hoe vevoeren jullie je paard met veewagen/trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
casper
Berichten: 131
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: voorschoten

hoe vevoeren jullie je paard met veewagen/trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 23:38

ik vraag me af hoe jullie met je paard/pony naar een wedstrijd of naar de les gaat? wat hebben jullie dan om de benen en waneer doen jullie het zadel er op bij ons doen zijn er veel mensen die het zadel er thuis al op legen en dan naar de les/wedstrijd dus met zadel de trailer in en uit ?
dus mijn vraag is hoe doen jullie dat met zadel en wat voor beenbescherming om ?


ik hoor het wel

groetjes casper
Laatst bijgewerkt door casper op 03-03-04 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:40

Ik heb veel met trailer en vrachtwagen gereisd maar ik doe het zadel nooit om tijdens het reizen. Ivm beschadigingen een paard leunt tegen het schot of de zijkant aan en dan zit het zadel ook het paard in de weg.

Kwa beenbescherming of rondom in de grote lappen, werkbandages of pijpekousen en strijlappen en altijd springschoenen.

...Dreaming with my eye's wide open...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:41

Rondom bescherming.(pees + strijk)
Vroeger deed ik met grote lappen en stalbandages, maar daar doe ik nu niet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:42

Ik vervoer ze in de veewagen en ik gebruik niets meer dan gewoon op stal. Dus ook geen transportbeschermers of staartbeschermers oid.
Tuig vervoer ik in de zadelkamer, niet op het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-04 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:49

In de trailer met lappen en bandages..

En opzadelen gebeurt altijd op bestemming naast de trailer..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:51

Geen tuig op, en ook geen beenbescherming.

Extremely rare and Beyond Compare

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:53

Korte afstanden (naar rijvereniging): rondom in de 3-in-1-beschermers
Lange afstanden: lange transportbeschermers
Nog langere afstanden Haha! : Reisbandages

Toos paardloos

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:56

Meestal doe ik wel beenbescherming om, behalve als ik haast heb.

Soms als ik naar de manege ga zadel ik mijn paard al thuis op en gaat ie dus met zadel op in de trailer, het is nie zo ver rijden en heeft bij mij nog nooit problemen gegeven, maar mijn paard is erg moeilijk op te zadelen op 'vreemd' terrein, dus thuis opzadelen is gewoon makkelijker, op de manege doe ik het hoofdstel om in de trailer en dan laad ik hem uit, dan ben je zo klaar en geen gedraai en gestress met opzadelen en vastzetten daar.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:02

Wij hebben een paar keer met zadels op gereisd, maar dat doe ik echt nooooit meer Na een paar keer heeft ons paard engtevrees gekregen. Of het echt daardoor komt, weten we natuurlijk niet. Maar ik reis nooit meer met zadels op de rug van het paard.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:04

gracia gaat of in de veewagen of in de trailer. in beide gevallen heeft ze 4 beenbeschermers en een staartbeschermer om. in de trailer vaak ook nog een deken zodat het luikje open kan blijven...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:04

Valencio schreef:
Meestal doe ik wel beenbescherming om, behalve als ik haast heb.


En zal dan nét die ene keer..
Neem voortaan net even die 2 minuten om beschermers om te doen joh, is toch een veiliger idee.
Je kan jezelf wel voor je kop slaan mocht er iets gebeuren wat je had kunnen voorkomen door iets minder gehaast te zijn.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:05

Lydiia"]
[quote="Valencio schreef:
Meestal doe ik wel beenbescherming om, behalve als ik haast heb.


En zal dan nét die ene keer..
Neem voortaan net even die 2 minuten om beschermers om te doen joh, is toch een veiliger idee.
Je kan jezelf wel voor je kop slaan mocht er iets gebeuren wat je had kunnen voorkomen door iets minder gehaast te zijn.
[/quote]

Daar dacht ik ook net aan: wat als je dan nét die ene bocht te snel neemt en je paard klapt onderuit of je moet ineens hard remmen?

Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er DAN iets zou gebeuren.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:12

Als ik haast heb doe ik peeskappen en springschoenen aan, die heb je dan later in het werk toch ook om.

Normaal gesproken staan ze bij mij met een zweetdekentje (of meer, in de winter) en transportbeschermers.

Nescio had ik ook wel in de vrachtwagen met het spul er al op, voor korte stukjes (max 15 min) maar die was superbraaf onderweg.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:12

Zadel heb ik er nooit op, ik vind dat toch niet zo'n prettig idee als er wat zou gebeuren.
Verder staat hij altijd rondom in de lange transportbeschermers.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Galupy

Berichten: 857
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:15

als het goed is neem je nooit een bocht een te snel als je met een trailer en paard rijdt..... altijd heel voorzichtig rijden en zeker in bochten en over drempels.

Idd net die ene keer dat je haast heb gaat het mis, daarom maar beter op tijd weg gaan!!

Ergeren jullie je trouwens ook zo aan die mensen die zo opgefokt achter je lopen te bumper kleven en drukken achter je trailer en die je vervolgens met flink hard optrekken voorbij komen razen en je dan ook nog zo aankijken...... als blikken konden doden.....

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:22

Lydiia schreef:
En zal dan nét die ene keer..
Neem voortaan net even die 2 minuten om beschermers om te doen joh, is toch een veiliger idee.
Je kan jezelf wel voor je kop slaan mocht er iets gebeuren wat je had kunnen voorkomen door iets minder gehaast te zijn.


Mijn paard heeft een ongelofelijke hekel aan alles om zijn benen, hij wordt er juist onrustig van, en zonder beenbescherming staat hij volkomen rustig.

Ik rij al jarenlang met de trailer, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik beenbeschermers nodig gehad zou hebben. Haast heb ik nooit, ik ga altijd op tijd weg Lachen. Mijn merrie deed ik altijd wel bandages met lappen om, maar mijn hengst (waarmee ik bijna elke week wel naar Duindigt ga) heeft dus nooit iets om.
Laatst bijgewerkt door prompter op 04-03-04 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Extremely rare and Beyond Compare

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:23

Ik doe zelf m'n best om netjes te rijden, helaas heb je het weggedrag van anderen niet in de hand...
Rondom in de lange transportbeschermers. Knieen en spronggewrichten zijn ook beschermd en ze gaan ook over de kroonranden, zou dat niet zo zijn, dan zou ik springschoenen aan doen.
Verder bij het laden altijd de uitsteeksels van de sluitingen onder de klep schuiven, heb er 1x een paard met de kootholtes op zien klappen... brrrrr.... Trailers die het oog op de klep hebben ipv op de trailerwand vind ik ook erg eng!

Nulla tenaci invia est via

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:38

Zadel leg ik er niet op, zie ook niet in waarom. Hij is uitgebreid gepoetst voor we weggaan, dus ik kan het zadel als we er zijn er zo opleggen, die paar minuten maken ook niet uit als je gewoon op tijd bent. Bovendien hangen vrijwel alle paarden tegen de wand aan, niet lekker voor het paard en niet fijn voor mijn zadel.
Jordy heeft altijd hoge transportbeschermers om, hij is een kei in zo lomp mogelijk de klep oplopen.... En die hoge beschermers vallen ook over zijn kroonranden. Verder altijd een zweetdeken, of meer in de winter.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:56

met de trailer of lopend.
als ik met de trailer ga dan zadel ik gewoon daarop.
en ik doe haast nooit transportbeschermers op gewoon peesberschermers en kogelberschermers

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 07:44

We hebben een veewagentje en daar staan ze altijd met de kont tegen de wand aan; dus staartbandages om. Anders krijg je zo'n gesplette staart of uitgeschuurd.
Ze krijgen nooit hun zadel ofzo al op. Doen we altijd op plaats van bestemming. Ze kunnen heel rustig uren aan de wagen vaststaan, dus dat is geen probleem.
Onderweg beenbeschermers om voor lange afstanden.
Anders gaan ze er zo op.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 09:36

Met de trailer. voor korte afstanden hebben ze niets om de benen ofwel pijpkousen. Naar de ene binnenvak ga ik altijd met een paard dat klaar is om te beginnen werken zodat ik daar geen tijd moet verdoen met mijn paard op te zadelen en bit in te doen. Want in veel gevallen moet je daar echt profiteren van de tijd dat de bakken lesvrij zijn. Naar mijn instructeur ga ik altijd met een ongezadeld paard want daar heb ik de tijd om op mijn gemak mijn paard klaar te maken.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:32

ik dee het vervoeren ook altijd zonder bescherming (niet dat ze heel veel vervoerd werden maar toch) maar de vorige keer heeft mijn paard zichzelf behoorlijk getrapt. dus dat doe ik nooit weer .

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:55

Zadel en ander tuigage achter in de auto en pony zonder wat dan ook op de trailer. 1x Heeft ie met bandages gestaan en hij heeft de hele weg lopen klieren om die dingen af te krijgen, met het gevolg dat de halve veewagen verbouwd was! Dus dat doen we niet meer......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:59

Ik ga altijd met de trailer, het zadel gaat er nooit in de trailer op.
Ter eerste vind ik dat onzin ten 2de vind ik het ook gevaarlijk voor mijn zadel, mocht hij een keer naast de trailer stappen op scheef gaan met het in/uitladen blijft het zadel zo achter een schot hangen, ook tijdens het rijden als het paard teveel naar een zijkant hangt ben ik bang dat mijn zadel beschadigd.
Ik heb altijd transsportbeschermers om, jij kan nog zo rustig rijden en je paard kan net zo braaf staan maar je hebt ook mede weggebruikers en al;s er ineens iemand voor je langs gaat, je afsnijd of geen voorrang geeft moet je soms verrekte hard remmen waardoor het paardnet even zijn kogels kan aantikken oid

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:11

Ik reis altijd met de trailer, mijn paard heeft dan lange transportbeschermers om en als het koud is een fleecedeken.
Ik heb hem weleens al met zadel op vervoerd, maar dat doe ik zeer zelden en alleen bij kort stukjes. Normaal (eigenlijk altijd) zadel ik hem bij de locatie op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers