paard gaat echt niet in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:27

Mijn paard was ook iedere keer weer slechter in de trailer te krijgen. Dit kwam waarschijnlijk omdat hij iedere keer als hij in de trailer moest, naar de kliniek ging.

We zijn met hem heel rustig gaan oefenen, zonder tijdsdruk want daardoor word je zelf (onbewust) erg gestressed. Trailer aan de kant waar hij meestal uitbrak langs een heg gezet en gewoon ervoor gaan staan. Als hij niet wilde lopen, deed ik het halstertouw met de knip vast aan de rechter ring bij de neusriem van het halster. Dan het touw achter de oren langs en door de linker ring bij de neusriem heen. Ik geef dan hele korte ferme rukjes, en Odin vindt dat niet zo fijn, dus doet hij een stap naar voren. Dan staat het touw direct niet meer op spanning natuurlijk, en roep ik Odin weer een pasje verder. Als hij niet gaat, krijgt hij weer zo'n klein rukje. Op deze manier hebben we het Odin goed geleerd, en nu hebben we hem er altijd binnen 5 minuten in.
De eerste keer dat hij helemaal binnen was, mocht hij er na het eten van wat hapjes slobber direct weer uit. De tweede keer (niet dezelfde dag) hebben we de stang achter zijn kont vastgemaakt. De derde keer ging de klep even dicht en de vierde keer zijn we een klein stukje gaan rijden.
De vijfde keer was op een wedstrijddag en is hij dus in plaats van naar de kliniek op wedstrijd geweest (geen pijn, geen stress). Sindsdien gaat het gewoon goed, ook al moet hij naar de kliniek.

Volgens mij is er voor ieder paard wel een methode (geen wrede) te vinden die voor dit dier werkt. Bij die van mij dus met het touwtje achter de oren, bij een ander een touwtje door de mond, longeerlijnen of iets anders.

In ieder geval, succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:34

mijn vader en ik hebben besloten het deze week nog een paar keer te proberen en als het echt niet gaat dan ga ik contact opnemen met de dream stables.

straks ga ik haar proberen te lijmen met brokjes. daar doet ze erg veel voor en zet er een pony langs

we gaan iig niet met zwepen en longeerlijnen aan de gang want daar schiet je niets mee op

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:44

ik doe altijd m'n halstertouw (liever eerste keer longeerlijn), gewoon vastklikken aan die ring onder. Dan het touw naar rechts, om z'n neus heen en dan het touw door die ring halen. (snappen jullie het nog Verward) Dus dat je gewoon een lus om z'n neus krijgt.

Als hij goed meeloopt, is er niets aan de hand. Als hij stopt of achteruit loopt en er komt dus spanning op het touw, krijgt je paard bijna geen lucht. Klinkt een beetje wreed, maar dan heeft een paard snel genoeg door wat voor hem het gunstigste is (doorlopen dus).
Oftewel: terug lopen is niet fijn, en vooruit lopen wel.

Je hoeft het niet eens te zijn met mijn methode. Maar bij die van mij is het echt het enigste wat helpt. (of hij staakte, stijgerde of draaide in een noodgang om, dat ik hem echt niet kon houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:58

mm de meningen over dream stables zijn erg verschillend.

weet er iemand dan wel een goede trainingsstal waar ze binnen nu en een korte tijd terecht kan?

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:06

Bij ulisse was dat ook heel vreemd. Eerst liep ze er altijd zo in, geen probleem, met lang touwtje, en opeens wilde ze niet meer.

Was nadat we een half jaartje op wedstrijd waren geweest, dat doen we gemiddeld 2x p/mnd. Er was helemaal niets gebeurd.

Sindsdien doet ze het de ene keer heel braaf, en de andere keer wil ze weer niet. Als ze niet wil zetten we altijd de trailer aan de ene kant zo dicht mogelijk tegen de muur, en ga ik aan de andere kant met longeerlijn staat, werkt (bijna) altijd.

Tot de vorige keer. Ze was al heel vervelend tijdens de proef Bloos! , en toen ze de trailer in moest, weigerde mevrouw. Rustig blijven, tot 10 tellen, diep ademhalen. Eerst Frank geprobeerd. Telkens als ze met de voorbenen op de plank stond, ging het hoofd de lucht in en is alles interessant, behalve die trailer ingaan. Toen heb ik het geprobeerd. Met ferme pas richting trailer, plank op tot bovenaan, en opeens komt ze een stukje omhoog, om zich vervolgens om te draaien, en mij de trailer uit te sleuren. Ik was zo boos Boos! . Ze was gewoon aan het etteren. Ze kan veel maken, maar niet mij in gevaar brengen. Ik heb haar een trap onder haar buik verkocht, en ben met haar een rondje gaan lopen. Bij de trailer heeft Frank haar weer overgenomen. En of ze de trailer in wou, ze liep hem bijna ondersteboven Schijnheilig . Dat was de laatste keer, dus ben heel benieuwd hoe het van het weekend gaat. Maar ik laat me niet bedonderen. Ik moet er dus wel bij zeggen dat ulisse een heel stoer, dominant paard is.

Met brokjes ed. hielp bij mij ook niet hoor! Als ze dan eenmaal in de trailer staat wil ze niets meer, ook geen appeltje. Dan is ze beledigt >;)

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:16

Op www.paardnatuurlijk.nl kan je leren om je paard stap voor stap op een goede manier in de trailer te krijgen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:41

Hier nog een adres die paarden weer leren om in een trailer te gaan.
www.paardentaxi.com onder de knop badloaders.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:15

BlueStar schreef:
Hier nog een adres die paarden weer leren om in een trailer te gaan.
www.paardentaxi.com onder de knop badloaders.



Ja die ken ik ook..
Hele positieve verhalen over gehoord.
Is dus wel aanteraden.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:27

ik zou 2 longeerlijnen achter de kont doen en dan als ze erin staat meteen de klep dicht en dan eten geven. zo heb ik het ook gedaan en mijn merrie ging er ook nooit in!!! en nu loopt ze netjes aan de hand mee.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:35

vonneke schreef:
we gaan iig niet met zwepen en longeerlijnen aan de gang want daar schiet je niets mee op


Met die zwepen geef ik je groot gelijk, maar dat je niets opschiet met longeerlijnen zijn een heleboel mensen niet met je eens!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:41

waarom niet met longeerlijnen, ze krijgen nu juist respecht doordat er iets achter zn kont zit, als ik met een halstertouwtje achter dr kont zwaai, dan denkt ze dat het de longeerlijn is en dan loopt ze er meteen in!!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:43

Dat je er een zweep bij hebt wil toch nog niet zeggen dat je je paard meteen naar binnen timmert? Ik vind een zweep handig bij een dwars paard om wat druk te kunnen zetten, bij voorkeur van een flink stuk erachter. De meeste dwarse laders die ik ken bleven namelijk steeds achteruit lopen, en daar ben je zo vanaf.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:46

we zijn een paar maanden terug met onze spring groep op wedstrijd geweest. daar hadden we een vrachtwagen voor geleend. erwas 1 merrie die wilde er absoluut niet in, niet met haar baasje of met anderen. die vent die de vrachtwagen reed werd ongeduldig of iets enm pakte een bezem en heeft het beesie er zomet de bezem in gejaagd... beesie rende er bekant in.. iets vriendelijker mocht ookwel dacht ik toen..

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:07

Ik dnek zelf dat je het met geweld alleen maar erger maakt.
Dan gaat die er op dat moment mischien wel in maar daarna met nog meer moeite.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:09

is longeerlijn geweld dan????

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:14

longeerlijn vind k geen geweld.. maar ieder zn iegen meneing.. dnekk dat als je je paard de trailer echtr in slaat dat hij er nog meer slechte gedachtes bij heeft..

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:16

ja, dat heb ik ook niet gedaan met mn merrie hoor, eerst gewoon 3 kwartier gezeten :d met een emmer met eten en daarna ging ze steeds sneller en daarna heb ik met de longeerlijn gedaan en nu loopt ze netjes aan de hand de trailer in

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:17

dat is ook mijn ervaring dat t beste helpt.
sosm helpt t als je ff hoofdstelletje in doet.. bij de wat ,meer dwarsliggers maar soms is t neit genoeg.. longeerlijn word dan de volewgdne stap bij mij

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:26

mijn pony liep er nooit in en als tie erin stond wou hij er niet uit.
die is namelijk door het voordeurtje heen gekomen, hoe die dat hebt gedaan is nog steds de vraag want hij was toen al 1.47 en hij had geen wondjes.

nu loopt hij er heel gemakkelijk eruit maar erin moet ik altijd even een longeerlijn bij de hand houden anders vertikt hij het om erin te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:19

zoals ik al eerder uitgelegd heeft werkt het met de longeerlijn voor geen meter want dan gaat ze omhoog

ik heb haar vandaag met lokken met voer een heel eind in de trailer gekregen.
ik had mijn pony erlangs gezet, maar had niet echt het idee dat dat hielp
ik had een emmer met brok en liep de trailer in. op een gegeven moment stond ze er bijna en toen ben ik gestopt. ze was braaf. morgen ga ik het weer proberen.
ik had er geen zweep of longeerlijn bij gebruikt alleen mijn stem en mijn vader erachter dat hielp redelijk goed

morgen ga ik het weer proberen en dan pak ik er een zweepje bij om haar net even aan te moedigen het laatste stapje te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:29

mm dat op paardentaxi klinkt heel aanlokkenlijk.

dat past me meer als de zweverige NH (heb er ook helemaal geen ervaring mee)

maar morgen ga ik het nog eens met liefde proberen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:54

vonneke schreef:
mm dat op paardentaxi klinkt heel aanlokkenlijk.

dat past me meer als de zweverige NH (heb er ook helemaal geen ervaring mee)

maar morgen ga ik het nog eens met liefde proberen


Sylvia doet niks zweverigs, en dat zal je ook zien mocht je met haar in zee gaan.
Alles wat ze doet is logisch, en kan ze ook prima uitleggen. Het eerste wat sylvia doet is nagaan WAAROM het paard de trailer niet ingaat, en vanuit daar gaat ze werken.
maarja, het is natuurlijk jou paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:03

o ik bedoelde eigenlijk met dat niet begrepen zweverige de dreamstables, las in een ander topic dat hij schreeuwde tegen de dieren ed. en ze sedeerde.

ik maar als het prima te begrijpen is dan is het helemaal niet zweverig

ik ga me iig een keer inschrijven voor een clinic ook al gaat mijn merrie er van de week wel goed op.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:57

Ik gooide die van mij eerder gewoon een jas over de kop. Vervolgens liep ie altijd zo achter me aan. Dom he...

Paard was een keer gevallen in een stilstaande trailer en sindsdien moeilijk te laden. Ik probeerde het elke keer eerst gewoon maar als dat dus niet lukte of het duurde me te lang blinddoekte ik haar en wandelde ze zo achter me aan naar binnen. Inmiddels ben ik dat trucje allang niet meer nodig en loopt ze gewoon de trailer in. Dus da's misschien ook nog een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:36

direct ga ik het weer proberen met mijn merrie.

ik zal weer verslag uitdoen