Hoestende pony, nu over, weer normaal hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Hoestende pony, nu over, weer normaal hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:01

Op stal waren wat hoestende pony's, oa Veerle. Ze hebben een tijdje ventipulmin gehad van de veearts en inmiddels is het eigelijk over. Ze staan overdag op de wei dus daar hebben ze geen last van stof. Ze staan wel gewoon op stro en dat gaat nu allemaal heel goed. De tijd dat ze hoeste kregen ze nat hooi, maar ze hoesten nu dus helemaal niet meer. Kunnen we ze weer gewoon droog hooi geven of zouden ze dan meteen weer gaan hoesten?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:35

waarschijnlijk zullen ze niet meteen gaan hoesten nee.
Maar als ze echt iets aan de longen hebben is het beter om nat hooi of kuilgras te voeren.
Ik heb ook een paard gehad wat last had van stof. De vee arts gebeld. Ook vantipulmin gehad. Hij was verkouden en hij had last van de stof.
Vanaf dat moment dat ik dat wist ben ik kuilgras gaan voeren en mijn paard heeft er nooit meer last van gehad.
Maar nu heb ik een paardje dat de hele dag buiten loopt, die krijgt wel gewoon droog hooi. Omdat hij toch al genoeg frisse lucht krijgt en omdat hij geen last heeft van de stof in het hooi.

Ik zou het even per paard bekijken. Even bekijken wat het beste is.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:42

We hebben ze vanavond weer wat droog hooi gegeven, daar kunnen we makkelijker meer van geven omdat nat hooi klaar zetten gewoon lastiger is (die van mij eet rustig een baal hooi op een dag weg Rolleyes en dan staat ze niet eens de hele dag binnen.... )
Maar mocht het slecht zijn krijgen ze natuurlijk weer gewoon nat hooi, omdat we op stal twijfelde of het eigelijk geen kwaad zou kunnen vragen we het hier voor de zekerheid maar. Want we willen natuurlijk niet dat ze straks weer niet lekker zijn.
Ze hadden slijm in hun longen, op stal was het niet goed, gewoon te stoffig. Of nou ja, ze waren gewoon gevoeliger dan andere pony's voor het stof... (gaat over de pony van kelly81 en die van mij) Maar ze hoesten nu al weer een week of 3 niet meer. Eerder al niet meer, maar 3 weken zonder ventipulmin. Veerle hoest nu dus al 5 weken niet meer, maar daarvan de eerste 2 weken door de ventipulmin.. Toen ze daar van af was is ze niet meer gaan hoesten..

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:40

tja,je zegt het zelf al. Ze zijn gewoon gevoelig voor stof. dus als je nu drooi hooi blijft geven heb je kans dat ze er weer last van krijgen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 09:26

Volgens de veearts was het ook een virus, het begon met een veulen, daarna nog een veulen, toen die van ons. Dus ze gaven het wel over waarschijnlijk, nu zijn die veulens inmiddels weg (verhuist), de ventipulmin gestopt enz en ze hoesten niet meer.
Maar goed, we wilen natuurlijk niet dat ze straks weer hoesten Ach gut

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:51

nee,ik zou maar het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:53

Als het een virus was, is het duidelijk waar het van kwam. Hooi is sowieso beter dan kuil, dus zou lekker hooi blijven geven.
En is het stof-allergie, dan als eerste het stro door wat anders vervangen!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:24

mijn paard mag geen kuil en lust geen nat hooi (geweekt hooi) spuit het voor het geven af en schud het eerst even uit voor het ergste stof nu gaat het wel goed.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:39

ik zou t gewoon nat houden, doe ik met mijn pony ook, als ik weer droog hooi ga geven dan gaat ze na een maandje weer hoesten

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:43

Ik heb dezelfde mening als Symbeami.