manege paard kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:52

Wat betreft een objectieve mening heb je aan mij niets. Wij hebben een slechte ervaring. Voeger hebben we eens een manegepony gekocht. Deze bleek zieke nieren te hebben... Pony is retour gegaan. Deze pony hadden ze niet mogen verkopen (ze wisten wel dat er wat aan de hand was maar hebben dat bij verkoop verzwegen)

Deze pony hebben we maar kort gehad. Ze was wel lief, dat wel. Maar idd ook iets doods. Met een buitenrit keek ze niet eens om zich heen, boeide dr allemaal niet (ik geniet zo als ik mn paardje zie genieten Lachen )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:53

tja, maar dat genieten komt over het algemeen wel weer
als ze eenmaal doorhebben dat ze echt alleen van iemand zijn

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:29

Yorghos schreef:
Wat mij zou tegenhouden is het feit dat manegepaarden gewend zijn om meerdere uren per dag te lopen. Zo'n paardje wordt er niet blij van als hij opeens nog maar 1 uurtje per dag hoeft te werken en kan daar behoorlijk vervelend van worden.
Natuurlijk is dat wel op te lossen met een afbouwschema en voldoende beweging (lees: weidegang).
Als ik een paard echt helemaal geweldig vind, zal ik er niet om afhaken. Maar ik zou er wel eens goed over moeten nadenken.


Schoot me ook meteen te binnen, de privepaarden rijden gemiddelt wat zou het zijn een uur per dag?
Sommige misschien wat langer andere wat korter.
Dit zijn ze gewend en dat gaat goed.

Maar manegepaarden zijn gewend meerdere uren per dag "aan het werk te zijn" .
Waar moeten ze naartoe met alle andere energie en conditie die ze hebben opgebouwd?

Idd ander voerschema, werk schema, lekker buiten staan enz.

De 1 knapt er van op de ander knapt er op af....verschilt per paard.

Meestal wordt er voor ene goed manegepaard aardig wat voor gevraagt *naar wat ik gehoort heb om me heen* als ze goed meelopen in de lessen en iedereen kan erop zou zo'n manege eigenaar natuurlijk wel gek zijn 1 van zijn geldbronnen voor de daadwerkelijke waarde weg te doen.
Dus komt er meestal wat bovenop, en als die ziet dat je helemaal weg bent van dat paard ook ngo wel wat extra's Haha!

Ikzelf zou er geen 1 kopen, tenzij het beessie nog niet zo lang manegepaard is en de prijs er naar is, keuren door je eigen da om bovengenoemde redenen en er lekker mee doorgaan.
Een ouder manegepaard kopen zou ik niet doen, ook om bovenstaande redenen.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:38

Ik heb ook een manegepaard! --> haflinger,
het ligt eraan wat je ermee wilt doen, maar met silas heb ik in het begin best veel problemen gehad, daar komt ook bij dat hetnatuurlijk wel een échte haflinger is inclusief zijn streken en kuren.

ik heb nu wel echt een super goede band met hem, kan hem nu wél normaal buitenrijden, dit kon in het begin absoluut niet,

silas was toen ik hem kocht 5 jaar, dus nog erg jong, hij had nog geen 2 jaar op die manege gestaan en reed 6 uurtjes in de week, ik kon dus niet echt zeggen dat hij was verpest ook omdat het nogal een drabbertje was en er dus niet echt kleine kinderen op reden.

als het paard langer op de manege zou staan zou ik het denk ik niet doen, tenzij je het paard al langer kent, weet hoe hij is.
ook is het verstandig om te kijken wat je er precies mee wilt doen, wil je er mee buiten rijden, in de bak, wedstrijden..
het is wel het afwegen waard, want je kan er nog heel lang plezier mee krijgen Lachen
wat ik ook hoop te krijgen Lachen

Wiesje

Berichten: 2915
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:22

Ook ik heb in augustus vorig jaar een manegepaard gekocht. Een elfjarige ruin en die had toen zeven jaar op de manege gelopen. Ik dacht dit beessie een lekker vroeg pensioen te kunnen geven. en dat is dan ook goed gelukt.

Kobus loopt heerlijk de hele dag met een vriendje op de wei en wordt een aantal malen in de week gereden. Voornamelijk buitenritjes. Hij geniet dan ook echt en gaat echt voor een stukkie crossen op een zandpad. De manege wilde Kobus ook graag kwijt omdat hij niet zo gemakkelijk was in zijn stal. Als hij nu in zijn stal staat, kun je er onder gaan liggen en is er nog niks aan de hand. Hij is dus helemaal bijgetrokken. Ziet er vrolijk en gelukkig uit en geniet van zijn vrije tijd. Vooral de eerste keer sneeuw (in 11 jaar) was helemaal feest!!

Ik zou wel goed oppassen hoe het dier dat je wilt kopen zich gedraagd. Als het helemaal zijn rug wegdrukt, negen van de tien keer kreupelt enz enz zou ik er toch een aantal keer over na moeten denken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:30

Saskia008 schreef:
nou tja, het kunnen ook voordelen zijn, een manegepaard........
als je er 1 van een goede manege haalt, kun je best wel paarden tegenkomen die goed kunnen lopen, want als het een paard is die door de gevordere ruiters worden gereden kunnen ze vrij veel! en ze hebben natuurlijk een superconditie!


Helemaal mee eens! En gewoon laten keuren d.m.v. foto's. ALs je al een tijd op de manege rijd weet je precies wat je aan het paard hebt en of het vaak wat mankeert.
En wat betreft de conditie gewoon langzaam de uren lopen afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:42

T hangt ook helemaal af van hoe ze op de manege met het paard omgaan en hoe er op gereden wordt. De manege waar mijn paardje vandaan komt (ze heeft er ong. 1,5 jaar gelopen) was erg goed voor zn paarden...bovendien werd er in de lessen goed gelet op t welzijn van de paarden en dat er niet in de mond werd gehangen enz... kortom, mijn paardje komt van een goede manege en is absoluut niet verpest, denk ook best nog wat verder te kunnen komen met haar!
Maar t is dus wel opletten van wat voor manege je een paard koopt...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:45

skippy1 schreef:
T hangt ook helemaal af van hoe ze op de manege met het paard omgaan en hoe er op gereden wordt. De manege waar mijn paardje vandaan komt (ze heeft er ong. 1,5 jaar gelopen) was erg goed voor zn paarden...in de lessen werd er erg gelet op t welzijn van de paarden en dat er niet in de mond werd gehangen enz... kortom, mijn paardje komt van een manege en is absoluut niet verpest, denk ook best nog wat verder te kunnen komen met haar!
Maar t is dus wel opletten van wat voor manege je een paard koopt...

Mee eens.
En gewoon goed laten keuren toch? Moet ook bij niet-exmanegepaarden.
Zou het ook belangrijk vinden dat de manege er goed mee om is geprongen. Ik heb mijn paard op 27 jarige leeftijd gekregen. Die zijn er ook altijd goed mee om gesprongen. Hij zat goed in zijn vel, goed opgevoed etc.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:03

Of ik een manegepaard zou kopen, is volledig afhankelijk van of het klikt tussen mij en het paard. Liever heel veel moeite doen een paard te 'ont-manege-en', als het klikt tussen mij en dat paard, dan een perfect gereden eigen paard, waarmee ik eigelijk helemaal niet kan opschieten.

Op de manege waar ik nu rijdt, hebben alle paarden gelpads, om het gestuiter van de ruiters zo veel mogelijk op te vangen. Terwijl ik geen enkele ruiter ken, die stuitert. (Ik ken alleen de paardenlessen, ok, maar toch) De paarden worden in hun waarde gelaten, en iemand die niet netjes rijdt, krijgt dat ook direct te horen.

De moeilijkere paarden, en de paarden met meer potentie, worden alleen maar door gevorderde ruiters gereden.
Ik ben momenteel helemaal fan van een van die paarden. Hij heeft Z gelopen, en als je hem niet gaat vervelen, doet hij alles voor je. Ik rijdt hem vaak, en een ander meisje krijgt hem regelmatig, de andere ruiters in mijn les maar heel af en toe.
Hij wordt zeker verpest op de manege, dat voel ik heel erg tijdens het rijden. Hij is er nou een half jaar, en heeft al een zooi trucjes om onder het werk uit te komen. Maar hij is alles behalve 'dood'. Oortjes naar voren, ogen helder op je gericht, en speels.

Als ik zou kunnen, zou ik hem zeker kopen. Ik zou dan ook wel naar andere paarden kijken, wie weet is er wel een paard dat beter bij me past, maar hij zou zeker in het rijtje 'opties' staan. Die trucjes van hem zijn er wel uit te krijgen.

De manier waarop paarden op een manege behandeld worden, is wel doorslaggevend voor mijn keuze.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:13

Ik zou echt heel graag mijn ex-verzorgpaard op de manege willen hebben maar heb het idee dat dat niet zo erg verstandig is. Hij is geloof ik een jaar of 25 maar is echt bijna altijd ziek en mager. Iedere winter hoest hij en zat vorige winter tegen het dampige aan Verdrietig . Ook hij (mijn huidige paard ook wandel al ruim 2 jaar rondjes op het erf sinds ik bij mijn oude stal weg moest) is niet verkeersmak echt heel druk buiten. Zie dat maar goed te krijgen op die leeftijd. Maar ja blijf dromen hij is zo lief slaapt met zijn hoofd op je schouder en dat voor een grote slungel van over de 1.70 en van die lieve droopy ogen smelt.Dromen
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 10-03-04 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:14

Ik denk dat het een vrij moeilijke, maar zeker geen slechte, keuze is. Wanneer jij geen echte wedstrijdambities hebt, en recreatief met je paardje wilt rijden (en zo nu en dan een wedstrijdje op stal, indien georganiseerd), kun je best overwegen een manegepony aan te schaffen.
Bij de manege hier in schiedam stond ook een wat oudere, beetje zielige pony, Snowy. Deze pony was echt op, daar hadden ze niets meer aan... De pony was mager, lusteloos... Volgens mij had die niet echt veel zin meer in zijn leven. Een meisje heeft deze pony gekocht, om haar een goede oude dag te bezorgen. Er kon niet meer op die pony gereden worden. Ze wandeld veel met Snowy, en longeert haar ook geloof ik. Nou... Ik heb nog NOOIT een pony zo zien veranderen. Deze pony is denk ik een jaar of 20, en ze leeft weer helemaal op. Haar bespiering komt terug en haar ogen glanzen weer.

Er zijn ZAT manegepony's/paarden die te koop staan waar je WEL op kunt rijden. Zo'n pony heeft volgens mij harder een eigen baasje nodig die heb aandacht geeft, dan een afgedankte wedstrijdpony (wegens overgang naar paard, je kent het)!

Als ik jou was zou ik de stap nemen om een manegepony te kopen. Iets in mij zegt dat je dan goed bezig bent. Met veel liefde en geduld kun je al een heleboel goed maken bij zo'n pony.
Als je een goede band hebt opgebouwd met de pony, en hij is lekker te rijden, wordt ie vanzelf losser!
Een aanrader is om de pony bitloos te rijden...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:33

ik lease op het moment mijn paard, maar over 2,5 maand issie eindelijk helemaal van mij...
willem is dus een bijna 16 jarige manegeknol geweest... hij heeft niets gepresteerd, duurde ookgigantisch lang voor ik er wat uit heb gereden... onderling hebben we nu al elke wedstrijd winst gehaald in de b.
hij heeft goeie papieren en is van een handelaar geweest.. dus ik moet er veel voor betalen.. maar heb het er heel erg voor over.. ben gewoon op slag verliefd op dit beesie en hij kan meer dan dat hij tot nu laat zien..(gehoord van jury's, instructeurs enzo)
hij heeft een jaar of 8 mee gehobbeld in de lessen, dus hij was al flink stug, maar das er alemaal uit gereden.
1 ding wat ik ontzettend leuk vind aan mijn paard is dat hij eigenwijs is, vaak erg lui, maar datie wel werkwillig is.. alles wat hij nu doet heb ik hem zelf geleerd(van stilstaan voor de stal tot longeren) en hij is nog meer bereid te gaan leren.. dus ik vind het voor mij een perfect leerpaard en ik wil hem als hij niet meer op wedstrijd kan hem zijn ouwe dag bezorgen..
hij is 100% veranderd, dat zeggen manegeklanten en de eigenaresse zelf Haha! dus ik vind dat een heel groot compliment

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:51

lis schreef:
Een manegepaard kan natuurlijk best een goed paard zijn. Toch zou ik een beetje angst hebben voor de rug, welke schade die heeft opgelopen door toch meestal minder goed passende zadels en bonkende ruiters en het 'dode' in hun ogen staat mij ook tegen. Ze zijn niet allemaal zo, weet ik wel, maar persoonlijk zou ik de gok niet durven nemen (als 'sport'paard!). Zeker niet zonder keuring iig.


Een echt sportpaard zul je natuurlijk niet gauw op een manege tegenkomen. En verdere 'schade' zal ook wel los lopen. Je kunt zo'n dier toch laten keuren? Okay, bonkende beginners op een paardenrug zijn natuurlijk niet ideaal, maar ik denk dat er legio privépaarden zijn die het slechter hebben omdat ze hele dagen op stal staan te koekeloeren. Het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de manege.

En die dode blik in hun ogen? Wat is er nou mooier dan een paard zijn interesse voor de wereld om hem heen te zien terugkrijgen!
Je zult er verstelt van staan hoe snel dat soms kan gaan. En helaas is de 'dode blik' niet alleen aan manegepaarden voorbehouden

mel_kreeft

Berichten: 755
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Warwick University (en in de vakanties in Sassenheim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 17:01

bedankt voor alle goeie tips OK dan! !!!!!!!!!!!
ik heb er veel aangehad, en ga toch eens ff kijken of ik hem niet mag verzorgen ofzo!! OK dan! bedankt!!!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:03

Heyy!

Bij ons is er laatst een manage paard gekocht door een meisje, hij was zo onbetrouwbaar als wat ( hij gooide je er zo 3 keer in 1 les af expres) ...maar enkele konden erop rijden, en deed hij niets! hij moet je echt vertrouwen, ik heb laatst nog een foto van hem gezien...wow wat is hij mooi geworden echt waar!! hij heeft bij die meiden nog niets geflikt....zelfs toen hij een aantal weken geen zadel op zen rug had gehad ( kreupel) konden ze er zo op stappen!!

Sommige manage paarden kunnen meer dan je denkt! het ismisschien gemeen om te zegge, maar beginners weten er nog niet goed mee omte gaan, en trekken aan de paarden monden en trappen en slaan! echt niet normaal al zie ik dat!! kijk dan verpest je zone paard, en denkt hij je bekijk het maar!
Je kan best een manage paard komen, maar wel laten keuren!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:08

lis schreef:
Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!

Dat idee heb ik ook altijd ja... Ivano had echter een hele bange blik in z'n ogen, dat intrigeerde me wel.

Maare deze manegeknol is nu wel M2. Hoor Haha!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:09

beetje oud topic...

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:21

maak nie uit

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:37

Lenn"]
[quote="lis schreef:
Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!

Dat idee heb ik ook altijd ja... Ivano had echter een hele bange blik in z'n ogen, dat intrigeerde me wel.

Maare deze manegeknol is nu wel M2. Hoor Haha!
[/quote]

Ja lenn, Ivano heeft maar iets van 2 weken op de manege gestaan. En hij's alleen maar gereden door de eigenaar van de manege. Dus dat kan je niet vergelijken met een paard dat al 5 jaar manegeruiters op zijn rug heeft.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:50

hahahahah, dat kan je idd NIET vergelijken met een manage paard dat er al jaren op staat, en elke les door een anders gereden word!!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:51

Citaat:
Een echt sportpaard zul je natuurlijk niet gauw op een manege tegenkomen.


Tja, de uitzondering bevestigd de regel wordt altijd gezegd..

Het wat, wie en waar weet ik niet precies meer, maar heb een tijd terug in het bit/de hoefslag gelezen dat een meisje een leuk recreatie ponytje dacht te kopen. Na 1,5 jaar reed ze Z2 en er zat nog steeds toekomst in.
Maarja, de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.
Overigens heb ik vaker over dit soort gevallen gehoord, misschien komt het door de voor manegeponys/paarden vereiste werklust?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:56

SpLaSh_ schreef:
Ligt eraan wat voor paard , hoelang hij al manege paard is , hoe oud , of ie wat mankeert enz enz. Splash was eerst ook van de manege , is 5 jaar en is nog geen jaar manegepaard geweest , niks aan de hand dus, maar een vriendinnetje van mij wil het ook , paardje van 17 (shoot me if im wrong) al zoveel jaar een manegepony , last van dr voorbenen , ik vind dat onwijs zonde van je geld , je hebt misschien nog een paar jaar plezier dr van, kan dr niet lang meer rijden , dan gaat zo'n beestje pijn krijgen , moet de dierenarts komen , en dan laat je dr inslapen of overlijdt ze , ik zou het persoonlijk nooit doen om een oude manegepony te kopen , ook al hou je er nog zo veel van....


Pardon ?

Ik neem aan dat ik het vriendinnetje ben en het hier om Perdy gaat Lachen
Perdy is nu 18, wordt 15 mei 19, zoals je zelf weet is ze nog hardstikke fit, dat van haar voorbenen valt mee, ze is hooguit een beetje stijf, maar ondervind er verder geen last van.

Ken je Starsky nog? die was als ik me niet vergis een jaar of 32, liep nog vrolijk mee, of bunny? is 28 en loopt ook nog mee, dus wat nou een paar jaar, ik vind 10 jaar toch wel aardig wat ! tuurlijk is het ene paard het andere niet, maar er is geen ander paard dat ik wil, geen enkele, ik heb een paar keer getwijfeld, maar die twijfels zijn allemaal verdwenen en ik ga voor perdy.

Al leeft ze nadat ik haar heb gekocht nog maar een jaar (bij wijze van spreken) dan heeft ze iniedergeval rust gehad en veel leuke dingen gedaan, en niet alleen dag in dag uit rondjes gelopen, maar lekker op het weiland gelopen en buitenritjes gemaakt !

Lachen mijn mening is volgens mij wel duidelijk, ik heb niets tegen het kopen van een Manegepaard of pony, welke leeftijd dan ook.

Edit: Tekst uitgebreid
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 19-04-04 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:58

ik heb dat ook ergens gelezen, was het niet in de hoefslag?

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:01

wendytj4h"]
[quote="lis schreef:
Ik vind de manege paarden altijd iets 'doods' over zich hebben. Alsof ze de lust in het leven verloren hebben. Moeilijk uit te leggen, maar ik zou geen manegepaard kopen als ik verder wou komen in de sport. Wil je lekker buitenrijden en gun je zo'n dier een fijner leven.. Doen OK dan!


Precies.

Die paarden hebben allemaal iets over zich heen van het kan me allemaal niets meer schelen alsof ze het vuur een beetje kwijt zijn....

Maar als je zo'n beestje nog een beetje plezier gunt dan kan je het wel doen het zijn leuke recreatiepony's en paarden..
[/quote]

Hier worden wel alle manege paarden over 1 kam gestreken!
Ok ik geef jullie gelijk de meeste manege pony's hebben idd iets lusteloos, doods over hun heen.
Maar dat paardje wat ik verzorg, ook een ex-manege pony, is dus echt alles behalve dood! bokte vroeger ook iedereen er van af op de manege..
als ik dan mensen tegen kom die op champ hebben gereden, is t echt zo: Ja rijd je op Champ?? dat rotbeestt...!!!??? Wow! Lips are sealed
Maar dr staat ook een pony bij, ook exmanege pony die is wel lusteloos en dood zeg maar!

En ja het ligt er aan wat je met het paard wil doen Mellietjuh.
Als je wedstrijden wilt rijden zou ik het persoonlijk niet doen, omdat die paarden over het algemeen nogal stijf zijn..!! Maar dat kun je eigenlijk alleen zelf maar zien als ie wedstrijden kan lopen of niet, is bij elk paard verschillend!
Maar als je een paard een lekkere oude dag wilt geven, of gewoon een goed tehuis en lekker recreatie rijden en buitenritten, dan zeg ik: Go for it girl!! OK dan!

jojohorse
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: omgeving groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:02

[quote="djangogirl"]de prijs ligt meestal aan de eigenaar. geeneen eigenaar wil graag zijn managepaard kwijt als het rustig in de lessen loopt. Hij verdient er tenslotte veel geld mee. Je moet meestal wat afdingesen van de prijs want sommige vragen er 3000 voor. En dan blijkt er nog heel wat mis te zijn. Ze laten het paard keuren door hun eigen DA en ja: dan blijkt het paard gezond te zijn. Maar als je een maandje aan het rijden bent blijkt er toch heel wat mis te zijn en als je dan je eigen DA erbij haalt dan schrik je van wat er allemaal mis is.

als je een paard koopt vind ik dat je hem altijd door je eigen DAmoet laten keuren of van een DA er bij halen die goed erkent is en ''neutraal'' is