Show je mesthoop!? Foto’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:55

Dandelion2 schreef:
Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
[ [url=m/yye49f.jpg]Afbeelding[/url] ]

#goals

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:03

Afbeelding
Dit is onze mesthoop

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:52

Samantha89 schreef:
Hoe lang doen jullie erover voordat jullie mesthoop vol is? Hoe groot is jullie mesthoop en om hoeveel paarden/pony’s gaat het dan, en uiteraard hoeveel kruiwagens per dag? En is het vlas, stro, houtkrullen etc? Helaas mag ik geen mest container plaatsen of wanden of wat dan ook. Nu doe ik steeds alles op steken, maar omdat ik dus geen wanden heb kan ik niet heel goed de hoogte in met opsteken omdat het anders omvalt. Helaas moet ik over van stro op iets anders vanwege dat mijn paard een stof allergie heeft(heeft hij al jaren maar hij kon altijd op stro in een uitloop stal, helaas sinds kort lukt dat dus niet meer). Waar ik nu de mest neer gooi is op twee stelcon platen die ieder 2x2 zijn. Nu komen ze de strorijke mest iedere 4 weken ophalen, maar als ik dus houtkrul of vlas etc ga gebruiken wordt het op afroep basis. Nu dacht ik laat ik is in dit topic vragen hoe lang jullie erover doen voordat jullie de mest laten ophalen. Wij hebben twee paarden, en met stro is het soms echt net aan die 4 weken, maar ik heb echt geen idee hoe hard het gaat als we op iets anders over stappen.


2 paarden, 1 d pony
staan op stro, dagelijks mesten
staan in de winter alleen nacht binnen. In zomer 24/7 buiten bij droog weer.
mesthoop 3 x 6
1 x per jaar leeggehaald

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:50

loulou schreef:
Samantha89 schreef:
Hoe lang doen jullie erover voordat jullie mesthoop vol is? Hoe groot is jullie mesthoop en om hoeveel paarden/pony’s gaat het dan, en uiteraard hoeveel kruiwagens per dag? En is het vlas, stro, houtkrullen etc? Helaas mag ik geen mest container plaatsen of wanden of wat dan ook. Nu doe ik steeds alles op steken, maar omdat ik dus geen wanden heb kan ik niet heel goed de hoogte in met opsteken omdat het anders omvalt. Helaas moet ik over van stro op iets anders vanwege dat mijn paard een stof allergie heeft(heeft hij al jaren maar hij kon altijd op stro in een uitloop stal, helaas sinds kort lukt dat dus niet meer). Waar ik nu de mest neer gooi is op twee stelcon platen die ieder 2x2 zijn. Nu komen ze de strorijke mest iedere 4 weken ophalen, maar als ik dus houtkrul of vlas etc ga gebruiken wordt het op afroep basis. Nu dacht ik laat ik is in dit topic vragen hoe lang jullie erover doen voordat jullie de mest laten ophalen. Wij hebben twee paarden, en met stro is het soms echt net aan die 4 weken, maar ik heb echt geen idee hoe hard het gaat als we op iets anders over stappen.


2 paarden, 1 d pony
staan op stro, dagelijks mesten
staan in de winter alleen nacht binnen. In zomer 24/7 buiten bij droog weer.
mesthoop 3 x 6
1 x per jaar leeggehaald


Heb jij dan nog wanden zodat je tegen de wanden omhoog kan opsteken? Met stro had ik gewoon twee a drie kruiwagens alleen vies zeiknat stro en dan kwam er ook nog een kruiwagen alleen stront bij. Moet ook wel zeggen dat mijn ruin altijd op het stro plast in de schuilstal. Mijn bijna 2 jarige merrie plast overal.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:35

Afbeelding

Dit is mijn mesthoop (hier nog in aanbouw). Het steekt achter nu wel flink boven de wanden uit.
Mijn paarden gaan pas laat naar binnen en weer vroeg naar buiten, dan zal ook wel schelen.

Ik haal zelf 1 tot 2 kruiwagens per dag per stal eruit. 4 dagen per week mesten de cliënten van de dagbesteding, dan wordt er wel wat meer uitgereden :')

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:15

Onze mestbak zit in de grond, 6 x 4 meter met wanden van anderhalve meter. Die zitten een meter diep de grond in, half metertje boven de grond. Ingang is 25 cm boven de grond, dus iets lager. Kan je met de tractor een bak in leegkiepen, idem met kruiwagens, en ligt het eerste stuk eenmaal vol, is het vrijwel vlak oprijden met de kruiwagen en verder storten. Pas als-ie bijna vol is moet ik een wat langer hellinkje op, ik hoef nooit omhoog te beulen.

Aanrader voor wie nog wat moet aanleggen en 'm laat leeghalen met groot materieel: gewoon de diepte in, om met een grijper of shovel leeg te halen maakt het geen fluit uit, en om 'm te vullen is het zó fijn.

Helemaal vlak met de grond kan ook natuurlijk (dan zie je 'm nog minder), maar vind ik wat linker. Randje is nog enige barriere voor kinderen en dieren om er niet in te vallen.
Ik heb hier honden rondlopen die alsnog wel eens de lege mestbak inspringen over de rand, en dan kan ik er weer met een laddertje inklimmen om die sukkels er uit te vissen...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 13:47

Dandelion2 schreef:
Leuke vraag, ik vind mijn mesthoop namelijk hartstikke netjes maar werd er flink om uitgelachen toen ik een ‘sierrand’ om de betonnen bak wilde ☺️. Het is dus een bak van beton en blokken, geïmpregneerd, de buitenkant is gemetseld met dezelfde stenen als de schuur erachter en met een opstaand randje ‘voor de sier’. Ik hou ervan. Op de foto maximaal vol en toe aan legen. Geen overkapping want wordt met een kraan geleegd.
[ [url=m/yye49f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het idee dat een sierrand om een berg poep heen moet vinden de meeste loonwerkers/metselaars inderdaad grappig denk ik :D

Onwijs mooi gedaan, wij denken ook aan een muurtje metselen maar ik ben bang dat die onder druk omvalt.

Afdekken kan ook met grondzeil (zag iemand met een kunst gras mat) en daar doe je dan een plank of iets dergelijks op zodat die niet weg waait, het houd niet alle regen tegen maar een te natte mesthoop is niet fijn legen.

Wij hebben ongeveer 6 vierkante meters nodig voor 1,5 jaar. Het slinkt echt met de helft als je het laat liggen en de aarde wordt zo mooi zwart en dat is dan weer zo goed voor je land. Compost mag je het hele jaar aanbrengen.

We gebruiken overigens amper strooisel. Paar zakken oppotten met vlas voor de mini’s, we hebben inloopstallen en grote zand paddocks. Als je gewoon stro gebruikt heb je 2x zo grote mesthoop nodig! (Strokorrels, vlas etc composteren heel goed mee)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:15

"Dierlijke mest op bouwland
Bouwland Drijfmest 3,4 Vaste mest
Zand- en lössgrond 16 maart t/m 31 juli 1 februari t/m 31 augustus 5
Klei- en veengrond 16 maart t/m 31 juli Hele jaar"
https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/geb ... ele%20jaar

Ibbel schreef:
joyce B schreef:
Dus in de winter hadden we een probleem. Nu zijn decregels voor uitrijden vaste mest aangepast, dus dan zou het iets makkelijker worden om bijvoorbeeld in droge winter bij vorst uit te rijden. Ons land is helaas niet begaanbaar als het verzadigd is.


Waar lees jij dat de regels voor vaste mest veranderd / versoepeld zouden zijn zodat je in de winter bij vorst zou kunnen uitrijden?

Ik vind dit op RVO:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/geb ... lijke-mest


Ik meende deze dikgedrukte hierboven en de tekst hieronder dat het nu 1 januari is ipxv 1 februari.

"Rijdt u vaste strorijke mest uit op bouwland op zand- en lössgrond? Dan mag u uitrijden van 1 januari tot en met 31 augustus. Daarnaast mag u het hele jaar door vaste mest gebruiken direct voor de aanplant van fruit- en plantsoenbomen op zand- en lössgrond."

En voor grasland:
Grasland Drijfmest Vaste mest
Zand- en lössgrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 31 augustus 1
Klei- en veengrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 15 september 2

1 Rijdt u vaste strorijke mest uit op grasland op zand- en lössgrond? Dan mag u uitrijden van 1 januari tot en met 31 augustus.

2 Rijdt u vaste strorijke mest uit op grasland op klei- en veengrond? Dan mag u uitrijden van 1 december tot en met 15 september.

Onze vaste mest is strorijk volgens mij. Wij gebruiken gehakseld en gemalen stro in de stallen.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:43

Wij hebben onze wei sinds vorig voorjaar en hebben toen twee ruimtes gemaakt voor het composteren van de mest. We hebben twee paarden en het eerste vak (2,5x5 meter) was na een half jaar al vol, nu het tweede vak aan het vullen sinds januari. Het gaat heel hard. Afgelopen weekend nog een derde vak aangelegd. We gaan vak 1 dan binnenkort omscheppen naar vak 3 en de bedoeling is dat dit dan in het najaar op de wei gaat. Maar tot op heden gebeurd er in vak 1 nog niet veel, te koud (gemeten met compostthermometer) en te nat door alle regen. Ik hoop wel dat dat goed komt.

We hebben er een takkenril voor gemaakt, zodat het wat minder zichtbaar is en daar ook enkele wilgen tussen geplant, hopenlijk slaan die aan.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 16:25

Wat een leuk idee met die wilgen! We gaan hier binnenkort ook wilgen planten dus dan kan ik ook zoiets doen met de takken als we gaan snoeien m, dankje

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:28

Wat mooi ja, met die wilgen!

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:53

Vast een hele domme vraag maar hebben jullie een vergunning aangevraagd bij de gemeente voor je mesthoop ?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:44

joyce B schreef:
Ik meende deze dikgedrukte hierboven en de tekst hieronder dat het nu 1 januari is ipxv 1 februari.

"Rijdt u vaste strorijke mest uit op bouwland op zand- en lössgrond? Dan mag u uitrijden van 1 januari tot en met 31 augustus. Daarnaast mag u het hele jaar door vaste mest gebruiken direct voor de aanplant van fruit- en plantsoenbomen op zand- en lössgrond."

En voor grasland:
Grasland Drijfmest Vaste mest
Zand- en lössgrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 31 augustus 1
Klei- en veengrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 15 september 2

1 Rijdt u vaste strorijke mest uit op grasland op zand- en lössgrond? Dan mag u uitrijden van 1 januari tot en met 31 augustus.

2 Rijdt u vaste strorijke mest uit op grasland op klei- en veengrond? Dan mag u uitrijden van 1 december tot en met 15 september.

Onze vaste mest is strorijk volgens mij. Wij gebruiken gehakseld en gemalen stro in de stallen.



Maar officieel mag er niet op bevroren bodem uitgereden worden. Ook niet op besneeuwde of verzadigde.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:00

Charaz schreef:
Vast een hele domme vraag maar hebben jullie een vergunning aangevraagd bij de gemeente voor je mesthoop ?

Een mesthoop die halfjaarlijks wordt geleegd,een organische onderlaag heeft en is afgedekt heeft geen vergunning nodig.
Laatst bijgewerkt door Coby op 31-03-24 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Show je mesthoop!? Foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 20:54

Ik zie onze huidige mesthoop meer als een composthoop. Er gaat namelijk ook hooi en vlas op en daarnaast alle gras maaisel in de zomer en gft etc.
Is veel beter voor je mest en hoop en werkt beter & sneller.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 07:59

Maartje1990 schreef:
Charaz schreef:
Vast een hele domme vraag maar hebben jullie een vergunning aangevraagd bij de gemeente voor je mesthoop ?

Een mesthoop die halfjaarlijks wordt geleegd,een organische onderlaag heeft en is afgedekt heeft geen vergunning nodig.


Wel als je muurtjes zet, dan is het gewoon een bouwwerk.