paard gaat echt niet in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:37

Uhm, over blinddoeken zijn vele mensen (met mij) het zeker niet eens. Ik zal eens proberen dat topic te vinden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:54

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 10-03-04 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:54

Wij hebben dit akelige probleem ook gehad bij mijn paard. Ze moest naar de kliniek en het laden was echt een ramp. uuuuuren hebben we gestaan; niets hielp. Dit hebben we geprobeerd
- longeerlijnen (levensgevaarlijk Boos! )
- 2 mensen met armen achter haar kont (werkte 1x)
- blindoek (werkte 1x)
- voer (werkte 2x)
- longeerzweep (gevaarlijk!!)

Echt, mijn paard werd echt gevaarlijk en ik kon haar niet houden. Ik dacht altijd dat ze bang was en dat je nooit mocht slaan en dat soort softe gedoe. DAar maakte ze dankbaar misbruik van: ze stond je nog net niet uit te lachen. En, hoe meer publiek, hoe beter ze het vond, want dan ging ze al helemaal niet...

HOe hebben we het opgelost: 1x aangepakt...! Ik had besloten dat ik niet meer met me liet sollen, en toen had ze snel door dat het menes was. Ik heb een dressuurzweep in mijn hand genomen, haar rustig voor de klep gezet en toen ze weer wilde gaan etteren heb ik haar een opdoffer gegeven. Nu heb ik het laad-probleem echt nooit meer, ze loopt er zo in. Ik loop ook nooit mee: ik laat haar zelf de trailer inlopen zodat ik zelf de boom erop kan doen.

Ik denk wel dat je heeeel vaak moet gaan oefenen en heel duidelijk moet zijn. GA ook nooit oefenen met veel mensen erbij..

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:11

Mijn paard gaat ook altijd moeilijk op de trailer. Laatst moest ze naar de da. Wij zetten de trailer bij de schuurdeur neer en rijden hem een kleinstukje naar binnen, dan de schuifdeuren tegen de trailer aan doen zodat hij geen kant op kan.
Dit werkt bij mijn paard prima, hij loopt er in 1 keer op. Laatst leek hij te weigeren, maar ik liep vol overtuiging door en ze liep zo achter me aan.

Succes ermee.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:35

Een paard van een vriendin van mij laad ook moeilijk met grofgeweld dat willen wij zker niet proberen ze gaat er echt met geen mogelijkheid in we moesten afgelopen zondag naar les en hebben het na 2 uur eindelijk erin gekregen. Ik denk dat het ook een kwestie is van oefenen oefenen en oefenen als zo'n paard steeds op de trailer moet en ze gaan niets leuks doen dan willen er natuurlijk ook niet in. Ik denk dat je de moed erin moet proberen te houden om te blijven laden en lekkr het paardje af en toe meenemen naar het bos of iets wat ze zelf erg leuk vinden om te doen.

Probeer het met 2 man op te lossen hoe meer mensen er zich mee bemoeien hoe rotter het paard het vind en er dus ook neit meer in gaat. Hij begint terplex met stresse.

Wij proberen het altijd met z'n 2en en met geduld moet het wel lukken ook al wordt je er gek van.

Lokken met eten of bix of de trailer lekkr volgooien met stro kan ook helpen en stro op de klep gooien.

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:28

vandaag weer bezig geweest met mijn merrie.

ikzelf vond het alweer een stuk beter gaan als gisteren

vandaag weer met haar alleen geprobeerd. schot schuin en een emmer brok.

op een gegeven moment heeft ze er helemaal ingestaan met haar hoofd laag want zodra ze haar hoord omhoog doet komt ze achteruit.

morgen ga ik proberen de klep dicht te doen. ook leg ik dan een grote pluk voordroog in de voerbak.

maar ik vind zelf dat het al beter gaat.
nu loopt ze al een stukje mee de laadklep in en dat deed ze gisteren niet


iemand nog andere tips

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:05

Het gaat zo de goeie kant op gwoon blijven volhouden. DAdelijk vind ze het allemaal geen probleem. Ik zou gwoon zo blijven oefenen hoe je het nu doet en niets forceren.

succes morgen gaat het misschien weer nog beter als vandaag.

gr

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:30

Heel bekende probleem Schijnheilig
Tiko is er ook zo een die dus echt de trailer niet op gaat als ie niet wil.... Denk ook niet dat een dreamstables oid hier heel veel aan kan veranderen Hij wil gewoon niet, en als hij niet wil dan gaat ie ook niet. Het is ook zeker geen angst, op de heenweg staat ie er met een kwartiertje in, terug ben je tussen de 2 en 4 uur bezig, tot ie het opgeeft. Van alles geprobeerd, lief lokken met brokjes heeft geen effect, zweep maakt totaal geen indruk, hengstenketting of touw om zijn neus interessert hem niets. Longeerlijn; hij gaat zitten of steigert en springt er over heen. Hij heeft één keer sedalin gehad, geen enkel effect. Blinddoeken; hij is volkomen de weg kwijt, maar zodra hij de laadklep voelt staat ie stil.

We hebben zelf één keer een week lang met hem geoefend, twee keer op een dag op de trailer gezet en daar gepoetst en gevoerd. Aan het eind van de week moesten we hem tegenhouden dat hij niet achter die brokjes aan de trailer in vloog. Dat weekend op wedstrijd geweest en ook terug stond ie er in 5 minuten op. Maar ik ga echt niet elke keer een week oefenen als ik een keertje weg wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:48

manege eigenaar was dus helemaal over de zeik

hij vroeg me straks hoe het ging.

ik vertelde hem dat ze er helemaal in de trailer ging maar dat ze er wel vrij vlug weer af kwam

zegt ie: ik heb toch gezegd dat ik donderdag zou helpen nu heb je maandag, dinsdag en woensdag al staan te klote
maar we zullen morgen wel zien hoe ver die verpest is. Boos!

ik dacht bij me zelf tis toch mijn paard?

toen hij maandag hielp met al zijn toebehoren kwam mijn lady niet eens meer in de buurt van de laadklep, nu was het dinsdag al een stuk beter en vandaag heeft ze er helemaal opgestaan maar ging ze er meteen weer af

maar laat hem morgen maar eigenwijs zijn en mijn lady de trailer in meppen, ze zullen er vanzelf wel achter komen

ik ben er iig niet bij want ik hoef niet te kijken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:58

Klinkt alsof je goed bezig ben. Laat haar er zelf maar weer uit komen als ze dat wilt (wel zorgen dat ze recht achteruit komt, anders donderd ze van de klep en word het nog enger) maar probeer het moment dat ze binnen is te rekken en fijn te maken. Hooinetje, handje voer... tegen de tijd dat ze er zonder stress rustig binnen blijft kan je gaan oefenen met de balk erachter en later de klep dicht.

En als je zo goed vooruit gaat zou ik onder geen voorwaarde toestaan dat een ander grof met het dier omgaat. Een beetje druk met een zweep erachter is prima, maar niet naar binnen meppen! Dan kan je beter zo doorgaan als je nu doet. Duurt het was langer, maar het is ook duurzamer.

PS: je hebt de trailer toch wel aangekoppelt aan een auto of tractor als je oefent he? Lijkt een open deur, maar ik hielp laatst iemand met een moeilijke lader en die had "thuis geoefend, maar toen was de trailer een keer gekiept" Stoom uit je oren

Ja geen wonder dat 'ie er niet in durfde...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:01

Klinkt goed idd OK dan!
Zou me toch even nog een keer bedenken of je de manege eigenaar er wel mee aan de slag moet laten gaan Scheve mond

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:01

Ik zou me niks aan trekken van die manegehouder, gewoon verder gaan zoals je nu doet. Het gaat toch de goede kant op? Die manegehouder heeft hem er misschien binnen 10 minuten op maar wel met de kans dat hij er de volgende keer helemaal niet meer in wil! Blijf lekker oefenen met veel geduld, probeer het vertrouwen te winnen van je paard en laat die manegehouder lekker op een afstand staan!

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:14

Misschien dat ik nu een aantal mensen voor het hoofd stoot, misschien ook dat ik nu een aantal mensen wakker schudt en aan het denken zet, ik doe het voor de laatste categorie... (en vooral voor hun paarden)

Hebben jullie zelf wel eens in een trailer gestaan alsof je een paard was en gevoeld wat je paard voelt tijdens het rijden? Misschien dat je dat een keer moet doen en dan misschien beter begrijpt waarom sommige paarden de trailer niet meer in willen...
Heel vaak realiseren mensen zich niet dat een paard niet kan zien welke bocht je inrijdt of je links of rechts afslaat, dat het stoplicht op rood of groen springt.. Bloos!
Menigeen met problemen met trailer laden wijten het aan de onwil van het paard zonder eens goed naar hun rijstijl te kijken. Een trailer is geen boedelbak maar je vervoert levend materiaal wat zich angstvallig in evenwicht staat te houden als jouw rijstijl belabberd is..
Eigenlijk moet je rijden alsof je een glas water in de trailer hebt staan en daar mag geen druppel uit zijn als je aankomt. Je paard is je daar erg dankbaar voor!
Ooit over nagedacht?

Nogmaals dit is niet banketstaafig bedoeld maar misschien zet het je wel aan het denken en ga je eens wat kritischer kijken naar je eigen rijstijl.

Vonneke, ik zou wel gaan kijken bij de manege houder, je bent nu op de goede weg, wat als hij dat in een paar minuten weer teniet doet? dan kun je weer opnieuw beginnen... En als het hem wel lukt op een rustige manier dan weet jij gelijk wat je moet doen voortaan..
Ik wens je in ieder geval veel succes!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:30

Citaat:
Misschien dat ik nu een aantal mensen voor het hoofd stoot, misschien ook dat ik nu een aantal mensen wakker schudt en aan het denken zet, ik doe het voor de laatste categorie... (en vooral voor hun paarden)



DAt zal allemaal wel, maar er is ook een catagorie paarden die er niet in wil ook al rij je echt als een slak.

Herhalen, herhalen, herhalen en vooral ook leuke dingen gaan doen ipv alleen maar naar de kliniek. Verder is er ook een heel goed boekje verkrijgbaar: Veilig Transporteren. Boordevol goede tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:41

even LEZEN cissy voordat je begint te mekkeren over rijstijl.
er is met dit dier niet eens gereden dus dat KAN de reden NIET zijn

och we zien vanmiddag wel.
ik ga er iig niet bij staan en ik lach ze allemaal hard uit als ie straks helemaal de trailer niet (meer) in gaat.

kunnen hun de kosten betalen.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:47

je voelt je dus duidelijk wel aangesproken anders reageer je niet zo..
ik heb wel jou verhaaltje GELEZEN maar jij de mijne blijkbaar niet...
Ik val jou toch niet aan? Ik val niemand persoonlijk aan ik wil alleen de meelezers van dit topic op dit feit wijzen, dat heb ik dacht ik toch wel duidelijk neergezet in het begin...
ik snap je reactie dan ook niet helemaal.

En over dat luie slak rijden, het is wel degelijk belangrijk om rustig te rijden en niet iedereen is zich daarvan bewust. Tuurlijk zijn er ook luie slak rijders die problemen met hun paard hebben, dit was niet bedoeld als DE oorzaak van niet laden, dat heb je mij niet horen zeggen! Het KAN een oorzaak zijn. Als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten?! Juist! als iemand je er attent op maakt!
Daar is toch niks verkeerds aan?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:51

cissy schreef:
Misschien dat ik nu een aantal mensen voor het hoofd stoot, misschien ook dat ik nu een aantal mensen wakker schudt en aan het denken zet, ik doe het voor de laatste categorie... (en vooral voor hun paarden)

Hebben jullie zelf wel eens in een trailer gestaan alsof je een paard was en gevoeld wat je paard voelt tijdens het rijden? Misschien dat je dat een keer moet doen en dan misschien beter begrijpt waarom sommige paarden de trailer niet meer in willen...
Heel vaak realiseren mensen zich niet dat een paard niet kan zien welke bocht je inrijdt of je links of rechts afslaat, dat het stoplicht op rood of groen springt.. Bloos!
Menigeen met problemen met trailer laden wijten het aan de onwil van het paard zonder eens goed naar hun rijstijl te kijken. Een trailer is geen boedelbak maar je vervoert levend materiaal wat zich angstvallig in evenwicht staat te houden als jouw rijstijl belabberd is..
Eigenlijk moet je rijden alsof je een glas water in de trailer hebt staan en daar mag geen druppel uit zijn als je aankomt. Je paard is je daar erg dankbaar voor!
Ooit over nagedacht?

Nogmaals dit is niet banketstaafig bedoeld maar misschien zet het je wel aan het denken en ga je eens wat kritischer kijken naar je eigen rijstijl.

Vonneke, ik zou wel gaan kijken bij de manege houder, je bent nu op de goede weg, wat als hij dat in een paar minuten weer teniet doet? dan kun je weer opnieuw beginnen... En als het hem wel lukt op een rustige manier dan weet jij gelijk wat je moet doen voortaan..
Ik wens je in ieder geval veel succes!


Denk dat het bij die van ons niet de oorzaak is, maar je hebt hier wel degelijk een belangrijk punt

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:51

dat bedoel ik!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:57

Er is hier al heel veel over geschreven, dat trailerprobleem

Onze Levi is beleerd bij Dream Stables en ook ons veulen krijgt nu veulentraining van Conrad. Ik ga d'r voor!

Kijk voor foto's maar eens op onze site!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:21

Zoals op www.paardnatuurlijk.nl heb ik Nacino leren laden en het gaat nu echt heel erg goed.
Het is overigens de manier van Pat Parelli en absoluut niet zweverig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:49

hier nog even een update van mijn paardje en de trailer

voordat ze bij mij kwam heeft ze enkele malen op de trailer gestaan.
nu heeft de vorige eigenaar haar bij mij op stal opgehaald omdat er nog 2 foto's bij moesten voor de verzekering.

de buurvrouw van stal heeft gezien hoe dat ze de trailer opging.

ze ging er dus zo op. Jan deed het alleen en mevrouw wandelde zo naar boven!

nu is het een erg eigenaardige tante die van mij. en nu had ze dus donderdag wat tikken gehad (mijn vader zei geen onnodige) en net hebben ze het weer geprobeerd en mevrouw ging na 1 tik op der gemak naar boven waardat ze zo op der gemak uit de voerbak gaat staan te eten

ze heeft me dus een beetje voor de gek staan houden

nu moet ze er voorlopig 1 tot 2 keer per week in (2 tot 4 heen en weer) naar les en concour. dus ik denk als ik bezig blijf en mijn vader rustig rijd (wat hij zeer zeker doet) het met 2 weken weer prima in orde is

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:05

Ik ben blij voor je dat je paard weer makkelijk op de trailer gaat.

Misschien heeft ze je voor de gek gehouden misschien ook niet.
Ze heeft met jou de tijd gekregen om te zien dat een trailer niet eng is OK dan! en het tikje heeft haar verder overtuigd.