Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 12:10

Omdat ik online nergens een degelijk wetenschappelijk artikel kan vinden bij deze de vraag "is ontwormingsmiddel schadelijk voor je compostwormen in je mesthoop na het ontwormen van je paard?".

Deze vraag nav een discussie op stal ;)

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:14

Ik weet niet beter dan dat je de mest na ontwormen een tijdje apart moet inzamelen en niet op je hoop moet gooien

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:51

Ik dacht dat het ook schadelijk was. Echter geen optie om een tweede mestbult te hebben hiervoor en op een andere manier afvoeren heb ik ook niet.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:14

Simpel te testen: haal het restantje wormmiddel uit de spuit, vis een paar wormen uit je mesthoop, stop wormen plus restje wormmiddelen plus wat mest in een bakje en kijk wat er gebeurt :D

Mij zou het eigenlijk wel verbazen als Lumbricus-soorten (een heel ander soort worm met een heel ander dieet) dood zouden gaan van ivermectine/pyrantel of aanverwanten. Ook de bekende wormmiddelen doden niet allemaal alle wormen die bij paarden voorkomen.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:03

Er bleek inderdaad veel minder bodemleven te zitten onder hopen van ontwormde paarden dan van niet ontwormde paarden. Daar is in Wageningen onderzoek naar gedaan waarbij twee groepen exmoors die jaarrond op de wei stonden zijn vergeleken.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:07

capopjekop schreef:
Ik weet niet beter dan dat je de mest na ontwormen een tijdje apart moet inzamelen en niet op je hoop moet gooien


Waar laat je het dan? De meeste mensen hebben echt geen ruimte om dat apart te houden. :=

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:15

Ik heb het nog nooit apart gehouden, en mijn mestput krioelt van de wormen.
In mijn mestput ligt als-ie vol is ongeveer 30 kuub. Dat is van 1 jaar, 6 paarden, die per paard 2x een wormkuur gehad hebben in dat jaar. Dus 12 wormkuren in totaal. In 30 kuub mest.

Het wormmiddel moet als het goed is bovendien merendeels opgenomen zijn in de bloedbaan (want zo werkt het, het wordt niet via de mest opgegeten door de wormen, ingewandswormen 'eten' bloed).

Over hoeveel werkzame stof in die 30 kuub mest hebben we het dan? Dat is niet eens meer meetbaar, denk ik :D

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:24

Ibbel schreef:
Simpel te testen: haal het restantje wormmiddel uit de spuit, vis een paar wormen uit je mesthoop, stop wormen plus restje wormmiddelen plus wat mest in een bakje en kijk wat er gebeurt :D

Mij zou het eigenlijk wel verbazen als Lumbricus-soorten (een heel ander soort worm met een heel ander dieet) dood zouden gaan van ivermectine/pyrantel of aanverwanten. Ook de bekende wormmiddelen doden niet allemaal alle wormen die bij paarden voorkomen.

Ik kan altijd direct het verschil zien in ''mestbeestjes'' als ik ontwormd heb.

Ik kan al weken mestkevers en ander gespuis in verse paardenmest (max 24u oud, op de weide) spotten. En na een wormenkuur is het een periode doodstil.

Gebaseerd op die waarneming: ik houd de mest apart en voer het apart af. Wil simpelweg het risico niet lopen om zo'n interessant proces te verstoren met een medicatie (waarop sowieso staat dat je het niet in de sloot moet gooien, dus zo'n fijn spulletje is het niet, en of het al helemaal is uitgewerkt als het wordt uitgepoept denk ik ook niet..)

Of ze ervan doodgaan, of ervan walgen weet ik niet. Maar het is zéker een interessant vraagstuk!

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ontworming schadelijk voor compostwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:30

Ik verzamel de mest ook apart, en die gaat dan naar het milieupark met het teveel aan groenafval in plaats van op de composthoop. Niet alleen voor de wormen, maar vooral ook omdat ik onze compost gebruik voor de moestuin, en ik wil geen gif in mijn moestuin.

office
Berichten: 806
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:33

Dat staat zelfs in de bijsluiter van de pramox dat paarden drie dagen niet op het weiland mogen na de ontworming.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 02:02

Dit is ook mijn observatie.
Je kunt dat met de mestkevers ontzettend goed zien!

En ontwormingsmidden, die dus ook uitgepoept worden, zijn schadelijk voor alle wormen. En voor vissen/waterleven. En ook giftig voor honden!
Lees de bijuiter maar eens.
Als je de mest van de eerste 48 uur apart bewaard en die een paar weken apart laat liggen, breekt het gif af en kan de mest later alsnog weer terug op de mest/composthoop. Tenzij je een biologische groentetuin er op na houdt, dan zou ik die mest apart houden :o

Akshay schreef:
Ibbel schreef:
Simpel te testen: haal het restantje wormmiddel uit de spuit, vis een paar wormen uit je mesthoop, stop wormen plus restje wormmiddelen plus wat mest in een bakje en kijk wat er gebeurt :D

Mij zou het eigenlijk wel verbazen als Lumbricus-soorten (een heel ander soort worm met een heel ander dieet) dood zouden gaan van ivermectine/pyrantel of aanverwanten. Ook de bekende wormmiddelen doden niet allemaal alle wormen die bij paarden voorkomen.

Ik kan altijd direct het verschil zien in ''mestbeestjes'' als ik ontwormd heb.

Ik kan al weken mestkevers en ander gespuis in verse paardenmest (max 24u oud, op de weide) spotten. En na een wormenkuur is het een periode doodstil.

Gebaseerd op die waarneming: ik houd de mest apart en voer het apart af. Wil simpelweg het risico niet lopen om zo'n interessant proces te verstoren met een medicatie (waarop sowieso staat dat je het niet in de sloot moet gooien, dus zo'n fijn spulletje is het niet, en of het al helemaal is uitgewerkt als het wordt uitgepoept denk ik ook niet..)

Of ze ervan doodgaan, of ervan walgen weet ik niet. Maar het is zéker een interessant vraagstuk!