelijk deel van de stalhouders geen HBO opleiding oid hebben, misschien niet geweldig zijn communicatie, de verhoging niet goed kunnen "verkopen", en je zit ineens met stalhouders die niet "durven" te verhogen en dus eigenlijk gewoon niet meer rondkomen.


Tja, dan ben je gewoon een slechte ondernemer :o .

Overigens: de secundaire arbeidsvoorwaarden op een pensionstal zijn fantastisch. Niet iedereen doet iets omdat het goed verdiend, maar omdat het gewoon leuk is :D


Slechte ondernemer ben ik het wel mee eens want de meesten zijn imo geen ondernemers maar gewoon paardenliefhebbers.

En het kan zeker leuk zijn maar ergens moet je ook van kunnen eten lijkt mij. Als je op een gegeven moment enkel bezig bent met de eindjes aan elkaar knopen zonder de paarden tekort te doen, gaat de lol er wel een keer vanaf.

Hier in de buurt komt wel een nieuwe stal met pensiongedeelte. Een ondernemer en paardenliefhebber. 1500 euro pm :+

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:04

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Welke andere inkomstenbronnen van toepassing kunnen zijn staat er letterlijk bij...
Nergens schrijf ik dat welke ondernemer dan ook twee lonen zou moeten verdienen of iets dat daar ook maar op lijkt.

Trustfonds en die kwats bedoel je?

Nee blijf bij wat ik zeg.

Jou kijk is echt heel vreemd.
Je hebt het over tientjes maar rekent vanuit jezelf.. Maar dat is pas 100 keer gezegd.

Ja, en de partner die in het levensonderhoud voorziet. Daar heb jij waarschijnlijk in je hoofd van gemaakt dat de pensionhouder andersom voor zowel zichzelf als eventuele partner in levensonderhoud moet kunnen voorzien, maar dat staat nergens. Dat jij dingen leest die er niet staan heb ik weinig invloed op. Dan kun je erbij blijven dat je vindt dat ik iets gezegd heb. Dat mag hoor :Y)

Voor mijn berekening heb ik gemiddelden genomen. Gemiddelde paard, gemiddelde hooiprijs, gemiddelde verbruik. Als jij vindt dat ik daarmee vanuit mezelf reken is dat ook dikke prima. Niks mis met gemiddeld zijn *\o/*

Mooi dat je conclusie is als je het niet met iemand eens bent dat de kijk van de ander vreemd is.

*is nu wel lichtelijk in de war of ze nu gemiddeld of juist vreemd is...

DuoPenotti

Berichten: 30009
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:09

Ja als een partner in levens onderhoud voorziet heeft die partner toch een loon?

Dan is pension loon 1 partner loon 2.

Zoals dus bij veel mensen.
Maar bij pension raar..


Maar weet je wat. Kook in je eigen sop gaar. In je eigen gemaakte ondernemers praatje. Succes ermee.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:16

DuoPenotti schreef:
Ja als een partner in levens onderhoud voorziet heeft die partner toch een loon?

Dan is pension loon 1 partner loon 2.

Zoals dus bij veel mensen.
Maar bij pension raar..


Maar weet je wat. Kook in je eigen sop gaar. In je eigen gemaakte ondernemers praatje. Succes ermee.

Behalve dat het loon van P1 niet toereikend is omdat zijn onderneming niet rendabel is.
Prima als P2 dat op wil vangen. Maakt echter de onderneming van P1 nog steeds niet spontaan rendabel.

Hoezo dat dan ook ineens compleet andersom zou moeten, dat P1 (of welke ondernemer ook, dus nee, ook je neef niet) zo winstgevend zou moeten zijn dat hij ook voor P2 moet kunnen betalen is me nog steeds niet duidelijk. Dat staat nergens en wordt ook nergens gesuggereerd, terwijl dat wel is waar jij mij op aanvalt.

Maargoed, bedankt voor deze fijne inhoudelijke afsluiting :')

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:13

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)

Joh... Dat is precies wat ik al weet ik hoeveel posts probeer duidelijk te maken.

:')

Overigens kan je met alles in het hogere segment geld verdienen. Óók met pension. Dan moet je echter wel een beetje ondernemer zijn en voor service en faciliteiten durven te vragen wat het waard is. Daar gaat het vaak mis. En omdat 99% te weinig vraagt, gaat die andere 1% het ook niet vragen.

Hetzelfde zie je bij stalpersoneel. Je kunt wel eisen dat je fatsoenlijk betaald wordt, maar zolang er mensen zijn die het wel voor minder doen, heb je geen kans. Het hele systeem van te weinig betalen, te weinig betaald krijgen en daardoor moeten besparen op verkeerde zaken houdt zichzelf in stand.

Degene die er tegen ingaat wordt echter aangevallen. Dat zie je hier ook.


Huh? Aparte manier van duidelijk maken dan want volgens mij ben ik degene die dit al een paar keer herhaald heeft.

Degene die er tegen in gaat wordt niet aangevallen maar gewezen op een gebrek aan realisme.

Ik gun iedereen veel geld om te verdienen hoor in de paardenwereld. Zo zit die wereld alleen echt niet in elkaar en dat gaat volgens mij ook nooit veranderen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:30

En daarom is het oke?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:31

Elisa2 schreef:
Business modellen in de paardenwereld. :D

Sorry maar ik moet ff lachen. :o

Het enige wat echt goed verdient is hoog segment handel. Echt goede instructeur zijn of hoefsmid. Maar de rest..liep er laatst ook al niet zozn topic over maneges? O:)


Zadelpassers niet vergeten! :D

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:35

DuoPenotti schreef:
Ja als een partner in levens onderhoud voorziet heeft die partner toch een loon?

Dan is pension loon 1 partner loon 2.

Zoals dus bij veel mensen.
Maar bij pension raar..


Maar weet je wat. Kook in je eigen sop gaar. In je eigen gemaakte ondernemers praatje. Succes ermee.


Dat zegt 99… toch ook? Als loon 1 toereikend was (dus een normaal loon, min 1800 euro ofzo) dan was er geen probleem.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:35

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Joh... Dat is precies wat ik al weet ik hoeveel posts probeer duidelijk te maken.

:')

Overigens kan je met alles in het hogere segment geld verdienen. Óók met pension. Dan moet je echter wel een beetje ondernemer zijn en voor service en faciliteiten durven te vragen wat het waard is. Daar gaat het vaak mis. En omdat 99% te weinig vraagt, gaat die andere 1% het ook niet vragen.

Hetzelfde zie je bij stalpersoneel. Je kunt wel eisen dat je fatsoenlijk betaald wordt, maar zolang er mensen zijn die het wel voor minder doen, heb je geen kans. Het hele systeem van te weinig betalen, te weinig betaald krijgen en daardoor moeten besparen op verkeerde zaken houdt zichzelf in stand.

Degene die er tegen ingaat wordt echter aangevallen. Dat zie je hier ook.


Huh? Aparte manier van duidelijk maken dan want volgens mij ben ik degene die dit al een paar keer herhaald heeft.

Degene die er tegen in gaat wordt niet aangevallen maar gewezen op een gebrek aan realisme.

Ik gun iedereen veel geld om te verdienen hoor in de paardenwereld. Zo zit die wereld alleen echt niet in elkaar en dat gaat volgens mij ook nooit veranderen.

Die wat al een paar keer herhaald heeft?

Het enige wat ik van jou terug kan vinden over verdienmodellen is

Citaat:
Het lijkt me dat pensionhouders wel iets meer paarden nodig hebben om rendabel te blijven.

Wat een aanname is.

Citaat:
Wat is dat minimumloon dan? In de paardenwereld zijn de meeste mensen voor niks aan het werk. Snap dat mensen die daar nooit in gezeten hebben dat niet beseffen.

Zolang ze kunnen bestaan kan het uit, zo simpel is het in mijn ogen. Zij doen vast dingen heel anders dan in jouw berekeningen staat. ;-) Je kan niet als argument gebruiken dat het misschien op een dag niet meer gaat zoals zij het doen. Want dat is koffiedik kijken.


Wat rare redeneringen zijn. “Omdat veel mensen weinig verdienen in beroep x, is het niet reeel om zelf wel een fatsoenlijk bedrag te willen verdienen”.

En zolang ze bestaan kan het uit…“Zolang ik geen bom op m’n huis krijg, is er geen oorlog” is van dezelfde orde.

Vervolgens zeg je
Citaat:
Hoe kan dat nou? Bij ons kost 1 paard ongeveer 150 euro in de maand aan voer en bodembedekking

Maar blijf je volhouden dat pensionstallen die €200,- vragen écht wel rendabel zijn, want ze bestaan :j

Vervolgens ben ik degene die er niks van snapt, omdat ik vind dat je als pensionhouder (=ondernemer) wél wat zou moeten, mogen en kunnen verdienen (wat overigens niks met rijk worden te maken heeft. Er ligt een wereld tussen rendabel zijn en een dusdanig fantastisch businessmodel dat je er rijk van wordt).

Citaat:
Het is gewoon duidelijk dat je niet weet hoe het werkt in de paardenwereld.

Natuurlijk hoeft een pensionhouder daar niet mee akkoord te gaan, maar het is geen kantoorbanen branche en dat zal het ook nooit worden. Als je rijk wilt worden of geld wilt verdienen moet je niet met paarden gaan werken.


Wat probeer je dan precies duidelijk te maken over businessmodel in de paardenwereld? Aan de ene kant roep je dat de lagere stallen prima rendabel zijn (ze bestaan immers). En aan de andere kant roep je dat je ook dat je niet moet verwachten geld te verdienen in de paarden, want zo werkt het nu eenmaal…

En ja, de paardenwereld in Nederland heeft een super ongezonde cultuur qua financiën. Dat is juist wat ik probeer aan te halen en aan te vechten.

Het is niet normaal om +40 uur te werken voor minder dan minimumloon. Andersom geldt “if you pay peanuts, you get monkeys”. Voor een paar honderd euro in de maand kan je als pensionklant geen perfect op de behoeften van jouw paard afgestemd management verwachten. Stel je betaald €250,- in de maand. Dat is €8,33 per dag bij een maand met 30 dagen. Daar kan ik voor de hond nog geen kennel voor vinden.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:43

Jeetje jij bezit echt de kunst om alles te verdraaien en uit z,n verband te trekken he. Mijn complimenten!

Gelukkig geef je de antwoorden zelf al over wat ik zeg en vind in je bericht. Dus ik ga er dan ook verder niet op in.

Vervelend voor jou dat je geen goede stallen kunt vinden voor die bedragen maar daarvoor hoef je niet alles over 1 kam te scheren.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-01-24 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:43

Achterom schreef:
En daarom is het oke?


Zeg ik dat ergens?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:46

Elisa2 schreef:
Jeetje jij bezit echt de kunst om alles te verdraaien en uit z,n verband te trekken he. Mijn complimenten!

Gelukkig geef je de antwoorden zelf al over wat ik zeg en vind in je bericht. Dus ik ga er dan ook verder niet op in.

Joh, prima +:)+

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:03

Cioccolato schreef:
Ik heb nog nooit een paard met maagzweren gehad en ze staan hier ook wel paar uur zonder hooi (staan dan wel op stro). Dus voor jou is de basis max 3 uur zonder hooi maar voor mij niet.
Zie, verschil in basis. En dat is mijn punt. De basis is veel te grof. Er wordt op gehandhaafd, alleen dat is niet jouw basis.


Inderdaad, mijn dierenartsen zeggen in theorie max. 4 uur. Maar mijn gulzig dikkerdje met HB-gevoeligheid eet 's avonds zo snel haar hooinet leeg dat ze toch wel een uur of 7 zonder staat vermoed ik. Ze staat op vlaslemen. Zet ik haar op stro, krijgt ze verstoppingskoliek, en dan moet ze van de dierenarts... 12 uur vasten. Van dat vasten heeft ze nog nooit last gehad. Ze eet 3x zo snel als een "normaal" paard maar heeft een tragere spijsvertering, dus zij heeft wel rustpauzes nodig om de boel te laten passeren. Gelukkig heb ik voor overdag buiten ruwvoerautomaten, krijgt ze om de 2 uur een plakje.

En inderdaad, ik heb al +35 jaar paarden, nog maar één gehad met vermoedelijk maagzweren: mijn hengst, en gek genoeg is dat hier de enige die op onbeperkt staat. Dus inderdaad niet zo zwart wit allemaal.

Maar de dag dat hier een wet zou komen die zegt dat mijn merrie geen moment zonder hooi mag zitten, vraag ik een attest van de dierenarts voor een uitzondering of laat ik haar inslapen, anders komt dit niet goed.

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 02:46

996981 schreef:
Nee dat snap ik. Is ook on-Nederlands. in het buitenland heel gewoon om de verzorging dusdanig uit handen te geven dat je enkel hoeft te komen rijden.


Bij ons ook, alleen hebben wij geen weiland..
Wij hebben dan ook geen Nederlander als stalbaas :D

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 03:08

Hoe doen jullie dat dan zonder weiland? Altijd op stal?