paard gaat echt niet in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

paard gaat echt niet in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:12

ik krijg mijn merrie dus met geen mogelijkheid in de trailer!
eerst ging ze er moeizaam op maar nu helemaal niet, vorige keer is er niets gebeurt

heb een grote 2 paard atec waarvan ik het schot scheef zet

ik heb echt alles geprobeerd, rustig en braaf, met een longeer lijn, wat minder braaf met een zweep, een keertje met wat meer geweld

maar niet hielp mevrouw gaat tot op de laadklep gaat rond staan te kijken en komt langzaam omhoog omzo om te draaien.

nu wil ik het morgen in het licht proberen met mijn B-pony erlangs

iemand tips?

groetjes


Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:14

Inderdaad proberen met een ander paard erbij.

Of misschien kun je een beetje op de NH manier doen, maar daar ben ik zelf niet zo in thuis dus kan ik je niet zoveel over vertellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:15

Heb je een eigen trailer tot je beschikking? Zo ja, kun je even de aankomende weken je paard uitsluitend in de trailer voeren. Dan staat ze er snel genoeg in...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:24

zou inderdaad een optie zijn.
maar aangezien ze op een manege staat is het vrij moeilijk om niet te voeren omdat ze allemaal tegelijk voer krijgen

NH ken ik helemaal niets mee.

maar morgen eers maar is met Mandy erlangs proberen

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:24

In ieder geval de zweep weglaten. Mijn paard gaat ook moeilijk de trailer op, uiteindelijk doet hij het wel met behulp van een longeerlijn en met veel geduld (stapje voor stapje).

Maar idd, eerst een ander paard erin zou wel 's kunnen helpen!

Succes! Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:29

door de longeerlijn loopt ze gewoon heen, maakt der niets uit of die er wel of niet langs zit.

morgen eerst maar eens proberen met mijn Ber der langs

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:35

Hoe doe je dat dan precies met de longeerlijn, alleen erlangs? Bij Bonanza trekken we 'm als het waren de trailer in, met de longeerlijn onder z'n kont. Zodat hij het gevoel heeft dat hij niet achteruit kan. En dan stapje voor stapje. Tis belangrijk dat je het niet te snel wilt allemaal...

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:38

als je het onder der kont door doet gaat ze gewoon omhoog

je wilt het niet geloven tis echt een eigenwijs ding

nu ga ik er morgen mijn pony langszetten en de trailer in de grote deur in de binnenbak

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:40

Oeioei! Nouja, veel succes dan, en laat ons weten hoe het is gegaan! Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:45

Misschien is het ook wel handig om even te bedenken waarom ze er niet in wilt..? terwijl ze eerder wel ging. Als er te onvoorzichtig gereden wordt terwijl ze erin staat, dus maw te hard remmen en bochten nemen enzo. dan zou dat ook eens veranderd moeten worden om niet constant dat probleem te houden.

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:48

we hebben er niet eens mee gereden. anders zou dat een goede reden zijn
en mij vader rijd heel voorzichtig omdat mijn vorige paard een 'slaper' was hij vind het zo lekker in de trailer dat ie gaat staan te slapen en zich zo laat vallen in de bochten

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:54

Die van mij heeft ook eens besloten niet meer de trailer in te gaan, en de oorzaak heb ik ook nooit geweten (hoewel ik gok op gewoon stronteigenwijs...). Hij liep mee naar de klep, zette zijn voorvoeten er zonder aarzelen op, en ging op de rem. Niets paniekerigs, gewoon blijven staan en rondkijken, hij probeerde ook niet weg te komen, weigerde gewoon vooruit te gaan. Eten voor zijn neus? Als hij er niet bij kon ging hij kijken of degene naast hem iets had.... Trekken aan het halstertouw dan kwam hij heel rustig een stukje omhoog en draaide zich om.
1 longeerlijn werkte ook niet, hij liep gewoon opzij dwars door de lijn of hij ging zitten.... Toen 2 lijnen kruislings geprobeerd, ging hij ook op zitten of kwam een stukje omhoog. Toch gewoon de lijnen strak gehouden en niet achteruit laten gaan, ook al zat hij er met zijn dikke reet bovenop... Uiteindelijk hebben we hem zo de trailer opgekregen.
Na 2x hoefde hij alleen nog maar een longeerlijn te zien en liep er zo op.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:22

ik heb er ook eentje die in alle toonaarden weigert de trailer op te gaan.
Ik heb een zware, oersterke koudbloed, dus lijnen erachter en naar binnen trekken is geen optie.

Voeren in de trailer trapt ie ook niet in, slaan werkt averechts.....

Ik blijf dit topic volgen, in de hoop de gouden tip te lezen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:46

Ik heb de 'longeerlijntruuk' eigenlijk nog nooit zien werken. Paarden die ik ken storten zich dan gewoon achteruit.
Waar ik laatst goede resultaten mee had was een sluis opzetten zodat paard er niet langs kan, en dan *ruim* erachter staan met een menzweep. Niet klappen met die zweep, gewoon staan, en zo nodig de kont even aanraken. Bij dat paard gaf dat genoeg druk om te zorgen dat ze niet achteruit kwam, maar niet genoeg om d'r paniekerig te maken. Het was precies de ondersteuning die dat dier nodig had. Werkt natuurlijk niet voor ieder paard..

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 07:57

Supertje schreef:
Die van mij heeft ook eens besloten niet meer de trailer in te gaan, en de oorzaak heb ik ook nooit geweten (hoewel ik gok op gewoon stronteigenwijs...). Hij liep mee naar de klep, zette zijn voorvoeten er zonder aarzelen op, en ging op de rem. Niets paniekerigs, gewoon blijven staan en rondkijken, hij probeerde ook niet weg te komen, weigerde gewoon vooruit te gaan. Eten voor zijn neus? Als hij er niet bij kon ging hij kijken of degene naast hem iets had.... Trekken aan het halstertouw dan kwam hij heel rustig een stukje omhoog en draaide zich om.
1 longeerlijn werkte ook niet, hij liep gewoon opzij dwars door de lijn of hij ging zitten.... Toen 2 lijnen kruislings geprobeerd, ging hij ook op zitten of kwam een stukje omhoog. Toch gewoon de lijnen strak gehouden en niet achteruit laten gaan, ook al zat hij er met zijn dikke reet bovenop... Uiteindelijk hebben we hem zo de trailer opgekregen.
Na 2x hoefde hij alleen nog maar een longeerlijn te zien en liep er zo op.

Precies zo ging het met ons paard, en als hij een tijd niet op de trailer is geweest, moet het weer een paar keer zo.

Onze pony is doodsbang in de trailer, toch wil zij er na een paar weken wel in als we haar voeren in de trailer. Zij kan alleen niet in de trailer blijven, ze gaat compleet door het lint als ze alleen is. Maar dat is gelukkig bij jou paard niet zo.
Voor en paard is een trailer maar een eng, klein, betrekkelijk donker stalletje dat nog wiebelt ook. Niks voor een paard dus.
Laat je vooral niet helpen door die doorgewinterde paardenkerels die het op hardhandige wijze wel even zullen doen. Het probleem wordt dan alleen erger.

Heb je weleens in een rijdende trailer gestaan, dat is dus echt eng. Ik moest ooit iets vasthouden wat anders om kon vallen en mijn man reed hooguit 40. Ik had het idee dat hij met wel 100 door de bebouwde kom raasde en de trailer wiebelde, piepte en kraakte aan alle kanten. Echt om nooit te vergeten.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:47

Als je aan beide kanten iets aan de trailer hebt (aan 1 kant stal) heeft ze minder mogelijkheden om erlangs te gaan, misschien goede tip?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:52

Niet achterom kijken met laden wil ook wel helpen...
Een paard dat panische angst heeft om in een trailer te staan..blijft ook niet rustig staan eten in zo'n ding...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:54

Onze pony blijft ook niet eten, zodra de trailer dicht is en ze alleen is, raakt ze in paniek. De trailer is overigens niet aangekoppeld en staat gewoon in de schuur.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:58

balen zeg, je zei het gisteren al maar een paard van een vriendin van mij komt nooit op de trailer, behalve als ie naar de DA moet, dus ja die wil niet graag, en die gaat ook zitten als je de longeerlijn erachter doet, steigert draait om, begint te schoppen etc
na verschillende pogingen heeft de staleigenaar de longeerlijn door de mond gedaan, om de vorste buis van de trailer egdaan en inhalen maar!
toen liep ze wel, niet een vriendelijke manier, maar ja je moet iets he!

een andere methode is een soort strop om het middel, lijn tussen de voorbenen door om de voorste buis heen en onhalen maar, loopt ie erook zo op

in someren hebben we de trailer tot aan de deuropening gereden, deuren dichtgeschoven, laadklep lag dus binnen, zweepje erachter en ze liep er zo in! niets aan de hand!

Quentin heeft het ook een tijdje vertikt, toen heeft zn vorige eigenaar hem 10x na elkaar op de trailer gezet en er weer af, samen met een flinke houte plank, sindsdien doet ie het probleemloos.
maargoed, die van mij kende het al, en was dus gewoon aan het etteren

bij een jonkie kan je beter wat langer je geduld bewaren, omdat het allemaal nieuw is voor zo'n beestje

succes er mee!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:02

Citaat:
een andere methode is een soort strop om het middel, lijn tussen de voorbenen door om de voorste buis heen en onhalen maar, loopt ie erook zo op



op dat idee kwam bij ons ook iemand, heeft me 3 lijnen gekost Boos!

Mijn paard is niet bang, niet paniekerig, maar gewoon zwaar en lomp en heeft besloten het niet te doen......hij gaat lekker stevig staan met zo'n kop van "bekijk het maar".

Hij is vorig jaar van Oostenrijk naar Nederland gekomen: 18 uur op de trailer gestaan, 3 maanden later van Brabant naar H-Holland, geen enkel probleem en toen begon het gedonder....

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:05

Ken het verhaal!
Mijn paard besloot ook van de ene op de andere dag niet meer in de trailer te lopen. Eigenlijk net als Supertjes verhaal.
Maar eigenlijk hielp helemaal niets.. 4,5 uur staan laden met -10 C Boos!
ALLES geprobeert, echt alles!!
Uiteindelijk hebben we haar toen 2 streepjes Sedalin gegeven.
Even laten inwerken. 2 longeerlijnen aan allebei de kanten. gekruist achterlangs.
Ze stribbelde nog wel een beetje tegen, maar uiteindelijk stond ze er op!
Heb de keer daarna nog 1x Sedalin moeten gebruiken (maar geen 2 longeerlijnen). En sindsdien heeft ze nooit meer moeilijk gedaan.
Longeerlijn zien, is erop lopen
Sedalin was voor mij overigens echt het laatste redmiddel. Maar het heeft mij super geholpen!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:08

Wat ik zelf heb gemerkt is dat het heel belangrijk is om de aandacht van het paard bij JOU te houden en niet om zich heen te laten kijken.

Mijn vriendin gebruikt voor het laden een touwhalster en zodra ze op de trailer staat gaat het gewone halster weer om. (NOOIT je paard met touwhalster op de trailer zetten!)

Ook heb ik eens een andere methode met longeerlijnen gezien. 2 longeerlijnen, elk aan een kant van de trailer vastmaken en dan niet het paard erop trekken, maar gewoon de uitwijkruimte beperkt houden, een soort van kleine kraal maken. Je hebt dan natuurlijk wel een aantal mensen nodig! Haha!

Hopelijk kun je uit de tips die in dit topic al gegeven zijn wat bruikbare voor jouw paard halen.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:11

wat mursey zei kan ook helpen, zei ik gister volgens mij ook, geef het paard iets wat rustig is, dat is bij een jong paard een betere methode dan met grof geweld zoals het bij mijn paard altijd is gedaan.
die van jou is jong en wrsch bang, die van mij wasgewoon aan het klieren en was toen al bijna 6, die wist echt we wat de bedoeling was.

ruim van te voren wat sedalin erin, rustig te trailer op, eventueel klein stukje rijden en er weer af, als t even kan een paar x er op en er af zetten
zodat ze weet dat het niet eng of vervelend is als ze mee moet met de trailer.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

juuls

Berichten: 28
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:32

ga eerst is met een trailer in een bak of wei oefennen...maak er een spelletje van ..het zou ook kunnen dat je paard michien een beetje een clausterfobie heeft voor gesloten ruimtes?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:58

iets wat ze echt lekker vind, mensen om haar heen die ze echt vertrouwd voetje voor voetje op de trailer zetten.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie, Marjelle1992, Toushie en 35 bezoekers